Jumalan sana raivaa tien Jumalan valtakunnan tulolle

Juhannus on kukkien aikaa.


LAUANTAI 20.6.2020
Juhannuspäivä on Johannes Kastajan päivä
Tien raivaaja

Juhannus on ilon päivä. Se on Johannes Kastajan syntymäpäivä. Täynnä riemua ja Jumalan ylistystä. Jumala saa kiitoksen ja kunnian. Messiaan aika on tulossa. Hänen lähestymistään alamme odottamaan. Jumalan valtakunta on lähestymässä, täynnä onnea ja hyvyyttä.

Johannes Kastaja saarnasi suurille joukoille. Jumalan sana tuli kansan keskuuteen. Nykyaikana Jumalan sanaa tuodaan esille monin tavoin. Raamatun sanaa käännetään uusille kielille, näin Jumalan valtakunta tulee keskellemme Jumalan puheena. Iloinen sanoma, evankeliumi, menee eteenpäin. Jumala kuuluttaa kunniaansa ja ihmiset iloitsevat vapauttavan ja uudistavan sanan luomasta uudistuneesta elämästä.

Juhannuksen Psalmi on Ps. 92: 2-6

Siinä sanotaan muun muassa:

Hyvä on kiittää Herraa,
laulaa ylistystä sinun nimellesi, Korkein.
  Hyvä on aamulla kertoa armostasi ja illalla uskollisuudestasi
  harpun ja lyyran sävelin, kymmenen kielen helkkyessä.
Herra, sinä ilahdutat minua teoillasi,
minä riemuitsen sinun kättesi töistä.
  Kuinka suuret ovatkaan sinun tekosi, Herra,
  kuinka syvät sinun ajatuksesi!

Todellakin minä iloitsen ja riemuitsen, Herra, sinun suurista ja hyvistä teoistasi myös eteläsaamelaisten keskuudessa, kun olet heillekin uskonut sanaasi omalla kielellään, kun eteläsaamen kielisen Raamatun käännös on mennyt eteen päin. Kiitos siitä että jo suuri osa pyhää kirjaamme on tullut valmiiksi ja työ jatkuu.

Tästä pääsee eteläsaamenkieliseen käännökseen Psalmin 92 kohdalta.

https://www.bibel.no/Nettbibelen?query=hdvbB6ch0X%2fiBGzg0kR1x6Ar18W4T+3nLVwKMCIakE9DHtQlnBoljinbDlcGqGlB#bibelord

(Norjan Raamattuseuran ongelma on että saamenkielisissä käännöksissä se näyttää kaikki käännökset sille kielelle, jota on viimeksi käyttänyt.
Raamatunkohdan se antaa oikein, mutta käännös pitää vaihtaa, kun siirtyy käännöksestä toiseen.
Pohjoissaami = Nordsamisk, Biibbal 2019. Luulajansaami = Lulesamisk. Eteläsaami = Sørsamisk.)

Johannes Kastajan päivän ensimmäinen lukukappale on Jes. 51: 3-6

Siinäkin iloitaan ja riemuitaan mm seuraavin sanoin:

Siellä on oleva ilo ja riemu,
siellä kaikuu soitto ja ylistyslaulu.
Kuuntele minua, kansani,
kansakunnat, tarkatkaa sanojani,
sillä laki on minusta lähtöisin,
minä säädän oikeuteni kansojen valoksi.
Minun vanhurskauteni on lähellä,
minä tuon pelastuksen

Minun pelastukseni pysyy iäti
eikä minun vanhurskauteni murene.

Todella suuri oli ilo pohjoissaamelaisten keskuudessa, kun uusi raamatunkäännös pohjoissaameksi valmistui viime vuonna 2019. Aikaisempi käännös oli jo ehtinyt hyvin vanhaksi, niin että nyt uudistuneen käännöksen mukana kokonaan uusi aika koitti tuon suurimman saamelaisjoukon keskuuteen.

Tästä pääsee uuteen käännökseen tämän Jesajan kirjan luvun 51 kohdalle.

https://www.bibel.no/Nettbibelen?query=UGta3dvrStWsldvAg+JHXdMaoX2r77GAnEN+v5k0skRBA+COGkuktae0pHohDqin

(Jos käännös ei vaihdu oikeaksi muuta kieliasetus. Ks. yllä huomautus.)

Juhlapäivän toinen lukukappale on Ap. t. 14: 15-17

”Me julistamme teille hyvää sanomaa — Jumala ei ole jättänyt antamatta todistusta itsestään. Hän on tehnyt teille hyvää, hän on antanut vettä taivaalta ja sadon ajallaan, hän on ravinnut teidät ja täyttänyt teidät ilolla.”

Iloitsen siitä, että Jumala on antanut todistuksen itsestään myös Vienan karjalaisille. Hän on antanut heille Uuden testamentin käännöksen Raamatusta. Näin Jumala, saamme yhdessä heidän kanssaan iloita ja reimuita. Sinä olet ottanut yhteyttä meihin ja puhuu meille.
Tästä pääsee tutustumaan raamatunkäännökseen alkaen toisesta lukukappaleesta.
https://live.bible.is/bible/KRLNEW/ACT/14

Keskikesän suuren ilon päivän Evankeliumi on Luuk. 1: 57-66

Tässä kerrotaan, kuinka Elisabetin aika tuli, ja hän synnytti pojan.
Tämä synnytti suuren ilon kaikissa niissä, jotka tästä kuulivat:

Kun naapurit ja sukulaiset kuulivat suuresta laupeudesta, jonka Herra oli hänelle osoittanut, he iloitsivat yhdessä hänen kanssaan.

Lapsen isä Sakarias oli menettänyt puhekykynsä, kun lapsen syntymästä kerrottiin.
Nyt lapsen synnyttyä ja poikalasta ympärileikattessa hän sai sai puhekykynsä takaisin
Tuo sai hänet iloiseksi ja antamaan kunnian Jumalalle.

Hän puhkesi ylistämään Jumalaa.

Johannes Kastajan kotiväki ja sukulaiset iloitsivat suunnattomasti Johanneksen syntymästä. Riemu heijastuu kertomuksesta. Tilanne oli jo näyttänyt toivottomalta, enää ei voinut odottaa lapsen syntymää, mutta sitten sa tapahtuikin. Kaikki sai uuden alun, iloa ja riemua täynnä.

Itse iloitsen siitä, että Viron kirkko on saanut uuden raamatunkäännöksen 1997.
Sitä on nyt riemu käyttää, kun kirkko voi jälleen vapaasti toimia eteläisessä naapurissamme veljeskansamme keskellä.

Tästä pääsee uuteen vironkieliseen Raamattuun netissä Luukkaan evankeliumin ensimmäisestä luvusta alkaen.

http://www.piibel.net/#q=Lk%201

Juhlapäivälle on annettu myös vaihtoehtoinen saarnateksti Luuk. 1: 67-79

Sakarias, lapsen isä, täyttyi Pyhällä Hengellä ja puhui profeetallisin sanoin:
– Ylistetty olkoon Herra, Israelin Jumala!
Armossaan hän on katsonut kansansa puoleen
ja valmistanut sille lunastuksen.

Ja sinua, lapsi, kutsutaan Korkeimman profeetaksi.
Sinä käyt Herran edellä ja raivaat hänelle tien.
Sinä johdat hänen kansansa tuntemaan pelastuksen,
syntien anteeksiantamisen.
Näin meidän Jumalamme hyvyydessään armahtaa meitä:
Korkeudesta saapuu luoksemme aamun koitto.
Se loistaa pimeydessä ja kuoleman varjossa eläville,
se ohjaa jalkamme rauhan tielle.

Kiitän Jumalaa siitä, että niin kuin Johannes Kastaja aikoinaan julisti Jumalan valtakunnan tulleen lähelle ja näin hän valmisti tietä Jeesuksen tuloon kansansa keskuuteen, niin myös Jumalan sanan tulo meidän aikanamme uusien kansojen ja kansanryhmien osaksi omalta osaltaan tuo Jumalan valtakunnan ihmisten luo.

Iloitsen siitä, että Jumala on hyvyydessään katsonut myös Luulajan saamelaisten puoleen ja antanut sanansa valon loistaa heille. Uusi testamentti on käännetty heidän kielelleen.

Tästä pääsee luulajansaamen kieliseen Raamattuun
Luukkaan evankeliumin ensimmäisestä luvusta alkaen.

https://www.bibel.no/Nettbibelen?query=c6r4KKs2UzZErQ+MjbmZ6+V4X3HL72pTSpP8VgKkovJ4kGy0sQ5aIQ==

(Jos käännös ei vaihdu oikeaksi muuta kieliasetus. Ks. yllä huomautus.)

Hyvää Juhannusta teille kaikille !

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Matias

    ” Yhtä lailla mielettömiä mielestäni on tapasi yrittää, milloin mitenkin päin, panna vanha juutalaisuus ja kristinusko ikäjärjestykseen, koska kultuurihistoriallisesti molemmat ovat saman Jumalan kansan nykyaikaisia jatkoja. ”

    Älä minua syytä, en minä ole sitä keksinyt. Näin on sanottu kirkollisten toimesta, että kristinusko oli ensin.

    ”Molemmat ovat saman Jumalan kansan nykyaikaisia jatkoja. ”

    Jeesus ei kuitenkaan ole juutalaisten Jumala, enkä usko, että he menevät niin sekaisian, että ryhtyvät esittelemään kauan sitten kuollutta kansalaistaan maailmankaikkeuden Luojana.
    Mieti nyt vähän, sillä nauraisi jo aidanseipäätkin.

    Jos kirkko on ottanut juutalaisuudesta erilaisia aineksi, ja sanoo sitä jatkumoksi, niin sitä voi sanoa myös varastamiseksi, apinoimiseksi, ideavarkaudeksi jne. koska niitä on kuitenkin esitelty kristillisinä, vaikka ne eivät alunperin sitä ole.

    • Tarja

      Jos torjun vääriä käsityksiä, niin ne ovat vääriä, olivatpa ne sitten alkuaan tulleet mistä tahansa.

      Kun puhun kristinuskosta yhtenä juutalaisena liikkeenä, niin kyseessä on kulttuurihistoriallinen jatkumo. Tämä on niin päivänselvä, että jokainen joka tietää vähääkään syvällisemmin uskonnon kehittymisen voi nähdä tämän heti.

      Otetaanpa esimerkiksi se että nykyinen Vanha testamentti oli kirkon lähes ainoa Raamattu useamman vuosisadan aikana ennen kuin vasta vähitellen saatiin nykyisen Uuden testamentin kirjoja kopioitua edes suurempien seurakuntien käyttöön.

      Liturgia on kahden vuosituhannen erilleen kehittymisestä huolimatta niin samanlainen, että vähän enemmän liturgiaa ja sen historiaa tunteva voi huomata, miten tämä ja tämä tässä liturgiassa vastaa tätä ja tätä toisessa liturgiassa

      Virkarakenne on perusteissaan yhteinen:

      diakoni = seurakuntapalvelija

      pappi = rabbi

      piispa = synagogan esimies

      paavi (Aleksadria ja Rooma tai patriarkka (Syyrian Antiokia, Jerusalem, Konstantinopoli) = paavi eli ylirabbi .

      Luetteloa voisi jatkaa. Mutta tässä vain vähän esimerkkejä.

      Koska toistat samaa väitettä useammassa puheenvuorossa, niin toistan sen mitä jo aikaisemminkin olen kirjoittanut.

      Keskustelin kerran erittäin oppineen juutalaisen kanssa, jolla oli synagogassa merkittävä asema. Olin noihin aikoihin valmistautumassa ruotsinkieliseen luentosarjaani Juutalaisuus ja kristinusko. Keskusteluissamme saatoimme todeta, että meitä yhdistää paljon enemmän yhteisiä uskonnon elementtejä, kuin tavallinen ihminen yleensä saattaa edes huomata.

      Suurin ero on siinä että synagogajuutalaisuus odottaa vielä Messiasta, mutta meillä kristityillä Messias on jo tullut: Jeesus Kristus.

      Joten kysymys Jeesuksesta Jumalana ja ihmisenä on se ratkaiseva ero, missä meidän kummankin yhteisistä juurista kasvanut erilleen menomme on saanut periaatteellisesti ratkaisevan merkityksen.

      Sopiiko mielestäsi sisarusten väliseen perinnönjakoon käsitteet ”varastaminen, apinoiminen, ideavarkaus jne.” ? Tai sopiiko yhteisen kieliperinnön omaavien kesken sanoa, että toinen on varastanut toisen kielen, kun kumpikin on jo äidinmaidossa oppinut samaa kieltä.

  2. LUVUSTA 186 ja 18,6
    Jeesus oli tod. näk. essealainen opettaja, joka opetti mm. astronomiaa. Ut:n kertomus hänestä on samalla myös huikean hieno astronominen allegoria ja konkreettinen kalenteri-interkalaatio-apparaatti:

    Sillä tunnettuun nimeen Golgatha kätkeytyy esim. yksi monista k u u n ideoista, sillä nimen Gogoltha lukuarvo on 186 ja se vastaa heprean sanaa maqoom eli ’paikka’, joka oli yksi JHVH:n sijaisnimi, mutta myös kuun solmujen toistuvuus-sykliä 18,6 ; kreikkalaisen kuu-nimen Selenen lukuarvo onkin ’sattumalta’ sekin 186.
    Golgatha-kertomuksessa onkin kuuhun liittyvä kalenteritasausten vertauskuvasto! Juutalaista erinomaisen tarkkaa kuu-aurinko-kalenteria käytettiin nimittäin jo 1.vuosisadalla eKr. ja siinä yhden vuoden aikana vain 6 minuuttia 25 sekuntia heittävä kuukalenteri täsmäsi precis aurinkokalenteriin kun väliin jätettiin eli uhrattiin aina 224 vuoden kuluttua yksi vrk:n eli 24 tuntia.
    Jeesus, jonka nimi vastaa yhden vuorokauden tunteja, (Iesous 8+8+8=24!) sovittaa kalenterin aina 224 vuoden kuluttua. Hän oli välittäjä – mediaattori – kahden oikean ajan polulta eksyneen ja niin ’syntiä’ tehneen kalenterin väillä. Nyt on niin, että 224 vuoteen mahtuu juuri 12 kuun
    18,6 -vuotista noodikiertoa. Näin interkalaatio voitiin laskea sekä kuun noodien että auringon avulla.

    Kuu kulkee yläsolmunsa läpi aina 27,21 vuorokauden jälkeen, nyt kannattaa huomata, että lukuarvo 272 hepreassa eli EBER (ajin,beth,resh) merkitsee vältellä, kohdata mennä ohi mennä läpi mennä ohi takana menehtyä kadota menehtyä ohittaa.

    Heprean sana maqom tarkoittaa ’paikkaa’ ja erityisesti paikkaa, missä ’Jumala ilmestyy’ ja paikkaa, missä ’aika pysähtyy’. Ja elhjim on taas tuo Jumala. Lukuarvotkin ovat mielenkiintoiset: maqom = 186 ja elohim 86…
    Nyt on niin, että Golgathan ristiinnaulitsemis -’paikka’ kreikkalaisessa muodossaan Gogoltha saa myös siis lukuarvon 186.

    Miksi. Siksi, että kuun noodit ’kulkevat’ auringon ympäri ja alkavat samasta paikasta siis juurikin 18,6 vuoden välein
    Huomaa myös että JHVH :n kirjainarvojen 10 5 6 5 neliöiden summa on 186 eli 10^2+ 5^2+6^2+5^2= 186

    • Seppo

      Esittelemääsi numeroilla leikittelyä harrastivat aikoinaan ghetoissa asuneet juutalaiset, että saisivat jotain henkistä aivovoimistelua ahtaissa asuinkorteleissaan. Näin he yhdistivät Raamatun tekstin ulkoa opiskelun matemaattisten teorioiden mietiskelyyn.

      Tuon elämänpiirin ulkopuolella tuollaisella ei ole sosiaalista funktiota. Se ainoastaan panee ajatukset harhailemaan Raamatun tekstien varsinaisen sanoman ulkopuolisissa ajatusradoissa.

      Aikaisemmin tähtitieteen tutkistelulla oli hyvin käytännöllinen tehtävä. Kun planeettojen ratojen laskeminen opittiin noin 2 100 eKr. niin erilaisten juhlapäivien etukäteen laskeminen tuli mahdolliseksi.

      Vanhassa testamentissa on viittaukia jopa kolmeen eri kalenteriin, jotka ovat tulleet käyttöön aina sen mukaan, minkä suurvallan vaikutuspiiriin kansa kulloinkin kuului.

      Samaten erilaisten kalenterien käytön takia joidenkin juhlien viettäminen osuu eri puolilla maailmaa ei aikoihin. Tällä ei kuitenkaan ole merkitystä juhlan sisältöön.

    • Manipulatiivinen sanasi ’leikitellä’ on red herring. Esittämäni numerot ovat faktisia ja nousevat tieteellisestä astronomiasta, olen kommunikoinut mm. Tuorlan kanssa, ja suoraan Uuden testamentin teksteistä. Tarkista itse. Oikaisen mielelläni jos löydät niistä virheen. Noilla faktoilla on funktionsa Uuden testamentin kirjoittajien tarkoituksia ja pyrkimyksiä ja sivistystä tutkittaessa. Samme myös lisävalaistusta alkukritittyjen aikaisiin kalenterikiistoihin. Qumranissa noudatettiin aurinkokaleneteria,joka oli Jeruaemin papiston käyttämää tarkempi ja ’sovitti’ paremmin synnin eli tähtimerkkien näennäisen harhaantumisen.
      Ko kalnetrei-astronomiaa harrastivat siis jo Ut:n kirjoittajat todella paljon ennen manitsemiasi ghettojuutalsia.

    • Seppo

      Noilla lukuarvoilla ja laskelmilla ei sinänsä ole mitään sen isompaa arvoa, kuin jos joku sanoisi että 7+8 = 15, niin on entä sitten. Mitä tämä tahtoo sanoa?

      On nähtävä miten kabbalalla on jo vanhastaan ollut uskontosekaannuksen halua. Varhaisimmat kabbalan harrastjat olivat uusplatonistisia. Juutalaisista neoplatonisteista varhaisiin kabbalisteihin ovat vaikuttaneet ainakin Šalomo Ibn Gabirol, noin 1021–1058, sekä Abraham bar Ḥijja, 1070-1136/45, jonka ajatuksia on lainattu jopa sanatarkasti Bahirissa — vanhimmassa kabbalistisessa teoksessa (Gershom Scholem: Origins of the Kabbalah).

      On huomattava että juutalaisten ulkopuolella kabbalaa on harrastettu etupäässä vain synkretistisissä piireissä. Näistä mainittakoon
      Giovanni Pico della Mirandola, 1463-1494. Näille ei kyse kuitenkaan ole juutalaisesta mystiikasta, vaan eri uskonnoista valikoiden otettuja palasia sieltä täältä ollenkaan ajattelematta, miten nämä palaset sopivat yhteen. Näin se saavat ”uskonnollisen otuksen”, jolla on kotkan siivet, alligaattorin hampaat ja hevosen kaviot, vertausta käyttäen asiaa havainnollistaen.

    • ”Noilla lukuarvoilla ja laskelmilla ei sinänsä ole mitään sen isompaa arvoa, kuin jos joku sanoisi että 7+8 = 15, niin on entä sitten. Mitä tämä tahtoo sanoa?”

      Nyt on pakko jo sanoa että höpöhöpö. Nuo esittämäni astronomiaan ja Ut:n liittyvät faktat kertovat p a l j o n siitä ketä Ut:n kirjoittajat ovat tosiasiallisesti olleet. Nuo taidot ja tiedot kun eivät olleet jokamiehen.
      Yrität banalisoida asian taas tod.näk. vain palstan niitä lukijoita varten, joilla ei ole edellytyksiä ko astronomia ja gematriaa ymmärtää ja jotka luottavat sokeasti auktoriteetteihin. Ja anakronisoit asian alkaessasi puhua 1200-1400-luvun kabbalisteista, sillä Ut ei ole kirjoitettu noilla vuosisadoilla.

    • Seppo

      Älä aliarvioi lukijoitamme.

      Kerran tutkijaseminaarissa meillä oli keskustelua noista lukuarvoista. Totesimme, ettei noilla ole pienintäkään merkitystä tekstien todelliseen ymmärtämiseen. Milteipä mistä tahansa tekstistä voidaan samatapaisilla mielivaltaisesti valikoiduilla sanoilla leikitellen päästä yhtä lailla näyttäviin ”todistuksiin” muka siitä ja siitä totuudesta. Aina riippuen siitä minkälaisesta tekstistä on kysymys ja minkälaisia ”näyttöjä” halutaan saada.

    • ”Seppo
      Älä aliarvioi lukijoitamme.”

      Juuri sitähän itse teet verratessasi Ut:n monesti monimutkaisesta ja rikkaasta matemaatisesta rakenteesta ja numeriikasta nousevaa mm. astronomiaa sekuntien tarkuudella 224 vuodessa toteuttavaa laskentaa tehtävään 7+8=15…
      Seuraava on heprealaiselta matemaatikolta:
      https://borhatorah.files.wordpress.com/2013/11/introduction-to-mathematical-structure-in-torah-1.pdf
      Raamatun matemaattine rakenne myös astronomisine siältöinee on siis tietellinen
      fakta ja on suorastan valhe että sen antamat tulokset voidaan saada mistä vain ja miten vain. Moinen törkeä valhe perustuu kontekstien tahallisen ohittamiseen. Kun esimerkiksi heprean tiettyä v u o t t a tarkoittava termi on shana ja se lukuarvo on 355, niin lähikonteksti merkityksessä ’v u o s i’ auttaa lapsenkin ymmärtämään että luku 355 tarkoitta tuolloista heprealaista kuuvuotta, jossa oli juurikin 355 päivää:
      ””The word ’year’ – in Hebrew shana – is numerically equivalent to 355, which happens to be the average duration of the lunar (moon-based) Hebrew year,”
      heittelet lonkalta tuomiota Matias, muta yhtään laskelmaa etkä merkitystä et ole voinut osoittaa vääräksi.

    • Seppo

      Olen tietoisesti valinnut ajankohdaksi kabbalan alkamisesta, vaikka sitä ennen on ollutkin juutalaista mystiikkaa. Mutta mystiikka on aina sidoksissa jonkun uskonnon harjoittamiseen eikä siis koskaan uskonnosta irrallaan oleva ilmiö.

      Kalentereista puhuen: Tässä englanniksi tämä meidän kalenterimme vuosi 2020 eri kalenterien mukaan.

      Gregorian calendar 2020
      MMXX

      Ab urbe condita 2773

      Armenian calendar 1469
      ԹՎ ՌՆԿԹ

      Assyrian calendar 6770

      Bahá’í calendar 176–177

      Balinese saka calendar 1941–1942

      Bengali calendar 1427

      Berber calendar 2970

      British Regnal year 68 Eliz. 2 – 69 Eliz. 2

      Buddhist calendar 2564

      Burmese calendar 1382

      Byzantine calendar 7528–7529

      Chinese calendar 己亥年 (Earth Pig)
      4716 or 4656
      — to —
      庚子年 (Metal Rat)
      4717 or 4657

      Coptic calendar 1736–1737

      Discordian calendar 3186

      Ethiopian calendar 2012–2013

      Hebrew calendar 5780–5781

      Hindu calendars
      – Vikram Samvat 2076–2077
      – Shaka Samvat 1941–1942
      – Kali Yuga 5120–5121

      Holocene calendar 12020

      Igbo calendar 1020–1021

      Iranian calendar 1398–1399

      Islamic calendar 1441–1442

      Japanese calendar Reiwa 2
      (令和2年)

      Javanese calendar 1953–1954

      Juche calendar 109

      Julian calendar Gregorian minus 13 days

      Korean calendar 4353

      Minguo calendar ROC 109
      民國109年

      Nanakshahi calendar 552

      Thai solar calendar 2563

      Tibetan calendar 阴土猪年
      (female Earth-Pig)
      2146 or 1765 or 993
      — to —
      阳金鼠年
      (male Iron-Rat)
      2147 or 1766 or 994

      Unix time 1577836800 – 1609459199

  3. Eivät nuo sivuun johdattamiset ketään asiaa vähääkään tuntevaa, Matias, petä.

    Ja olen ennenkin sanonut, että vaikka termi ’arkeologia’ on suhteellisen nuori ja arkeologiaa on alettu harjoitta vasta suht. myöhään, se EI tarkoita sitä,että arkeologian kohteet eivät olisi olleet olemassa ennen niiden tutkimisen alkamista.
    Raamatun matemaattinen rakenne astronomioineen ja muine informaatioineen on siis vähintään yhtä vanhaa kuin se teksti mistä se nousee. Eikä Raamatun astronominen muistiinmerkintä ole myöskään mitään ’mystiikkaa’. Mystiikka-sanaakin käytättänet tässä yhteydessä vain muita lukijoita johdatellaksesi.

    • Seppo

      Jo muinaiset Kaksoisvirran maiden ruhtinaat harrastivat arkeologiaa. Ei se tieteenä ole mitenkään uutta. Uutena aikana siihen vain on havahduttu erilaisella intensiteetillä kuin aikaisemmin.

      Kaikki vähääkään asiaan paneutuneet ovat myös tietoisia siitä, että niin heprealaiset kuin kreikkalaiset ja roomalaiset kirjaimet olivat käytössä myös numeroiden ja lukujen ilmaisemiseen. Samaten jo muinaisten kiilakirjoitustekstien joukossa on tehty merkittäviäkin matemaattisia laskelmia erilaisia tarpeita varten.

      Samaten asioihin paneutuneille on selvää, että tuhannen vuoden havaintojen merkitseminen muistiin vähitellen sitten noin vuoden 2 100 eKr. johti niin pitkälle, että voitiin jo laskea planeettojen radat. Näin saatiin erilaisia pyhiä toimituksia varten lasketuksi juhlakalentereita. Tähtitieteen yksi merkittävä anti oli juuri tässä kalenterien laatimisen palveluksessa.

      Tämä tarve parempien ja parempien kalentereitten laatimisessa ulottui aina Paavi Gregorius XIII:een saakka, joka 24.2.1582 julkaisi bullan Inter gravissimas. Uuteen ajanlaskuun oli siirryttävä samana vuotena 4.10.1582 jälkeen. Pikku täsmennyksiä on tuohonkin tehty jälkeenpäin.

      Koko keskustelumme ydin ei kuitenkaan ole näissä jutuissa, joita tässä olen sivunnut, vaan siinä kuvitelmassa, että numeroleikittely muka jatkuisi myös sellaisiin teksteihin, joihin se tekstien alkuperäisen intention mukaisesti ei laisinkaan kuulu.

      Koska kirjaimet ovat niin hepreassa kuin kreikassakin numeroita, niin mikään ei luonnollisestikaan estä rakentamasta mitä mielikuvituksellisimpia numeroyhdistelmien kuvioita ja näillä tehtäviä laskennallisia leikittelyjä. Nämä eivät kuitenkaan missään mielessä nouse tekstien omasta harkitusta olemuksesta vaan ainoastaan noiden leikittelyjen harrastajien mielikuvituksesta.

      Niin kauan kuin tämä pysyy vain älyllisenä huvitteluna tässä ei ole mitään vikaa. Ongelmaksi tämä muodostuu aina silloin, kun näistä mielikuvituksen luomuksista aletaan rakentamaan joitain alkuperäisen tekstin varsinaisen sanallisen ja loogisen sisällön vastaisia tai sanomaa vääntäviä muunnelmia. Tuollaiset lintalleen menevät tulkinnat nimittäin voivat jotain henkisesti epävakaita houkutella harhaan, kun noiden numeroilla pallottelun aikana keksityille rakenteille aletaan kuvittelemaan omaa muka syvempää ja henkisempää sisältöä. Tuollainen sivusta tulleiden harhaan johtavien ajatusten sekaan pesiytyvät milloin minkäkinlaiset harhaopit ja itse kristinuskon perusteista sivussa olevat opetukset.

      Niinpä ei suinkaan ole harvinaista, että varsinaisen alkuperäisen juutalaisen gematrian, missä juutalainen perinne kuitenkin pääsee hallitsevaksi, vastaisesti ei-juutalaisessa gematriassa useinkin kaiken maailman uskontoja sekoittavat synkretistiset ja useinkin erilaisilla ”salatieteillä” höystetyt opit saavat kasvualustan. Noista keksityistä laskelmista kehkeytyykin oma ”todellisuutensa” joka houkuttelee pois tekstien alkuperäisestä sanomasta keksittyyn mielikuvitusmaailman fantasiatodellisuuteen.

      Tällaisesta varottaa Raamattu

      2.Korinttolaiskirje:

      4:2 vaan olemme hyljänneet kaikki häpeälliset salatiet, niin ettemme vaella kavaluudessa emmekä väärennä Jumalan sanaa, vaan julkituomalla totuuden me suositamme itseämme jokaisen ihmisen omalletunnolle Jumalan edessä.

      2.Pietarin kirje:

      2:1 Mutta myös valheprofeettoja oli kansan seassa, niinkuin teidänkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon.

  4. Koko keskustelumme ydin ei kuitenkaan ole näissä jutuissa, joita tässä olen sivunnut, vaan siinä kuvitelmassa, että numeroleikittely muka jatkuisi myös sellaisiin teksteihin, joihin se tekstien alkuperäisen intention mukaisesti ei laisinkaan kuulu,

    Sinä et ole Matias selvännäkijä etkä voi tietää mitä kaikkea tekstinsisäisiin intentioihin kuuluu. Käytät edelleen erittäin leimaavasti sanoja ’leikittely’ ja ’mielikuvitus’. Aikaisemin väitit että sanat ja numerot otetaan mielivaltaisesti . NO EI oteta, sillä esim. sana Golgatha liittyvä numero 186 liittyneenä astronomiaan saa lähtökohtansa ei suinkaan mistään sattumasta,mileivallasta tai mieleikuvituksesta vaan siitä FAKTASTA että sanan yhtenä juurena on Vanhantestamentin Gilead, missä myös juutalaisilla oli juurikin astronomian liittyvä pyöreä kivikehä. Niinpä gilgul ja galgal merkitsevät ympyrä ympyrä, ja viittaavat astronomiaan etenkin siksi, että sanan Gal numeroarvo on 33 (Jeesuksen kuolinikä perimätiedossa) ja viittaa paitsi 33 pituusasteen ympyrään myös kuuvuoden interkalaatioon,sillä epätarkka kuukalenteri heitti yhden vuoden joka 33:s vuosi. Jeesus siis ’kuoli’ eli uhrasi itsensä 33 vuoden kuluttua ja ’sovitti’ näinkin väärän kalenterin.

    Wiki; Calculating the day of the week is easy, using an anchor date. One good such date is Sunday, 1 Farvardin 1372, which equals 21 March 1993. Assuming the 33-year cycle approximation, move back by one weekday to jump ahead by one 33-year cycle. Similarly, to jump back by one 33-year cycle, move ahead by one weekday

  5. Seppo

    Jo muinaiset Kaksoisvirran maiden ruhtinaat harrastivat arkeologiaa. Ei se tieteenä ole mitenkään uutta.

    Voi Turusen pyssy,etkö selviåä yhdestäkään viestistäni sitä enemmän tai vähemmän väärinkäsitäen tai olkinukeillen. Sanoin ja tarkoitin nimellä ARkELOGIA harjoiettuna. Piti käydä selväksi että samoin kuin termi kabbala on suht nuori,niin asialisesti sen siältöjä on tunnettu ja metodeja sovellutu nimeä kauemmin. Jo Joh. 13: 18 gematria on juurikin kabbalaa eli tuo sovellus on yli 2000 vuotta vanha.

    • Seppo

      Johannes 13.8 on parhaiten ymmärrettävissä nimenomaan selkosanaisesti.

      Kaikki selkesanaisen tekstin lisäksi rakennetut kuvitelmat ovat vain ilmassa roikkuvaa vapaan mielikuvituksen tuotetta.

      Varmaankin tarkoitit Ilm. 13:8, missä käytetään kirjoittajalle ja alkuperäisen tekstin vastaanottajille tunnetun käsitteen tai henkilön nimestä peiteilmausta kirjoittamalla hänen nimensä kirjoituksen kirjainten numeroarvoa.

      Sanotaan ettei yksi pääsky kesää tee, sama pätee myös Raamatun sanaan. Jos yksittäisissä tapauksissa onkin hyödynnetty tätä mahdollisuutta, tyylikeinona käyttää nimen numeroarvoja suoraan ulos kirjoittamisen sijaan, niin tuollaisen menetelmän yleistäminen muka kaikkea Raamatun tekstiä koskevaksi ei tee oikeutta Raamatun tekstien alkuperäiselle sanomalle.

    • Seppo

      Helvetti kertoo, että Perkele heitetään tuliseen järveen. Tämä merkitsee että kaiken pahan alkusyy loppuu eikä se enää pääse Jumalan kansaa häiritsemään. Tämän takia taivas on onnen paikka.

      Kun myös Kuolema henkivaltana heitetään tuliseen järveen, niin silloin siis kuolemaa ei enää ole Jumalan kansalle, eli siis Jumalan kansa elää ikuisesti taivaassa ikuisen Jumalan riemullisessa seurassa.

      Kun Väärä profeetta heitetään tulijärveen, niin silloin kaikki valhe ja toinen toisensa harhauttaminen saa lopun. Tämä merkitsee että taivaassa rakkaus ilmenee täytenä totuudellisuutena. Kaikenlaiset epäluulot ja kyräilyt ovat silloin täydellisesti ohi. Jumalan kansa elää taivaassa turvallisesti kun mikään valheellisuus ei enää ole häiritsemässä ikuista onnea.

  6. ”Sanotaan ettei yksi pääsky kesää tee, sama pätee myös Raamatun sanaan.”

    Tiedät hyvin itsekin, että siellä on paljon paljon enemmän kuin yksi pääsky. Sanoisin että tuhansien pääkyjen parvi. Kun esim. asian ehkä parhaan asiantuntijan professori Gerschom Scholemin mukaan y k s i n gematrisia systeemejä on vähintään 72 ja kaikki muut koodaukset lisäksi.

    ”Jumalan kansa elää taivaassa turvallisesti kun …”

    Se vaan jää Raamatun todistuksen mukaan pieneksi ennaltamäärättyjen valittujen joukoksi tuo ’Jumalan kansa’ ja ihmiskunnan valtaisa enemmistö kärvistelee ikuisuudesta ikuisuuteen koskaan sammumattomassa tulessa. Siinä on mielenterveys kovilla niin etu- kuin varsinkin jälkikäteen.

    • Seppo

      Ihmiskunnan suuri tragedia on siinä, että koko ihmiskunta on jo alusta alkaen ollut lankeemuksen tilassa.

      Siksi myös maailmassamme on niin valtavasti hätää, pahaa tahtoa ja riitaa ihmisten välillä sekä iso määrä täysin mielettömiä sotia ja muuta roinaa, joka vaivaa hyvinvointiamme.

      Jotta tämän langenneen ihmiskunnan olisi mahdollisuus saada toivo ja tulevaisuus, niin juuri sitä varten Jeesus on tullut. Ikuinen Jumala, Jumalan Poika, on ottanut ihmisyyden Autuaassa neitsyessä ja näin hän on tuonut meille ihmisille, koko maailman sovitukssen Golgatan ristillä ja ylösnousemuksellaan tulevaisuuden ja toivon koko kirkolleen.

      Puhut pienestä joukosta. Vertaan pientä männyn tainta ja samaa petäjää myöhemmässä vaiheessaan suuren kankaan uljaana honkana. Näin myös pienestä opetuslasten joukosta on kasvanut maailmanlaajuinen kirkko, yhteinen kristikunta, johon pyhän kasteen kautta on Jumalan lapseuteen saatettu jo noin kolmannes maailman väestöstä.

      Toki paljon on vielä tehtävää ja paljon julistettavaa ennen kuin lähetyskäskyn lopullinen päämäärä tavoittaa kaikkien maailman kansojen kaikki ihmiset Jumalan kansan yhteyteen pyhän kasteen kautta.

  7. ”Näin myös pienestä opetuslasten joukosta on kasvanut maailmanlaajuinen kirkko, yhteinen kristikunta, johon pyhän kasteen kautta on Jumalan lapseuteen saatettu jo noin kolmannes maailman väestöstä.”

    Oletko Matias siis sitä mieletä että kaste ja kirkkoon kuuluminen riittävät helvetin iankaikisten kidutusten välttämiseen?

    Se lankemushan oli muuten Jumalan ihmiselle asettama ansa, ko. ansapuuhan oli Jumalan istuttama, ja johon Jumala tiesi etukäteen ihmisen lankeavan.

    • Seppo

      Lankeemus oli Jumalan tahdon vastainen tapahtuma. Sehän turmeli Jumalan työn.
      Väitteesi että se muka olisi Jumalan ansa muuttaa kuvan Jumlasta Saatanan kuvaksi.

      Tässä on siis teologiassasi tehty musta valkoiseksi ja väität Jumalaa
      Saatanaksi.

      Kirkko on Jumalan Pyhän Hengen työväline pelastuksen ojentamiseksi koko ihmiskunnalle. Se joka ottaa evankeliumin vastaan lähetystilanteessa pyytää myös koko kotoväkeään pääsemään pelastuksen yhteisön eli kirkon osallisuuteen.

    • Seppo

      Alussa Jumala loi kaiken hyväksi. Tätä pidemmälle ei olemassa mitään Jumalan työhön ja tekoon ja sen luonteeseen kuuluvaa.

      Pahan olemukseen kuuluu että se on pahaa juuri siksi että se tulee täysin kaikkien periaatteitten ja ennakointien vastaisesti. Paha on pahaa siksi ettei se ole selitettävissä millään.

      Perkele kuuluu langenneisiin henkiolentoihin, josta kaikki lenkeemus sai alkunsa.

  8. Perkele kuuluu langenneisiin henkiolentoihin, josta kaikki lenkeemus sai alkunsa.

    No miksis Jumala salli yhden pojistaan ylpistyä ja mistä tuo ylpeys tuli kun ylpeys on synti ja syntiä ei vielä ollut koko maailmankaikeudessa? Eli miten voi valita mustan paperin päydältä, jossa on vain valkoisia eikä edes tiedä mitä musta tarkoittaa? Tai miten voit kompastua kiveen jota ei ole olemassa ja joka tule olemasaolevaksi vasta hetkellä kun siihen kompastut?
    Tämän lankeemusopin laatijoilla ei ollut vielä logiikka hallussaan…

    • Seppo

      1) Oppi syntiinlankeemuksesta ei ole pelkkä sepitys. Se kuvaa ihmisen olemusta kautta koko historian.

      2) pahan mielettömyys on siinä, ettei sinä ole mitään järkeä.

Kirjoittaja

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25