Jeesuksen pelastusoppi

Kun olen monta kertaa viitannut kansojen tuomio profetiaan, niin käyn sitä lävitse. Siinä on monta tasoa, joista ensimmäisenä kiinnitän huomion lampaisiin.

Jeesus kertoi Mat.25 saman pelastusopin, joka löytyy esikuvina Vt:sta. Profofetia alkaa tilanteesta, jossa Herra on tullut takaisin Maan päälle päivänä, jota alkuseurakunta ja apostolit odottivat, mutta jota eivät päässeet näkemään.

 

"Ja kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki pyhät enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuutuu kirkkauden valtaistuimelle.

Ja hänen eteensä kokoontuvat kaikki kansat, ja hän erottaa ne toisistaan, niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista.

Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.

Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja perikää se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.

Sillä minun oli nälkä, ja annoitte minulle syömistä, olin janoinen, ja juotitte, olin vieras, ja majoititte minut,

olin alaston, ja vaatetitte minut, olin sairas, ja kävitte minua katsomassa, olin vankilassa ja tulitte minun luokseni.'

Silloin oikeamieliset vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua. Tai janoisena ja juotimme?

Ja milloin näimme sinut vieraana ja majoitimme. Tai alastomana ja vaatetimme?

Ja milloin me näimme sinut sairaana tai vankilassa ja tulimme luoksesi?'

Kuningas vastaa heille: 'Varmasti sanon teille, minkä olette tehneet yhdelle näistä minun pienimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'

Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleilleen.

Sillä olin nälkäinen, ja ette antaneet minulle syömistä, olin janoinen, ja te ette minua juottaneet,

olin vieras, ja ette majoittaneet minua, alaston ja ette vaatettaneet minua, sairas, ja vankilassa, ja ette käyneet minua katsomassa.'

Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin näimme sinut nälkäisenä tai janoisena, tai vieraana, tai alastomana, tai sairaana, tai vankilassa, ja emme sinua palvelleet?'

Silloin hän vastaa heille sanoen: 'Varmasti sanon teille, että minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä pienimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.

Ja nämä menevät ikuiseen rangaistukseen, mutta oikeamieliset ikuiseen elämään." "

 

Miksi lampaita ei ole temmattu pilviin Herraa vastaan ottamaan? Paavalilla oli Jeesuksen pelastusoppi ja hän tarkentaa sitä, mitä tapahtuu Jeesuksen paluun yhteydessä.

 

"Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.

Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;

sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa." (1Tes.4:15-17)

 

Koska lampaat ovat jääneet maan päälle odottamaan erottelua vuohista, niin ketkä on temmattu "pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin". Onko kansojen tuomio profetiassa ratkaisu sidotun ja vapaan ratkaisuvallan ikiaikaiseen kirkolliseen ongelmaan, jota Luthet työsti, kuten niin monet muutkin oppineet?

http://www.luterilainen.net/ratkaisuvalta-vapaa-sidottu/

Onko kumpaakin ratkaisuvaltaa? Sekä sidottua että vapaata. Lampaat edustaisivat siten tod.näk. vapaata ratkaisuvaltaa, koska heitä ei temmata ylös.

Entä miksi tempaus? Miksi pitää temmata ylös ja tulla sitten alas Kuninkaan kanssa? Temmataanko ketään, jos Jeesus ei löydäkään uskoa ja kristikunta nukkuu?

Aposteleille pelastus tarkoitti Jeesuksen paluuseen liittyviä tapahtumia. Tässä kontekstissa pelastusta pitää käsitellä, mikäli halutaan pysyä Ut:n pelastusopissa.

 

.

12 kommenttia

  • Tapio Tuomaala sanoo:

    Jumalan ennalta tietämiseen perustuva valinta on selkeästi näkyvissä Vt:ssa. Aabraham kutsuttiin, Mooses, Simson, profeetat. Vaikka he toimivat monasti omin päin ja näytti siltä kuin valinta ei toimisi, jokainen täytti sen tehtävän, miksi oli valittu. Heiltä ei kysytty suostumusta. Profeetta Jeremia valitti syntymistään (Jer.20:14-18), vaikka hänelle sanottiin: “Jo ennenkuin minä valmistin sinut äidin kohdussa, minä sinut tunsin, ja ennenkuin sinä äidistä synnyit, minä sinut pyhitin; minä asetin sinut kansojen profeetaksi.”

    Uudessa liitossa Jeesus valitsi omansa. Paavali kertoo saman kuin Jeremia: “Mutta kun hän, joka äitini kohdusta saakka on minut erottanut ja kutsunut armonsa kautta.”

    Mitä on pelastus, jota kärsivä seurakunta ja vainotut apostolit odottivat? Se oli tempaus niiden käsistä, jotka tahtovat murtaa ja tuhota Jeesuksen todistajat.

    Tämän aikakauden päättyessä Jumala pelastaa omansa kansojen myrskyn keskeltä, meren raivolta. Herra tulee valtakunnastaan pelastamaan valittunsa “neljännellä yövartiolla”, uuden luomakunnan aamun ensi säteiden kajataessa taivaanrannalla. Silloin kun taivaalla näkyy enää kirkkain tähti, aamutaähti, Venus. (Mat.14:23-32)

    Kun Jeesus tulee takaisin, valitut jotka on temmattu pilviin Herraa vastaan, tulevat hänen kanssaan, hänen vierellään. Jeesus osottaa valittujaan vuohien ja lampaiden edessä ja sanoo: “Varmasti sanon teille, minkä olette tehneet yhdelle näistä minun pienimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.”

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Sami Paajanen sanoo:

    Tapio miten näet ihmisen vapaan tahdon luterilaisten tunnustuskirjojen mukaan.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tapio Tuomaala sanoo:

    Keitä ovat Jeesuksen pienimmät veljet?

    “Niin joku sanoi hänelle: “Katso, sinun äitisi ja veljesi seisovat ulkona ja tahtovat sinua puhutella.” Mutta hän vastasi ja sanoi sille, joka sen hänelle ilmoitti: “Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?” Ja hän ojensi kätensä opetuslastensa puoleen ja sanoi: “Katso, minun äitini ja veljeni! Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini.””

    Entä lampaat, joiden silmät näkevät Jeesuksen paluun kirkkaudessaan ja jotka odottavat, mitä heille tapahtuu? Lampaat edustavat tässä tulkinnassa vapaata tahtoa.

    “Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua. Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni. Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä.”

    Lampaat, oikeamieliset, menevät ikuiseen elämään, perivät valtakunnan.

    Mitä valitut perivät? Mikä on heidän osansa?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Matias Roto sanoo:

    Vapaan ratkaisuvallan pätevyysalue ovat ajallisten asioiden tasolla.

    Hengellisellä tasolla eli Jumalasuhteen suhteen vain Pyhän Hengen työ ratkaisee, kun hän Jumalan sanan välityksellä kutsuu syntisen ihmisen elämän yhteyteen.

    Tästä kertoo Augsburgin tunnustus http://tunnustuskirjat.fi/augstunn.html#Vapaaratkaisuvalta

    Sama perussanoma on myös Lutherin selityksessä kolmanteen uskonkappaleeseen.

    Yksikään ihminen ei voi itse päästä uskoon omin voimin eikä omasta halustaan. Se vaihtoehto on ulos suljettu.

    Ainoa tie uskoon on se, että Pyhä Henki pyhässä kirkossa (=kristikunta) Jumalan sanan välityksellä kutsuu ihmisen Jumalan uskoon.

    Minä uskon Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän. Aamen.

    Mitä se merkitsee? Vastaus:

    Uskon, etten voi

    omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen,

    vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä,

    valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa.

    Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa uskossa.

    Tässä kristikunnassa

    hän joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi, herättää minut ja kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa.

    Tämä on varmasti totta.

    Näin Vähän Katekismuksen selityksessä.

    Aivan tämän kanssa linjassa on se mitä Jeesuksen vertauksessa sanotaan pelastuneista. Valittujen pelastus on valmistettu jo luomisesta alkaen. Tähän jae 25:34 vuoden 1776 käännöksen mukaan:

    Silloin sanoo kuningas niille, jotka hänen oikialla puolellansa ovat: tulkaat, minun Isäni siunatut, omistakaat se valtakunta, joka teille on

    valmistettu

    maailman alusta.

    Meidän osallistumisemme on tässäkin ulossuljettu. Emmehän me vielä olleet olemassakaan silloin, kun Jumala jo valmisti meitä varten pelastuksen paikan. Sitten Jeesuksen pelastustyöllä tämä suunnitelma tuli valmiiksi, kun Jeesus Golgatalla saattoi sanoa, että se on täytetty.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Rauli Toivonen sanoo:

    Kiitos pohdinnoistasi, Tapio. Kaikesta näkee, että olet varsin hyvin perehtynyt Raamatun sanomaan. Sellaisen kanssa on aina miellyttävä keskustella, vaikka Raamatun opetuksen yksityiskohdista näkemykset sitten eroaisivatkin.

    Vedit mielestäni varsin oivallisia johtopäätöksiä tuosta Matteuksen 25. luvun jaosta lampaisiin ja vuohiin. Olen kirjoituksistasi ymmärtänyt, että me molemmat jaamme Jeesuksen näkemyksen siitä, että että vuohet joutuvat ”iankaikkiseen rangaistukseen” ja sen vastakohtana lampaat ”iankaikkiseen elämään”. (Mat25:46). Iankaikkiseen elämään kidutettavana sinäkään et taida uskoa?

    Pohdiskelit, että miksi ”lampaita ei ole temmattu pilviin Herraa vastaan ottamaan”. Kysymys on varsin aiheellinen sillä he Jeesuksen sanojen mukaan selviävät täällä maan päällä toimitettavsta kahtiajaosta hengissä(Mat24:22). Mitä sinä uskot heille jatkossa tapahtuvan?

    Jeesuksen lausunto lampaille kuului, ”’Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna MAAILMAN PERUSTAMISESTA ASTI.”(KR38) Oletko pannut merkille, että samankaltainen ajatus on Efesolaiskirjeessä, mutta hiukan poikkeavana: ”Hän ENNEN MAAILMAN PERUSTAMISTA oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa”(Ef1:4) Mielenkiintoinen eroavaisuus!

    Näille ”pyhille” Raamattu lupaa ylösnousemuksen taivaaseen, ja siten myös sen ”ylöstempauksen”. Esimerkiksi: ”Pyhät veljet, jotka olette taivaallisesta kutsumuksesta osalliset”(Hepr3:1)

    Itse näen pelastuvien kahtiajaon seuraavasti. Olemmeko samoilla linjoilla?

    1) ”Lampaat” ovat niitä, jotka Jeesuksen opetuksen mukaan ”perivät maan”(Mat5:5) Toteuttavat sen Jumalan alkuperäisen tarkoituksen. 2) ”Pyhille”, ”taivaallisesta kutsumuksesta osallisille” Jeesus lupasi: ”Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.”(Joh13:3) Heidän ikuisen elämisensä asemapaikka on taivaassa, Jeesuksen ja Jumalan luona.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Rauli Toivonen: “vuohet joutuvat ”iankaikkiseen rangaistukseen”

      Pidän rangaistuksena myös sellaista, että rikas menettää etuoikeutensa. Tämän maailman ensimmäisistä tulee viimeisiä.

      Lampaiden tehtävä on elää normaalia elämää. Yksi kuuntelee Jeesuksen jalkojen juurella ja toinen touhuaa keittiössä. Usko Jeesukseen riittää, sillä armoon ei sisälly vaatimuksia.

      Valituilla on tärkeä tehtävä. Jumala kouluttaa valittunsa, kuten koulutti Vt:n pyhät ja apostolit. He tietävät, mikä heitä odottaa.

      Kaksi todistajaa.

      “Ja kun he ovat lopettaneet todistamisensa, on peto, se, joka nousee syvyydestä, käyvä sotaa heitä vastaan ja voittava heidät ja tappava heidät.”

      Entä miksi pyhät voitetaan?

      “Ja sille annettiin valta käydä sotaa pyhiä vastaan ja voittaa heidät, ja sen valtaan annettiin kaikki sukukunnat ja kansat ja kielet ja kansanheimot.”

      Miten on mahdollista voittaa pyhät, jos asiaa pohtii Roton opin pohjalta? Kristittyjä on lähes 2 miljardia. Periaatteessa kuitenkin riittää kahden todistajan todistus, heidän, jotka syvyydestä nouseva peto voittaa ja tappaa. Mikä on heidän todistuksensa? Mikä on sellainen todistus, joka saa maailman reagoimaan:

      “Ja ne, jotka maan päällä asuvat, iloitsevat heidän kohtalostaan ja riemuitsevat ja lähettävät lahjoja toisilleen; sillä nämä kaksi profeettaa olivat vaivanneet niitä, jotka maan päällä asuvat.”

      Tieto lisääntyy kaiken aikaa. Kirkon oppi taasen on kirjoitettu kiveen satoja vuosia sitten. Se ei halua ottaa vastaan uutta tietoa. Pidän sitä hyvänä, koska valhetietoa ja vääriä profeettoja on valtavasti. Ei kirkon tarvitse muuttua, mutta sen pitäisi hyväksyä ne, jotka kirkon kannalta ovat outoja, muukalaisia, vieraan uskon edustajia.

      “Daniel, lukitse nämä sanat ja sinetöi tämä kirja lopun aikaan asti. Monet sitä tutkivat, ja ymmärrys lisääntyy.”

      “Mene, Daniel, sillä ne sanat pysyvät lukittuina ja sinetöityinä lopun aikaan asti.”

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Tapio Tuomaala sanoo:

    “Ja nämä menevät ikuiseen rangaistukseen, mutta oikeamieliset ikuiseen elämään.”

    Jatkavatko vuohet ja lampaat elämäänsä, kunnes kuolevat, niin kuin ihmisen on Aadamin jälkeläisenä kuoltava? Sen sijaan pilviin Herran kanssa temmatut ovat muuttuneet.

    “Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme. Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen. Mutta kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen, silloin toteutuu se sana, joka on kirjoitettu: “Kuolema on nielty ja voitto saatu.”

    “Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa, mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan;”

    “kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa” tarkoittaa nimen omaan Kristuksessa. Kukin vuorollaan viittaa marssijärjestykseen. Vt:ssa uutisvilja uhrattiin Herralle, esikoiset.

    Marssijärjestykseen Jeesus viittaa.

    “Kumpi näistä kahdesta teki isänsä tahdon?” He sanoivat: “Ensimmäinen.” Jeesus sanoi heille: “Totisesti minä sanon teille: publikaanit ja portot menevät ennen teitä Jumalan valtakuntaan.””

    Onko maailma kuullut kirkkojen ja herätysliikkeiden kautta ilosanoman “kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa”?

    Ei, maailmalle on saarnattu tottelemattomien oppeja, mutta siihen tulee muutos.

    “Ja minä näin lentävän keskitaivaalla erään toisen enkelin, jolla oli iankaikkinen evankeliumi julistettavana maan päällä asuvaisille, kaikille kansanheimoille ja sukukunnille ja kielille ja kansoille.”

    Miksi on mennyt, niin kuin näemme?

    “Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.

    Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä.”

    Ilmoita asiaton kommentti
  • ismo malinen sanoo:

    Tuomon kirjoituksen jatkumoksi sopii seuraava Paavalin kirjoitus hyvin. Siinä puhutaan Kristuksen vastustajasta, joka korottaa ihmisen ylimmäksi, Korkeimman sijaan ja kuinka tuo vasta ajallaan ilmestyy, silloin kun laittomuuden (Jumalan olemassaolon kieltävä ja puhtaaseen materialismiin uskova) ihminen pääsee valtaan. Mikä vielä pidättää, jollei se taho, jotka vielä turvaavat ikiaikaiseen Jumalan säätymykseen ja Sanaan. Totuus ja Armo on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta maailmaan, mutta pitävätkö ihmiset Jumalan Pojan Evankeliumia Totuutena? Jokainen voi tuota mielessään pohtia ja katsoa ympärilleen.

    ”Mutta mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen ja meidän kokoontumiseemme hänen tykönsä, niin me pyydämme teitä, veljet, ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne maltin, ettekä anna niiden itseänne peljästyttää, ikäänkuin Herran päivä jo olisi käsissä. Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi, tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala. Ettekö muista, että minä, kun vielä olin teidän tykönänne, sanoin tämän teille? Ja nyt te tiedätte, mikä pidättää, niin että hän vasta ajallansa ilmestyy. Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää, niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä, tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua. Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen, että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen. Mutta me olemme velvolliset aina kiittämään Jumalaa teidän tähtenne, veljet, te Herran rakastetut, sentähden että Jumala alusta alkaen valitsi teidät pelastukseen Hengen pyhityksessä ja uskossa totuuteen. 2.Tess.2:1-13

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tapio Tuomaala sanoo:

    Valintaan liittyy sana, jota ei löydy kirkon käännöksestä Ef.1:11, ARPOA.

    -38 käännös: “Hänessä me myös olemme saaneet perintöosan, ollen siihen edeltämäärätyt hänen aivoituksensa mukaan, hänen, joka vaikuttaa kaikki oman tahtonsa päättämän mukaan,”

    -92 käännös: “Jumala on myös antanut Kristuksessa meille perintöosan, niin kuin hän oli suunnitellut ja ennalta määrännyt — hän, joka saattaa kaiken tapahtumaan tahtonsa ja päätöksensä mukaisesti.”

    Sanatarkka käännös: “hänessä, jossa meidät arvottiin edeltä määrättyinä, hänen kaikki vaikuttavan päätöksensä ja tahtonsa mukaan,”

    Jakeessa 4 apostoli kirjoittaa: “kuten ennen maailman perustamista hänessä valitsi meidät olemaan pyhiä ja moitteettomia hänen edessään, rakkaudessa,” Kuitenkin jakeessa 11 valinnan sijasta puhutaan arpomisesta.

    Profeetta Daavid kertoo myös arpomisesta:

    “Herra on minun pelto- ja malja-osani; sinä hoidat minun arpani. Arpa lankesi minulle ihanasta maasta, ja kaunis on minun perintöosani.”(Ps.16:5-6)

    Profeetta Daavidilla, Paavalilla ja Jeesuksella on sama pelastusoppi. Eikä muuten voi ollakaan, koska arpomisen kautta tapahtunut valinta on suoritettu ennen maailman perustamista.

    Jumala on oikeamielinen. Miten arpominen sopii oikeudenmukaisuuteen? Onko oikeudenmukaista päättää ihmisen ikuinen kohtalo arpomalla? Kirkkoteologia on pahassa pulassa tässäkin kohtaa, mutta niin on vapaiden suuntienkin.

    Arpominen sopii enemmän kuin hyvin oikeudenmukaisuuteen, kun ottaa huomioon, mitä arpominen tarkoittaa Mooseksen kirjojen mukaan.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tapio Tuomaala sanoo:

    Laitan lopuksi kommenttini, jonka kirjoitin Kaisa Raittilan blogiin:

    Kirkon viestiä voisi yrittää sanoittaa nykyihmiselle ymmärrettävämmäksi. Se ei tarkoita irtaantumista Ut:n sanomasta, vaan sen juurille palaamista. Lopetetaan kirkkoslangi. Ei puhuta esim. vanhursksudesta, vaan oikeamielisyydestä. Jos puhutaan tulevasta maailmasta, jossa vanhurskaus hallitsee, niin kuka sitä ymmärtää? En minä ainakaan. Mutta jos kerrotaan uudesta, oikeudenmukaisesta maailmasta, jota kohti kristillisyys kulkee kuin kansa Mooseksen johdolla erämaassa, niin sanoman ymmärtää lapsikin.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • ismo malinen sanoo:

    Tuo arpominen kuulostaa hyvältä, sillä Jumala on tosiaan kaiken tehnyt ajallaan, oman tahtonsa mukaan, eikä meillä ole siihen nokan koputtamista. Tärkeää on ymmärtää, että mikään ei ole sattuman varassa, vaan Jumalan tahdon.

    Ehkä Jumalan on tehnyt ja asettanut kaiken juuri ylpeitä vastaa. Jopa jumalattoman hän on tehnyt tiettyjä tarkoituksiaan varten. (Room.9:20-25) Näin itse olen ymmärtänyt, Hän saattaa omavanhurskaiden ymmärryksen häpeään, niiden, jotka ovat omasta mielestään oikeudenmukaisia ja ansaitsevat kutsun häihin tekojensa ja ansioidensa mukaan. He ovat kuitenkin usein niitä, jotka tuomareina tuomitsevat toisia ja heistä ei ole tullut lain noudattajia vaan lain tuomareita.

    Kaikki ihmiset ovat Jumalan edessä samassa asemassa, nekin ovat Jumalan tekoa, jotka eivät edes usko Jumalaan. Siksi on parempi olla tuomitsemasta ketään.

    Miksi joku laittaa toivonsa Jumalaan, mutta toinen luottaa vain itseensä? Moni ajattelee, että usko ja rakkaus on ihmisen vallassa, mutta unohtaa synnin ja kuoleman totaalisuuden omassa elämässään.

    Jos Jumala ei Pelasta ihmistä, niin meistä ei pelastu kukaan.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Kirjoittajan viimeisimmät blogit

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit