Jeesus – Jumala ja ihminen

Jumala syntyi ihmiseksi, meidän tähtemme.

Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa, että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen. (Room. 8:3-4 / FB38)

Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä. (1. Joh. 5:20b / FB38) Miksi on tärkeää, että Jeesus on tosi Jumala?

Sillä niinkuin yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta monet ovat joutuneet syntisiksi, niin myös yhden kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiksi. (Room. 5:19 / FB38) Jeesus eli synnittömän elämän ihmisenä, mitä sinä voit tästä oppia?

Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet. (Jes. 53:3 /FB38) Miksi hoosiannan jälkeen samat ihmiset huusivat Jeesusta ristille? Mikä tai kuka Jeesus on sinulle?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

 

  1. Jeesus sanoi selkeästi Filippukselle, kun tämä pyysi nähdä Isän:”joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän”.
    Näinhän koko Raamattu todistaa Jeesuksen olevan todellisuudessa Jumala. Kuinka se sopii yhteen sen kanssa, että Jumala lyödään nauloilla ristille onkin sitten jo vaikeampi käsittää. Eihän se mene järkeen mitenkään. Siksi järkevät hylkäävät pelastuksen kokonaan. Kieltävät kadotuksen ja tuomionkin. Eivätkä voi ymmärtää Jumalan ihmeellisiä salaisuuksia, jotka Hän on meiltä kätkenyt. Tästä Jeesus nimenomaan iloitsi, koska tiesi miten viisaasti asiat on kätketty. Eikä ihmisten oma viisaus voi koskaan kaikkea käsittää.

    • Pekka kiitos hyvästä kommentista. Meidän tekemien syntien tähden Herramme ristiinnaulittiin. Totta on, että moni ei kykene näkemään ristiinnaulittua Jumalaa. Ilman uskoa se on mahdotonta.

  2. ”Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä. (1. Joh. 5:20b / FB38) Miksi on tärkeää, että Jeesus on tosi Jumala?”

    Pyhä paavali vastaa:


    Kun meillä siis on suuri ylimmäinen pappi, läpi taivasten kulkenut, Jeesus, Jumalan Poika, niin pitäkäämme kiinni tunnustuksesta. Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
    (Hebr. 4:14‭-‬16 /FB38)

    • ”Jeesus eli synnittömän elämän ihmisenä, mitä sinä voit tästä oppia?” Miten sen voi tietää?

      ”Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet. (Jes. 53:3 /FB38) Miksi hoosiannan jälkeen samat ihmiset huusivat Jeesusta ristille? Mikä tai kuka Jeesus on sinulle?” Tuokaan ei pidä paikkaansa.
      Minulle Jeesus on mahdollisesti historiallinen henkilö josta ei tiedetä juuri muuta kuin Uuden testamentin sekavat kuvailut eli tarinoita. Jeesus oli juutalainen, ei siis kristitty, Jeesusta ei voitu kastaa kristinuskoon, koska sellaista ei ollut. Jos Jeesus olisi ollut kristitty, hän ei olisi enää juutalainen.
      Juutalaiset odottivat messiasta joka olisi Davidin kaltainen sotapäällikkö ei Jesajan poloinen.
      Jos emme enää usko sairauksien aiheuttajina demoneja, riivaajahenkiä Jeesuksen tavoin, miksi yhä uskoisimme olevamme syntisiä ja Jeesuksen tarpeessa?

  3. Mites Pekka kunJeesus rukoili,että opetuslapset ’yhtä olisivat n i i n k u i n sinä isä olet minussa ja minä olen sinussa”. Huomaathan tuonsana NIIN KUIN….
    Jeesus opetti minusta jokaisen ihmisen egossa eli minuuden ytimessä olevaa Jumalaa, jonka Pietarikin toivoi jokiasen sydämessään kirkastavan ja josta Paavali sanoi: Varjelkaa siiss Jumalaa r u u m i i s a n n e, joka on tuonJumalan.

  4. Jumalan vastustajan kyllä egostani helposti löydän. Ihmeellistä on että Jeesus mua silti rakastaa ja sovitti minun ja sinunkin egosi Jumalan kanssa. Jollei Jeesus ole Jumala, niin sovitusta ei ole tapahtunut. Eikä mitään Jeesuksen puheita tarvitse ottaa kovin vakavasti. Silloin Jeesus oli vain tavallinen ihminen muiden joukossa, eikä kuolemallaan olisi voinut pelastaa ketään.

    • Olen kanssasi Pekka samaa mieltä siitä, että jos ”Jeesus oli vain tavallinen ihminen muiden joukossa, ei kuolemallaan olisi voinut pelastaa ketään.”

      Jeesus ei ollut tavallinen ihminen vaan täysin synnistä vapaa. Sellaisia miehiä oli maan päällä kävellyt vain yksi ennen Jeesusta.

      Raamatussa on kerrotaan kuoleman alkuperä näin: ”Kun kerran kuolema sai alkunsa ihmisestä” ja sitten edelleen opetetaan, että ”samoin kuolleiden ylösnousemus on alkanut ihmisestä”(1. Ko15:21) Jeesus oli maan päällä ollessaan Aadamia vastaava täydellinen ihminen. Alkuperä oli kyllä erilainen: ”Ensimmäinen ihminen on maallinen, maasta lähtöisin, toinen ihminen on taivaasta.”(47)

      Jeesus todellakin korotettiin enkeleiden yläpuolelle taivaaseen palattuaan, kuten tuo aiemmin lainattu Heprealaiskirjeen alku todistelee. Rinnastus siihen ensimmäiseen täydelliseen ihmiseen menee näin: ”Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä olento. Mutta viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki.”(45) Tässä mielessä Jesaja puhuu Jeesuksesta myös ”Iankaikkisena Isänä.”

      Korvaaminen tarkoittaa, että samanlainen tuodaan tilalle, ei parempi eikä huonompi laadultaan. Aadam oli täydellinen ihminen toimiessaan tahallaan Luojansa tahdon vastaisesti. ”Viimeinen Aadam” kesti kaikki Saatanan kiusaamisyritykset ja syyttömänä kuoli Golgatalla ”tasoittaen puntit”, jos tällainen sanonta sallitaan. Jumalan kuoleminen, mikä ei ole Raamatun mukaan edes mahdollista, olisi ollut aivan liiallinen hinta Aadamin töppäyksestä maksettuna.

      Ja kun Aadamin aikaansaama monituhatvuotinen ongelma on nyt sovitettu ja ratkaistu, maapallolla tulee toteutumaan se sama tulevaisuudenodote, joka Aadamillekin annettiin: viljellä ja varjella maata kuolematta koskaan.

    • Rauli, ennen ihmiseksi syntymistä Jumalan Poika oli kaikkivaltias Jumala. Maanpäälisen vaelluksen aikana Jeesus Kristus ei käyttänyt tätä valtaa, vaan oli lain alainen ja teki kaikessa Jumalan tahdon 100% eli täytti pyhyyden vaatimuksen. Tämä taas meille on mahdonta. Onneksi Jeesus on tehnyt kaiken puolestamme ja ansainnut meille pelastuksen. Jeesus nousi kuolleista ja astui ylös Taivaisiin. Jumalan Poika Jeesus Kristus on tänäpänä ja ijankaikkisesti kaikkivaltias Jumala.

    • Vaikka Raamattu sanoo että Jeesuksen ruumis nousi kuolleista kuitenkin Hänen alkuperänsä pysyi samana. Muuten Hän ei olisi ijankaikkisesti Kaikkivaltias Jumala.

      ”Mutta sinä, Beetlehem Efrata, joka olet vähäinen olemaan Juudan sukujen joukossa, sinusta minulle tulee se, joka on oleva hallitsija Israelissa, jonka alkuperä on muinaisuudesta, iankaikkisista ajoista”

      12. ”ja niinkuin vaipan sinä ne käärit, niinkuin vaatteen, ja ne muuttuvat; mutta sinä olet sama, eivätkä sinun vuotesi lopu”

      ”Sentähden hän maailmaan tullessaan sanoo: ”Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit”

      14. ”kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen Hengen k a u t t a uhrasi itsensä viattomana Jumalalle”

    • No miksi siis Paavali puhui ruumiissamme olevasta Jumalasta jos hän ei ole sieltä ruumiistamme löydettävissä? Miksi Pietari käski kirkastaa juurikin tämän ruumissa olevan Jumalan?

    • Kun argumentit loppuvat niin saarna alkaa vai miten Juha? Mitä jos vastaisit kysymykseen.Mitä Raamattu tarkoittaa puhuessaan ihmisen ruumiissa olevasta Jumalasta?

    • Kysyt Seppo seuraavaa: ”No miksi siis Paavali puhui ruumiissamme olevasta Jumalasta jos hän ei ole sieltä ruumiistamme löydettävissä?”

      Hyvä kysymys. Ei löydy Jumala ruumiista, Raamattu kun opettaa Jumalan asuneen aina taivaassa. Kun hän lähetti Jeesuksen tänne maan päälle, Jumala kolme kertaa ilmaisi taivaasta ihan ääneen hyväksyntänsä Pojalleen.

      Sitaattisi taitaa olla tuosta KR38-käännöksestä: ”Kirkastakaa siis Jumala ruumiissanne”(1. Ko6:20b) Uudempi käännös kertoo paremmin, mistä on kyse: ”Tuottakaa siis ruumiillanne Jumalalle kunniaa.”

      Ajatus löytyy myös muualta Raamatusta: ”Jumalan armahtavaan laupeuteen vedoten kehotan teitä, veljet: Antakaa koko elämänne(”ruumiinne”KR38) pyhäksi ja eläväksi, Jumalalle mieluisaksi uhriksi. Näin te palvelette Jumalaa järjellisellä tavalla.”(Ro12:1)

      Mihin Pietarin lausumaan muuten viittaat?

    • Seppo, lainasin alla koko kokonaisuuden mihin kohtasi liittyi. Kohdassa pyhä Paavali kehoittaa oikein käyttämään kristityn vapautta ja varoittaa haureudesta, sillä ruumiimme on Pyhän Hengen temppeli. Gnostilaiset eivät ole Pyhän Hengen temppeleitä, sama koskee areiolaisia.


      Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita. Ruoka on vatsaa varten ja vatsa ruokaa varten; ja Jumala on tekevä lopun niin toisesta kuin toisestakin. Mutta ruumis ei ole haureutta varten, vaan Herraa varten, ja Herra ruumista varten; ja Jumala, joka herätti kuolleista Herran, on herättävä meidätkin voimallansa. Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne ovat Kristuksen jäseniä? Ottaisinko siis Kristuksen jäsenet ja tekisin ne porton jäseniksi? Pois se! Vai ettekö tiedä, että joka yhtyy porttoon, tulee yhdeksi ruumiiksi hänen kanssaan? Onhan sanottu: ”Ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi”. Mutta joka yhtyy Herraan, on yksi henki hänen kanssaan. Paetkaa haureutta. Kaikki muu synti, mitä ikinä ihminen tekee, on ruumiin ulkopuolella; mutta haureuden harjoittaja tekee syntiä omaa ruumistansa vastaan. Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat? Sillä te olette kalliisti ostetut. Kirkastakaa siis Jumala ruumiissanne.
      (1. Kor. 6:12‭-‬20 / FB38)

    • Sitaattisi taitaa olla tuosta KR38-käännöksestä: ”Kirkastakaa siis Jumala ruumiissanne”(1. Ko6:20b) Uudempi käännös kertoo paremmin, mistä on kyse: ”Tuottakaa siis ruumiillanne Jumalalle kunniaa.”

      Tä’mä uudempi käännös on teologisoivaa manipulatiota, kun oikea on liian hämmentävä. Alkuteksti on aivan selvä: Jumala ruumiissanne.

    • Alkuteksti menee näin: ”doxazō theos en hymōn sōma kai en hymōn pneuma hostis esti theos” Eli sana sanalta: ”kirkastakaa Jumala ruumiissanne ja hengessänne, jotka ovat Jumalan”

      Jos siis Jumala asuu kirjaimellisesti ruumiissa, niin hän asuu sen lisäksi myös hengessä! Jumalalla olisi näin aika monia asuntoja, ja Raamatussa esitetään toistuvasti Kaikkivaltiaan olevan pysyvästi kodissaan taivaassa. Eikö olisi aika outoa rukoilla ”Isä meidän, joka olet ihmisruumiissa”?

      Englantilaisissa käännöksissä on yleensä ymmärretty, ettei se Jumala missään ihmisruumiissa asu. Esimerkiksi: ”So you must honor God with your body.”(NLT) ”Therefore honor God with your bodies.””(NIV)
      ”glorify God with your body.”(CSB,NET)

      Teologista manipulaatiota vai sopusointua muun Raamatun kanssa? Olen jälkimmäisen vaihtoehdon kannalla.

    • Rauli,ei väärä käänös siitä parane kuinka monella eri kielellä se väärinkäännetään. Englantikin on tunkenut tukintansa käännökseen, joka olisi ollut aivan hyvin sanamukaisestikin käännettävissä! Ei ole haluttu.

  5. Koska ihminen on kokonainen henkiruumis, niin Jumala asuu tietysti molemmissa.
    Ihminen on siis alkutekstin mukaan juuri t u o n eli henkiruumiissa olevan Jumalan oma.
    Hänessä siis olemme ja elämme sanoo kait Paavalikin. Panteistinen näkemys. Sekaannus johtu siitä, ettei ko Jumala ole suinkaan sama kuin JHVH,joka oli juutalainen eriline heimojumala, (Vrt V Ms 32:8-.9)ei maailmankaikkeuden korkein Henki,joka on kaikkialla ja kaikessa, jokaisessa atomin värähtelevässä osassa.

  6. Seppo ja Rauli, kiitos kommenteista. En lähde tässä blogissa käsittelemään Jumalan kolmatta persoonaa Pyhää Henkeä. Kolmiyhteinen Jumalalla on kolme persoonaa Isä, Jumalan Poika ja Pyhä Henki. Isä on Jumala. Juman Poika on Jumala. Pyhä Henki on Jumala. Kuitenkin on vain yksi Jumala, joka on kolmiyhteinen. Kun Jeesus nousi ylös Taivaisiin hän lähetti Pyhän Hengen. Ihan turhaa näitä Jumalan persoonia on sekoittaa ja tehdä omia totuuden vastaisia tulkintoja tai muita vääntöjä.

    Toivoisin, että käsitellään Pyhää Henkeä 17.4 julkaistavassa blogissani, jossa käsitellään Jumalan kolmatta persoonaa , jos hyvä Jumala suo tämän suunnitelman. Sitä ennen olisi tarkoistus julkaista vielä uusi blogi Jeesuksesta Kristuksesta.

    Nyt voi tässä blogissa keskustella Jeesuksesta Kristuksesta, Jumalan Pojasta. Hän on ijankaikkinen ja kaikkivaltias Jumala.

  7. Miten voisimme kuvailla ihmiseksi tullutta Jumalaa ? Tällä lihaksi tulleella Jumalalla on ihmisen kasvot. Jeesus Nasaretilaisen kasvot,jonka Jumaluus tulee esille selvimmin hänen kuollessaan ristillä hänen jakaessaan ja kantaessaaan koko maailman pahuuden,tuskan ja kaikki synnit.sekä voitollisella ylösnousemuksellaan. Hän on Jumala,joka tuli ihmiseksi. Todellinen iankaikkinen Jumala ei ole jotakin epämääräistä energiaa. Hänellä on ihmisen kasvot ja päässään piikkikruunu. Tällaisen kaikkivaltiaan Jumalan kanssa saamme hiljentyä odottamaan kristittyjen suurta pääsiäisen juhlaa.

    • Aamen kunnia kunnia ja ylistys Kaikkivaltiaalle Jumalalle Jeesukselle Kristukselle.

      Kol. 2:9. Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen. 9. Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti

      Ilm. 1:7 Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen. 8. ”Minä olen A ja O”, sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.

    • Martti ja Reijo, kiitos hyvistä kommenteista!


      Kiitos olkoon Jumalan, joka antaa meille voiton meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta! Sentähden, rakkaat veljeni, olkaa lujat, järkähtämättömät, aina innokkaat Herran työssä, tietäen, että teidän vaivannäkönne ei ole turha Herrassa. (1. Kor. 15:57-58 / FB38)

Kirjoittaja

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.