Kirkon kristillinen oppi – Uskontunnustus

Uskontunnustus on eräs kirkon opin peruspilereista. Se todennäköisesti luetaan jokaisessa jumalanpalveluksessa. Siinä poika Jeesus jumala istuu isänsä jumalan oikella puolella. Kirkon opin mukaan heillä on täysi yhteisymmärrys toiminnastaan planeettamme ja käsittämättömän maailmakaikkeuden hallitsemisessa.

Poika Jeesus ” tuomitsee niin eläviä kuin kuolleita ”
ei ” rakastaa niin eläviä kuin kuolleita ”

Siis pojalla on isänsä luottamus toiminnassaan.Ja kieltämättä todella hyvin on oman leiviskänsä hoitanutkin menneen 2000 vuoden aikana. Voin olla onnellinen niiden 60 miljardin ihmisen puolesta jotka säästyivät tuomitsemisesta elettyään ennen Jeesusta.

Minun käsitykseni. Jumala, Korkein, on rakkaus. Planeettamme ei ole rakkaus. Jumala ei vaikuta maailmassamme joka on täysin meidän ihmisten hallinnassa. Meille kaikille ihmisille on annettu syntyessämme lähimmäisen rakkaus mentaliteetti, jonka sanansaattaja Jeesuskin on vahvistanut. Sen merkityksen ymmärtäminen on elämääme rikkaus, tarkoitus. Totean vielä, että Korkeimman mahdollinen olemassaolo selviää jos selviää poislähtömme jälkeen tästä maailmasta.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Uskontunnustus on vahvasti tiivistelmä tärkeimmistä uskonopeista, jotka kristikunta yhteisesti jakaa. Jos nykypäivänä laadittaisiin yhteinen uskontunnustus, se varmaan sanoitettaisiin toisenlaisella tavalla ja toisenlaisilla painotuksilla. Mutta se minkä kristityt aikoinaan on yhdessä päättivät, sen kanssa nyt mennään.

    Uskontunnustus tuo esille erilaisia kuvia Jeesuksesta – syntyvä, elävä, kärsivä, kuoleva, ylösnoussut… Raamattu tuo vielä isomman kirjon. Jeesus on monenkirjava heppu ja yksi niistä haastavimmista sulatella on tuo taivaallisen tuomarin rooli.

    Nykyään rippikoululaisia hätyyttelen erilaisilla Jeesus-kuvilla. Haluan tarkoituksella tiputtaa omien mielikuvien Jeesus-hahmon ja näyttää, ettei hän ollut mikään esim. kaiken salliva tai mikään ihanteellinen Posh Boy. Hän on kuvissa omien mielikuvien hahmona esitetty, joka esim. meinaa tulla lammaslauman kanssa sisälle taloon, jos oven avaa. Tai että hän on juuri kuin suihkunraikkaana esitetty ja kampaamolta tullut, kun rukoilee kuolemanpelossa Getsemanessa.

    Millainen hahmo puhuttelee ketäkin. Jeesus on haastava henkilö ja evankeliumikertomukset antavat kuvan lempeästä miehestä, mutta myös itsetietoisesta ja kiivasluonteisesta, välillä nälvivästä ja toisia ihmisiä haukkuvasta miehestä. Hän ei ole mielikuviemme henkilö. Koskaan.

  2. Uskontunnustuksessa tunnustetaan myös usko Jeesuksen neitseestä syntymiseen. Kuitenkin kirkon oman tutkimuksen mukaan vain joka toinen naispappi ja vain reilu 60% kaikista papeista uskoo niin. Kuitenkin myös nämä papit lukevat uskontunnustuksen totisella naamalla lukuisissa Suomen kirkoissa joka sunnuntai. Valehtelevatko he päin seurakuntalaisten naamaa, vai onko kyseessä ns. ”vaihtoehtoinen fakta”?
    https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/vain-joka-toinen-naispappi-uskoo-jeesuksen-syntyneen-neitseesta/

    • Valehtelee ne, vakuuttavat uskovansa eivätkä usko. Sitä sanotaan valehteluksi. Minä en voi lukea uskontunnustusta muiden mukana, pelkästään siksi, että kunnioitan Herran huonetta enkä halua siellä valehdella. Mutta hei, eihän tuo totuudesta poikkeaminen ole mitenkään harvinaista kirkon piirissä, kuten viime aikojen tapahtumatkin todistavat.

    • Apostolisessa tunnustuksessa emme tunnusta uskoanne neitseelliseen syntymään vaan ihmiseksi tulleeseen Jumalan Poikaan. Kristillinen usko ei ole genetiikkaa eikä gynekologiaa.

    • Martti: ”Apostolisessa tunnustuksessa emme tunnusta uskoanne neitseelliseen syntymään…”

      ”…joka sikisi pyhästä hengestä, syntyi neitsyt Mariasta…”

    • Pekka poikkeaa taas tapansa mukaan aiheesta aiheettomuuteen kommentoimaan kommentoijia. Eikö sinulla ole mielipidettä itse asiasta, valheellista uskontunnustustaan julistavista papeista?

  3. Reino Suni :”Totean vielä, että Korkeimman mahdollinen olemassaolo selviää jos selviää poislähtömme jälkeen tästä maailmasta.”

    Vet du vad? Vakaumuksissamme on se perustavaa laatua oleva ero, että evl.kirkossa apokryfikirjoihin kuuluva Salomon viisauden kirja on saanut kohdallani aikaan sen, että kun 4-5 –vuotiaat lapset kysyivät mistä he ovat tulleet ja mihin he kuoleman jälkeen joutuvat, vastasin ”Te olette tulleet taivaasta ja sinne te kuoleman jälkeen myös palaatte.”

    Salomo kertoo Viisauden kirjassa ”minästään”, joka syntymän jälkeen oli pudonnut maahan, vetänyt sisäänsä yhteistä ilmaa ja hänen ensimmäinen äänensä oli ollut itku niin kuin kaikkien muidenkin. Uskon, että jokaisen ihmisen ”minä” on samalla tavalla pudonnut taivaasta ja että ihmisen ”näkymättömässä todellisuudessa” olevan ”minän” kuuluisi maanpäällä kontrolloida/hillitä ihmisen käyttäytymistä, koska se on se, ”joka Jumalan on”. Tähän uskoon perustuu vakaumuksemme, jonka mukaan Jumala on universaali Rakkaus eikä ”universaali inhimillinen intressi” lieveilmiöineen.

    • Salomonin kirjoitukset ovat ihmisen kirjoittamaa aivan kuten sinunkin kirjoitukset. Uskosta on kirjoitettu tuhansia tekstejä joista voi kukin vakita haluamansa.

  4. Reino Suni :”Salomonin kirjoitukset ovat ihmisen kirjoittamaa aivan kuten sinunkin kirjoitukset. Uskosta on kirjoitettu tuhansia tekstejä joista voi kukin vakita haluamansa.”

    Niinhän asia on, kun maanpäällistä elämää eletään. Veronmaksajien kustantama rikos- tai hallinto-oikeus sitten ratkaisee, minkä ”uskon” käytänne ei ole rikos. Mielestäni on valitettavaa, että Suomesta puuttuu vieläkin puolueisiin sitoutumaton perustuslakituomioistuin.

Kirjoittaja

Suni Reino
Suni Reino
Uskon rehelliseen ja realistiseen Jeesuksen sanomaan. Kirjoitin kirjan " Kristinuskon kirja " 2010, josta käsitykseni ovat huomattavasti tarkentuneet perustan ollessa sama. Minusta saatietoa Googlesta haulla " Reino Suni ", josta osoite muuttunut ja yritykseni lopetettu. Koulutukseltani Ekonomi ja minua voi lähestyä e-mailin kymp.net kautta. Elämäni hallinnassani aktiivisen liikuntaharrastuksen myötä mutta yksinelo ei sovi minun mentaliteettiin etenkään kun lapset perheineen asuvat muualla.