Jeesus tulee keskellemme

Jeesus tulee keskellemme
Tervetuloa Jeesus

Ensimmäinen adventtisunnuntai
Nöyrtyminen adventti – Adventus humiliationis
Evankeliumi: Luuk. 19: 28-40

Uusi kirkkovuosi alkaa. Aloitamme pelastuksen perusasioiden kertauksen. Kaikki tärkeimmät näkökohdat tuodaan esille vuoden aikana. Tämän kaiken aloittaa Jeesuksen tulo luoksemme. Evankeliumissa Jeesuksen tulo on hyvin näkyvä ja konkreettinen. Hän ratsastaa Jerusalemiin aasilla.
Raamatun ajan yhteiskunta oli hyvin yhteisöllinen. Kaikki merkittävä tapahtui yhteisiin tapahtumiin kokoontuneen väen kesken. Näin myös adventtisunnuntain sanomassa Jeesus tulee suureen juutalaisten juhlaan. Edessä on pääsiäisen vietto. Kansaa tuli kaikkialta maailmasta, minne ikinä juutalaisia oli kokoontunut.
Useinkin ihmiset vaelsivat yhdessä. Näin koettiin matka turvallisemmaksi ja aikakin kului paremmin, kun puheltiin keskenään. Uutisia kuultiin monilta seuduilta matkaseurueen mukana. Myös yhteinen laulu oli tavanomaista. Kun joku aloitti jonkin matkalaulun, niin toiset yhtyivät siihen ja pian koko karavaani oli laulussa mukana.
Tällä kertaa Jeesus tuli Jordanin rantaa pitkin kulkevaa tietä myöden. Näin hän lähestyi Jerusalemia idästä käsin, Öljymäen suunnasta. Tällä kertaa Jeesus järjesti erityisen tapahtuman pyhään kaupunkiin saapumiseensa. Hän lähetti opetuslapsensa hakemaan aasin, jolla hän halusi ratsastaa. Aasi oli Vanhan testamentin aikana kuninkaan ratsastaminen erityisen tapahtuman yhteydessä. Näin kuningas julisti rauhaa kansalle.
Kun opetuslapset olivat tuoneet aasin ja juhlakulkue lähti liikkeelle, niin muutkin juhlalle tulossa olleet liittyivät lauluun. Tuli valtava kansanliike. Laulavaa väkeä oli silminkantamattomiin Jerusalemiin johtavalla tiellä. Väen tietoisuuteen tuli että kuuluisa saarnamies oli tulossa juhlaan mukaan.

Jeesusta seuranneet lauloivat Hoosianna-laulua. Se on ikivanha huudahdus kaupunkiin saapuvalle kuninkaalle. Siinä pyydetään hallitsijan suosiollisuutta kaupungille ja sen väelle. Käytännössä se myös muodostui eräänlaiseksi juhlan riemulauluksi. Laulussa tulivat esille myös tervetulotoivotus saapuvalle. ”Siunattu olkoon hän, joka tulee” on nykyheprean alkukielessä tervetulotoivotus: ”Tervetuloa!”
Liittymällä Hoosianna-lauluun mekin nykyajan ihmiset toivotamme Jeesuksen tervetulleeksi. Mekin pyydämme hänen suosiollisuuttaan meitä kohtaan. Pyydämme että hän armahtaa meitä.
Pyydämme häntä mukaan uuden kirkkovuoteen, edessä olevaan jouluun ja koko elämäämme. Pyydämme häntä niin omaan elämäämme ja kirkkoomme kuin koko yhteiskuntaamme ja maailmaamme. Olkoon hän meidän kansamme, eläköön keskellämme ja siunatkoon meitä kaikessa.

Adventtiaikaan liittyy myös kouluissa joululoman alku.
Kuvassa kolmi- ja nelivuotias eka- ja tokaluokkalainen ovat tulleet kotiin koulun joulujuhlasta ja joululoma alkaa. Yaounde 14.12.2005.

2 kommenttia

  • Matias Roto sanoo:

    Ensimmäisen adventtisunnuntain väri on valkoinen. Kirkkovuoden alku tulee näin painotetuksi ja samalla joulun ennakointi, pikkujoulu, tulee esille.

    Maanantaista alkaen viikon luonne muuttuu. Viikon väri on violetti, joka viittaa aikaisemmin vietettyyn pikkupaastoon, jo Martin päivästä alkaneeseen. Joulun suurta juhlaa valmisteltiin aikaisemmin rukouksin ja paastoten. Violetti väri on katumuksen ja parannuksen tekemisen väri. Näin kristityt valmistautuvat Vapahtajamme syntymän juhlaan antaen valmistelujen puhutella sydämen syvyyksiin asti.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Matias Roto sanoo:

    Viikon evankeliumissa Luuk. 3: 7-14 kertoo mitkä ovat parannuksen hedelmiä. Nuo evankeliumissa mainitut teot siis eivät ole parannuksen edellytyksiä vaan parannuksen teon seurauksia, hedelmiä.

    http://notes.evl.fi/Evkirja.nsf/ppFI?OpenPage&id=0002

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Matias Roto
    Matias Roto

    Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kaupunginvaltuutettu ja tarkastuslautakunnan varapuheenjohtaja Somerolla. Lounais-Hämeen ammatillisen koulutuksen kuntayhtymän valtuutettu. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja ja kansainvälisen toimikunnan jäsen. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu ja kirkkoneuvoston jäsen sekä Tampereen hiippakuntavaltuuston jäsen ja Kirkolliskokouksen 3. varajäsen sekä seurakunnan edustaja useamman järjestön hallintoon. Vanhemmat lapset ovat jo aikuisia, kotona vielä prinsessat Hilary ja Elvira.

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit