Kihlattu Kristukselle

Koska ihminen on luotu Jumalan kuvaksi ja hänellä on kuolematon sielu, on hänen arvonsa äärettömän paljoa suurempi kuin kaikkien muiden luotujen olentojen. Mutta tähän tulee vielä lisäksi – ja tämä on tärkeämpää kuin kaikki muu -, että hän on Kristuksen kalliisti ostama ja lunastama sekä, jos hän on kastettu, kihlattu Kristukselle ja puettu hänen vanhurskauteensa.
Johannes Bäck: Terveellinen oppi / saarnoja (3. vuosikerta) sivu 301.

 

Minä kihlaan sinut itselleni ikiajoiksi, kihlaan sinut itselleni vanhurskaudella ja tuomiolla, armolla ja laupeudella, kihlaan sinut itselleni uskollisuudella, ja sinä olet tunteva Herran. (Hoos. 2:19-20)

Kihlattu Kristukselle

Missä ja milloin meidät on kihlattu Kristukselle; mitä kihlaus sinulle merkitsee? 

 

Mistä tiedämme, että Jumalan rakkaus kohdistuu myös meihin?

 

Mitä oikeuksia ja velvollisuuksia tämä kihlaus meille antaa (vert. Hepr. 4:14-16)?

 

Hääjuhla on vasta Taivaissa, jaksammeko odottaa kunnes Jeesus saapuu hakemaan meitä hääjuhlaan (vert. Ilm. 19:6-8)?

 

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Jorma Ojala, mitä seuraava tarkoittaa??

    ”Meitä ja elämäämme olet koko ajan vaatinut Jeesuksen sanojen takuumieheksi, sinua itseäsi tämä ei sanojesi mukaan koske. Mistä tällainen kaksinaisuus?”

    Siis tuon harhaopin esille eli mitä Luther ja kump opettavat on harhaoppia, siis he ovat vääriä profeettoja minkä näkee heidän teoistaan.

    Kuinka teidän elämänne olisi ”takuumiehenä”, en ymmärrä.

    Se mitä tuon myös esille on juuri tämä jeesuksen kieltäminen eli Hänen Sanojensa kieltäminen että ne olisivat lain julistusta, Jeesus julisti Jumalan valtakuntaa eikä lakia, lain aika loppui Johannes kastajaan, tämän jeesus itse sanoo ja se on tosi, senjälkeenjulistetaan Jumalan valtakuntaa.

    • Ari, selvästikään Jumalan sana ei ole sinulle aitoa Jumalan sanaa muuta kuin silloin kun sinä lausut sen itse.
      Toiseksi, Jumalan sana ei kosketa koskaan sinua itseäsi, vaan sinä teet parannusta toisten synneistä.
      Sinä olet lain vanki, Kristuksesta ja siitä, mitä Kristus on tehnyt, siitä sinä et puhu juuri koskaan.

  2. Tää on mielenkiintoista kun alatte käymään henkilöön eli minuun, no samoin fariseukset ja kirjanoppineetkin tekivät Jeesukselle kun eivät kestäneet kuulla Hänen Sanaansa. Siis kun puhuu Jeesuksen Sanoja niin ne satuttavat ja saavat käymään ihmisen kimppuun kun ei voi niitä kuulla ja ymmärtää.

    Eikö olis helpompaa selkeästi tunnustaa että on luterilaisuudessa tehty mitä historiassa kerrotaan ja tunnustuskirjoissa on se mitä siellä on, emme enää niin tee emmekä enää kaikkia tunnustuskirjojen kirjoituksia hyväksy, ei tarviis venkoilla ja yrittää peitellä toisten tekoja.

    Sitten nämä eankeliumit, mitä ne on ja mitä niistä on omalle kohdalle otettava, sanoisitte suoraan, siis esimerkiksi väärät profeetat, mitä on se hedelmä josta heidät tunnistaa ja mikä ei ole huonoa hedelmää.

    Tietysti ensimmäinen on että mitä on pyhityselämä ja Jeesuksen seuraaminen omassa elämässä, voiko Jeesuksen seuraaja olla murhaaja, vainooja, pedofiili, aviorikkoja, jne….

    Näiden asioiden rehellinen läpikäynti olisi asioista keskustelua ja oman uskon tunnustamista.

  3. Ari, liity kristilliseen seurakuntaan ja ala käymään seurakunnan kokouksissa. Raamatun kannattaa lukea läpi vaikka useamman kerran. Rupea todelliseksi Jeesuksen seuraajaksi. Lääkärissä on myös hyvä käydä.

    Tällä hetkellä sinä et ole tervetullut blogilleni. Nämä kommentit jäävät mitkä olet laittanut, jos lopetat kommentoinnin blogillani, muulloin kaikki kommenttisi (niin nykyiset kuin tulevat) saavat off-topic leiman.

  4. Asia ei minulle kuulu, mitä Juha päättää, vaikka pidänkin hänen ratkaisuaan viisaana.
    Kun katselen noita Arin kysymyksiä, tiedän, kuinka kaikkiin on ainakin 100 kertaa täällä jo vastattu.
    Monessa asiassa Arin kanssa ollaan samaa mieltä, mutta perusasia, tuo Arin historiantulkinta ja
    sen tulosten sekoittaminen evankeliumiin ja lakiin, tekee kaiken keskustelun tässä vaiheessa mahdottomaksi.
    Siinä mielessä on surullista, kuinka Ari painottaa tuota pyhitystä, jonka tarpeellisuudesta monikaan ei tässä blogissa ole ollut sinänsä eri mieltä. Puhetta on ollut vain sen soveltamisesta.

  5. Tänään veisasimme kirkossa virttä 4: ”Iloitse, morsian, ja riennä vastahan. Hän saapuu, kuninkaasi, sun, Siion, ruhtinaasi. Nyt Herrallesi kanna ylistys, hoosianna!” Näistäkin säkeistä huomaa, että morsian on kuva seurakunnasta, jota myös Siion tässä tarkoittaa. Siion on yksi Jerusalemin kukkuloista ja tarkoittaa Vanhassa testamentissa Jerusalemia. Kristillisessä käytössä voidaan puhua esimerkiksi Suomen Siionista.

    • Martti Pentti, kiitos hyvästä kommentista. Olen kanssasi samaa mieltä, että Kristuksen kirkko on morsian. Lisäksi ajattelen, että jokainen Kristuksen kirkkoon kuuluva on Kristuksen morsian. Kristuksen kirkko, koko kirkkokansa lähtee vastalle. Kotiin jäävä ne, jotka eivät kuulu Kristuksen kirkkoon.

  6. ”Ajattelen, että jokainen Kristuksen kirkkoon kuuluva on Kristuksen morsian.” En voi tällaista lukiessani estää jokseenkin loukkaavaa mielikuvaa ’Kristuksen haaremista’ nousemasta mieleeni. Nykyaikana sanotaan usein, että usko on ihmisen yksityisasia. Tästä olen eri mieltä. Kristitty kuuluu seurakuntaan, jonka tulisi olla kuin yksi viinipuu tai yksi ruumis. Kristittynä olemme yhtä.

  7. Adventtina lauloimme Hemminki Maaskulaisen sanoittaman virren: ” Iloitse morsian”
    Virressä on allegorinen tulkinta seurakunnan, kristittyjen ja yljän suhteesta morsiameen.Neljänessä säkeistössä sanotaan: ” Näin kihlaa itselleen hän sinut omakseen, hän orjuudesta ostaa ja nostaa kunniaan. Nyt Herrallesi kanna ylistys hoosianna”.
    Herran apostoli Paavli puhuu kirjeissään paljon Kristuksen, yljän ja seurakunnan suhteesta. Samoin tekee Martti Luther, hän sanoo: Kristus ja kristitty elävät yhdessä niin kuin mies ja vaimo elävät onnellisessa avioliitossa, vielpä sellaisessa jossa kaikki on yhteistä; ilot, surut, terveys ja sairaus.
    Mutta morsiainta rasittavat kaikki mahdolliset ” paheet ja synnit ” sulhanen, joka ei ikinä ole tehnyt syntiä, ottaa morsiaimensa kaikki synnit omakseen ja menettelee niin kuin hän itse olisi ne tehnyt.
    Näin täytyy syntisen täytyy upota häneen, sillä hänen voittamaton vanhurskautensa on liian voimakas vastustaja kaikille synneille” ( Lainaus kirjasta ” Onnellinen vaihtokauppa” Martti Lutherin mukaan toimittanut : Jussi Talasniemi )
    Eikö tästä voi vetää johtopäätöksen, että meidän on henkilökohtaisesti uskottava se, että olemme kasteessa istutettu Kristuksen kuolemaan ja meillä on yhteys häneen, sen lisäksi kuulumme yhdessä seurakunta ruumiiseen.

    • ”Eikö tästä voi vetää johtopäätöksen, että meidän on henkilökohtaisesti uskottava.” Ei välttämättä tarvitse. Tässähän luetellaan ainoastaan Kristuksen tekoja: Hän kihlaa omakseen, ostaa orjuudesta, nostaa kunniaan, ottaa synnit omakseen, Lutherin lause ’Hänen voittamaton vanhurskautensa on liian voimakas vastustaja kaikille synneille’ jättää sekin hyvin vähän syntisen omalle vastuulle.

  8. ”Tässähän luetellaan ainoastaan Kristuksen tekoja: Hän kihlaa omakseen, ostaa orjuudesta, nostaa kunniaan, ottaa synnit omakseen” ?
    Eikö Kirstuksen tekoja tarvitse uskoa ? Mitä meidän sitten pitäisi uskoa ? Kristus täytti puolesta koko , sen lain jota me emme itse voi koskaan täyttää, eli kuuliaisena Isän Jumalan tahdolle, ja tämä kuuliaisuus luetaan meidän hyväksemme.
    Kristioppimme mukaan pelastava usko luottaa siihen, mitä Kristus on tehnyt meidän ulkopuolla. Tämä pelastusteko on uskon vahva perusta. Usko tarttu ja voi luottaa Jumalan pelastustekoon Kristuksessa, ja objektiivisiin armonvälineisiin, ja levätä turvallisesti niiden varassa. Tämän on kerran laskettu luja perusta, se perusta on Kristus. Jos tähän perustaan, ei usko, silloin rakentaa hiekalle.

    • Martti, kiitos hyvästä kommentista. Jeesus on tehnyt kaiken puolestamme. Kasteessa Jumala lahjoittaa uskon. Saatana ja maailman viettelykset tarjoaa jotain aivan muuta. Kumpaa seuraamme Jeesusta vai viettelyksiä?

Kirjoittaja

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.