Kaikki armahdetaan ja kaikki pääsevät taivaaseen

 

Kristilliset sisäpiirilahkot ovat omineet niin armon kuin taivaan itselleen.

Apostolilla oli kuitenkin erilainen evankeliumi, jonka sanoma toistuu eri muodoissaan, mutta selkeästi se löytyy jakeista:

1.Kor.15:22 "Sillä niinkuin KAIKKI kuolevat Aadamissa, niin myös KAIKKI tehdään eläviksi Kristuksessa."

Room.11:32 "Sillä Jumala on sulkenut KAIKKI tottelemattomuuteen, että hän KAIKKIA armahtaisi."

Kun kaikki armahdetaan, niin kaikki pääsevät taivaaseen. Sillä miten armahdettu voisi joutua ikuiseen kadotukseen?

Siten apostolien sanoman voisi kiteyttää lauseeseen: Sillä KAIKKI armahdetaan ja KAIKKI pääsevät taivaaseen.

Mikäli kirkkojen tai herätysliikkeiden teologia ei sovi lainaamieni jakeiden raameihin, niin se ei voi olla Raamatun mukaista. Se on armottomuuden teologiaa.

Jakeissa ole mutta-sanaa  :)

 

.

45 kommenttia

  • Juha Lehtinen sanoo:

    Asiayhteydestä irralliset jakeet ovat Tuomaalan päättelyketjun suurin ongelma. Tällainen oppi ei ole Raamatun sanan mukainen, kun otamme huomioon kokonaiskontekstin ja Jeesuksen opetukset. Esim. Matt 7:15-23 jakeissa on opetus vääristä profeetoista, jossa todetaan, ettei jokainen, joka sanoo Herra, Herra, pääse taivasten valtakuntaan.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Kiitos huomioista. Olen aina todennut, ettei kannata uskoa minua sen enempää kuin ketään muutakaan, eikä edes kirkkoja tmv., vaan pitää ottaa itse selvää. Tätä myös apostoli painotti. Papukaijat toistavat jakeita koettamatta edes miettiä niiden tarkoitusta.

      Juha Lehtinen: “Tällainen oppi ei ole Raamatun sanan mukainen, kun otamme huomioon kokonaiskontekstin.”

      Lehtinen lainasi jakeita Matt. 7:15-23, joista poiminta: “Ei jokainen, joka sanoo minulle: ‘Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.”

      Lehtiseltä on ilmeisesti jäänyt lukematta, mitä taivasten valtakunta tarkoittaa.

      “Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: “Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla, eikä voida sanoa: ‘Katso, täällä se on’, tahi: ‘Tuolla’; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä.”

      “Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle.”

      Onko Juha Lehtinen päässyt sisälle taivasten valtakuntaan? Siihen ei riitä se, että huutaa “Herra, Herra” ja että lainailee jakeita, joita mielivaltaisesti tulkitsemalla koettaa todistella ymmärtävänsä Raamatun kokonaiskontekstia.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Juha Lehtinen sanoo:

      Vuonna 1997 Antti Kylliäinen kirjoitti teologisen pamfletin ‘Kaikki pääsevät taivaaseen’. Kirjan pohjalta on arveltu, että hänen ajattelunsa lähtökohtana olivat mm. Jeesuksen sanat “Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä”. Toukokuussa 2019 Olli Valtonen kirjoitti FB-sivulleen: “Kaikki pääsevät taivaaseen. Hyvä vai huono uutinen?” Tämän jälkeen Valtonen avasi ajatteluaan Askel-lehden (6/19) Sanoja & tekoja -palstallaan ja kaikesta tästä seurasi uutinen ja keskustelu ko. aiheesta myös Kotimaa24 -sivuilla. Tuomaala toistaa nyt jälleen samaa aihetta, kun kerran on vauhtiin päässyt.

      Tuomaalan päättelyssä yksi keskeinen Raamatun jae on: 1.Kor.15:22 “Sillä niinkuin KAIKKI kuolevat Aadamissa, niin myös KAIKKI tehdään eläviksi Kristuksessa.”

      Edellisessä jakeessa 21 Paavali kirjoittaa: “Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta.” Kun tältä pohjalta tutkimme jaetta 15:22, joudumme kysymään: tarkoittaako tämä, että ylösnousemus koskee kaikkia? Vastaus on kyllä ja ei. Ylösnousemus koskee kaikkia siinä merkityksessä, että he saavat ylösnousemusruumiin ja elävät ikuisesti. Mutta mitä Jeesus sanoikaan Joh 5:28-29 jakeissa? “Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen.” Joten kaikki kyllä nousevat ylös, mutta kaikki eivät saa elämän ylösnousemusta. Jotkut saavat tuomion ylösnousemuksen ja elävät ikuisesti ylösnousemusruumiissa “helvetissä” eli erossa Jumalasta. Eikä se ole taivas.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Juha Lehtinen sanoo:

      Toinen jae, joka pitää Tuomaalan omaa oppia kasassa on: Room.11:32 “Sillä Jumala on sulkenut KAIKKI tottelemattomuuteen, että hän KAIKKIA armahtaisi.”

      Paavali käsittelee roomalaisille kirjoittamansa kirjeen luvussa 11. pakanoiden ja Israelin pelastumista. Juutalaiset ja pakanat edustavat Paavalin kirjeessä vankeja, ja tottelemattomuus/epäusko vankilaa, johon Jumala on heidät lukinnut. Paavali kirjoittaakin toisaalla: “Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.” (Gal 3:22). Jakeessa 11:32 Paavali tarkoittaa ‘kaikki’-sanalla siis niitä pakanoita ja israelilaisia, jotka mahdollisesti tulevat vielä uskomaan Kristukseen tavalla tai toisella. Jakeen loppu on kaiken lisäksi vielä ehdollinen. Jumala tarjoaa näille vangeille armahdusta, joka perustuu Jeesuksen sovitustyöhön. Vielä ei ole tiedossa, kuinka moni näistä tottelemattomuuden/epäuskon vankilassa olevista ottaa Jumalan tarjoaman armahduksen vastaan.

      Apostolienkaan sanomaa ei voi Raamatun perusteella kiteyttää lauseeseen “Sillä KAIKKI armahdetaan ja KAIKKI pääsevät taivaaseen”. Kaikki ei ole sitä, miltä ensisilmäyksellä saattaisi näyttää.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Juha Lehtinen sanoo:

    Taivasten valtakunta on oleva myös kymmenen neitsyen kaltainen [Matt 25:1-13].

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Kerro tulkintasi.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Juha Lehtinen sanoo:

      Vertauksessa viisi viisasta neitsyttä ovat todellisia kristittyjä ja viisi tyhmää ovat valheellisia/teko-uskovia. Monissa Raamatun jakeissa öljy on Pyhän Hengen tunnus (ks. esim. Sak. 4:1-14). Niin tässäkin vertauksessa.

      Vertauksen opetus on tämä: Ilman Pyhää Henkeä ei kukaan ole valmis Jeesuksen paluuseen. Ole siis valmis. Avain kristilliseen valmistautumiseen on jatkuva täyttyminen Pyhällä Hengellä. “Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä” (Ef. 5:18). Kun ovi on kerran suljettu, sitä ei koskaan enää avata.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • ismo malinen sanoo:

    Tuosta lapsen kaltaisuudesta kannattaa myös huomioida, että lasten esikuvallisuus ei ole heidän viattomuudessaan, vaan uskossa, joka luottaa ehdoitta. Lapset eivät epäile vanhempiaan vaan ottavat heiltä kaiken, niin hyvän kuin pahan. Heidän uskonsa on esikuvallista.

    Ihminen näkee helposti Jumalan mielivaltaisena, eikä luota siihen, että Jumala kyllä tietää mitä tekee ja on tehnyt. Emme voi laittaa Jumalaa tuomiolle, voimme vain luottaa siihen, että myös kurituksen aikana Hän rakastaa eikä hylkää. Voimme kulkea pimeässä ilman, että pelkäämme.

    ”Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan.” Matt. 18:3. Tuo on ehken kaikkein vaikein oppi viisaalle ihmiselle.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Malinen: ”Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan.” Matt. 18:3. Tuo on ehken kaikkein vaikein oppi viisaalle ihmiselle.”

      Vaihtoehtoinen käännös: “Varmasti sanon teille, jos ette käänny ja ole kuin lapset, ette pääse taivasten valtakuntaan. Joka siis alentaa itsensä tämän lapsen kaltaiseksi, hän on suurempi taivasten valtakunnassa.”

      Itsensä alentamisesta Mat.23:12 “Mutta joka itsensä korottaa, se alennetaan, ja joka itsensä alentaa, se korotetaan.”

      Kun kysymys on itsensä alentamisesta sellaiseksi kuin lapsi, niin en ymmärrä, miksi viisaudesta olisi haittaa? Kuka on sitten suurempi tai pienempi taivasten valtakunnassa tukee sitä, että kaikki pääsevät taivaaseen.

      Ilmoita asiaton kommentti