Jumalan kanssa taistelijat

Raamattu kertoo monista ihmisistä, jotka kamppailivat Jumalan kanssa. Pitkän ja kovan kamppailun kävi omaisuutensa, lapsensa ja terveytensä menettänyt Job. Profeetta Joona taisteli kolme päivää meripedon vatsassa, Jeremia liejuisessa kaivossa.

Kuuluisin Vanhan testamentin painijoista lienee Jaakob, joka petti veljensä Esaun ja joutui pakenemaan tämän vihaa. Kun hän vuosien jälkeen rohkeni paluumatkalle, hän sai viestin: Esau on tulossa vastaan neljäsataa miestä mukanaan.

Silloin Jaakob vei väkensä Jabbok-virran yli ja jäi yksin toiselle puolelle. Siellä hän paini läpi yön Jumalan enkelin kanssa. Se oli pitkä ja hikinen kamppailu. Hän tarvitsi Jumalan siunauksen turvakseen ylivoimaista vihollista vastaan. Hän säilyi elossa, mutta taistelussa hänen lonkkansa nyrjähti niin, että hän ontui sitä lopun ikänsä.

Uuden Testamentin voimahahmo Paavali taisteli kiihkeästi Jumalaa vastaan, mutta kohtasi Damaskon tiellä vahvempansa, lyötiin maahan ja sokeutui kolmeksi päiväksi. Myöhemmin saatujen taivasnäkyjen vastapainoksi annettiin lihaan pistin. Kolmesti hän pyysi, että se otettaisiin pois, mutta sai kieltävän vastauksen: ”Minun armossani on sinulle kyllin, sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa.”

Kaikkein kovin kamppailu, pitkä ja verihikinen, käytiin Getsemanen yössä. Tämäkin mies kulki seurueineen puron yli ja vetäytyi sitten taistelemaan yksin. Kolmesti hänkin pyysi, että kärsimyksen malja otettaisiin häneltä pois, mutta taipui aina lopulta Isänsä tahtoon. Aamun koittaessa hän oli valmis kohtaamaan aseistautuneet vihollisensa.

Sekin kamppailu johti jälkien syntymiseen. Hänen käsiinsä, jalkoihinsa ja kylkeensä jäivät ikuiset jäljet. Ne lyötiin ristillä suuressa heikkoudessa. Mutta juuri siellä Jumalan voima tuli täydelliseksi: se voitti Perkeleen, synnin, kuoleman ja kadotuksen kauhistuttavat vallat.

Näitä otteluja käydään omassakin ajassamme, eikä suurinta osaa kerrota julkisesti. Niitä käydään sairasvuoteilla, vankiselleissä, saunan lauteilla, lenkkipoluilla… Suuri kamppailu on nytkin meneillään. Voittaako ihminen voimillaan ja viisaudellaan näkymättömän vihollisensa vai onko taivuttava huutamaan vahvempaa avuksi - sitä, jota emme enää kuvitelleet tarvitsevamme?

Ihminen ei ole Jumalan marionetti, jota tämä liikuttelee mielensä mukaan. Ihminen on Jumalan kumppani, jolla on oma tahto. Ei tarvitse teeskennellä kuuliaisuutta, johon ei aidosti pysty. Mutta jotta voisi elää, on lopulta taivuttava viisaamman tahtoon. Se ei tapahdu kamppailutta, ja siitä jää usein elinikäinen vamma, näkyvä tai näkymätön.

9 kommenttia

  • Tapio Tuomaala sanoo:

    “Hän säilyi elossa, mutta taistelussa hänen lonkkansa nyrjähti niin, että hän ontui sitä lopun ikänsä.”

    Jaakob etsi voimaa kohdata veljensä ja menneisyytensä, mutta sen sijaan hänestä tehtiin raajarikko. Hän ei kohdannut kuoleman uhkaa voimakkaana ihmisenä, vaan heikkona ja periaatteessa halveksittuna ontujana, luuserina. Jumala on heikoissa väkevä, koska nämä eivät voi enää luottaa itseensä.

    Miika4:7 “Minä teen ontuvista talteenjäävät ja kauasjoutuneista väkevän kansan.”

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Anita Ojala sanoo:

      Niinpä. Tämä on moneen kertaan Raamatussa sanottu. Jumalan voima asettuu heikkoihin astioihin. Siksi hänen on tavalla tai toisella murrettava ihmisten oma viisaus, voima ja ylpeys.

      Hesekielin kautta hän sanoo: “Minä etsin eksyneen ja tuon takaisin laumasta harhautuneen, minä sidon murtuneen jalan, minä hoivaan uupunutta. Ja vahvat ja lihavat minä pidän kurissa .” Vanhan käännöksen mukaan teksti on jyrkempi: “lihavat ja väkevät minä hävitän.” (Hes. 34: 16) En tiedä, kumpi käännös vastaa paremmin alkutekstiä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Jae näyttäisi menevän “lihavat ja vahvat minä tuhoan”.

      Tuhoa tarkoittava kreikan sana Ut:ssa on pääsääntöisesti käännetty kadotukseksi.

      Fil. 3:1919 “Heidän loppunsa on kadotus” (pitäisi olla tuhoutuminen).

      Sama King James: “Whose end is destruction,”

      Tuho näissä tekstiyhteyksissä tarkoittaa ajallista tuhoa, aivan samoin kuin joku tuhoaa elämänsä viinalla tai huumeilla, kun ei piittaa varoituksista.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Anita. ” Vanhan käännöksen mukaan teksti on jyrkempi: “lihavat ja väkevät minä hävitän.” (Hes. 34: 16) En tiedä, kumpi käännös vastaa paremmin alkutekstiä”.

      Kyllä tämä kertoo meille Jumalan arvoista ja toiminaperiaatteista. Uudesta testamentista kohdassa jossa kuvataan Messiaan olemusta ja arvoja sama asia tulee selvemmin ilmi. Kun Maria ja Elisabeth olivat raskaana ja kohtasivat tuli profeetallinen henki Marian ylle ja hän lauloi kauniin ylistys slaulun joka kuvaa hänen kohdussan olevaa Vapahtajaa jä Hänen arvomaailmaansa . Tässä yksi kohta Luukas 1:52-53″Hän on kukistanut valtiaat valtaistuimelta ja korottanut alhaiset.Nälkäiset hän on täyttänyt hyvyyksillä, ja rikkaat hän on lähettänyt pois”.

      Minun työ on köyhien ihmisten keskellä Himalajalla ja Kolumbiassa sekä nyt myös Venezuelassa. Iso kuva on se, että tämän päivän hengelliset herätykset/Pyhän hengen vuodatukset tapahtuvat köyhien Aasian, Afrikan ja Latinalaisen Amerikan ihmisten keskuudessa, kun taas meillä Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa ei tällaisia herätyksiä enää juuri ole. Näin Pyhä Henki “viihtyy” köyhien keskuudessa, mutta meidät rikkaat on kirjaimellisesti ” lähetetty pois”.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Anita Ojala sanoo:

    Kiitos selvennyksestä. Alkukielten taito olisi tarpeen. Niihin perehtyminen olisi minulle kuitenkin ylivoimaista. Nowum minulla on, josta voi tarkistaa edes jotain Uuden Testamentin käsitteiden alkuperäisestä sanamuodosta. Minusta ei olisi sellaiseen, että perehtyisin koko Raamattuun sana sanalta alkukielistä lähtien.

    En ole koskaan kyennyt muodostamaan selkeää kantaa termin “kadotus” sisältöön tai merkitykseen. Koen sen liian vaikeaksi asiaksi. Kadotus viittaisi katoamiseen tai kadottamiseen. Engl.kielen destruction on tietysti tuhoutuminen. Mutta nämä helvetti/kadotus/tuho -asiat ovat niin ongelmallisia, että olen pääsääntöisesti jättänyt ne “Herran huomaan”, enkä niihin ole keskusteluissakaan kantaa ottanut.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Antero Syrjänen sanoo:

    Anita Ojala: “Voittaako ihminen voimillaan ja viisaudellaan näkymättömän vihollisensa vai onko taivuttava huutamaan vahvempaa avuksi – sitä, jota emme enää kuvitelleet tarvitsevamme?”

    Meni hieman ohi, mitä mahdat tarkoittaa tässä näkymättömällä vihollisella? 🙂 Jos koronaa, niin se menee kyllä ohi ajallaan teemme me sille jotain tai emme mitään. Eikä se ole näkymätön. 😉

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Anita Ojala sanoo:

      Tarkoitin. Ja onhan itse virus näkymätön. Ei voi tietää, missä se voi piileskellä, eikä se mene ohi ihan itsekseen, noin vain. Jos menisi, miksi sitten pitää olla näin massiiviset turvatoimet? Kyllä niitä näkyy tarvittavan.

      Mutta oma näkemykseni on, että niiden lisäksi tarvitaan sen tunnustamista, että vain Jumala on maailman ja elämän ylin Herra ja vain hänen avullaan tämä voitetaan. Hänen tahtonsa kunnioittamista.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antero Syrjänen sanoo:

      Anita Ojala: “Ei voi tietää, missä se voi piileskellä, eikä se mene ohi ihan itsekseen, noin vain. Jos menisi, miksi sitten pitää olla näin massiiviset turvatoimet? Kyllä niitä näkyy tarvittavan.”

      Olen hieman huolissani, että tietosi aiheeseen liittyen ovat vielä tässäkin vaiheessa tällä tasolla. Suosittelen tutustumaan aiheeseen viimeistään nyt ihan kunnolla. Virukset tulevat ja menevät, tehtiin niille jotain tai ei. Toimenpiteillä viruksen vaikutuksia voidaan toki lieventää ja loiventaa. Viruksesta ja sen tyypistä riippuen toimenpiteillä voidaan vaikuttaa lopputulokseen paljonkin, mutta infulenssavirukset menestyvät ainoastaan tietyssä määrin, tietyllä aikavälillä.

      Anita Ojala: “Mutta oma näkemykseni on, että niiden lisäksi tarvitaan sen tunnustamista, että vain Jumala on maailman ja elämän ylin Herra ja vain hänen avullaan tämä voitetaan. Hänen tahtonsa kunnioittamista.”

      Huoleni ei tästä laantunut ollenkaan, päinvastoin. Yhdelläkään jumaluudella ei ole ollut koskaan mitään käytännön hyötyä pandemioiden voittamiseksi. Päinvastoin, esimerkiksi Ranskassa koronavirus lähti lentoon uskonnollisen tilaisuuden ansiosta.

      On erittäin vaarallista kuvitella että jotkin mielikuvitusolennot voisivat auttaa meitä tällaisissa asioissa.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Anita Ojala sanoo:

    Sinä kirjoitat omasta uskostasi käsin, minä omastani.

    Tavallisen keskivertokansalaisen ei tarvitse perehtyä pilkuntarkasti kaikkeen koronatietoon, kun eivät asiantuntijatkaan näytä sitä hallitsevan. En minä tiedä syövästäkään kaikkea, mitä lääketieteen asiantuntijat.

    Minä puolesatani olen huolissani, kun tällä kirkon “epävirallisella” sivustalla kirjoitellaan kristinuskosta, vaikka kirjoituksista näkee, että ollaan ihan pihalla asiasta.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Anita Ojala
    Anita Ojala

    Olen eläkkeellä oleva luokanopettaja, free lancer -kuvittaja, -kirjailija ja -toimittaja. Minulta on julkaistu 4 kirjaa: mm. Valopilkkuja: viriketekstejä lasten ja nuorten hartaushetkiin (soveltuu myös aikuisten hartauskirjaksi).

    Kirjoittajan viimeisimmät blogit