Jumalan Sana

Minua on huvittanut ja välillä oksettanut  puhe Jumalan Sanasta. Kovin usein olen törmännyt tähän juuri tasa-arvoisen avioliiton kohdalla. Raamattu sitä ja tätä! Jumalan Sana sitä ja tätä!

Raamatussa on todella moninaisia perheitä ja liittoja: on useita vaimoja, on jalkavaimoja, on orjavaimoja, on sodasta väkisin napattuja vaimoja, on raiskaajan vaimoja yms.

Ehdottomuuden kannattajat huutavat naama punaisena seksuaalivähemmistöjä vastaan ja unohtavat kaikki Raamatun periaatteet. Mitäs se kuuluisa roomalaiskirje sanookaan: "he ovat täynnä kaikenlaista vääryyttä, halpamaisuutta, ahneutta, pahuutta, täynnä kateutta, murhanhimoa, riitaisuutta, petollisuutta ja pahansuopuutta, he panettelevat ja parjaavat."

Miksi nämä samat tosiuskovaiset eivät huuda näistä? Miksi he ottavat sen yhden lauseen? Miksi he kieroillen yrittävät kiusata ja pahuudella taklata?

Vastatkaa! Miksi yksi kohta on teille niin älyttömän tärkeä, mutta kaikki muu ei ole Jumalan Sanaa?? Missä on logiikka??

53 kommenttia

  • Pekka Pesonen sanoo:

    Se “oksettava” Raamattu kun määrittelee selkeästi sen mikä on syntiä, niin siitä ei voi kristitty poiketa. Kirkon naispappeudesta Raamatussa ei puhuta mitään, joten sitä on turha verrata tähän. Naispappeuden tähden oppia- eikä kristillistä opetusta ei tarvinnut muokata. Raamatun määrittelemä synti-käsitteen mitätöimisestä tässä on pohjimmiltaan kyse. Hyväksymällä oikeaksi sellaista elämäntapaa, jonka Raamattu selkeästi kieltää, niin silloin ei voida puhua enää kristillisestä opista. Tämän tähden minuakin oksettaa tämä tilanne. Vaikkakin päinvastaisesta syystä. Meidän välillämme taitaa olla se vahvistettu suuri juopa, jota emme voi ylittää.

    Kyse on

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      “Kirkon naispappeudesta Raamatussa ei puhuta mitään.”

      Eipä puhuta Uudessa testamentissa miespappeudestakaan, koska Jeesus oli heprelaisirjeen selvän sanan mukaan viimeinen pappi, välimies ihmisen ja Jumalan välillä. Yleiseen papeuteen kuluu sitten sekä nasia että miehiä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Seppo Heinola sanoo:

    “Kirkon naispappeudesta Raamatussa ei puhuta mitään.”

    Eipä puhuta Uudessa testamentissa miespappeudestakaan, koska Jeesus oli heprelaisirjeen selvän sanan mukaan viimeinen pappi, välimies ihmisen ja Jumalan välillä. Yleiseen pappeuteen kuuluu sitten sekä naisia että miehiä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Salme Kaikusalo sanoo:

      Jeesus ei olut viimeinen pappi vaan viimeinen ylipappi. Vanhan liiton aikaan ylipappi meni kerran vuodessa ilmestysmajan kaikkein pyhimpään mukanaan eläimen verta ja vihmoi sen arkin/armoistuimen päälle itsensä ja kansan syntien sovituksen tähden.

      Jeesus meni, ei käsillä tehtyyn kaikkein pyhimpään, joka on vain sen oikean kuva, vaan itse taivaaseen, mukanaan oma ristillä vuotanut verensä, jonka kautta hän poisti synnin uhraamalla itsensä. Jeesus on uuden liiton välimies, enää ei tarvita vanhan liiton ylimmäistä pappia uhraamaan eläimen verta kansan syntien tähden.

      Heprealaiskirjeen 9. luku kertoo tämän seikkaperäisesti. Kannattaa lukea koko heprealaiskirje asian kirkastumiseksi.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Heprealaiskirjeen 7. luku kannattaa lukea myöskin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      No sittenhän ainakin arkkipiispan virka pitää lakkauttaa, hänhän on kirkkomme ylipappi… Juuri heprealaskirjeen kokonaisuuta vasten on selvää, etä pappisvirkoja ei enää tarvitaisi, siksihän se julista yleisen pappeuden kun leeviläine pappeus, johon kuului muitakin kuin ylipappeja, oli lakkautettu. Elettiin sitäpaitsi ns. lähiodotuksen aikaa, ja uskottiin Jeesuksen tulevan takaisin minä hetkenä hyvänsä, joten virkapappeja ei siksikään olisi tarvittu: Heb.10:37 “Sillä vähän aikaa aivan vähän aikaa vielä niin tulee hän, joka tuleva on…” Ei tullut mutta tuli laitoskirkko virkoineen ja hierarkioineen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Salme Kaikusalo sanoo:

      Ei arkkipiispa ole ylipappi, hän on vertainen vertaistensa joukossa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Salme Kaikusalo sanoo:

      Tarkemmin sanottuna arkkipiispa on “ensimmäinen vertaistensa joukossa (lat. primus inter pares).”

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      ‘Vertainen vertaistensa joukossa’ on pelkkää sanahelinää. Arkkipiispa on monessa mielessä ‘pomo’. Miksi hänellä muuten olisi ‘vertaisiaan’ parempi palkka esim?

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Pesonen sanoo:

    On kyllä jännä asia tuo odotus. Kaikkina aikoina kristityt ovat odottaneet. On seurattu aikain merkkejä ja odotettu. Odotus tuo aivan jänskän ulottuvuuden tähän kristilliseen uskoon. Se on siinä yksi aivan merkittävä ja kristityn jokapäiväiseen elämään vaikuttava näköala. Jopa nuo Sepon ajatuksetkin tukevat sitä.

    Odotuksesta kertovat kohdat eivät kerro mitään tarkkaa ajankohtaa. Ajalle ehkä tyypillistä on juuri nuo Sepon ajatukset; turhasta odotuksesta.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      “Odotuksesta kertovat kohdat eivät kerro mitään tarkkaa ajankohtaa..”

      Tarkkaan ottaen ei kerrota kirjaimellista päivää eikä tuntia, jota ‘hetki’ t uolloin tarkotti, mutta on päiväselvää, että Jeesus antoi ymmärtää tulevansa PIAN ja näin myös kuulijat asian ymmärsivät, samaa heprealaiskirjeen kirjoittajakin korostaa: “Sillä vähän aikaa aivan vähän aikaa vielä niin tulee hän…” On pahemman lajin älyllistä epärehellisyyttä tulkiten venyttää tämä ‘vähän aikaa’ yli 2000 vuoden pituiseksi.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Pesonen sanoo:

    Sehän ei muuta asiaa lainkaan. Odottamien vain kasvattaa kärsivällisyyttä. Odotamme jotain tapahtuvan pian ja siksi kestämme kaikenlaista, mitä eteen tulee. Tuhansilla vuosilla ei ole tässä mitään merkitystä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Pekka: ” Odottamien vain kasvattaa kärsivällisyyttä. Odotamme jotain tapahtuvan pian ja siksi kestämme kaikenlaista, mitä eteen tulee.”

      Tuohan on kuin Bekettin näytelmässä “Huomenna hän tulee (ransk. En attendant Godot)”.

      Lopputuloskin on todennäköisesti sama kuin Samuel Beckettin kaksinäytöksisessä tragikomediassa vuodelta 1949. Siinä muuan Vladimir odottaa ystävänsä Estragonin kanssa tien varressa puun alla salaperäistä Godot-nimistä henkilöä, joka ei koskaan saavu.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Tässä ei ollut Pekka kyse siitä, mitä me odotamme PIAN tapahtuvaksi vaan siitä että Jeesus l u p a s i tulla pian.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Salme Kaikusalo sanoo:

    Jumalan sana:

    Hepr. 4:12. Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija; 13. eikä mikään luotu ole hänelle näkymätön, vaan kaikki on alastonta ja paljastettua hänen silmäinsä edessä, jolle meidän on tehtävä tili.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Tuo kannattaa todellakin lukea: “… jolle meidän on tehtävä tili.” Joskus saa vaikutelman, että se lausutaan sellaisin äänenpainoin kuin se kuuluisi: “…jolle teidän on tehtävä tili.” Samojen kaikkinäkevien silmien edessä me kaikki olemme.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Salme Kaikusalo sanoo:

      Minä luen ko. kohdan niin, että “jolle minun on tehtävä tili”. Siksi en halua vesittää tai muunnella Raamatun ilmoitusta vaan hyväksyä Jumalan antaman ilmoituksen niin kuin Hän on sen ilmoittanut. Jokainen vastatkoon/tehköön tilin omalla kohdallaan kuten asian ymmärtää.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Tulkintasi on kuin onkin alkuperäisestä sisällöstä poikkeava. Kallistut aikanamme voimistuvan yksilöllisen uskon puolelle. Heprealaiskirje on kuitenkin kirjoitettu seurakunnalle eikä yksittäisille kristityille. “Jokainen vastatkoon/tehköön tilin omalla kohdallaan kuten asian ymmärtää” ei ole kirjeen viesti.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Salme Kaikusalo sanoo:

      Jokainen meistä tekee tiliä Jumalan edessä ykslöinä ei massana. Minä olen ihan itse vastuussa omista teoistani enkä voi syyttää valinnoistani kirkkoa tai mitään muuta yhteisöä. Martti, jos olet toista mieltä, niin se sinulle saliittakoon.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Voitko tuntea syyllisyyttä siitä, että olet mahdollisesti saanut lähimmäisesi tekemään vääriä ratkaisuja elämässään? Tiedät varmaankin, että jotkut ihmiset ovat olleet tärkeitä oman elämäsi päätöksiä tehdessäsi. Kenties olet itse ollut jollekin muulle samalla tavalla merkittävä hyvässä tai pahassa.

      Oli miten tahansa, kun Raamatussa sanotaan ‘te’, se ei tarkoita vain sinua.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Salme Kaikusalo sanoo:

      “Oli miten tahansa, kun Raamatussa sanotaan ‘te’, se ei tarkoita vain sinua.” Martti

      Mutta “te” tarkoittaa myös minua. Minun tulee punnita ihan itse, kenen opetusta tai esimerkkiä uskon ja noudatan ja olen ihan itse vastuussa harkintani jälkeen tapahtuvasta käyttäytymisestäni. Osaan ihan itse lukea esim. Raamattua ja pyytää Pyhää Henkeä avaamaan minulle sen sisältöä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Olemme vastuussa myös toisistamme, Salme Kaikusalo. “Kantakaa toistenne taakkoja, niin te toteutatte Kristuksen lain. Joka luulee olevansa jotakin, vaikka ei ole mitään, pettää itseään. Kukin tutkikoon vain omia tekojaan. Silloin hän voi ylpeillä vain siitä, mitä hän itse on, vertaamatta itseään toiseen. Jokaisen on kannettava oma kuormansa.” Ymmärrän tämän niin, että meidän ei tule sälyttää omia kuormiamme toisille, mutta autettava toisia heidän kuormiensa kantamisessa. Tämä ei saa merkitä sitä, että vertailisimme omaa vaellustamme toisten tekoihin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Salme Kaikusalo sanoo:

      Martti,

      nyt puhut jo eri aiheesta kuin mistä lähdimme liikkeelle. Lähdimme liikkeelle siitä, joudummeko tilille Jumalan edessä yksilöinä vai yhteisöinä. Minun mielestäni joudun tilille Jumalan eteen yksilönä, olen itse vastuussa teoistani.

      Toisten auttaminen ja kuormien kantaminen on lähimmäisen rakkautta.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Salme Kaikusalo sanoo:

      Kiitos Martti mielipiteenvaihdosta teemana “tilin tekeminen Jumalan edessä”. En enää jatka kommentointia ko. aiheesta, koska katson sanoneeni oleellisimman.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Lähdimme siitä, luemmeko Raamatusta enemmän vai jotain muuta kuin siihen on kirjoitettu. Toisin sanoen: pidämmekö Jumalan sanana jotain, minkä olemme rivien väliin mielessämme lisänneet?

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Kirjoittajan viimeisimmät blogit

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit