Koronapandemia menestysteologin ja ristinteologin silmin katsottuna

Raamatun mukaan Jumala on hyvä. Siksi usein vain onnistumiset ja myönteiset asiat tulkitaan Jumalan siunauksiksi. Menestysteologi saattaakin sanoa, että Jumalaan uskomisesta seuraa pelkästään hyviä asioita. Uskovan ihmisen ei tarvitse olla kipeä eikä köyhä, kun hänellä on rikas Isä taivaassa. Koronapandemian seurauksena menestysteologin sanoma muuttuu epäuskottavaksi ja valuu hiekkaan. Myös uskovaiset sairastuvat koronaan ja myös heidät lomautetaan. Menestysteologi kysyy "Koronapandemia tuli, missä on Jumala?"

Ristin teologi taas sanoo Lutherin tavoin, että Jumala on kaikkivaltias eikä mitään tapahdu ilman, ettei hän sitä sallisi. Jumalalla on meille kärsimyksessäkin jokin viesti. Luther kirjoitti Psalmin 6 selityksessään, että; "Kaikissa kärsimyksissä ja ahdistuksissa ihmisen tulee ensin rientää Jumalan luo ja tunnustaa ne hänen lähettämikseen ja ottaa ne sellaisinaan vastaan, tulivatpa ne sitten paholaiselta tai ihmisiltä."

Luther kutsuikin ihmistä kohtaavia kärsimyksiä ja onnettomuuksia "Jumalan pyhäköksi." Jumala haluaa antaa niillä ihmisille vahvan syyn rientää hänen luokseen, huutaa ja kutsua hänen nimeään avuksi. Lutherin mukaan vaikeimmillakin asioilla on Jumalan käsissä lopulta hyvä tarkoitus, joka koituu meidän iankaikkiseksi parhaaksemme. Keväällä 2020 me olemme nyt kaikki tässä "Jumalan pyhäkössä".

 

 

 

 

24 kommenttia

  • Reino Suni sanoo:

    Raamattu on meidän ihmisten kirjoituksista koottu kirja kokoajien käsitysten mukaisesti. Sillä ei ole mitään merkitystä mm. Jeesuksen rehellisiin sanomiin. Niitä on hyvinkin realistisesti muuallakin kuin Raamatussa. Raamatulla ei todellakaan ole mitään merkitystä uskon rehellisessä, realistisessa, ymmätämisessä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Timo Nokelainen sanoo:

    Blogin aihepiiri herätti seuraavanlaisia ajatuksia: Jumalan luomaan maailmaan eivät alunperin pahuus, sairaudet ja kuolema kuuluneet. Ne ja Jumalan vastustaja ilmestyivät maailmaan ihmiskunnan riesaksi syntiinlankeemuksen myötä. Raamatun mukaan huomattava osa Jeesuksen toiminnasta liittyi sairaiden parantamiseen. Ei Hänsiis Raamatun mukaan sairauksia ihmisiin levittänyt (absurdilta tuntuva ajatuskin), täysin päinvastoin. Jossain kohdassa oli mainittu, että Häntä syytettiin siitä, että ajaa sairauksia ulos itsensä Beelsebupin voimalla. Tähän Jeesus vastasi jokseenkin niin, ettei itsensä kanssa riitautuva valtakunta voisi pysyä pystyssä. Eikö tämäkin kerro jotain, mitä valtakuntaa sairaudet edustavat. Ei kai Hän olisi näin sanonut, jos ne olisivat olleet Jumalan valtakunnasta lähtöisin (kuten Hän itse). Kokonaan toinen asia, on että mitä Jumala sallii tässä langenneessa maailmassa tapahtuvan. Raamatusta käy ilmi, että pahankin (eli sielunvihollisen toiminnan) salliminen voikin (sielunvihollisen sitä tajuamatta) loppupeleissä kääntyä palvelemaan hyvän (Jumalan valtakunnan) asiaa. Erilaiset sallimukset saattavatkin olla tarkoitettu ohjaamaan eksynyttä ihmistä apua ja turvaa Luojamme, Jumalan luota. Sanotaanhan Raamatussa, ettei täällä mitään tapahdu Jumalan tietämättä ja sallimatta. En nyt edellä olevaan lähtenyt Raamatun kohtia etsimään, monet täällä kirjoittelevista tuntevat varmasti Raamatun paljon paremmin kuin minä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Harri Ahdesmäki

    Eläkkeellä oleva kirkonpalvelija ja entinen kapiainen, yliluutnantti evp