Kirkon oppi – Ylösnoesemus.

Kirkon opin mukaan ylösnousemukseen hyväksytyt ihmiset saavat uuden ruumiin. Näin eräs rovasti vahvisti Pyhän hengen antamana. Pyhä henki todennäköisesti toimii kollegioidessa ajatusten mukaisesti, isä jumalan ja poika jumalan, ajatusten mukaisesti. Siis naiset saavat oman ruumiinsa heidän käsityksensä mukaisesti, poikahan oli täällä maan päällä katsomassa naisten olemuksia.

Uusi ruumis. Onko se 2,20,40,60,80, vai minkä ikäinen ruumis ? Tunteeko se kenties isänsä ja äitinsä esim ?

Tässä yksi esimerkki kirkon opista.

  1. Reino, kiitos kirjoituksesta. Olen tänä vuonna lukenut Talmudia. Mielenkiintoista kuinka suullinen Toora selittää kirjoitettua Tooraa. Tosin perimätieto ja rabbien tulkinnat mietityttää lähes koko ajan minua. Minulla on tarkoitus kirjoittaa loppuvuonna juutalaisten opista kuoleman jälkeisestä elämästä. Osa joutuu suoraan Helvettiin, osa pelastuu suoraan, kolmasosa pelastuu ikäänkuin tulen läpi. Heidän mukaan, jotka eivät usko ylösnousemukseen, pääsevät suoraan Helvettiin. Pohdin sitä ennen vielä katolisen kirkon kiirastulioppia, jossa myös on puhdistava tuli.

    • Juutalaisuudessa uskotaan tilinteon hetkeen, jolloin toteutuu kaikki se oikeamielisyys, joka on jäänyt maan päällä toteutumatta. Juutalainen ei pohdiskele, miten hänet palkitaan tai miten häntä rangaistaan kuoleman jölkeen. Juutalaisuus ei jaa tuonpuoleista elämää taivaaseen ja helvettiin, eikä tunne ikuisen kadotuksen käsitettä. Juutalaisuudessa uskotaan, että tuonpuoleisen elämän saavat kaikki ihmiset riippumatta heidän uskonnnostaan maan päällä.

    • Sitten olen ymmätänyt Talmudia väärin.

      Seuraavat kaksi jaetta ovat keskeisiä, kuolemanjälkeisestä ajasta juutalaisessa ymmärryksessä, joka on myös meidän Raamatussa.


      Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.
      (Dan. 12:2 FB38)

      Ja sen kolmannen osan minä vien tuleen; minä sulatan heidät, niinkuin hopea sulatetaan, ja koettelen heitä, niinkuin kulta koetellaan. He huutavat avuksi minun nimeäni, ja minä vastaan heille. Minä sanon: ”Se on minun kansani”, ja se sanoo: ”Herra, minun Jumalani”.
      (Sak. 13:9 FB38)

  2. Ylösnousemusruumiimme jonkun käsityksen mukaan olisi nuoren aikuisen mikä olisi ilman maailman vaivoja.

    Muuten olisikin vaikea ymmärtää tapaamisen lupausta jo edesmenneiden kanssa missä suhteissa aina on vähintään hitusen vielä selvittämättömiä asioita katumuksen, syyllisyyden, ja ennenkaikkea armon omalle kohdalle huomaamisessa edellisiin vaivoihin.

    Näin kirkkomme heittää ja lupaa mukavaa tulevaan haluamatta ymmärtää asian vaikutuksia. Olisiko kirkon teologia jäänyt kesken. Toki kirkko muistuttaa kaiken tulevan suuresta salatusta ihmeestä.

    Ostaisitko Sinä vakuutusta tällaisesta firmasta. Niin, eihän sitä voi ostaa vaan asia on oikeasta uskosta kiinni minkä sitten viimekädessä voi antaa vain Jumala itse.

    Kieltämättä hyvin muotoiltu Lutherilta.

    • Näin edelliseen katsoen pelkän hengellisen psykodynaamisuutta olevan iankaikkisuusruumiin omistaminen on haasteellista. Mitä sillä ensinkään tekee ilman vuorovaikutteista seurustelua.

      Olla olemasa iankaikkisesti on näin kirkoltamme vastausta odottava asia. Ettei sitten olisi niinpäin jolloin iankaikkisuus ihmiselle olisikin vaiva mikä tulisi syntiemme seurauksena.

      Aikamme Ihmisen tulisi energiansa käyttää aikamme asioihin haasteissa parhaan kykynsä mukaan. Katseemme suuntaaminen iankaikkisuuteen jo lapsuudessamme tylsistyttää kykyjämme.

  3. Augustinuksen mukaan Jumala luo ylösnousemuksessa uudelleen myös kuolleina syntyneet lapset ja syystä tai toisesta abortoituneet alkiot ja sikiöt. Törmätään heti kysymykseen: missä kehityksen vaiheessa ihminen syntyy ja missä vaiheessa sielu tulee alkioon tai sikiöön? Onko munasolulla sielu jo siitä hetkestä lähtien kun siittiö on läpäissyt zona pellucidan ?

    Jokainen abortoitunut alkio ja sikiö sekä kuolleena syntynyt lapsi on ainutlaatuinen. Samanlaista perimää ei ole ollut eikä tule koskaan olemaan (identtisiä kaksosia lukuunottamatta). Millaisessa muodossa nämä ”ruumiit” ovat taivaassa ”ylösnoustuaan”? Koska näiden alkioiden ja sikiöiden ainutlaatuiset mahdollisuudet ovat jääneet toteutumatta ja niiden elämä on jäänyt elämättä ilman mitään kokemuksia, miten ne voisivat toteuttaa toteutumatonta elämäänsä taivaassa?

    Toinen pohdintani ääripää ovat hyvin vanhoina, jopa yli 100 vuotiaina kuolleet ihmiset. Minkä ikäisinä he ovat taivaassa? Ovatko kaikki näiden ihmisten elämänkaaren aikana tapahtuneet valtavat henkiset ja ruumiilliset muutokset yhtä aikaa läsnä taivaallisessa ruumiissa? Niinhän pitäisi tietysti olla, jotta kaikki heidät elämänsä eri vaiheessa tunteneet tunnistaisivat heidät taivaassa. Jatkuuko ruumiin vanheneminen taivaassa maallisesta kuoleman hetkestä eteenpäin? Vai eletäänkö siellä koko iankaikkisuus sen ikäisenä kun oltiin kuollessa, vai nuorrutaanko siellä parhaimpaan, terveimpään ja vireimpään ikään elämään ikuisuutta.

    Taivaan oloista ja ruumiin ylösnousemisesta ei Raamatussa paljon tietoa jaeta. Opetuslasten kerrotaan kuitenkin pohtineen erästä hypoteettista kysymystä: Israelissa oli tapana, että miehen kuoltua vaimo meni naimisiin hänen nuoremman veljensä kanssa.

    Oletuksen mukaan perheessä on seitsemän poikaa, joista vanhin on naimisissa. Hänen kuoltuaan vaimo siirtyy seuraavaksi vanhimmalle veljelle. Kaikki veljet kuolevat vuorotellen ikäjärjestyksessä, jolloin nainen on lopulta ollut naimisissa kaikkien perheen poikien kanssa. Kenen vaimo hänestä tulee kuolemansa jälkeen taivaassa vai tuleeko hänestä veljesten yhteinen vaimo? Jeesuksen kerrotaan vastanneen kysymykseen, että taivaassa ei naida. Taivaassa ollaan kuin enkelit. Siellä ei nautiskella sukupuolielämän iloista. Mitähän kivaa siellä voi tehdä?

    En tiedä ovatko kysymykseni lapsellisia vai paljastavatko ne ongelman lapsellisuuden, mutta tällaisia kysymyksiä ruumiin ylösnousemisen pohdiskelu minussa herättää.

    • Asiallisia ajatuksia. Kimmo

      En noista Augustinuksen ajatuksista nin perusta, mutta Raamatusta kylläkln. Ja siellä on ihan selkeää tekstiä.

      1.Korinttilaiskirjeessä kerrotaan, että ylösnousemuksessa Jumala luo ”uuden varren”. Nykyistä tomumajaa kuvaillaan ”siemeneksi”, jonka materiaa ei uuteen varteen tarvita(15:37))

      Jeesus herätti Raamatun mukaan kolme ihmistä kuolleista, kaksi heistä alaikäisiä. Kertoman mukaan terveinä heräsivät, mutta sitten aikanaan kuolivat odottamaan sitä ”parempaa ylösnousemusta”, joka Raamatussa viittaa ikuiseen elämään johtavaa tapahtumaan.

      Tuskin kukaan nauttisi sellaisesta ylösnousemuksesta, jossa kivut ja säryt olisivat edelleen kavereina. Raamattu kertookin, että ylösnousemuksen seurauksena ”palataan nuoruuden päiviin” ja ”ruumis uhkuu nuoruuden voimaaa”(Job33:25) Tämä tietysti koskee niitä, jotka saavat Korinttilaiskirjeessä mainitun ” maallisen varren”. Taivaaseen herätettävät ovat sitten sen iättömän ’taivaallisen varren” haltijoita, kuten Jeesuksenkin ylösnousemuksessa seurauksena oli.

    • Kyllä kirkko osaa vastata. Pojalla elollistumisikä on 40.tä vuorokautta ja tytöllä 80.tä vuorokautta äitinsä kohdussa.

      Ei kannata kysyä mistä moinen ero syntyy. Varmastikin harkinnasta.

  4. Charlotta, toki on maallistuneita juutalaisia ja kristittyjä. Oikeaoppisille juutalaisille suullinen Toora (Talmud) on erittäin tärkeä, toki kirjallinen Toora myös. Meille Kristityille kirjoitettu Jumalan sana pyhä Raamattu on tärkeä, koska se on viimeinen ilmoitus Jumalalta. On mielenkiintoista nähdä miten Jeesus opetti Jumalan sanaa verrattuna juutalaisiin rabbeihin. Samoin Paavalin kirjeet.

  5. Voiko Juha Heinilästä alkaen kukaan kertoa missä mahdollisimman uskottavassa Jeesuksen sanomassa mainitaan ruumiin ylösnousemus ? Kun henki lähtee niin silloin ruumis on tehtävänsä toivottavasti positiivisesti tehtävänsä tehnyt. Minne henki lähtee niin seon arvoitus, vaikkapa ns. taivaaseen.

    Tässä me ihmiset olemme kaikki samanarvoisia pohjimmiltaan. Jeesuksen sanoma on uskottava ei kirkon oppi ihmisten kirjoittamalla Raamatulla.

    Me kaikki ihmiset jotka olemme eläneet mahdollisuuksiemme mukaan Jeesuksen sanoma lähimmäisen rakkaus olemuksessamme emme tarvitse mitään armoa. Armoa tarvitsevat ns. pakanauskoon uskovat ihmiset omine valitsemisinen jumalinaan.

    Esim. ihmiset jotka elävät yhteiskunnan lakien mukaisesti eivät tarvitse armoa yhteiskunnalta. Sensijaan ihmiset jotka eivät noudata yhteiskunnan säännöksiä ovat enemmän kuin armon tarpeessa.

    • ”Minne henki lähtee niin se on arvoitus, vaikkapa ns. taivaaseen.”

      Tottahan se on, että emme me ihmiset oikein tiedä, mistä silloin on kyse, kun menetämme niin sanotusti henkemme. Raamatussa siitä kyllä kerrotaan.

      Luomiskertomuksessa lukee, että ihminen tehtiin maan tomusta, minkä jälkeen Jumala ”puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.”(1. Mo2:7).

      Henki ei ole mikään ihmisen yksinoikeus, myös eläimet ovat Raamatun sivuilla eläviä ja hengen omaavia sielua. Esimerkiksi näin aiheesta meille opetetaan: ”yhtäläinen henki on kaikilla. Ihmisillä ei ole etusijaa eläimiin nähden”.(Saar3:19)

      Sitten kuoleman kohdatessa se ihmisen henki palaa alkuperäiselle antajalleen: ”Tomu palaa maahan, josta se on tullut. Henki palaa Jumalan luo, joka on sen antanut.”(Saar12:7) Ylösnousemuksessa tapahtuu se päinvastainen tapahtumasarja: luodaan 1. Ko15. luvussa mainittu ”uusi varsi”, johon sitten jälleen puhalletaan se elämänvoima, jota tässä yhteydessä voidaan käyttää termin ”henki” synonyyminä.

  6. Reino, kiitos hyvästä kysymyksestä.

    Jeesus Kristus on koko Raamatun Herra, Hänestä koko Raamattu kertoo. Vanha Testamentti ja Uusi Testamentti sisältävät samoja asioita ja ne täydentävät toisiaan. Ruumiin ylösnousemuksesta on koko Raamatussa.


    Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen. (Dan. 12:2 FB38)

    Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan. (Matt. 5: 17-20 FB3)

    Jeesus alkoi opettaa heille, että Ihmisen Pojan piti kärsimän paljon ja joutuman vanhinten ja ylipappien ja kirjanoppineiden hyljittäväksi ja tuleman tapetuksi, ja kolmen päivän perästä nouseman ylös.(Mark. 8:31 FB38)

    Huom. Jeesus ilmestyi ylösnousemisen jälkeen opetuslapsille ja mm. söi heidän kanssa.

    Jeesus sanoi: Hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä ja tulevat esiin, ne, jotka ovat tehneet hyvää, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat tehneet pahaa, tuomion ylösnousemukseen. (Joh. 5:28-29 FB38)

    Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista.
    Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta. Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa, mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan; sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman. Sillä hänen pitää hallitseman ”siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle”. Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema. Sillä: ”kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle”. Mutta kun hän sanoo: ”kaikki on alistettu”, niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa. Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa. (1. Kor. 15:20-28 FB38)

    • Lisään vielä oleellisen paikan.


      Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä. Ja katso, temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti, ja maa järisi, ja kalliot halkesivat, ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös. Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle. (Matt. 27:50-53 FB38)

    • Kiitos Juha vastauksestasi.

      Arvostan sitä samaalla käsityksellä kuin aikaisempaa erästä kommenttiasi. Maailmankaikkeus on lähes 6000 vuoden uköinen. Maaplateetamme tulee noin 10 vuoden jälkeen 6000 vuoden ikään.

    • Seija, kiitos linkistä. Vaikuttaa kuuntelemisen arvoiselta. Puolentunnin lähetyksiä on jopa 59. Jaksot 39-42 liittyvät ylösnousemukseen. Kuuntelen nämä 4 jaksoa ennen kuin kirjoitan blogin juutalaisten käsityksestä ylösnousemuksesta.

    • Kimmo, pohdin todella tuota mitä kirjoitit. Oli vaihtoehtona ”toinen meistä on enemmän harhassa kuin toinen”, mutta päädyin ”meistä toinen on harhassa” . Ylösnousemuksesta meillä on ainoastaan se tieto, joka meillä on Raamatussa. Mutta vasta Taivaissa (jos sinne pääsee) tiedämme kaiken. Täällä maanpäällä meidän aivovärkkimme on suurin este ymmärtää oikein monia asioita. Meidän oma viisaus ei yllä Taivaallisiin asioihin.

    • Juha: ” Täällä maanpäällä meidän aivovärkkimme on suurin este ymmärtää oikein monia asioita. ”

      Joten molemmat (kaikki) voivat olla harhassa. MOT.

Kirjoittaja

Suni Reino
Suni Reino
Uskon rehelliseen ja realistiseen Jeesuksen sanomaan. Kirjoitin kirjan " Kristinuskon kirja " 2010, josta käsitykseni ovat huomattavasti tarkentuneet perustan ollessa sama. Minusta saatietoa Googlesta haulla " Reino Suni ", josta osoite muuttunut ja yritykseni lopetettu. Koulutukseltani Ekonomi ja minua voi lähestyä e-mailin kymp.net kautta. Elämäni hallinnassani aktiivisen liikuntaharrastuksen myötä mutta yksinelo ei sovi minun mentaliteettiin etenkään kun lapset perheineen asuvat muualla.