Jumala kahleissa

Joskus pääsiäinen sijoittuu sellaiseen ajankohtaan, että järvet vapautuvat jääpeitteestä samoihin aikoihin. Pääsiäisen sanoma kertookin kahleista vapautumisesta.

Jouluevankeliumissa kerrottiin, kuinka Maria kääri Jeesus-vauvan tiukkaan kapaloon ajan tavan mukaan. Se ennakoi tulevaa, sillä pääsiäisteksteissä todetaan: ”Miehet vangitsivat Jeesuksen, panivat hänet köysiin”. Ja vähän myöhemmin: ”Miehet ottivat Jeesuksen ruumiin, kietoivat sen käärinliinoihin ja panivat kallioon hakattuun hautaan”.

Jumalan Poika suostui käsiemme sidottavaksi. Yritimme kaikkemme kahlitaksemme hänet: ruhjoimme voimattomaksi, hakkasimme nauloilla käsistä ja jaloista ristille, suljimme kallion sisään ja tukimme oven suurella kivellä. Laitoimme vartijat ja sinetit.

Mutta ei hän pysynyt telkiemme takana: vartijat kävivät tajuttomiksi, sinetit murtuivat, kivi siirtyi syrjään ja liinat jäivät paaden päälle.

Me emme anna periksi, vaan yritämme yhä. Torjumme tunnustuksellisen uskonnonopetuksen, kristilliset päivänavaukset, suvivirren ja jouluevankeliumin. Me mitätöimme Jumalan käskyt ja kiellämme Raamatun historiallisuuden. Jos emme saa häntä kokonaan näkyvistä, haluamme teljetä hänet uskonnollisten rakennusten sisään: messuihin, raamattupiireihin, seuratupiin. Niiden ulkopuolella hän ei saa näkyä eikä kuulua, ja yksityiselämästämme hän pysyköön kaukana. Haluamme yhä vaientaa hänet.

Jumalakin yrittää yhä. Hän yrittää saada meidät ymmärtämään, että hän antoi sitoa Poikansa vapauttaakseen meidät kahleistamme: peloista, traumoista, addiktioista , koronaakin pahemmista tuhovoimista: synnin orjuudesta, kuolemasta, kadotustuomiosta…

Jeesus suostui sidottavaksi, koska hän jakoi kohtalomme. Mutta hän murtautui ulos kahleistaan osoittaakseen, että voi vapauttaa meidätkin. ”Jos Poika tekee teidät vapaiksi, te tulette todellisesti vapaiksi.”

29 kommenttia

  • Tarja Parkkila sanoo:

    Ari

    ” jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.(Joh.1) ”

    Mutta tehän olette syntyneet verestä, Jeesuksen verestä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tarja Parkkila sanoo:

    Ari

    Sinun täytyneen lukea vähän enemmän ja pohtia sitä uudestisyntymistä. Ensin synnytään naisesta ja myöhemmin juodaan Jeesuksen verta.

    ” Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini.’ Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa, antoi heille ja sanoi: ‘Juokaa tästä, te kaikki. Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien … jne. ”

    Liiton veri.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Tarja Parkkila eihän tuo liiton veri mitään auta jos ei oo syntynyt Jumalan hengestä, ei veren kautta uudestisynnytä.

      Uudestisyntyminen tapahtuu Pietarin sanojen mukaan:

      38 Niin Pietari sanoi heille: “Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.(Ap.t.2)

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Tarja Parkkila sanoo:

    Ari

    Minä olen kuulut sanottavan, kyllä tuonkin mitä kirjoitit, mutta myös, että Jeesuksen veri puhdistaa, kun peset vaippasi Jeesuksen veressä, siitä tulee lumivalkoinen.

    Tosiasia tietenkin on, että jos laitat vaippasi vereen, siitä tulee veriruskea, mutta ei sitä kukaan usko.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Charlotta Lindfors sanoo:

    Jumala ei ole koskaan ollut kahleissa. Ihmiset ovat kapaloissa (ei välttämättä tiukat) kuka mistäkin syystä. Tiukimmissa “uskovaiset”, kapaloita kun ei saa itse avattua. Mutta kun tarpeeksi likaa kapalonsa, aina joku ne avaa.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Petteri Maunu sanoo:

    Kiitos hyvästä pääsiäissaarnasta.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Leo Tihinen sanoo:

    En viitsinyt pääsiäisen aikana kommentoida Anita Ojalan blogia, koska se oli mielestäni jeremiadi eli valitusvirsi. Valitusvirret eivät perinteisesti kuulu pääsiäisen ilojuhlaan.

    Lisäksi blogin valitusosuus sisälsi selviä virheitä. Mm. suvivirren ja jouluevankeliumin laulamista koulun juhlissa ei ole kielletty. Ihmettelen, että kuka on mitätöinyt Jumalan käskyt? Raamatun historiallisuus on varmaan kiistanalainen ja olen itsekin saanut käsityksen, että Raamattu ei ole historiankirja.

    Suomi ei ole “uskontovaltio”, joten oppilaitokset voivat mielestäni olla uskontoneutraaleja. Täällä vallitsee uskonnonvapaus, joten ei ole syytä valitusvirsiin. Ei myöskään ole syytä valittaa, vaikka uskonnonopetusta kouluissa ajanmukaistetaan ja muutetaan vaikkapa kaikille elämäntaito-opetukseksi kuten nykyinen opetusministeri on kaavaillut.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Anita Ojala sanoo:

      Jeremiaadeilla on aikansa. Kirjoitan monenlaisia tekstejä. Jos luet vaikka Aaseillakin on asiaa, Jumalan kanssa taistelijat tai Jumalanvalmistuskursseja, ne tuskin ovat jeremiaadeja. Kirjoitan sekä hengellisiä että apologisia tekstejä.

      Tämä kirjoitus on alunperin kirjoitettu jo muutamia vuosia sitten, jolloin kiistelyt suvivirsistä ja jouluevankeliumeista olivat ajankohtaisempia kuin tällä hetkellä. Vain koronaan viittaus oli päivitetty. Varmaan olisi ollut syytä päivittää myös “kiellämme suvivirren” muotoon “tahdomme kieltää suvivirren”. Se pitää yhä paikkansa.

      Demokratiassa kaikki päätetään yleensä enemmistön mukaan. Jos yhä enemmistö koululaisista kuuuluu ev.lut. tai muihin kirkkoihin, miksi kouluissa pitäisi toimia vähemmistön ehdoilla? Jos tilanne muuttuu, sitten on syytä muuttaa käytäntöjä.

      Sitäpaitsi jeremiaadini päättyi evankeliumiin, joka on suomeksi ilosanoma – ei siis itkuvirsi.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Leo Tihinen sanoo:

    Anita Ojala: “Demokratiassa kaikki päätetään yleensä enemmistön mukaan. Jos yhä enemmistö koululaisista kuuuluu ev.lut. tai muihin kirkkoihin, miksi kouluissa pitäisi toimia vähemmistön ehdoilla? Jos tilanne muuttuu, sitten on syytä muuttaa käytäntöjä.”

    Kuten tiedät, niin lapset kuuluvat uskonnollisiin yhteisöihin vanhempiensa kautta. Jos vanhemmat haluaisivat, että heidän lapsensa saisivat kouluissa jatkossakin “tunnustuksellista” uskonnon- opetusta, niin heidän olisi mahdollisuus laittaa tämä asia helposti kuntoon, vaikkapa äänestämällä Kristillisdemokraatteja. Käytännössä asia on vanhemmille kuitenkin niin merkityksetön, että Kristillisdemokraattinen puolue pysyy tynkäpuolueena. Nykyinen kannatus 3,9 % ja 5 eduskuntapaikkaa. Yhteenvetona kai voimme päätellä, että demokratia toimii Suomessa myös tällä uskonnonalueella.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Anita Ojala sanoo:

      Ihmiset eivät äänestä vaaleissa pelkästään yhden asian vuoksi. Jos he eivät muissa asioissa ole Krist.demn kannalla, ei tämä usk.opetuskysymys määrää heidän äänestymiskäyttäytymistään. Kirkkoon kuuluminen on mielipiteen ilmaisu samalla tavalla kuin vaaleissa äänestäminen.

      En tosin itsekään ole vakuuttunut siitä, että tunnustuksellinen uskonnonopetus välttämättä enää toimisi. Johtuen siitä, että opettajien kr.uskon tuntemus on käynyt kovin ohueksi, suurelta osin suorastaan asiantuntemattomaksi. Kansanopetus on tosin kirkon lapsi, mutta siitä on tullut kuin käenpoika, joka työntää ulos vanhempansa ja sen oikeat lapset.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Anita Ojala
    Anita Ojala

    Olen eläkkeellä oleva luokanopettaja, free lancer -kuvittaja, -kirjailija ja -toimittaja. Minulta on julkaistu 4 kirjaa: mm. Valopilkkuja: viriketekstejä lasten ja nuorten hartaushetkiin (soveltuu myös aikuisten hartauskirjaksi).