Kasteen armo. Onko sellaista oikeasti olemassa. Jos on, niin miten sen voi käsittää?

Haluan usein, jostain syystä, päästä keskustelemaan uskon peruskysymyksistä. Täällä keskustelut käydään omalla nimellä, niin pysytään yleensä asiassa. Silloinkin, kun mielipiteet menevät pahasti ristiin. Joten ajattelin uskaltaa kokeilla tätäkin aihetta.

Kasteesta yleensä syntyy tiukkoja keskusteluja. Mitäpä tuumaatte tuon kirjoittajan tekstistä, jonka löysin tänä aamuna? Olisikohan tuossa asiassa se keskeinen erimielisyys, melko hyvin kuvattuna, josta kiivaimmat erimielisyydet syntyy?

”Ei näin, rakas veli , että minä sellaista tietä ole sinulle osoittanut, että kaste antaisi sinulle vapauden tehdä syntiä, päin vastoin. Syntisi on annettu anteeksi ja olet saanut armon, sen vuoksi, että eläisit nyt uutta elämää, etkä tekisi enää syntiä. Kaste ja synnissä elämien eivät sovi yhteen. Kaste ei voi sinua auttaa, jollet kunnioita sitä ja pidä sitä puhtaana. Vaikka sinulla on kristillinen nimi, itse Kristuksen sinä olet hyljännyt, eikä sinulla ole muuta kuin kristillinen ulkokuori, jolla petät itsesi.”

Monet papit julistavat kansalle pelastusta, pelkän kasteen armon perusteella. Onko sitten tuon kirjoittaja erehtynyt?
Hänen tekstinsä kumoaa tuon ajatuksen täysin. Kertokaa ystävät, mihin perustuu se ”kasteen armo”, josta kirkossa hyvin usein kuulee puhuttavan?

116 kommenttia

  • Pekka Pesonen sanoo:

    AI. Ai. Ku sanoitit hyvin taas kerran Ismo.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Pesonen sanoo:

    Kaste on niitä asioita joista monet ovat hyvin kiinnostuneita. Saamani kommentit tuovat hyvin esiin asiaan liittyvät erilaiset näköalat. Näitä lukemalla on mahdollista päästä hyvin perille asiasta. Yllättävää, miten paljon lukijoita palstalleni on kertynyt. En muista koskaan vastaavaa rynnistystä nähneeni. Ehkäpä nämä keskustelut korvaavat joidenkin kohdalla sitä puutetta, mitä erityisesti kirkon opetuksessa kaivattaisiin.

    Nyt on aika paljastaa, että tuo lainaamani kohta, jota moni taisi kehua on Lutherin Marin kynästä. Roomalaiskirjeen 6:4 selitystä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Voiko joku olla vauvasta asti jeesuksen seuraaja?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Siis täyttääkö vauva seuraavan Jeesuksen Sanan?

    26 “Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni. 27 Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa minua, se ei voi olla minun opetuslapseni. (Luuk.14)

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Tuossa Jeesuksen sanassa tulee esille se ettei heprean kielessä ole komparatiivia. Niin se mitä me sanomme rakastaa enemmän, pitää hepreassa ilmaista vastakohtana vihata><rakastaa.

      Se mitä meiden tavallamme sanotaan että Jumala rakasti Jaakobia enemmän kuin Eesauta on heprealaisesti ilmaistu sanoin Jaakobia minä rakastin mutta Eesauta vihasin. Siitä lauseesta missä sanotaan että molempia siunattiin tulee ilmi että kyseessä oli molempiin kohdistunut rakkaus mutta Jaakobia enemmän.

      Vauvan rakkauden vanhempiinsa voi kokea jokainen joka itse rakastaa lastaan.

      Mitä tulee kasteoppiin niin vauvan kohdalla kasteen ajatus tulee esille jopa paremmin kuin aikuisen.

      Kasteessa kirkko synnyttää uudesti lhmisen ilman kastettavan pienintäkään myötävaiktusta., samalla tavalla kuin isä tai äiti kantaa vauvaa sinne minne hän haluaa ilman että kysyy vauvalta mielipidettä vienkö sinut nyt istumaan sylissäni tuolla vaiko tuolla tuolilla.

      Tämä vauvan suostuminen vanhempiensa sylissä istumiseen on juuri se sisältö mitä Jeesus tarkoittaa siteeraamassasi raamatunkohdassa. Siinä sanotaan että suostutaan menemään Jumalan mukaan aivan minne tahansa hän meitä tahtoo sylissään kantaa.

      On tuon raamatunkohdan vastaista nostaa esiiin omat minäkeskeiset suorituspaineet ja turhat juoksentelut tai häärimiset muka pelastuakseen. Nuo tuollaiset omat rakenteet ovat aina yhtä lailla haitaksi pelastuksen vastaanottamisessa kuin pesäpallomailan pano polkkupyörän pyörän pinnojen väliin. Kaikki omatekoinen on vain esteenä Jumalan rauhan löytämisessä.

      Jos olet suorittanut uimamaisterin tutkinnon niin tiedät että hengenpelastuksessa pelastettavan räpiköinti on suurena vaarana pelastustyön onnistumisen estämisenä. Samalla tavalla kasteen pelastuksen saamisessa pelastettavan eli kastettavan omat työt voivat sotkea kaiken, kun ihminen alkaa luottamaan omaan kelpoisuuteensa ilman että jättäytyy yksistään Vapahtajan pelastettavaksi.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Jeesuskin tuotiin temppeliin jo vauvana. Hän tuli sinne Marian ja Joosefin mukana myös kaksitoistavuotiaana. Miksi kristityt eivät saisi toimia tämän esikuvan mukaan ja saattaa lapsiaan Jumalan seurakunnan jäseniksi?

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Matias Roto jos vauvakaste olisi täysin jumalanne teko niin miksi ei kaikkia lapsia kasteta? Miksi ennen oli melkein pakko kastattaa, nyt vanhemmat päättävät?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Pekka Pesonen
    Pekka Pesonen

    Olen onnesta soikea ukkomies. En siitä pullistele paljoakaan, sillä tavantakaa paljastuu, jokin uusi syy, mistä itse innostuu. Jos joku pohditaani takertuu ja siitä uutta potkua saa, ni mikä sen mukavanpaa. Ertyisesti minua innostaa miten yhteishengen luotua saa. Sen jälkeen kaikki on aina paljon helpompaa. Oli kysymys ilmapiiristä, toiminnan rakenteesta, tai tuloksellisuudesta, niin varmasti niistä kaikista pohdinnan sarkaa riittää ja lukijaa tahdon jo nyt lämpimästi kiittää. Mua pubikaaniksikin kutsutaan. On lähetys sydäntä lahellä ja nuoriso myös. Kukin niistä tehtävistä on leipäpuuna ollut joskus. Nyt ukko Pesosena lastenlasten iloksi vain keinutolissani kiikun.