Kirkkoherra Jussi Mäkelä!

 

Ymmärrän hyvin vuosaarelaisten reaktiot, kun kirkkoherra julistaa vastoin luterilaista tunnustusta. Otsikko kertoo ongelmista:

"Jumalan sanan julistamista ei voi neuvosto estää" – Kirkkoherran ja luottamushenkilöiden välit kärjistyivät Vuosaaressa"

mitä lainaus:

"Mäkelän mukaan Jumalan sanan julistaminen kirkossa ei ole vapaaehtoista. Hän sanoo, että koko kirkko on olemassa sitä varten, että se julistaa sensuroimatonta Jumalan sanaa, joka sisältää sekä lain että evankeliumin."

Olen jo blogissani Uskonratkaisu kirkossa ottanut kantaa siihen, miten Mäkelä ei julista sensuroimatonta Jumalan sanaa. Mäkelällä on nyt julkinen tilaisuus todistaa, että hänen julistuksensa on todellakin sensuroimatonta. Ellei Mäkelä pysty perustelemaan julistustaan Raamatusta, hän eksyttää.

Voisiko Mäkelä perustella oppiaan keskustelemalla uskonsa perusteista blogissani? Tähän kehottaa apostoli Pietari, joten toivon Mäkelän ottavan kutsun vastaan, etenkin kun hän kertoo pitäytyvänsä kirjoituksissa. Julkinen keskustelu siitä, mihin Mäkelä Raamatussa uskonsa perustaa, voisi joitakin vuosaarelaisia auttaa hankalissa kysymyksissä.

Heitän ensimmäisen pallon perusasiasta. Miten Mäkelä kommentoi jaetta Markus 16:16? Siitä on hyvä jatkaa eteenpäin.

Linkki Kotimaa24:n artikkeliin.

https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/jumalan-sanan-julistamista-ei-voi-neuvosto-estaa-kirkkoherran-ja-luottamushenkiloiden-valit-karj/

Laitoin sähköpostia Mäkelälle, jotta hän on varmuudella tietoinen haasteesta. Blogisti on maallikko, jonka koulutus rajoittuu ammattikouluun. Siten keskustelusta ei voi tulla tasaväkistä, mutta yritetään...

 

.

27 kommenttia

  • Tapio Tuomaala sanoo:

    Lainaan kommenttiani blogista

    https://www.kotimaa24.fi/blogit/c-o-roseniuksesta/

    ““Rovasti Raimo Mäkelän mukaan Rosenius on puhutellut erityisesti niitä, jotka ovat joutuneet niin sanottuun lain alaisuuteen.”

    Tämä jos mikä pitää täydellisesti paikkansa. Lainalaisuuteen joutuminen on vieras käsite luterilaisuudessa, mutta se on hyvin tärkeä aihe herätyskristillisyydessä, kuten helluntailaisuudessa, jossa tehdään uskonratkaisu ja kaikkea muuta siihen liittyvää. Lainalainen tila on mielenterveydelle vakava asia, joka on monen uskon tuhonnut. Mauri Vikstenin sielunhoidolliset kirjat ovat hyvä apu akuutissa vaiheessa. Suosittelen myös Roseniusta jokaiselle, joka haluaa päästä ahdistuksesta avaralle. Itse sain niistä aikoinaan paljon apua.

    Kun blogisti epäilee, ettei voi tehdä Jumalan tahtoa, niin totean, että kyllä voi. Ei ihmiseltä vaadita mahdottomia.

    “Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini.”

    Joskus näyttää siltä, että kristinusko on pahin este toteuttaa Isän tahtoa. Jeesus lupaakin, että JOKAINEN Isän tahdon tekevä on Hänen perhekuntaansa kuuluva. Kansojen tuomio tukee tätä lupausta. Ei kysytä kirkkoa, uskoa, sakramenttien noudattamista, ehtoollisten viettoa, pappien lupaamia syntien anteeksiantoja.

    Mihin sitten tarvitaan kirkkoja tai herätysliikkeitä? Ehdotuksia.”

    Mauri Viksten oli helluntailiikkeessä vaikuttanut julistaja, jonka saarnoista moni kuulija sai sielunhoidollista tukea, myös minä. Hänen julistuksensa oli lähes identtistä Roseniuksen kanssa. Miksi sitten karismaattisuudessa, jota Mäkelä edustaa, joutuu vaaralliseen tilaan, jota kutsutaan lainalaisuudeksi. Lainalaisuutta ei voi ymmärtää kuin lainalaisuuden rautakynsien ruhjottavaksi joutunut. Miksi Mäkelän annetaan julistaa vastoin luterilaista tunnustusta, niin samalla se joutuu ottamaan kantaa karismaattisuuden uhreihin? Onko kirkolla mahdollisuuksia antaa apua, kun se ei näy tunnistavan karismaattisuuden aiheuttamia sairauksia.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Kirjoittajan viimeisimmät blogit

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit