Kirkon tulisi pysytellä kannanotoissaan erossa Lähi-idän tulevasta katastrofista

Jerusalem on pyhä kaupunki juutalaisille, kristityille ja muslimeille. Israelissa ja palestiinalaisalueilla sijaitsee useita kolmelle uskonnolle tärkeitä historiallisia sekä uskonnollisia kohteita

 

Profeettojen ennustama konflikti Israel vs. muu maailma on mahdollisesti saamassa alkunsa Lähi-idässä. Tämä voi tapahtua Israelin ryhtyessä toteuttamaan Trumpin rauhansuunnitelman mukaisia alueliitoksia Länsirannalla. Kirkkojen maailmanneuvosto ja Lähi-idän kirkkojen neuvosto lähetti EU:n ulkoministereille toukokuun alussa kirjeen, jossa EU:ta vaadittiin asettamaan sanktioita Israelille, mikäli em. alueliitokset toteutetaan. Suomen evankelis-luterilainen kirkko yhtyy arkkipiispa Luoman johdolla tähän vaatimukseen avoimessa kirjeessään. Onko Suomi tässä asiassa ja sen myötä myös ev.lut. kirkkomme lyömässä päänsä Lähi-idän oliivipuuhun?

Profeetta Sakarja kuvaa Lähi-idän konfliktia seuraavasti:

1 Ennustus, Herran sana Israelista. Näin sanoo Herra, joka on jännittänyt taivaan ja perustanut maan ja joka on luonut ihmisen hengen hänen sisimpäänsä: 2 Katso, minä teen Jerusalemin juovuttavaksi maljaksi kaikille kansoille yltympäri, ja myös Juudan (nykyinen Israelin valtio) kohdalle se on tuleva Jerusalemia piiritettäessä. 3 Ja sinä päivänä minä teen Jerusalemin väkikiveksi kaikille kansoille: kaikki, jotka sitä nostavat, repivät pahoin itsensä; ja kaikki maan kansakunnat kokoontuvat sitä vastaan. 4 Sinä päivänä, sanoo Herra, minä lyön kaikki hevoset vauhkoudella ja niiden ratsastajat hulluudella. (Sak. 12)

Kannattaa huomata jakeen 2 sanamuoto "minä teen". Siis Jumala tekee! Mutta mikä on tämän seuraus?

9 Mutta sinä päivänä minä tahdon hävittää kaikki pakanakansat, jotka hyökkäävät Jerusalemia vastaan. (Sak. 12)

Taas kannattaa huomata jakeen 9 sanamuoto "minä tahdon hävittää". Siis Jumala tahtoo! Voiko tämä olla se evankeliumin kuvaama hyväntahtoinen Jeesus, joka vuorisaarnassaan käskee kääntämään myös toisen posken? Hän se kuitenkin on, sama Jahve Jumala niin vanhassa kuin uudessakin testamentissa. Jeesus itse todistaa tästä mm. seuraavasti:

Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut". (Joh. 8:58)

Ja vielä:

Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'? (Joh. 14:9)

Israelin uuden hallituksen suunnittelemat alueliitokset perustuvat Yhdysvaltojen ja presidentti Trumpin tammikuun lopulla 2020 julkaistuun Lähi-idän rauhansuunnitelmaan, the "Deal of the Centuryyn", eli vuosisadan diiliin. Pääministeri Benyamin Netanyahu on ilmoittanut liittävänsä rauhansuunnitelman mukaisesti noin 30%  Länsirannan alueesta pysyvästi Israelin valtioon. Palestiinalaiset kutsuvat sitä the "Slam of the Centuryksi", eli vuosisadan laimäytykseksi, joka romuttaa lopullisesti kaikki haaveet rauhasta alueella. Niin tai näin, olisi suurta viisautta olla puolueeton tässä asiassa ja olla ottamatta kantaa puoleen tai toiseen. Ainakaan virallisesti. Rauhaa voi ja kannattaa tietysti rukoilla kaikille osapuolille. Rabbi Gamalielin neuvo on sovelias tähänkin tilanteeseen:

38 Ja nyt minä sanon teille: pysykää erillänne näistä miehistä ja antakaa heidän olla; sillä jos tämä hanke eli tämä teko on ihmisistä, niin se tyhjään raukeaa; 39 mutta jos se on Jumalasta, niin te ette voi heitä kukistaa. Varokaa, ettei teitä ehkä havaittaisi sotiviksi itse Jumalaa vastaan." (Ap.t. 5)

Jos siihen Lähi-idän öljypuuhun lyö päänsä tarpeeksi lujaa, on Raamatun sanan perusteella selvää kumpi menee rikki.

 

65 kommenttia

  • Marko Sjöblom sanoo:

    Harri, Kari ja Pekka. Huomaan, että me, minä mukaan luettuna, olemme syyllistyneet isoon ja valitetettavaan virheeseen. Kristityt suomalaiset vaihtavat keskenään mielipiteitä juutalaisista, arabeista, palestiinalaisista ja israelilaisista. Me keskustelemme ikään kuin ison näytelmän käsikirjoituksesta, jossa rooleja on jaeltu ja jaellaan itsensä Jumalan sanan pohjalta! Kyllähän meidän pitäisi ennen kaikkea kuunnella asianomaisia ihmisiä itseään eikä yrittää saada heitä sopimaan oman käsikirjoituksemme rooleihin.

    Pekalle tiedoksi: termi “korvausteologia” on aikamoinen leimakirves ja haukkumasana. Kyllä Israelin kansan asemasta lopun ajoilla saa vapaasti olla mitä mieltä tahansa. Katsopa kirkkomme virsikirjasta, missä merkityksissä nimiä “Siion”, “Israel” ja “Jerusalem” käytetään. On ehdottomasti väärin unohtaa uskomme syvästi juutalaiset juuret. Mutta itse asiassa on yhtä ongelmallista puhua sisaruskonnostamme ja vainoamastamme kansasta “ylhäältä” käsin, vaikka uskomme mukaan ei ole pelastusta yhdessäkään toisessa kuin Jeesuksessa Kristuksessa. En jatka tästä enempää, mutta itse asiassa yllättävän moni kristitty Israelin ystävä toistaa huomaamattaan menneiden vuosisatojen malleja. Kiitos mielipiteiden vaihdosta!

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      Vaikka Marko Sjöblom ei enää jaksa keskustella alettuaan varoitella Raamatun tutkimisesta ja saatuaan antamiinsa varoituksiin kommentteja, niin jatkan silti.

      Raamattu ei ole näytelmän käsikirjoitus, johon yritetään ”saada roolit Israelista, juutalaisista, palestiinalaisista ja arabeista”. Raamattu on Jumalan sanaa, joka on käynyt toteen ja käy toteen. ”Raamattu ei raukea tyhjiin.”

      Marko Sjöblom 30.06.2020 22:17 ” Vetoat käsittääkseni argumenttiin, että Raamattu kuitenkin asettaa juuri juutalaiset ja Israelin kansan erityistapaukseksi.”

      Tottakai ovat erityistapaus. Sekin on totta, että palestiinalaiset ja ympäröivät valtiot on ilmoitettu Raamatussa. Ei totuutta pääse karkuun, vaikka ummistaisi silmät totuudelta. Paljon pitäisi repiä Raamatusta irti, että voisimme ajatella Jumalan puhuvan nimenomaan näissä yhteyksissä muusta kuin juutalaisista, arabeista ja palestiinalaisista. Ei tämä ole näytelmää, kaikki on avointa silmiemme edessä. Ei sitä tarvitse katsella ulkopuolelta. Raamattua ei voi kirjoittaa uudestaan.

      Marko Sjöblom 30.06.2020 22:17: ”varoitan vakavasti tekemästä Israel-kysymyksistä keskeisiä kristillisen opin kokonaisuudessa sekä yrittämästä soveltaa VT:n profetioita kovin yksityiskohtaisesti nykyhetkeen. Koska nuo tulkinnat ovat mielivaltaisia jotain suuria linjoja lukuun ottamatta. Me vain tuppaamme unohtamaan kaikki tähän asti esitetyt hätäiset ja virheelliset tulkinnat.”

      Profetioita on tulkittu väärin varmaan tuhansien kirjojen verran, puhumattakaan muusta roskasta, jota some suoltaa. En ole unohtanut Marko Sjöblom. Näiden pohdintojen äärellä on juuri siksi ja nimenomaan, kysymys siitä, että kulkevatko tämä aika ja Raamatun profetiat samassa linjassa? Martti tohtori kehotti lukemaan Biblioita ja sanomalehtiä, että ymmärtäisimme, mitä aikaa elämme.

      Olen kanssasi täsmälleen samaa mieltä siitä, että ei ole pelastusta yhdessäkään toisessa kuin Jeesuksessa Kristuksessa. Tämä on uskomme ydin, keskeisin ja tärkein asia. Muiden Raamatun profetioiden tutkiminen ei sulje Jeesusta Kristusta Raamatun ulkopuolelle. ”Kristus on Raamatun Herra ja Kuningas” (SRKY 19.5.1983)

      Muilla Kotimaa 24.fi blogeilla on ollut useita keskusteluja kasteesta, ehtoollisesta, herätysliikkeistä, kirkkomme tilasta sekä dogmatiikasta. Kiistoja ja eriäviä mielipiteitä esiintyy teemasta kuin teemasta. Israelista on myös syytä keskustella ajan merkkinä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Pesonen sanoo:

    Paikan päältä katsoen asiat näyttää hiukan erilaisilta, kuin täältä kotisohvalta. Jokainen joka on hiukankin pitempää asustellut Israelissa tietää, millaisen asian parissa olemme. Jos Jerusalemilaisen taksin takapenkillä syntyy keskustelu kolmen paikallisen henkilön kanssa niin erimielisyydet voivat olla yhtä tiukkoja , kuin täälläkin ja vielä paljon tiukempiakin. Joten siinä tilanteessa on viisaampaa olla ihan hiljaa. Täällä asioiden pohdiskelu on turvallisempaa. Harvalla taitaa olla riittävästi paikallistuntemusta, jotta osaisi laittaa asioita edes oikeisiin mittasuhteisiin. Itse en uskalla sanoutua asiantuntijaksi. Olen kuitenkin sielläkin asunut vähän aikaa ja on kokemusta siitä, miltä asiat näytti silloin ja siitä näkökulmasta. Tilanne on täysin absurdi monella tavalla. Hoopointa tässä on se, että täältä käsin ryhdytään asioita laittamaan oikeaan järjestykseen. Halutaan muka auttaa ja asetutaan jyrkästi , kuka millekin puolelle. Sanktiolla vain ilmaisemme Israelille, että meitä ei kannata ottaa vakavasti ainakaan rauhanneuvotteluissa. Näin toimien EU on jo pelannut itsensä pois koko rauhan hieronnasta. Eikä kirkollammekaan ole niihin enää mitään sanomista.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Pesonen sanoo:

    En oikein käsittänyt mitä Marko tarkoitit virsikirjaan viittaamalla. Onhan selvää, että uskovien yhteyttä ja seurakuntaa voidaan kutsua näillä nimityksillä, mutta se ei tarkoita sitä, ettei Jumalan lupaukset Israelin kansalle olisi yhä voimassa. Miksi nykyinen Israel olisi eri kansa, kuin se josta puhutaan Raamatussa? Niin kuin esim. Tanskalainen käännös haluaa väittää. Onhan tuo Juutalainen kansa ollut koko ajan ihan tiettynä kansana siihenkin asti, kun maa itsenäistyi. Miksi se nyt ei enää olisikaan sama?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Juha Hyrsky sanoo:

    Kirkon pitää todellakin jättää eskatologiset spekuloinnit yksittäisten innostuneiden harrastukseksi ja keskittyä siihen, mitä Miika 6:8 sanoo : ”Sinulle ihminen on ilmoitettu, mikä on hyvää. Vain tätä Herra sinulta odottaa: Tee sitä, mikä on oikein. Osoita rakkautta ja hyvyyttä ja vaella valvoen Jumalaasi kuunnellen.”

    Kirkon pitää tässä asiassa olla kirkas ja kuuluva ääni. Silloin, kun Israel kulkee vääryyden , mammonan ja jumalattomuuden tietä, kirkko voi seistä niiden israelilaisten ja juutalaisten rinnalla, jotka eivät halua, että Israel omilla toimillaan hankkii itselleen kansainvälisen yhteisön oikeutetun tuomion ja kulkee syvemmälle rotuerottelun ja ylivallan maailmaan. Kirkon tulee sanoa, että tällainen toiminta on isästä saatanasta ja palvelee vain saatanallisia pahuuden voimia eli Israelin tuhoa haluavia.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • No, profeettojen ilmoituksen mukaan Israel tulee kuitenkin kääntymään ja se tulee apostoli Paavalin mukaan olemaan koko maailmalle kuin “elämä kuolleista”, Room. 11:15:

      “Sillä jos heidän (juutalaisten) hylkäämisensä on maailmalle sovitukseksi, mitä heidän armoihin-ottamisensa on muuta kuin elämä kuolleista?”

      Sitä odotellessa…

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Onko ’Lähi-idän katastrofi’ edellytys Israelin kääntymiselle? Sitäkö meidän tulisi odottaa? Tulisiko peräti edistää sen tulemista? En usko. Meidät on kutsuttu edistämään rauhaa ja sovintoa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kyllä se taitaa ainakin profeettojen ennustusten perusteella olla se edellytys. Juutalainen kansa on niin uppiniskaista ettei muuta keinoa liene.

      20 Jesaja sanoo vielä rohkeammin: — Ne, jotka eivät minua etsineet, ovat minut löytäneet, olen ilmaissut itseni niille, jotka eivät minua kysyneet. 21 Israelista hän sen sijaan sanoo: “Päivästä päivään olen ojentanut käsiäni uppiniskaista ja vastustelevaa kansaa kohti.” Room. 10

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Pääministeri Netanyahu ilmoitti, että Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump antaa Länsirannan alueliitoksista ensi viikolla julkilausuman ja mahdolliset alueliitokset tehdään sen jälkeen.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Marko Sjöblom sanoo:

    Kari Paukkunen. Kerta kiellon päälle ja varoitus: pitkäksi menee!

    Minua häiritsee näissä debateissa se, että syvälliset tämän aihepiirin teologian asiantuntijat (kuten Antti Laato, Jouni Turtiainen, Timo Stewart sekä Eero Junkkaala) eivät enää aikoihin tai koskaan ole kirjoittaneet ja puuttuneet näihin Israel-lopunaika -spekulaatioihin näillä Kotimaa24:n palstoilla). Minua miellyttää erityisesti Antti Laadon ajatus, että meidän on hyvä olla lyömättä kiinni liian monia näkemyksiä: Jumala kun voi yllättää meidät kaikki.

    Itse teen tästä sen johtopäätöksen (joka voi olla väärä), että kuilu teologisten asiantuntijoiden ja “tavisten” välillä on kasvanut liian suureksi. Siitä yksinkertaisesta syystä, että sen tyyppiset villit tulkinnat, joita tämäkin blogi tapaa edustaa, on onnistuttu markkinoimaan “raamatullisena totuutena” kristikansalle ja toisella tavalla ajattelevat todetaan herkästi luopioiksi. Luulin minäkin aikanaan, että syy oli yliopistomaailman “liberaalissa eksegetiikassa” ja hengellisessä sokeudessa tms asioissa. Itse olen kohdannut näitä juttuja työssäni koko ajan ja tehnyt havainnon, että monille on helpompi pyrkiä hallitsemaan kaoottista maailmaa pelkistämällä: Jumalan kansa – vastustajat, Israel – muut. Sekä yrittää laskea aikoja ja hetkiä jopa tulevaisuutta ennakoiden. Ja käyttäen Raamattua jonkinlaisena jumalallisena tietosanakirjana. Siihenhän Sanaa juuri ei ole meille annettu.

    Itse yritän koko ajan ymmärtää Raamattua suurempina kokonaisuuksina ja kertomuksina sen sijaan, että pohtisin sitä, sopiiko jokin yksittäinen jae johonkin ensi viikolla pidettävään kokoukseen tms. Juuri siksi, että tätä on harrastettu niin kauan, että joku sadoista ennakoinneista on osunut oikeaankin. Itse turvaudun niihin hiukan yksinkertaistaviin tulkintamalleihin, joita Kirkon historia tarjoaa. Tällöin torjun myös toiset. Kuten reformoidun kristillisyyden piiristä tulleen pyrkimyksen harjoittaa “raamatullista” politiikkaa.

    Totta kai Raamattu puhuu – Lähi-idässä syntyneenä – juuri tuon alueen kansoista ja ihmisistä. Mutta meidän on hyvin kyseenalaista vetää liian tarkkoja yhtäläisyysmerkkejä pronssi- ja rautakautisten valtioiden ja kansojen sekä tämän päivän valtioiden välillä. Muun muassa sen vuoksi, että KAIKKI nykyiset valtiot ja kansakunnat ovat moderneja luomuksia, joita rakennettaessa on luotu ns. mentaalisia siltoja menneisyyteen.

    Nimenomaan Vanhassa testamentissa on paljon sellaista Israeliin, sen poliittiseen elämään ja sen jumalanpalveluselämään liittyvää profetiaa, jota me emme kristittyinä voi millään tavoin soveltaa nykyaikaan. Tällaisia ovat esimerkiksi Hesekielin ennustama uusi temppeli uhripalveluksineen sekä monet Sakarjan kirjan kuvaukset poliittis-hengellisestä pappisruhtinaasta Israelissa. Myös raja- ja aluekysymyksiin löytyy monia eri raamatunlauseita. (Vaikka Jumala voi siis avata aivan uusia teitä). Antakaamme Jumalan olla historian Jumala.

    Kertokaamme siis evankeliumi KAIKILLE ihmisille, pyrkikäämme rakentamaan oikeudenmukaista rauhaa KAIKKIALLE. Kristuksen valtakunta ei ulotu Jerusalemista Jordanille vaan maan ääriin asti.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kari Roos sanoo:

    Näiden juttujen kyllästyttämänä päätin taas tarttua edesmenneen kunnioitetun eksegeettimme Heikki Räisäsen kirjaan “Rosoinen Raamattu”. Suosittelen sen lukemista, erityisesti konservatiivisesti ajatteleville, vaikka tiedän, etteivät he hänen jutuistaan tykkääkään. Hän ei liene “kaikkitietävä”, kuten ei kukaan muukaan ihminen, mutta hänen tekstinsä kummasti kirkastavat ajatuksia, jotka näiden kaikenkarvaisten blogien ja kommenttien viidakossa tuppaavat sumentumaan. Lukemista ei kannata lopettaa siihen, jos ja kun löytää omien käsitystensä vastaisia ajatuksia…

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      Taitaa olla viisas mies tämä eksegeetti? Minä pidän itseäni keskiverto suomalaista tyhmempänä oman elämänkokemukseni ja muilta saamani palautteen perusteella. En ole omasta mielestäni kommenteillani mitään viisautta esittänyt, enkä ole mitään “kiinni lyönyt”. Näin joku kuitenkin voi kuvitella? Olen kertonut seuraavani tätä aikaa ja Raamatun profetioita rinnakkain. Jumala vie ilmoituksensa päätökseen niinkuin on kirjoitettu, olimmepa me mitä tahansa mieltä Raamatusta.

      Toivotan hyviä hetkiä hyvän kirjan äärellä!

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Marko Sjöblom sanoo:

    …ja vielä yksi asia raamatuntulkinnasta: VT:n profetioissa puhutaan Israelin kansan paluusta omaan maahansa. UT:ssa ei. Sen sijaan korostetaan Kristusta VT:n profetioiden myös paluun, täyttymisenä, todetaan juutalaista kansaa kohdanneesta paatumuksesta ja luvataan, että kansa kerran kääntyy tunnustamaan Kristuksen.

    VT:n kaikkien profetioiden ei välttämättä tarvitse toteutua kirjaimellisesti tässä meidän maailmassamme, vaikka ne voivat toteutua ja varmasti toteutuvatkin. Nousihan Kristuskin kuolleista kolmantena päivänä mutta etuajassa siten että hän oli siellä osia kolmesta vuorokaudesta. Yksi vankka raamatuntulkinnan pääsääntö on, että VT lupaa ajallisia siunauksia (ensisijaisesti) yhdelle kansalle ja UT hengellisiä ja ikuisia kaikille kansoille. Joiden joukossa juutalaisella kansalla on erityisasema. Ei tietenkään ole väärin pitää Nyky-Israelin syntymää 1948 osoituksena Jumalan uskollisuudesta, lupausten täyttymisestä ja “ajan merkkinä”. Miten tätä huomiota sitten sovelletaan edelleen esimerkiksi palestiinalaiskristittyjä ja muslimeja ajatellen on toinen asia. Kristittynä ja teologina kannan huolta siitä, että pääasia eli Kristus ja uskon vanhurskaus pysyisi keskuksessa eikä hautautuisi sinänsä mielenkiintoisten mutta toissijaisten sekä hirvittävästi politsoituneiden kiistakysymysten alle. Ne tietenkin herättävät mielenkiintoamme ja ovat raflaavampia käsiteltäviä kuin uskonvsnhurskaus. Nyt vaikenen tietoisena omasta erehtymisen mahdollisuuksistani ja toivotan hyvää kesän jatkoa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      Marko Sjöblom. ”Minua miellyttää erityisesti Antti Laadon ajatus, että meidän on hyvä olla lyömättä kiinni liian monia näkemyksiä: Jumala kun voi yllättää meidät kaikki…Antakaamme Jumalan olla historian Jumala.”

      Kiitos pitkästä perustelusta Marko Sjöblom. Jumala voi yllättää meidät kaikki, se on mahdollista, tavalla taikka toisella. Annan toki Jumalan olla historian Jumala. Mitäpä muuta voisin ”maan tomuna” tehdä. Seuraan silti Israelin tapahtumia ja Raamatun profetioita. Näytelmänä en sitä pidä, niinkuin esität edellisessä kommentissasi minun tekevän. Raamatun kirjoitukset toteutuvat niin kuin on tarkoitettu ja oikeaan aikaan. Raamattu on myös joka tapauksessa annettu kaikille luettavaksi ja on myös luvallista arvioida kaikkea, mitä on kirjoitettu. Jotkut osuvat oikeaan, toiset ampuvat metsään.

      En ole ”lyönyt mitään kiinni.” En ole myöskään kommenteillani rajannut UT:n lupaamia siunauksia Jeesuksessa Kristuksessa kaikilta kansoilta. Ihmettelen, että kommenttieni rivien välistä voitaisiin sellaista lukea?

      Toivotan myös ilolla Taivaan Isän siunaamaa kesää!

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Sorron ja epäoikeudenmukaisuuden vastustaminen ei ole kannanotto mitään kansaa vastaan eikä minkään kansan puolesta. Vanha testamentti kertoo toistamiseen, kuinka Jumala kääntyy kansaansa vastaan sen toimiessa vastoin Hänen tahtoaan. En usko, että Herralta on odotettavissa yllättäviä käänteitä tässä suhteessa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      Martti Pentti. Aamen, Jumala on oikeudenmukainen Jumala ja ajaa kurjan asiaa. Hänen luonaan ei ole ”vaihteen varjoa.”

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      Siitä voidaan tietysti olla montaa mieltä, kuka sortaa ja kuka on sorron kohteena? Vastaus riippuu siitä, keneltä kysytään?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Onkin aina parempi mennä paikan päälle ja katsoa itse. Voisi myös kuunnella niitä, jotka ovat olleet havainnoimassa, mitä todella tapahtuu.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • “Sorron ja epäoikeudenmukaisuuden vastustaminen ei ole kannanotto mitään kansaa vastaan eikä minkään kansan puolesta.”/ Martti P

    Olen samaa mieltä! On kuitenkin eri asia vaatia toiselle osapuolelle pakotteita. Se on kannanotto sitä kansaa vastaan.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Eikö ole oikeus ja kohtuus, että kummallekin osapuolelle asetetaan pakotteita? Israel on asettanut niitä Palestiinalle aivan riittävästi.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • “Israel on asettanut niitä Palestiinalle aivan riittävästi.”/ Martti P

      Palestiinaa ei ole valtiona olemassa. Länsirannalla ja Gazassa asuvat arabit tosin kutsuvat itseään palestiinalaisiksi, koska ovat haluneet luoda itselleen kansallisen identiteetin poliittisia tarkoitusperiä varten. Nimi “palestiina” juontuu alueella ammoin asuneista filistealaisista, jotka poistuivat historian hämärään 500 vuotta ennen ajanlaskumme alkua sulautuen itäisen Välimeren kansoihin. Silloinkin he asuivat lähinnä nykyisen Gazan alueella, koska olivat merenkulkijakansaa. Nykyisiä palestiinalaisia ja historiallisia filistealaisia yhdistää nimen lisäksi vain se, että ne molemmat ovat sotineet ja pitäneet vihaa juutalaisia vastaan.

      Toisen juutalaissodan jälkeen vuonna 135 Roomalaiset yhdistivat Juudean provinssin ja Syyrian provinssin antaen sille nimen Syyria-Palaestinia, koska halusivat eroon Juudea nimestä kapinan seurauksena. Juudean nimi muutettiin Palestiinaksi ja Jerusalemin nimi muutettiin Aelia Capitolinaksi. Aiemman Juudean provinssin ydinalueita olivat Juudean lisäksi Samaria ja Idumea. Juudea ja Samaria sijaitsivat suurin piirtein nykyisellä Länsirannalla. Alueen ensimmäisiä “palestiinalaisia” olivat siten alueen etniset juutalaiset. Nykyiset arabit tulivat alueelle vasta paljon myöhemmin. Suurin osa vasta 1900-luvulla työn takia alueelle muuttaneina.

      Nykyinen Palestiinan itsehallinto alkoi Gazassa ja Länsirannalla vasta vuonna 1994 nk. Oslon sopimuksen perusteella, missä PLO ja Israel suostuivat tunnustamaan toistensa olemassaolon oikeuden ja pyrkivänsä yhdessä “kahden valtion ratkaisuun”. Ennen vuotta 1967 Gaza oli osa Egyptiä ja Jordania oli miehittänyt Länsirannan alueen Israelin itsenäisyyssodassa 1948. Kuuden päivän sodassa 1967 Israel valtasi molemmat alueet.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Suomi ei ole tunnustanut Palestiinan valtiota, mutta monet maat ovat. Joka tapauksessa nimeä voidaan käyttää Palestiinalaishallinnon alueesta.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Euroopan Unionin maista nk. Palestiinan valtion, mitä ei ole olemassa, on tunnustanut vain Ruotsi vuonna 2014. Ruotsilla on monessa asiassa oma tiensä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Äitini oli aikoinaan seuramatkalla Libanonissa. Sieltä käsin tehtiin retki Syyrian puolelle. Äiti ei voinut sille osallistua, koska hänen passissaan oli Israelin rajaviranomaisten leima. ”Sellaista valtiota ei ole olemassakaan”, oli perustelu. Sinun kantasi on yhtä looginen, Harri Ahdesmäki.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Jordania vetäytyi kaikista vaatimuksistaan Länsirannan alueeseen heinäkuussa 1988. Kuningas Hussein teki sen palestiinalaisten Intifadan leviämisen pelosta maahansa. Tähän syntyneeseen uuuteen tilanteeseen PLO:n pakolaishallitus vastasi julistamalla “Palestiinan valtion” kokouksessaan Algeriassa saman vuoden marraskuussa. Israel oli miehittänyt aluetta jo vuodesta 1967, joten julistus oli teoreettinen. Palestiina ei ole myöskään YK:n jäsen toisin kuin Israel.

      Ennen vuotta 1967 Länsirannan alue oli Jordanian miehittämä Israelin itsenäisyyssodasta 1948-1949 lähtien. Ennen Israelin itsenäisyyssotaa alue kuului Kansainliiton Britannialle myöntämään Palestiinan mandaattiin vuosina 1922-1948. Ennen Britannian mandaattia alue oli ottomaanien Turkin hallinnassa 400 vuotta.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Pesonen sanoo:

    Yksi selvä ajan merkki on siinä ettei ihmiset välitä paneutua asioihin syvemmin , vaan tekevät johtopäätöksensä pelkän tunnekokemuksen pohjalta. Näin viha Israelia kohtaan kasvaa kohti tulevaa katastrofia. Merkillistä on miten tuota kansaa vihaavat ihmiset, jotka eivät henkilökohtaisesti tunne heistä ketään. Mielipide on muodostunut pelkkien tiedotusvälineiden vaikutuksesta. Joiden sanomaa pidetään puolueettomana.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      He saattavat toki samalla ihailla kansaan kuuluvia taiteen ja tieteen suuria nimiä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      Mielikuvat ja pinnallinen viestintä muokkaavat mielipiteitä enemmän kuin faktat? Siellä, missä lujaa huudetaan, mahdollisesti löytyy myös paljon kannattajia? Massan mukana on turvallista kulkea?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Pinnallisella mielikuvaviestinnällä lietsotaan niin vihaa kuin sokeaa ihailuakin. Asiallinen tiedottaminen vetoaa niihin, jotka haluavat tietää eivätkä valita puoltansa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      Tämä maailmanaika on sellainen, että, ellei perehdy asiaan, niin on vaikea ottaa selvää siitä, mikä informaatio on oikeaa ja mikä tiettyyn suuntaan värittynyttä. Suuri, samassa suunnassa oleva tiedotus määrää suunnan?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Asiaan perehtyminen edellyttää kaikkien osapuolten kuulemista. Se ei liity vain omaan aikaamme. Jo antiikin roomalaiset sanoivat: kuultakoon myös toista puolta [audiatur et altera pars].

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Harri Ahdesmäki

    Eläkkeellä oleva kirkonpalvelija ja entinen kapiainen, yliluutnantti evp