Käykö näin myös Suomessa?

Kun kristinuskon asema heikkenee, tuleeko tilalle harrypotterhengellisyys?

Suomessakin on uutisoitu siitä, miten Englannin anglikaaninen kirkko on kriittisessä tilassa osallistujamääriensä kanssa. Maan muutkin protestanttiset tunnustuskunnat kärsivät samasta ongelmasta. Kristityiksi itseään pitävien määrä laskee jatkuvasti.

Voisi siis päätellä, että  yhä useammat eivät piittaa muusta kuin näkyvästä maailmasta. Tosiasiassa osan perinteiselle kristinuskolle kuuluneesta tilasta täyttää kaikenlainen huuhaa, sekä kristillinen että ei-kristillinen.

Käytännön esimerkiksi voisi ottaa pikkukaupungin, jossa asuu vaurasta ja koulutettua väkeä. Paikallinen anglikaaninen seurakunta tarjoaa omien sanojensa mukaan ”korkeatasoisia” jumalanpalveluksia -  mutta harvalukuiselle joukolle. Samaan aikaan pääkadulla palvelee henkiparannuskeskus ja katukuvassa näkyy mainoksia rajatiedon tapahtumista. Hyvin varustetussa kirjastossa uskonto-osasto on vaihtunut kirjoihin spirituaalisesta hyvinvoinnista.

Mutta kaikki liikehdintä ei ole tapahtunut kristinuskosta poispäin. Kristillinen kenttä on itsessään muuttunut nopeasti. Perinteisten ja ikääntyvien seurakuntien lisäksi on niitä, jotka ovat remontoineet jumalanpalveluksiaan vedotakseen nuorempiin sukupolviin.

Muutos alkoi jo vuosikymmeniä sitten, kun karismaattinen herätys toi toisenlaisen musiikin ja tavan kokoontua yhteen. Syntyi sekä uudenlaisia että kokonaan uusia ja itsenäisiä seurakuntia. Anglikaaninenkin kirkko alkoi ”istuttaa” erilaisia seurakuntia pysyäkseen mukana kehityksessä – ja tämä jatkuu edelleen.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että uusia seurakuntia syntyy yhä useammalta suunnalta etenkin isoimmissa asutuskeskuksissa. Hälyttävää tässä kehityksessä on se, että monen taustoja ja kytköksiä alkaa olla vaikea selvittää. Alkuna voi olla Australiasta, Amerikasta tai Afrikasta lähtenyt liike tai vain jonkun yksilön tai ryhmän oma visio. Opetukseen sekoittuu helposti oppeja, joilla ei ole paljon tekemistä historiallisen kristinuskon kanssa.

Erityisen muodikasta näyttää tällä hetkellä olevan opettaa ”yliluonnollista” elämäntyyliä. Ehkä kristityt ovat tässä lähteneet seuraamaan ajassa liikkuvaa kiinnostusta yliluonnolliseen, joka voi olla ihmisen itsensä hallittavissa. Tavoitteena on saavuttaa sellainen hengellisen elämän ulottuvuus, että sekä seurakunta että sen jäsen vaikuttaa ihmeiden, parantumisten ja muiden merkkien kautta ympäristöönsä. Tämä amerikkalaisperäinen trendi näkyy myös anglikaanisen kirkon uudistusliikkeessä. Enää ei vain rukoilla Pyhän Hengen lahjoja vaan maksetaan koulutuspäivistä, joissa koettu voima varustaa yliluonnolliseen elämään.

Kun käsitys kristinuskosta ja sen sisällöstä on heikentynyt, harva osaa enää sanoa, miksi joku opetus ei olekaan kristinopin mukainen, etenkin kun sitä perustellaan raamatunjakeilla. Ei ole helppo hylätä sellaista, mikä tuntuu hyvältä. Teologisenkin tutkinnon suorittanut innostuu mukaan, kun luvataan hengellistä menestystä ja kasvua. Enää ei tarvitse tyytyä ristin kantamiseen eikä kaitaan tiehen. Hengellisen elämän harrypotteruus lupaa voiman ja ihmeet nyt. Sen antamaa visiota on vaikea vastustaa.

Palataan vielä edellä mainittuun pikkukaupunkiin. Kaupungin liepeillä on nyt pari vuotta kokoontunut yksi uusista seurakunnista, jolla on enemmän siteitä ulkomaille kuin kotimaahansa. Teinit, nuoret aikuiset ja entisiin seurakuntiinsa väsyneet keski-ikäiset tungeksivat sinne kuulemaan, että heillä on ainutlaatuinen elämäntehtävä, jonka toteuttamiseen heidät varustetaan. Saarnat ovat usein kannustuspuheita tai kristillisin sanoin välitettyä psykologiaa. Vierailevat ulkomaiset puhujat profetoivat hyvää sekä yksilöille että seurakunnalle. Valitettavasti vielä voi tulla päivä, jolloin tähän elämään luvattu rooli ja kaikki hyvä alkaa näyttää toteutumattomalta fantasialta.  Silloin luottamus koko kristilliseen sanomaan voi mennä saman tien.

Mitä tapahtuu, kun Suomessa kirkkoon kuulutaan yhä vähemmän? Mikä tulee täyttämään tilan ihmisten elämässä? Onko suomalaisilla enemmän vastustuskykyä huuhaalle? Tuleeko suomalaisista vain ateisteja ja agnostikkoja vai myös uuspakanoita ja kristillispohjaisia ihmeidentekijöitä?

33 kommenttia

  • Seija Rantanen sanoo:

    Kiitos kiinnostavasta blogistasi!

    Jonkunlaista okkultismia on maailmassa varmaan aina ollut. Nykyiset tekniikat vain antavat tietynlaisille liikkeille paljon lisäänäkyvyyttä.

    Mietin, miten paljon näiden amerikkalaisperäisten ’New Age’ -uskontojen näkyvyydessä ja vaikuttavuudessa on kyse kielestä. Arvelen, että vaikutus siellä saarivaltakunnassa on suurempi kuin Manner-Euroopassa. Kaikkea sitä pseudouskonnollista jargonia, jota tietyt amerikkalaismediat syytävät on vain mahdotonta ilmaista ranskaksi tai saksaksi.

    Ja tosiaan: sitten tuo amerikkalaisperäinen menestyksen teologia. Se ei vain istu umpikatoliseen Belgiaan tai Ranskaan. Suomessa ehkä lestadiolainen liike on lähinnä tuota ajatusmaailmaa. Siellä kai selkeimmin uskotaan siihen, että Jumalan nimissä saa riistää ympäristöä ja vähempiosaisia ilman omantunnontuskia.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Salme Kaikusalo sanoo:

      Seija,

      kiitos pääosin rakentavasta kommentistasi. Mielestäni kuitenkin viimeinen kappalekokonaisuus on mauton ja asiattomasti yhtä kristittyjen ryhmää mollaava. Ainakaan minulle ei tule ensimmäiseksi mieleen lestadiolaiset kun puhutaan amerikkalaisperäisestä menestysteologiasta.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      Salme: En nyt ihan hatusta vetänyt tuota amerikkalaisen menestysteologian ja lestadiolaisuuden rinnastamista. Asiaa on kyllä ihan tutkittukin: https://vastapaino.fi/sivu/tuote/vanhoillislestadiolaisuuden-taloudelliset-verkostot/2303826 . Vuokko Ilola on myös täällä K24:ssä joskus valottanut asiaa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Pietari Kuittinen sanoo:

      Vanhoillislestadiolaisuus ei ole koko lestadiolaisuus Suomessakaan. Nyt meni kaikki samalla pensselin vedolla ja se on väärin

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Salme Kaikusalo sanoo:

      Uskon, että lestadiolaiset menestyvät ahkeruutensa, terveiden elintapojensa ja bisnestajunsa ansiosta.

      Menestysteologia tarkoittaa, että ihminen tulkitsee Raamattua ja Jumalan lupauksia niin, että hän saa kaiken mitä pyytää ja paranee kaikista sairauksistaan, koska hän tulkitsee Raamattua niin, että kristityn ei kuulu sairastua, sairastaa, olla köyhä tms.

      Lestadiolaisten Raamatun tulkinta ei taida olla yhdenmukaista amerikkalaisperäisen menestysteologian kanssa?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      Salme: Oletko lukenut tuon kirjan? Kyllä sen perusteella on helppo löytää yhteneväisyyksiä vl-liikkeen ja menestyksen teologian välillä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Lieneekjö taustalla myös maatalouteen liittyvät mooninaiset tuet, metsäomaisuudet ja veroedut ja suurperheille osoitetut erilaiset tuet ?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Menestysteologian juuret taitavat olla kalvinismissa, joka ymmärtää taloudellisen menestyksen suoraksi osoitukseksi Jumalan siunauksesta. Ydysvaltojen perustajat olivat suurelta osalta Euroopasta karkotettuja tai paenneita kalvinistisia protestantteja ja heidän jälkeläisiään. Saattaa olla, että lestadiolaisuus on meidän hengellisistä liikkeistämme lähimpänä kalvinismia.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Teemu Kakkuri sanoo:

      Lestadiolaisessa liikkeessä on ihmisiä, joiden ajattelussa on samanlaisia piirteitä kuin menestysteologiassa. Mutta niin on monen muunkin kristillisyyden piirissä. Menestysteologiassa on systemaattinen uskonnollinen kokonaiskonsepti, joka on melko kaukana siitä uskosta ja ilmapiiristä, joka rauhanyhdistyksillä vallitsee. Seija Rantasen kommentin viimeinen lause on sen luokan rimanalitus, johon ei todellakaan toivoisi tässä sivustossa törmäävän. Ehkä Kotimaa24 kommentoinnin siivoaminen aloitettiin väärästä suunnasta. Blogeissa sitä voisi ainakin jatkaa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      Teemu: Kommenttisi on hyvin kiinnostava. Osa siitä näyttää vähän siltä kuin se olisi kirjoitettu Keskustapuolueen kakkulat silmillä, mutta ei se mitään.

      Oheen vielä yksi kirja-arvostelu mainitsemastani opuksesta. Tässä nyt ainakin tuodaan esiin se kirjassa mainittu ihmisten riisto: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kirja-avaa-lestadiolaisten-bisneksia-nuoria-miehia-sitoutetaan-rakennusalalle-velalla-ilmaisia-ylitoita-vaaditaan-hengen-talkoina/1a803698-b6e6-3787-8f58-cadc100ac067

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Teemu Kakkuri sanoo:

      Hyvä Seija Rantanen. Sen sijaan, että vihjailet kenenkään kakkuloista, voisit lukea oman kommenttisi uudelleen ja arvioida itse, tekeekö se oikeutta yhden herätysliikkeen ihmisille.

      Kaikenlainen yleistäminen ja mustamaalaus on epäasiallista ja yleensä epärehellistäkin, kohdistui se sitten uskonnollisiin, etnisiin, seksuaalisiin tai mihin tahansa kansanryhmiin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      Teemu: Myönnän: yleistäminen on väärin ja johtaa usein harhaan. Anteeksi. Olen itse niin usein joutunut yleistämisen kohteeksi, että harmikseni huomaan tekeväni sitä itsekin.

      Jätetään kakkulat sikseen, mutta Liljakummun kirjassa on kuitenkin pohdittavaa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari-Matti Laaksonen sanoo:

      Linjakummun kirjasta pitäisi kirjoittaa erikseen. Paljon kohua, vähän villoja. Sitäpaitsi, eihän menestysteologian teologialla ja lestadiolaisella uskonymmärryksellä ihan oikeasti ole juuri mitään tekemistä keskenään. Yrittäminen hyväksytään lestadiolaisuudessa eikä sitä katsota pahalla, mutta ei rikastumalla syntejä anteeksi saa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Teemu Kakkuri sanoo:

      Yritystoiminnassa vaurastuneet lestadiolaiset ovat liikkeessä aika tuore ilmiö ja varmaan jossain määri heitä itseäänkin hämmentävä. Itseymmärrys tulee vielä perässä ja on vasta matkalla syrjäkylien pientiloilta kohti kasvukeskuksia. Peruskoulun jälkeiset ikäpolvet ovat suuntautuneet eniten hoitoalalle, opettajiksi, varhaiskasvatukseen ym, kirkossa diakonissoiksi ja kanttoreiksi. Monet miehet poliiseiksi tai sotilaiksi. Rakennusliikkeitä on aika harvalla, tai edes kytköksiä niihin.

      Pääasiassa ovat tavallisia suomalaisia; kantavat huolta ympäristöstä ja lähimmäisistä siinä missä muutkin kansalaiset.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari-Matti Laaksonen sanoo:

      Linjakummun kirjassa tuodaan esiin, kuinka vanhoillislestadiolaisissa opistoissa on yrittäjyys kursseja ja – kasvatusta. Huomaamatta jää, että samanlaisia on myös peruskoulussa ja joka toisessa kansalaisopistossa. Liike on vahvasti sosiaalis-taloudellisesti keskiluokkainen ja arvokonservatiivinen niinkuin herätysliikkeillä keskimääräisesti tapana on olla.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      K-M: “mutta ei rikastumalla syntejä anteeksi saa.”

      Haitanneeko tuo mittään? “Syntiä” tekemällähän kuitenkin rikastuu.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      “Yrittäminen hyväksytään lestadiolaisuudessa eikä sitä katsota pahalla, mutta ei rikastumalla syntejä anteeksi saa.” Olen ymmärtänyt, että menestysteologiassa ymmärretään vaurastuminen pikemminkin syntien anteeksisaamisen seuraukseksi eikä sen syyksi.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Kakkuri: “Rakennusliikkeitä on aika harvalla, tai edes kytköksiä niihin.”

      Kauppamiehiä kumminkin melkolailla paljon.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Salme Kaikusalo sanoo:

    Tervetuloa Riitta taas kirjoittamaan blogia. Olit aikoinaan yksi suosikki blogisteistani.

    Sikäli kuin olen seurannut Suomessa hengellistä kenttää, niin olen saanut vaikutelman, että vanhemmat kirkkoyhteisöt sekä kansankirkossa että vapaissa suunnissa ovat ikäänkuin paluumatkalla takaisin yksinkertaiseen evankeliumiin. Jumalan valtasuuruutta pelastajana ja parantajana ei kielletä, mutta sitä ei käytetä myöskään katteettomien lupausten antamiseen. Ympäri käydään ja yhteen tullaan. Palataan siihen, mikä on isiltä opittua ja varmaksi havaittua.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • kimmo wallentin sanoo:

    “Kun kristinuskon asema heikkenee, tuleeko tilalle harrypotterhengellisyys?”

    Missä suhteessa harrypotterhengellisyys on huonompi hengellisyyden laji kuin kristinuskohengellisyys?

    “Enää ei vain rukoilla Pyhän Hengen lahjoja vaan maksetaan koulutuspäivistä, joissa koettu voima varustaa yliluonnolliseen elämään.”

    Miten tämä eroaa suomalaisesta systeemistä, jossa maksetaan kirkon jäsenmaksua, jotta saataisiin kuulua oppijärjestelmään ja yhteisöön, jossa koettu voima varustaa ja antaa ohjeita yliluonnollisen elämään.

    “Mitä tapahtuu, kun Suomessa kirkkoon kuulutaan yhä vähemmän?”

    Maallistumista.

    ” Mikä tulee täyttämään tilan ihmisten elämässä?”

    Oikea tieto.

    ” Onko suomalaisilla enemmän vastustuskykyä huuhaalle?”

    Toivottavasti ja ilmeisesti, koska kirkosta eroaminen kiihtyy vuosi vuodelta ja kirkkoon liittäminen (lapsikaste) vähenee hyvää vauhtia.

    ” Tuleeko suomalaisista vain ateisteja ja agnostikkoja vai myös uuspakanoita ja kristillispohjaisia ihmeidentekijöitä?”

    Kun oikea tieto lisääntyy, synkät uskonnot väistyvät ja suloinen tiede hallitsee.

    Kehitys kehittyy ja sivistys sivistyy kaiken aikaa, vaikka kaiken sorttiset henkimaailman uskomukset yrittävätkin vielä prosessia hidastaa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Jouni Turtiainen sanoo:

      Kimmo Wallentin: “Kehitys kehittyy ja sivistys sivistyy kaiken aikaa, vaikka kaiken sorttiset henkimaailman uskomukset yrittävätkin vielä prosessia hidastaa.”

      Tämä on helppo uskoa, kun seuraa maailman menoa – erityisesti niissä maissa, joissa uskonto on karkotettu kauas valtion (ja tieteen) hallinnoimasta todellisuudesta.

      Tulee nyt mieleen esim. Ranska. Hyvin menee sielläkin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      Jouni: Kyllä roomalaiskatolisella kirkolla menee vielä ihan hyvin Ranskassa, vai mitä tarkoitat? Ongelmana on toki uhkaava pappispula selibaattisäännön vuoksi. Mutta muutoin, katolinen kirkko on edelleen voimissaan etenkin Ranskan maaseudulla.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      Jounille vielä varmemmaksi vakuudeksi Ranskan tilanteesta: https://opusdei.org/fr-fr/section/opus-dei-en-france/

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Jouni Turtiainen sanoo:

      Seijalle ja Kimmolle vielä varmuuden vuoksi Ranskan tilanteesta: https://yle.fi/uutiset/3-10537948

      Hyvin siis menee valistuksen kotimaassa, jossa tiede (tai ehkä oikeammin tieteisusko) on korvannut kristinuskon.

      “Kehitys kehittyy ja sivistys sivistyy kaiken aikaa, vaikka kaiken sorttisen henkimaailman uskomukset yrittävätkin vielä prosessia hidastaa”, kuten Kimmo osuvasti toteaa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Jouni Turtiainen sanoo:

      Kimmo Wallentin: “Missä suhteessa harrypotterhengellisyys on huonompi hengellisyyden laji kuin kristinuskohengellisyys?”

      Sitähän ei voi varmuudella tietää muuten kuin hengellisyyden hedelmistä. Uuden testamentin mukaan hyvä hengellisyys tuottaa hyviä hedelmiä. Hengen hedelmää ovat mm.: “rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä” (Gal 5:22-23).

      Kelpaavat minulle. Aivan sama, mistä ne kumpuavat. Vaikka ateismista. Kunpa vain näkisi niitä jossain..

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      Jouni: Tuo linkittämäsi uutinen on kuukauden vanha. Venjältä johdetut länsimaisen demokratian murentamispyrkimykset ilmenevät juuri demokratian vahvoissa maissa kuten Saksassa ja Ranskassa.

      Mielenosoitusten taustalla eivät tällä kertaa olleet valistuksen aatteet, vaan polttoaineiden hinnan korotukset. Ei kannata sekoittaa asioita.

      Suomalaisten on varmaan vähän vaikea käsittää Ranskan poliittisia ja yhteiskunnallisia käytäntöjä. Tiesitkö, että pelkästään Pariisissa anotaan yli 3000 mielenosoituslupaa vuodessa? Aika monta siis joka päivälle. Se on maan tapa, mielenosoittaminen kuuluu demokratian perusoikeuksiin. Jos arvelet, että se on merkki siitä, että maalla menee huonosti, niin ei se niin ole. Niissä maissa menee huonosti, joissa mielenosoituksia ei voida järjestää tai ne tukahdutetaan valtaapitävien toimesta väkivaltaisesti.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Juhani Ketomäki sanoo:

      Seija Rantanen kirjoittaa: “Kaikkea sitä pseudouskonnollista jargonia, jota tietyt amerikkalaismediat syytävät on vain mahdotonta ilmaista ranskaksi tai saksaksi.”

      Totta kai se voidaan kääntää ja on käännettykin. Ja se on muuten menestysteologia, ei menestyksen teologia.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Jari Haukka sanoo:

    Kiitos Riitta B.

    Erinomainen katsaus. Suomessa kehitys lienee samalla uralla.

    Yhtenä osoituksena on erään keskeisen seurakuntapäättäjän julistus että hän luo itse oman uskontonsa ( https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/kolumni-ainoa-mahdollisuuteni-on-uskoa-rehellisesti-niin-kuin-uskon/ ).

    Eikö juuri tästä ole kyse: jokainen muotoilee itselleen oman uskonnon monista fragmenteista? Koska onneksi voimassa on uskonnonvapaus, ei tätä pidä paheksua. Hieman ongelmallista on mielestäni, että näitä “tuunattuja” omauskontoja nimitetään kristinuskoksi. Mutta vapaassa maassa toki saa toimia niinkuin itse haluaa.

    Ehkä kirkon esipaimenten olisi kuitenkin syytä kertoa selvästi, että itse muotoiltu uskonto ei pelasta vaan ainoa pelastus on Kristuksen Kirkossa.

    Hyvää joulua! Kristus syntyy – kiittäkää!

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Jouni Turtiainen sanoo:

    Riitta Bonny: “Kun käsitys kristinuskosta ja sen sisällöstä on heikentynyt, harva osaa enää sanoa, miksi joku opetus ei olekaan kristinopin mukainen, etenkin kun sitä perustellaan raamatunjakeilla. Ei ole helppo hylätä sellaista, mikä tuntuu hyvältä. Teologisenkin tutkinnon suorittanut innostuu mukaan, kun luvataan hengellistä menestystä ja kasvua. Enää ei tarvitse tyytyä ristin kantamiseen eikä kaitaan tiehen. Hengellisen elämän harrypotteruus lupaa voiman ja ihmeet nyt. Sen antamaa visiota on vaikea vastustaa.”

    Hyvin kiteytetty menestysteologian ydin.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      ‘Menestystelogia’ on eufistinen verho uskontobisnekselle ja sen ahneudelle. Ammattiurheilijat saattavat tienata miljoonia, niin myös ammattiuskovaiset, ne joilla on varaa lentää vaikkapa yksityissuihkareilla rahankeruukoitoksesta toiseen.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Markku Hirn sanoo:

    Harrypotter-uskonto on hyvin plajon lähempänä kristinuskoa kun täällä tunnutaan ymmärrettävän. Sen lähtökohtanahan on hyvän ja pahan välinen taistelu jossa demooniset voimat luovat kaaosta. Harry Potter on Kristushahmo joka kantaa synnin arpea otsassaan. Lopullinen voitto pahasta tulee hänen alistumisesta kuolemalle pelastaakseen ystävänsä.

    Harry Potter ei ole kovinkaan kaukana C S Lewiksen Narnia maailmasta.

    Onko tarujen sisältämien symboolien ymmärtäminen jotenkin heikentynyt nykyajassa?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Näin on,eivät monet kristityt ymmärrä edes oman pyhän kirjansa symboliikkaa. Teologian tohtori Pentti Lempiäisensasankileiseta alkuteoksesat tnoimitama ‘S uuri symblikirja’ olis hyvin avartava: Miksi alkukristityt kutusivat Jeesusta villikarjuksi? Miksi symbolit sitovat hänet niin voimakkaasti Mars-planeettaan jne jne.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Pentti Korhonen sanoo:

    Aikuisten ihmisten hupaisaa tarinointia ja uskomuksia. Mutta kukin tulkoon autuaaki uskollaan, eikö se riitä? Mikä määrä ihmisten aivoenergiaa kuluukaan joutavien asioiden vatvontaan.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Riitta Bonny
    Riitta Bonny

    Ulkosuomalaista näkökulmaa

    Kirjoittajan viimeisimmät blogit

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit