Kirkko kalliolla

Takavuosina eräs arvostamani luterilainen pappi lainasi jaetta, jossa Jeesus asettaa Pietarin kallioksi.

"Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita." (Mat.16:18)

Ajatusta oli mahdoton hyväksyä ja tarkistin, mitä tarkalleen ottaen sanotaan. On hyvä aloittaa Jeesuksen ja Simon Johanneksen pojan ensimmäisestä kohtaamisesta, josta Johannes kertoo.

"Ja hän vei hänet Jeesuksen luokse. Jeesus kiinnitti katseensa häneen ja sanoi: "Sinä olet Simon, Johanneksen poika, sinun nimesi on oleva Keefas", joka käännettynä on Pietari."

Pietari, Petros, Kivi. Jeesus antoi Simonille nimen Kivi. Jeesus on kallio kaikissa Raamatun tekstiyhteyksissä, kuten Vt:n vertauksessa, jossa Mooses löi kalliota ja siitä vuoti vettä janoiselle kansalle.

Mat.16:18 tarkasti suomennettuna: "Ja minäkin sanon sinulle, että sinä olet Kivi, ja tämän kallion päälle minä rakennan seurakuntani, ja Haadeksen portit eivät sitä voita."

Lisäksi jakeessa pilkku erottaa kiven ja kallion, jolloin kivi ja kallio eivät tarkoita samaa asiaa. Jeesus asetti Kiven kalliolle, joka on hän itse.

Tästä seuraa tärkeä kysymys. Kun seurakunta on rakennettu kiven päälle, niin perustus ei ole kalliolla. Apostolinen suksessio lähtee ajatuksesta, että Pietari on kallio. Siksi paavin istuinta kutsutaan Pietarin istuimeksi, joka on perinyt taivasten valtakunnan avaimet suoraan Pietarilta.

Tuleeko koko rakennelma sortumaan Herran päivänä, kun perustus ei ole kalliolle rakennettu? Jos perustus sortuu, niin mikä tulee olemaan luterilaisen kirkon asema, kun se katsoo apostolisen oikeutuksensa tulevan katolisen kirkon kautta? Luterilainen teologia on katolista pohjiaan myöten eikä sitä muuta miksikään Lutherin kevytfiksaus.

 

Rakastatko sinä minua

Jeesus antoi Simonille nimen Pietari heidän kohdatessaan. Kun Jeesus viimeisen kerran kohtasi Pietarin, hän sanoi: "Simon, Johanneksen poika."

Jae sanatarkkana käännöksenä.

"Kun he olivat syöneet, sanoi Jeesus Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä?" Hän vastasi hänelle: "Kyllä, Herra, sinä tiedät, että pidän sinusta." Hän sanoi hänelle: "Ruoki minun karitsoitani."

Kirkon Ut:n suomennokset hukkaavat aivan huikean sanoman, kun ne ovat kääntäneet Pietarin vastauksesta sanan "pidän" "rakastamiseksi". Pietari, joka oli vannonut, ettei jätä Jeesusta, vaikka kaikki muut jättäisivät, ei kehdannut enää käyttää rakastan -sanaa, koska olettaakseni ymmärsi, miten petollista ihmisrakkaus hänen sydämessään on. Kuka sen on oppinut, niin kuin Pietari? Ehkä joku sellainen, joka on kulkenut saman kiirastulen lävitse.

 

(Kirkon käännös -38: "Kun he olivat einehtineet, sanoi Jeesus Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä?" Hän vastasi hänelle: "Rakastan, Herra; sinä tiedät, että olet minulle rakas". Hän sanoi hänelle: "Ruoki minun karitsoitani."

Kirkon Ut:n väännös -92: "Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan, Herra", Pietari vastasi, "sinä tiedät, että olet minulle rakas." Jeesus sanoi: "Ruoki minun karitsoitani.")

Kallion kirkko kalliolla.

Kuva blogistin.

.

 

13 kommenttia

  • Tapio Tuomaala sanoo:

    Kirjoitukseni ei ole tarkoitus horjuttaa luterilaisen kirkon asemaa yhteiskunnassa, vaan sen teologiaa Pietarin istuimen osaperillisenä. Mikäli kirkko katkaisisi siteet katoliseen uskonoppiin, niin se olisi vapaampi menneisyyden synneistä. Ennen kaikkea se olisi vapaa etsimään ja puhumaan totuutta, niin kuin se on kirjoitettu. Koska pidän kirkkoa tärkeänä, jaksan siitä kirjoittaa ja jaksan toivoa, että muutos parempaan on mahdollinen, vaikka taka-askelia onkin otettu “taantuvan tasa-arvon kirkossa”.

    Kirkon pitää olla muutosvoima oikeudenmukaisempaan yhteiskuntaan. Jeesus ja apostolit ovat tästä esimerkkejä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tapio Tuomaala sanoo:

    “Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa KALLIOLLE rakensi. Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli KALLIOLLE perustettu. Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle (hiekka koostuu pienistä kivistä) rakensi. Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksähtivät sitä huonetta vastaan, ja se sortui, ja sen sortuminen oli suuri.”

    Sanoissa “sortuminen oli suuri” on suuri käännetty kreikan sanasta megas, jolle ei ole hyvää vastinetta suomessa. Megas on vastakohta pienelle, mikros.

    Apostoli kertoo perustuksesta ja siitä, että perustukselle rakentaja on vastuussa rakennelmastaan. Tämä koskee myös kirkkoa. Ei Kristus ole voinut kirkkoa rakentaa, koska ihminen on vastuussa siitä, mitä tekee. Jos Kristus olisi rakentaja, niin hän olisi vastuussa rakentamastaan.

    “Sen Jumalan armon mukaan, joka on minulle annettu, minä olen taitavan rakentajan tavoin pannut perustuksen, ja toinen sille rakentaa, mutta katsokoon kukin, kuinka hän sille rakentaa.”

    Lause “Kristuksen kirkko” ei voi pitää paikkaansa. On katolinen kirkko, luterilainen kirkko. Ne ovat rakentajiensa kuvia ja tulkintoja Raamatusta. Ei yhtään enempää. Kirkkoteologiat perisynteineen siirtävät vastuuta omista teoistaan Jumalalle samalla kaavalla kuin Adam lankeemustaan.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • ismo malinen sanoo:

    Tuossa Matt. 16 on Kristillisen Kirkon perustus sanottu selkeästi Jeesuksen ilmoituksen mukaan.

    Kun Jeesus tuli Filippuksen Kesarean tienoille, kysyi hän opetuslapsiltaan sanoen: “Kenen ihmiset sanovat Ihmisen Pojan olevan?” Niin he sanoivat: “Muutamat Johannes Kastajan, toiset Eliaan, toiset taas Jeremiaan tahi jonkun muun profeetoista”. Hän sanoi heille: “Kenenkä te sanotte minun olevan?” Simon Pietari vastasi ja sanoi: “Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika”. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: “Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa. Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita. Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa.” Matt.16:14-19

    Mistä tuossa Matt.16 kohdassa on lopulta oikein kysymys?

    Jeesus kysyy opetuslapsilta: Kenenkä te sanotte minun olevan? Johon Pietari vastaa: ”Sinä olet Kristus elävän Jumalan Poika”

    Tämän jälkeen tulee Jeesuksen todistus: Autuas olet Pietari, sillä liha ja veri ei ole tuota sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni Taivaasta.

    Tärkeintä tuossa on ymmärtää, että Pietari oli saanut sen uskon, että Jeesus on Jumalan Poika ja tuolle uskolle Jeesus sanoo pystyttävänsä seurakunnan.

    Jumalasta tullut Usko on se Kallio, joka Pietarilla oli ja tuolle Uskolle myös seurakunta on rakennettu. Ilman Jumalasta tullutta uskoa ei ole Kirkkoa.

    Kun oikein ymmärrämme, Kristuksen olevan Uskomme alkaja ja täyttäjä, niin ymmärrämme, että se sama usko mikä Pietarilla oli on myös meillä, sillä uskomme, että Jeesus on Jumalan Poika.

    Tätä Jumalasta tullutta uskoa ei tuonelan portit voita, se on myös Kirkon todellinen Kallio, (Kristus) joka on ajasta aikaan voimassa, kunnes Herramme palaa kirkkaudessaan.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      “Autuas olet Pietari, sillä liha ja veri ei ole tuota sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni Taivaasta.”

      Kun Jumala ilmoitti Pietarille, niin miten asia liittyy uskoon? Ilmoitus on sellainen, ettei se vaadi uskoa.

      Mistä muhamettilaiset saavat uskon, jonka kautta he haluavat kuolla marttyyreinä? Ihmisen sielu pystyy uskomattomiin uskon saavutuksiin.

      Entä mistä on se usko, josta Jeesus varoittaa?

      22. “Moni sanoo minulle sinä päivänä: ‘Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’ 23. Ja silloin minä lausun heille julki: ‘Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.'”

      Jos joku tekee suuria tekoja Jeesuksen nimessä, niin varmaan pitää uskoaan Jumalan lahjana. Tai sitten on saanut vapaiden suuntien henkikasteen, joka usein mielletään uudestisyntymiseksi, ja ryhtyy matkimaan sitä, mistä Ut:ssa on kerrottu. He ovat vääriä kristuksia eli valhevoideltuja. Niitä on paljon liikkeellä, mutta onneksi Suomessa ovat pääosin tuontitavaraa Trumpin Amerikasta.

      Jeesus jatkaa seuraavaksi kohdasta, jota jo lainasin kommenteissa:

      24. “Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi.”

      Ei Jeesus vaadi uskoa, vaan tekemistä. Uskolla keikaroivat ryhtyvät helposti jäljittelemään Jeesusta. Ne, jotka tekevät, mitä kehotetaan, aloittavat käytännön asioista. Ihmiset tuomitaan tekojen mukaan, ei uskon. Monet tekevät, mitä Jeesus käskee, vaikka eivät häneen usko tai ole edes kuulleet Ut:n tekstien kautta.

      Ehkä eräs syy uskon ymmärtämisestä löytyy Paavalin sanoista “toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat”. Kysymys on hengellisistä lahjoista, joita on saatu seurakunnan rakennukseksi. Jumalan antamalla uskolla voi sanoa vuorelle, että siirry tähän ja se siirtyy. Kun kenelläkään ei ole uskoa siirtää hiekanmurua paikaltaan, niin kenelläkään ei ole Jumalan antamaa uskoa.

      Keskustelu uskosta on vaikeaa, koska kristikunnalla on erilainen pelastusoppi kuin Raamatussa, tyyliin: Jos et usko, joudut helvettiin. Luulenpa sen olevan valheen isän oppi.

      Paavali vertaa kristityn vaellusta kilpajuoksuun. Jotkut ottavat kilpailun tosissaan, jotkut eivät jaksa innostua voittamisesta. Ja aina kilpailussa jonkun on tultava viimeisenä maaliin. Lasten kilpailussa viimeinen saa myös palkinnon. Eikö me olla lapsia? Uskolla keikaroivat ovat monasti pikkuvanhoja lapsia ja omahyväisiä, kun pitävät itseään viisaampina kuin muita ikätovereitaan. Lapsia kuitenkin :)

      Ilmoita asiaton kommentti
    • ismo malinen sanoo:

      ”Kun Jumala ilmoitti Pietarille, niin miten asia liittyy uskoon? Ilmoitus on sellainen, ettei se vaadi uskoa. Mistä muhamettilaiset saavat uskon, jonka kautta he haluavat kuolla marttyyreinä? Ihmisen sielu pystyy uskomattomiin uskon saavutuksiin.” Tapio

      Uskovatko muhamettilaiset, että Jeesus on Jumalan Poika? Eivätkö juuri muhamettilaiset usko pääsevänsä Paratiisiin, kun tuovat vanhurskaat tekonsa Jumalan eteen? Eivätkö juuri he tee palvelusta jumalalle täyttämällä mittaa jumalalle? Eivätkö Juutalaiset tee samoin? Eivätkö he usko, että Jumala palkitsee heidän tekonsa, joiden uskovat olevan hyviä. Onko heidän uskonsa siinä mitä he tekevät vai siinä, mitä Jumala tekee?

      Eivätkö juuri ne kristityt jotka luottavat tekoihinsa käy kerran Jeesuksen eteen ja sano: Emmekö ME sinun nimessä tehneet sitä ja tätä? Emmekö me sinun nimesssi ajaneet ulos, ynm. Kuka tuossa on keskiössä? Omiin tekoihinsa luottava ihminen, eikö vain. He eivät perusta Kristuksen vanhurskauteen vaan luottavat omaan oikeuden mukaisuuteensa, he tekevät Kristuksen nimissä omia tekojaan. Heitä ei Jeesus kerran tule tunnustamaan tuossa Matt.7 luvussa jota lainasit.

      Se, että joku uskoo Jeesuksen olevan Jumala, ei ollut Juutalaisille itsestään selvyys ja lopulta tappoivat Hänet uskonsa tähden. Eikä se ole itsestään selvyys meille, eikä kelleen ihmiselle luonnostaan muutenkaan, ei sinulle eikä minulle. Usko on Lahja, jonka Jumala Lahjoitti maailmaan Poikansa Evankeliumin kautta. Tuo tieto on tullut alas Taivaasta, se ei ole meistä ihmisistä, eikä sen vastaanottaminen ole luonnolliselle itsetietoiselle ihmiselle minkään tahdonponnistelun tai ratkaisun tulos. Ihminen ei voi ottaa mitään, jollei Jumala anna.

      Ihminen joka ottaa vastaan Evankeliumin, saa sen kautta Voiman tulla Jumalan lapseksi. Jumala on se joka tekee ihmisestä itselleen kelvollisen Kristuksen sovituksen kautta. Minkään ihmisen tekemisen tai tahdon kautta ei Isän luokse ole pääsyä. Näin sen Raamatun kirjoitukset tuovat esiin. Jeesus vetosi kirjoituksiin, Paavali vetosi kirjoituksiin, kaikki Apostolit vetosivat kirjoituksiin.

      Uskomme ei perustu ihmisen päätelmiin, vaan Jumalan Sanaan, siihen joka on ihmiselle annettu, ihmiskäden kirjottamana, mutta Jumalan antamana, näin se hyvä minkä olemme saaneet, tulee Jumalalta.

      Jokainen joka siis Uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika, saa Lahjaksi sen Vanhurskauden, joka Kristuksen uskon kautta tuli ja tulee edelleen. Tämä usko saa aikaan kaikki Jumalan valmistamat teot, sillä Jumalasta tullut rakkaus vaikuttaa meissä uskon ja tuo usko taas ei voi olla toimeton, vaan kaiken se kestää ja toivoo, se ei muista kärsimäänsä pahaa ja se voi kaiken totuuden puolesta. Usko on se, joka ihmiselle lahjoitetaan Pelastuksen sinetiksi, niin ettei stiä voi mikä inhimillinen enää riistää ihmiseltä. Sen minkä Jumala on tehnyt, sitä ei ihminen voi pois ottaa. Tässä on Pyhien usko. Kristitty elää Jumalan Lupausten varassa, eikä niiden toivo saata häpeään.

      ”Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen, joka rakastaa häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt. Siitä me tiedämme, että rakastamme Jumalan lapsia, kun rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjänsä. Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. (Hänen käskynsä on, että uskomme Häneen jonka on Lähettänyt) Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat; sillä kaikki, mikä on syntynyt Jumalasta, voittaa maailman; ja tämä on se voitto, joka on maailman voittanut, meidän uskomme. Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika? Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus. Sillä kolme on, jotka todistavat: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä. 1.Joh.5:1-8

      Tapio, Kristuksessa ei auta omat teot eikä ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko. Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan. Ei siis ole niin, että meidät pelastetaan tuomiolta sen perusteella, mitä teemme tai emme tee, vaan sen perusteella mitä Jumala tekee. Jos Jumala on antanut meille uskon, joka vaikkuttaa meissä rakkautta, niin mitä meiltä vielä puuttuu, että olisimme täydelliset? Joku teko tai ajatus kenties? Ei varmasti, sillä juuri se on meillä esteenä, että alamme jälleen rakentamaan omaa, sen sijaan, että Luottaisimme (uskoisimme) Häneen joka voi kuolleet herättää.

      Sillä Moosekselle hän sanoo: “Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan”. Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Malinen: “Ihminen joka ottaa vastaan Evankeliumin, saa sen kautta Voiman tulla Jumalan lapseksi.”

      Tää on taas näitä legendaarisia väärennöksiä. Johannes kirjoittaa, että saa oikeuden tulla Jumalan lapseksi. Kyse on juridiikasta eikä mistään voimista.

      “mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, hänen nimeensä uskoville,”

      Kun Jeesus oli maan päällä, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapseksi. Tiedämme, että Juudas Iskariot ei käyttänyt tätä oikeutta hyväkseen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • ismo malinen sanoo:

      Olet oikeassa tuossa voisi lukea syntymä oikeus, josta tuossa on kysymys. perillisellä on ns. Syntymäoikeus. Se on vahva oikeus, mutta ei kenen tahansa otettavissa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      malinen”Olet oikeassa tuossa voisi lukea syntymä oikeus, josta tuossa on kysymys. perillisellä on ns. Syntymäoikeus..”

      Mikä ihmeen syntymäoikeus? Kaiken teologisen harhaan menon perisynti, jossa kirkko on erityisen etevä, on se, että tekstiin lisätään omia juttuja.

      malinen: “Se on vahva oikeus, mutta ei kenen tahansa otettavissa.”

      Tarkoittaako, että oikeus on vain malisen otettavissa, kun rakentaa aidan itsensä ja muiden väliin? Kristittyjen sadat kirkot ja tuhannet lahkot osoittavat, että aitojen rakentaminen on toiminnan päämotiivi ja tärkein tehtävä.

      Aitojen rakentajat Ut:n tekstien perusteella tuhosivat apostolien opin. Galatalaisten seurakunta oli opillisen hajaannuksen tilassa ja kuolemassa. Apostoli kirjoitti aitojen rakentajista:

      “Heillä on intoa teidän hyväksenne, mutta ei oikeata; vaan he tahtovat eristää teidät, että teillä olisi intoa heidän hyväksensä.”

      Eristäjien teologian perilliset jatkavat innokkaasti seurakunnissaan eristämisen perinnettä. He ovat tosi innokkaita ja hymyileviä ja rakastettavia ja näyttävät nöyryyden esikuvilta. Miten se menikään, sudet lammasten vaatteissa? Repivät seurakunnissa, hajottavat. Näitä on luterilaisuuskin pullollaan. Eilen katselin Lähetyshiippakunnan pappien kuvia. Moni vanhempi jermu on ilmeisesti eläkkeellä, mutta nuoria innokkaita miehiä riittää ja riittää.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • ismo malinen sanoo:

      Tapio tuossa ”oikeudessa” (voimassa) ei ole kyse mistään yksilön vapaudesta tai sellaisesta missä voidaan sanoa, että ei kelpaa. Alkukielen merkitys on hankala mutta vanhimmat käännökset käyttävät sanaa, joka kuvaa perimysjärjestyksestä tulevaa oikeutusta (engl. the prerogative) jota ei saa, ilman että se annetaan ja siitähän tässäkin on kysymys. On kyse etuoikeudesta, joka saadaan, ei niin, että se olisi jokaisella itsessään.

      Kaikki siis, jotka ottavat Jumalan Sanan vastaan tulevat etuoikeutetuiksi ja perheen jäseneksi suhteessa Jumalaan. Tuo ”oikeus” tuo siis mukanaan myös asemallisen muutoksen ihmisessä, josta voisi käyttää myös sanaa ”voima.” Sillä Ihminen saa Jumalan tekemän sydämen muutoksen, kun hän uskoo Evankeliumin. Tätä tuo sana ”voima” kuvaa hyvin ja on hyvä käännös..

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Oikeuden voi kääntää vallaksi, kuten useissa kohdissa on tehty. Merkitysero ei ole suuri.

      Näin käännettynä:

      “Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi vallan tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä.”

      Valta ja oikeus ovat tekstiyhteydessä samoja asioita. Kumpikin tulee valtuuttajalta, siltä, joka antaa vallan tai oikeuden tehdä, päättää jotain.

      “Ja hän sanoi: “Sentähden minä olen sanonut teille, ettei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei minun Isäni sitä hänelle anna.”

      Oikeus ja valta ottaa vastaan tulee vallan ja oikeuden antajalta. Mutta kun tässä mennään ennaltamäärämisoppiin, niin pysytään kirkossa kalliolla. Pysyy paremmin pystyssä kuin hietikolla, joka on ihmisille tuntematon. Ja käsittämätön.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • ismo malinen sanoo:

      Juuri näin, kuten kuvasit. Valta on hyvä käännös.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Reino Suni sanoo:

    Kirkko on tosiaan kallio meille annetun elämän ymmärtämselle. Ennen Jeesusta eläneet tiedemiesten mukaan noin 60 miljardia ihmistä olivat aivan samanarvoisia Korkeimman edessä kun Jeesuksen jälkeenkin eläneet, elävät, ihmiset. Heillä ei ollut mitään Raamattua eikä Jeesusta antamaan pelastusta. Heillä oli sama lähimmäisen rakkaus mentaliteetti olemuksessaan kuin meillä nyt elävillä ihmisillä.

    Pakanausko-uskonto on ihmisten itsensä valitsemasta joukossaan eläneestä ihmisestä Jumalaksi johon päätökseen uskominen antaa iankaikkisen elämän uuden ruumiin kanssa opin taivaan paratiisissa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      “Kirkko on tosiaan kallio meille annetun elämän ymmärtämselle.”

      Näin voidaan todeta, mutta mikä kohta Raamatussa tukee sanontaa Kristuksen kirkko? Toki kirkko on Kristuksen samassa mielessä kuin kaikki ihmiset ja kansat ovat hänen. Ymmärrän Kristuksen kirkon niin, että kirkko on ikään kuin välittäjä Jeesuksen ja ihmisen välillä. Katolisessa kirkossa välittäjä on Neitsyt Maria. Mielestäni Jeesuksen ja ihmisen välissä ei voi olla välittäjiä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Kirjoittajan viimeisimmät blogit

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit