Kiitos 10.7.-17.7.2013!

[Simo Alastalo:] En todennäköisesti tavoita teistä montaakaan. On mahdollista, että en tavoita teistä ketään. Teistä, joita heinäkuun Päivi Räsäs -uutisointi raivostutti mutta jotka ette eronneet kirkosta. Haluaisin tavoittaa teidät, koska haluaisin osoittaa kiitokseni. En omasta puolestani vaan diakonia-asiakkaiden, pienten lasten, vanhusten, yksinäisten ja sairaiden puolesta.

Kun valitsitte kirkon jäsenyyden, verorahoillanne autetaan joka päivä vähäosaisia ja vaikeuksiin joutuneita ihmisiä, joiden hätään yhteiskunnan palvelut ovat riittämättömät.

Haluan kiittää teitä, koska kirkon johto ei ole sitä tehnyt. Sen sijaan piispat ovat kiitelleet muun muassa Savon Sanomien päätoimittajaa.

Olette seuranneet Päivi Räsäsen puheesta syntynyttä kohua lehdistä ja sosiaalisesta mediasta. Teitä on ärsyttänyt. Minuakin ärsytti, tunnustan, ja haluaisin ilmaista sen kansanomaisemmin mutta en tässä voi. Myös piispat ovat lukeneet ja keskustelleet, mutta toisin kuin muut he ovat tunteneet surua ja hämmennystä. Kuopion piispa Jari Jolkkonen jopa kirjoitti Räsäs-kohusta Savon Sanomissa. Hän oli kommenttejanne lukiessaan niin surullinen, että hänen ”piti lukea kaasunaamari päällä”.

Toisin kuin valtaosa teistä, Jari ei tyytynyt tavanomaisiin lähteisiin vaan meni ”tiedeyhteisössä opetettujen tapojen mukaisesti” alkulähteille eli lukemaan Räsäsen Kansanlähetyspäivien puhetta. Sen äärellä Jari ymmärsi kuinka kaukana olivat ”puhe ja sen synnyttämä mekastus” ja kuinka vähälahjaisia ja lukutaidottomia ovat olleet myös ne lukuisat heinäkuussa työtään tehneet toimittajat, jotka ampuivat yli ja ehkä loukkasivat kohun myötä suosiotaan kasvattanutta sisäministeriä. Ehkä sisäministerille pitäisi tarjota diakonia-apua, jos varattaisiin se kirkon mediapalkinto Savon Sanomien päätoimittajalle?

Kun Jari tajusi typeryytemme johtaneen häntä harhaan, hän muisti Savon Sanomien pääkirjoitussivulla kiittää Savon Sanomien päätoimittajaa, joka antaa hänelle säännöllisesti lehdestään palstatilaa paraatipaikalta. Jarin katedeerilta näkyi typeryyttä, osaamattomuutta ja ”heinäkuista sopulivaellusta”. Peilistä Jari näki osaamista, joka johdattaa tiedon alkulähteille. Tästä asetelmasta tuli hänelle mieleen suomen kielen sana esivalta. Sitä käyttävät Luther-tutkijat, jotka tietävät miten maa makaa.

Lutherilta omaksuttu sosiologinen tietämys auttaa heitä muodostamaan seuraavanlaisen suomalaista 2010-luvun luterilaisuutta koskevan argumentin. Suomalainen luterilaisuus ei ole tylsää, koska Lutherin 1500-luvulla kirjoittamat tekstit eivät olleet tylsiä vaan suorastaan riehakkaita. Luther kirjoitti muun muassa pierusta ja oluesta ja oli muutenkin hilpeä veikko ennen vanhuuden vainoharhaista antisemitismiään.

Myöskään suomalaista ahdistavaksi koettua työmoraalia ei saa kutsua luterilaiseksi, koska myöhäiskeskiajan teksteissä kuvattu työmoraali oli aivan toisenlaista. Se ei ollut lainkaan ahdistavaa! Teistä voi olla vaikea uskoa, että kokemuksenne luterilaisuudesta häviää keskiaikaiselle Luther-säilykkeelle.

Ehkä samasta syystä te ymmärrätte Päiviä väärin ja harkitsette kirkosta eroamista. Onneksi seurakunnan tarjoaman kasvatuksen unelmana on ihminen, ”joka osaa myös ajatella omilla aivoillaan”.

Lopuksi haluaisin kiittää teitä siitä, että ette eronneet kirkosta vaikka teitä pilkattiin Savon Sanomissa.

10.7.-17.7.2013 Suomen evankelisluterilaisesta kirkosta erosi 6500 ihmistä.

Lue Kuopion piispan Jari Jolkkosen kirjoitus Esivalta ja omatunto Savon Sanomien sivuilta.

Simo Alastalo

Kirjoittaja on helluntailaisesta sukutaustasta ponnistava riviluterilainen.

12 kommenttia

  • Sonja Ottavainen sanoo:

    Haluan kiittää teitä, koska kirkon johto ei ole sitä tehnyt. Sen sijaan piispat ovat kiitelleet muun muassa Savon Sanomien päätoimittajaa.

    Simo Alastalo

    Kiitos blogista ja kiitoksista. Minua on erityisesti tässä prosessissa huolestuttaneet sellaiset asenteet, jotka tyyliin “joutivat lähteäkin” ovat olleet kommenteissakin esillä. Itsekin olen ollut huolissani juuri diakonia- ym. kirkon tärkeän työn vuoksi, mutta sitäkin kommenteissa on tuotu julki, ettei se raha tässä nyt niinku mitään. Ett jopa on maallista. Maailmallistakin? Kyllä se on se raha, joka sen työn mahdollistaa. Samaan aikaan osittain sama porukka esittää, että heitä ollaan ajamassa ulos kirkosta. Helpointahan on nähdä vika mediassa ja joukossa, joka poistui, kuin katsoa peiliin. Peseekö piispa nyt kätensä; sitä jäin miettimään.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Manu Ryösö sanoo:

    Tämän blogin viesti oli kaiketi siinä, ettei Suomen ev.lut. kirkosta kannata erota, koska se tekee niin hyvää sosiaalista työtä. – Uskon, että Suomen ev.lut. kirkkossa tehdään toki hyvää työtä diakonia-asiakkaiden, pienten lasten, vanhusten, yksinäisten ja sairaiden puolesta.

    Suomen ev. lut. Kirkkoon ei välttämättä kuitenkaan vielä kannata kuulua tämän asian takia. Tosiasia taitaa kuitenkin olla, että diakoniatyö saa vain häviävän pienen osan verotuloista. Suurin osa menee käsittääkseni esim. työntekijöiden palkkoihin ja kiinteistöjen ylläpitoon. Jos oikein muistan diakoniatyö saa vain marginaalisen siivun verotuloista.

    Sosiaalista työtä voi varsin hyvin tehdä muuallakin yhteiskunnassa. Kerron vielä oman kokemukseni. – Kesällä kukaan ei oikein ehtinyt antaa aikaa juuri riparilta päässeille nuorille. Kun olin kesöteologina, varasin kerran nuorille sämpylät seurakunnan puolesta retkeä varten. Sain sen jälkeen kuulla parikin kertaa, miten olin käyttänyt niin paljon määrärahoja.

    Nykyään olen vapaaehtoistuen varassa toimivan kristillisen järjestön palveluksessa. Emme saa toimintaamme verovaroja. Olemme kuitenkin voineet jakaa jo noin vuoden ajan viikoittain ruokatarvikkeita, eikä kukaan ole tullut valittamaan määrärahojen tuhlauksesta…

    Johonkin kristilliseen kirkkoon/seurakuntaan on toki hyvä kuulua, mutta oman srk:n tekemän hyvän työn korostaminen on usein arveluttava peruste. – Eikö olisi parempi jättää oman hyvyyden arviointi muille ja pitää kristillisen kirkon tunnusmerkkinä kristillinen julistus, lain ja evankeliumin saarna?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Kotimaa24 toimitus
    Kotimaa24 toimitus

    Blogissa katsellaan ohitsekiitävää maailmaa yksityiskohtien ja yleistyksien kautta. Erityisesti kirkon ja uskontojen asiat ovat luupin alla. Yhteiskuntaa unohtamatta.