Jeesuksen pelastusoppi

Kun olen monta kertaa viitannut kansojen tuomio profetiaan, niin käyn sitä lävitse. Siinä on monta tasoa, joista ensimmäisenä kiinnitän huomion lampaisiin.

Jeesus kertoi Mat.25 saman pelastusopin, joka löytyy esikuvina Vt:sta. Profofetia alkaa tilanteesta, jossa Herra on tullut takaisin Maan päälle päivänä, jota alkuseurakunta ja apostolit odottivat, mutta jota eivät päässeet näkemään.

 

"Ja kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki pyhät enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuutuu kirkkauden valtaistuimelle.

Ja hänen eteensä kokoontuvat kaikki kansat, ja hän erottaa ne toisistaan, niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista.

Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.

Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja perikää se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.

Sillä minun oli nälkä, ja annoitte minulle syömistä, olin janoinen, ja juotitte, olin vieras, ja majoititte minut,

olin alaston, ja vaatetitte minut, olin sairas, ja kävitte minua katsomassa, olin vankilassa ja tulitte minun luokseni.'

Silloin oikeamieliset vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua. Tai janoisena ja juotimme?

Ja milloin näimme sinut vieraana ja majoitimme. Tai alastomana ja vaatetimme?

Ja milloin me näimme sinut sairaana tai vankilassa ja tulimme luoksesi?'

Kuningas vastaa heille: 'Varmasti sanon teille, minkä olette tehneet yhdelle näistä minun pienimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'

Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleilleen.

Sillä olin nälkäinen, ja ette antaneet minulle syömistä, olin janoinen, ja te ette minua juottaneet,

olin vieras, ja ette majoittaneet minua, alaston ja ette vaatettaneet minua, sairas, ja vankilassa, ja ette käyneet minua katsomassa.'

Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin näimme sinut nälkäisenä tai janoisena, tai vieraana, tai alastomana, tai sairaana, tai vankilassa, ja emme sinua palvelleet?'

Silloin hän vastaa heille sanoen: 'Varmasti sanon teille, että minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä pienimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.

Ja nämä menevät ikuiseen rangaistukseen, mutta oikeamieliset ikuiseen elämään." "

 

Miksi lampaita ei ole temmattu pilviin Herraa vastaan ottamaan? Paavalilla oli Jeesuksen pelastusoppi ja hän tarkentaa sitä, mitä tapahtuu Jeesuksen paluun yhteydessä.

 

"Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.

Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;

sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa." (1Tes.4:15-17)

 

Koska lampaat ovat jääneet maan päälle odottamaan erottelua vuohista, niin ketkä on temmattu "pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin". Onko kansojen tuomio profetiassa ratkaisu sidotun ja vapaan ratkaisuvallan ikiaikaiseen kirkolliseen ongelmaan, jota Luthet työsti, kuten niin monet muutkin oppineet?

http://www.luterilainen.net/ratkaisuvalta-vapaa-sidottu/

Onko kumpaakin ratkaisuvaltaa? Sekä sidottua että vapaata. Lampaat edustaisivat siten tod.näk. vapaata ratkaisuvaltaa, koska heitä ei temmata ylös.

Entä miksi tempaus? Miksi pitää temmata ylös ja tulla sitten alas Kuninkaan kanssa? Temmataanko ketään, jos Jeesus ei löydäkään uskoa ja kristikunta nukkuu?

Aposteleille pelastus tarkoitti Jeesuksen paluuseen liittyviä tapahtumia. Tässä kontekstissa pelastusta pitää käsitellä, mikäli halutaan pysyä Ut:n pelastusopissa.

 

.

15 kommenttia

  • ismo malinen sanoo:

    Armo tosiaan sulkee kerskumisen pois ja voimme luottaa vain Jumalan vanhurskauteen. Meille ei ole annettu valtaa erotella jyviä ja akanoita, päinvastoin, olkaamme akanoita, että jyvät pelastuisivat, jos se on Jumalan tahto. Tärkeintä on, että meille tapahtuu Jumalan tahto, sillä se on meille parasta, mitä voidaan ajatella.

    Jumalan lupauksien kautta olemme kuitenkin saaneet Toivon, joka ei perustu omiin tekoihin ja lain mukaiseen järjestykseen, vaan Armo käy oikeuden edellä, Jumalan tahdon ja päätöksen mukaan, sillä on Lähettänyt Kristuksen ihmiskunnalle Pelastukseksi, niin, että me Hänen kauttaan saisimme sen, mikä on luvattu, kaikille joita Jumala Kristuksen kautta kutsuu. Keitä nämä ihmiset lopulta ovat?

    Jumala yksin voi nähdä ihmisen sydämen ja meille on annettu lahjaksi usko, joka luottaa Jumalaan, että Hän tietää ja tuntee omansa, koska on itse antanut Lahjansa Kristuksessa, niille jotka uskovat. Uskon perustus on Kristuksen kautta tullut Armo ja Rakkaus, joka on Pyhän Hengen kautta vuodatettu kerran maailmaan ja yksittäiselle ihmiselle kasteessa, vahvistukseksi täällä vaeltamisen ajaksi. Ja sanoohan Paavali:

    ”Kuitenkin Jumalan vahva perustus pysyy lujana, ja siinä on tämä sinetti: “Herra tuntee omansa”, ja: “Luopukoon vääryydestä jokainen, joka Herran nimeä mainitsee”. 2.Tim.2:19

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tapio Tuomaala sanoo:

    Blogissa

    https://www.kotimaa24.fi/blogit/jalleensyntyma-kristinuskossa/

    kirjoitin seuraavasti, mikä saattaa liittyä arvontaan, valintaan:

    Seppo Heinola kirjoitti: “παλιν γενεσίᾳ = palin = jälleen ja genesia on syntyminen.”

    Juuri näin. Asiat voidaan selittää, miten kukin uskoo asioiden olevan, mutta tosiasia pysyy siitä huolimatta. On älyllistä epärehellisyyttä kieltää kielellinen tosiasia.

    “käännöksessä myös kokonaisuus ratkaisee eikä vain sanamuoto.”

    Toki näin, mutta kirkon kokonaisuutta, kielellisiä valintoja, hallitsee katolinen tulkinta Ut:n opista. Tämän takia on jopa lisätty sanoja, joita alkuteksteissä ei ole, kuten Mark. 16:16, jotta pystytään näyttämään harmonia Raamatun lukijalle. Opillinen harmonia, joka saavutetaan kielellisellä hämäämisellä, on kuitenkin väärennös.

    Keskustelusta Mooseksen ja Herran välillä:

    2.Moos.33:17 “Herra vastasi Moosekselle: “Mitä sinä nyt pyydät, sen minä myös teen; sillä sinä olet saanut armon minun silmieni edessä, ja minä tunnen sinut nimeltäsi.” ”

    Ei Herra voi tarkoittaa Mooseksen nimeä, vaan mitä nimeä? Jotain nimeä, joka Mooseksella on ollut joskus jossain?

    Jeesus totesi: “sillä Ihmisen Poika on tullut etsimään ja pelastamaan sitä, mikä kadonnut on.”

    Mikä on kadonnut? Mikä Jeesuksen pitää etsiä? Liittyykö Mooses tähän kokonaisuuteen? Kristikunta ei ole ottanut opillisesti huomioon Jeesuksen sanoja ja todellista tehtävää. Mutta ei sillä ole merkitystä. Jeesuksen tehtävä on suoritettu, kun täysi luku on tullut sisälle? Onko täysi luku se, mikä on kadonnut ja mikä pitää löytää, ennen kuin tämä aikakausi päättyy ja Jumalan uusi maailma tulee näkyväksi?

    Jeesus vie työnsä päätökseen, koska hänellä on kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Kirkot ja herätysliikkeet ja uskonnot ja maailman hallitsijat tekevät omia juttujaan kuka milläkin motiivilla. En ymmärrä, mihin niitä tarvitaan taivasten valtakunnan rakentajina? Voisiko joku sen kertoa, kun ei ole minulle avautunut?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit