KIPA = kiitollinen palautteestasi

Lukijani.

Pertti J. Rosilan kirjoitus KIPA – kirkon painajainen on lajissaan harvinainen tapaus Kotimaa24-sivuilla.

KIPAn syntyhistoriaa kuvaava puheenvuoro on hyödyllinen havaintoesimerkki huolellisten taustaselvitysten tarpeellisuudesta. Hyötynäkökulma korostuu, sillä tuoreet kirkolliskokousedustajat valmistautuvat toukokuussa alkavaan toimikauteensa.

Kirjoitus sisältää asiantuntevaa analyysia. Sen perusteella vaikuttaa siltä, että kirkossa on saatu taloushallinnon työkaluksi jotakin, mikä ei toimi odotetulla tavalla. Ikävää on myös se, että yksi asiantuntija on maksanut kohtuuttoman henkilökohtaisen hinnan huonosta esimiestyöstä.

Mutta on olemassa toinenkin näkökulma.

Minun mielestäni KIPAn tuotteet palvelivat minua riittävällä tavalla, kun hiljattain erityisen syyn tähden olin kolmisen kuukautta erään pienehkön seurakunnan vt. kirkkoherrana. Taloushallinnon järjestelmä toimi loogisesti ja tarjosi käyttöön erilaisia esimiestyössä tarvittavia työkaluja.

Kokemani perusteella arvelen, että hankitusta järjestelmästä voidaan saada enemmän tehoa irti, kun vähennetään harmittelua. Silloin voidaan keskittyä pohtimaan sitä, miten pullonkaulat saataisiin avarammiksi. SItä helpottaa se, että KIPA on oppinut entistä paremmin kuuntelemaan erilaisia asiakkaitaan järjestelmän kehitystyössä.

Piikit pystyyn ja siilipuolustukseen -asenne johtaa harvoin hyvään lopputulokseen. Toivon sydämestäni, että osapuolet kykenisivät kysymään itseltään viisaita kysymyksiä.

Malliajatus on seuraava:

"Kuulin Sinun suustasi minun tuotteittani koskevan kielteisen palautteen. Sellaista en uskonut enkä toivonut koskaan kuulevani. Vaikka onkin järjenvastaista, että voisit olla oikeassa, niin suhtaudun antamaasi palautteeseen ikään kuin sittenkin olisit oikeassa.

Kysyn siis varmuuden maksimoimiseksi itseltäni: Mikä on pahin seuraus siitä, jos en kuuntele Sinua nyt ja myöhemmin osoittautuisi, että minä sittenkin olin väärässä. Voinko sietää virhearvioni seuraukset? Jos en voi, niin miten minun pitäisi muuttaa toimintatapojani, jotta välttäisin sen vahingon, johon antamasi palaute viittaa?"

Andersenin sadun keisari ei koskaan saanut haaveilemiaan vaatteita. Ja hiiri räätälinä epäonnistui yrittäessään ommella kissalle takkia.

Asiakas voi siis pettyä sekä tietoisen huijauksen vuoksi että kyvyistään liikoja luulevan toimijan taitamattomuuden tähden. Tehkäämme silti palvelutiskin molemmin puolin kaikkemme, jotta KIPAsta ei tulisi kirkkoon kovin pitkäikäinen kompasana.

Sinun

Harmaa rovasti

25 kommenttia

  • Marko Sjöblom sanoo:

    Jatkan vielä vähän. Kukaan ei ole selittänyt, miksi KIPAn täytyy käyttää täysin käsittämätöntä kapulakieltä sekä terminologiaa. Lisäksi on luotu käyttäjien, nimenomaan pienien seurakuntien kannalta epälooginen sekä hankalasti käytettävä systeemi. Tämän ovat todenneet myös ATK-ammattilaiset ja palkanlaskijat. Kirkkoherran lomasijaisena olen todennut, että laskujen tarkastamiseen ja hyväksymiseen kuluu kaksinkertaisesti aikaa verrattuna aikaisempaan paperihyväksyntään. Kanslisti on kertonut, että laskujen skannaus ja hyväksymiskiertoon lähettäminen ovat niin ikään hidastaneet tuntuvasti asioiden etenemistä. Sama pätee KIPA:n aikatauluihin: aiemmin parissa päivässä omalle tilille joustavasti maksetut matkakorvaukset viipyvät yli kuukauden. Olen saanut lukuisia kertoja todistaa työtovereideni epätoivoa, kun he eivät yrityksistä ja ohjeistuksista huolimatta ole osanneet täyttää matkalaskulomakkeita. Tai ne ovat vain kadonneet bittiavaruuteen kesken hyväksymiskiertoa. Kyse ei ole puuttuvasta ohjeistuksesta vaan laaja-alaisesta toimimattomuudesta. Olen monta kertaa tuuminut,

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Jouni Parviainen sanoo:

      Marko.

      Hyvä, että jaksat yhä ihmetellä. Niin minäkin.

      Mutta kun ajattelen kokonaisuutena esimerkiksi sitä prosessia, joka alkaa hankintaehdotuksesta tilintarkastukseen, niin tunnistan, että siinä on monta aikaa vaativaa vaihetta. On mahdollista, että minun käyttämäni lisäaika säästyy prosessin jossakin muussa vaiheessa. Niin ajattelemalla säästän hermoja.

      Matkalaskusysteemi “oppii” pikku hiljaa vakiokohteita, joten aika sen tekemisessä alkaa kerta kerran jälkeen lyhentyä. Ja työkaverin mörköjen peittoamisessa saattaa auttaa vierihoito eli hankalan lomakkeen täyttäminen riittävän usein yhdessä, etenkin kun etenemistä höystää rohkaisevalla asenteella.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Marko Sjöblom sanoo:

    että apostolien työ olisi tyssännyt nopeasti, jos heidän olisi pitänyt käyttää aikansa kipan kaltaisten systeemien kanssa painimiseen.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Jouni Parviainen sanoo:

    Risto Voipion 19.2.2020 päiväämä kommentti Pertti J. Rosilan kirjoitukseen on punnittua puhetta. Se on kaikkiaan lukemisen arvoinen taustoitus KIPAn syntyprosessista, joten suosittelen sitä tätäkin kautta.

    Kommentti paljastaa, että muissakin prosessin osissa kuin kustannuslaskelmissa on opiksi opittavaa. Rivien välistä olen myös lukevinani, että kovin moni taho on halunnut saada hankkeeseen sijoitetuksi Eskon puumerkkinsä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Jouni Parviainen
    Jouni Parviainen

    Olen palvellut pääosan työurastani sotilaiden pappina. Eläkkeelle jäätyäni katselen blogissani maailmaa lyhyinä silmäyksinä (mottona "bona, bene, breviter", noin 2000 merkkiä). Teen sen milloin asiantuntemukseni pohjalta milloin pelkällä tunteella. Käytän jäsentelyn punaisena lankana teemaa Kirjeitä Harmaan rovastin hyllystä.