Kristillinen kadotusoppi on valhe

Koska kristillinen helvetti- ja kadotusoppi perustuu laajamittaiseen alkutekstien väärentämiseen, on manipuloinnin toteen näyttämiseksi käytävä Ut läpi jae jakeelta niissä kohdin, missä näistä asioista kerrotaan. Se ei ketään kiinnosta, joten aloitan jakeesta, josta löytyy tuhoa tarkoittava sana, kreikan apollymi.

Mat. 9:17 "Eikä laske nuorta viiniä vanhoihin nahkaleileihin, sillä muutoin leilit halkeilevat, ja viini vuotaa pois ja leilit tuhoutuvat (apollymi), vaan nuori viini lasketaan uusiin leileihin ja niin molemmat säilyvät."

Kirkko on kääntänyt leilin tuhoutumisen "turmeltumiseksi" ja "pilalle menemiseksi". Mikäli kirkko olisi tekstiuskollinen, niin leilit joutuisivat kadotukseen. Nimittäin kirkon käännökset kääntävät apollymin pääsääntöisesti kadotukseksi. Kun Raamattu kertoo ajallisesta tuhosta, elämän tuhosta, niin kirkko kääntää jokaisessa asiaan liittyvässä jakeessa tuhon merkityksen ikuiseksi kadotukseksi eikä se edes riitä, vaan kadotus pitää ympätä mielivaltaisesti, omasta päästä keksittynä, jokaiseen mahdolliseen jakeeseen, mihin sen katsotaan sopivan, kuten Mark.16:16 osoittaa. Kristillisyys puhuu jatkuvasti apostolien sanoman ohitse ja kertoo maailmalle tarinaansa, joka elää omaa elämäänsä Raamatun ulkopuolella.

Roomalaiskirjeessä väärentäminen on johtanut siihen tilanteeseen, ettei kristillisyys edes ymmärrä, mistä apostoli kertoo.

-38 käännös: "Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat."

-92 väännös hukkaa jopa sen tärkeän vihjeen, jonka -38 on jättänyt tekstiin, sanan nyt. Mitä uudempi käännös, sen enemmän ollaan pihalle. Tieto ja ymmärrys ei kristillisyydessä ole lisääntynyt, vaan supistuu lähestyen kadotustaan mustaan aukkoon.

Käsiteltävässä jakeessa ei ole sanaa kadotus, vaan kuolema.

Rauhan julistus: "Niin ei nyt siis ole mitään kuolemantuomiota niille, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa,"

Koska Roomalaiskirjeessä apostoli käy lävitse Aadamin lankeemusta, niin ei apostolilla ja seurakuntalaisilla ole nyt Aadamissa langetettua kuolemantuomiota. Apostoli ja seurakunta odottivat Jeesuksen palaavan elinaikanaan, joten Aadamissa langetettu kuolemantuomio ei koskisi heitä. He muuttuisivat Kristuksen palatessa takaisin  saman kaltaiseksi kuin Jeesus muuttui noustessaan kuolleista.

Kristillisyys manipuloidessaan jaetta on vaihtanut kuoleman tilalle itse keksimänsä kadotuksen tukeakseen systemaattista, satoja vuosia jatkunutta kirjoitusten väärentämistä.

Heikki Räisänen ei pystynyt uskomaan, mitä uskolla sitten kulloinkin tarkoitetaan, koska kaikissa kirjeissään Paavali odotti Jeesuksen palaavan elinaikanaan. Räisänen oli tinkimätön totuudelle, toisin kuin häntä arvostelleet oikeaoppiset uskovaiset, jotka ovat syöneet kirkon tuhatvuotisen kamelin karvoineen, mutta siilanneet kärpäsiä kamelinkarvakeitostaan.

Kun Paavali erehtyi ratkaisen tärkeässä kohdassa, niin miten hänen kirjoituksensa voivat olla enempää kuin tulkintaa sanomasta, joka hänelle oli annettu. Siten voi kysyä, miten hänen kirjeensä voivat olla kaikkitietävän Jumalan sanaa? Miksi Jumala olisi sitoutunut apostolin tulkintaan, sitonut kätensä?

Kun apostoliset kirjeet oli kirjoitettu, niin noin vuonna 90 apostoli Johannes sai Patmoksen saarella näyn Jeesuksen ilmestyksestä, jossa Jumala avaa laajemmin pelastushistorian salaisuutta.

Aamun sarastuksen valo alkaa pilkistää tuhatvuotisen yön pimeyden jälkeen, mistä artikkelissa "Kristinusko on jumalallinen rakkaustarina tai kosminen painajainen

Kristillisyyden opit tukevat kosmista painajaista, mutta itse olen löytänyt Raamatusta kosmisen rakkaustarinan, jonka apostoli tiivistää lauseeeen: "Sillä niin kuin Aadamissa kaikki kuolevat, siten myös Kristuksessa kaikista tehdään eläviä."

 

.

57 kommenttia

  • Juha Lehtinen sanoo:

    Tuomaala: //”Varmasti näke eron, mutta […]”//

    Nyt uhohdat, mistä Paavali kirjeissään kertoo. Legalisti on aina lain alla, ei armon alla. Seuraavissa jakeissa on kyse legalististisesta yrityksestä tulla vanhurskaaksi.

    ” mutta Israel, joka tavoitteli vanhurskauden lakia, ei ole sitä lakia saavuttanut.” (Ks. Room 9:30-32)

    tai

    “Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.” (Ks. Gal. 5:1+)

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Lehtinen: “Nyt uhohdat, mistä Paavali kirjeissään kertoo”

      Pyysin lukemaan kansojen tuomion ja kertomaan, miten sitä luet, mutta hyppäät kokonaan toiseen asiaan. Jätä aluksi kirkon keksimät vanhurskaudet, jotta voisit ymmärtää, mistä apostoli kertoo kirjeissään. OIKEUDENMUKAISUUDESTA, jota laki ei voinut antaa, vaan laista tuli siunauksen sijasta kirous. Vanhurskauden alle on ympätty kaksi erillistä kreikan sanaa, oikeamielistäminen ja syyttömäksi julistaminen. Käsitteitä ei pitäisi sotkea tai ollaan teologisesti pulassa, mikä käy ilmi tässäkin keskustelussa.

      Oikeudenmukaisuudesta kertoo kansojen tuomio, mutta siihen ei sisälly syyttömäksi julistamista, joten tuomio tulee silloin tekojen mukaan.

      Ovatko Jeesuksen omat kansojen tuomion lampaita ja vuohia? Eivät tietenkään voi olla, koska heidät on temmattu Herraa vastaan pilviin. Missä ovat Jeesuksen omat, syyttömiksi julistetut, kun he eivät voi olla lampaita?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Juha Lehtinen sanoo:

      Katsotaanpa, kirjoitin Room 8:1 jakeen pohjalta legalismista, mutta yhtäkkiä Tuomaala hyppää kokonaan toiseen asiaan ja pyytää kääntämään katseen Matt 25 luvun tekstiin kansojen tuomiosta. Paljastava väistöliike!

      Tuomaala: //”Ovatko Jeesuksen omat kansojen tuomion lampaita ja vuohia? Eivät tietenkään voi olla, koska heidät on temmattu Herraa vastaan pilviin. Missä ovat Jeesuksen omat, syyttömiksi julistetut, kun he eivät voi olla lampaita?”//

      Tuomaala käsittelee esiin ottamaansa asiaa ikäänkuin pilviin tempaaminen ja viimeinen tuomio tapahtuisivat samaan aikaan, mikä Raamatun tekstien perusteella on sula mahdottomuus. Tuomaalan kannattaisi lukea ja erityisesti tutkia Ilmestyskirja läpi uudelleen ilman mitään ennakkokäsityksiä ja antamatta lukujaon ja oman hengellisen taustansa vaikuttaa.

      Jos pilviin tempaaminen ja viimeinen tuomio tapahtuisivat samaan aikaan, se tarkoittaisi väkivallan tekemistä Ilmestyskirjan tekstille.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Lehtinen: “Tuomaala käsittelee esiin ottamaansa asiaa ikäänkuin pilviin tempaaminen ja viimeinen tuomio tapahtuisivat samaan aikaan,”

      Eivät ne tietenkään tapahdu yhtä aikaa.

      Jeesus vastaa opetuslastensa kysymykseen.

      “Sano meille, milloin nämä tapahtuvat ja mikä on sinun paluusi merkki aikakausien täyttyessä?”

      Kansojen tuomio kohtaa eläviä ihmisiä, kun Jeesus tulee takaisin Maan päälle. Se on samalla ensimmäinen ylösnousemus, oikeamielisten.

      ” ja pidän sen toivon Jumalaan, että on oleva ylösnouseminen, jota nämä itsekin odottavat, sekä oikeamielisten että väärien.”

      “Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.”

      Väärien ylösnousemus on sama kuin viimeinen tuomio.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Juha Lehtinen sanoo:

      Tuomaala: //”Kansojen tuomio kohtaa eläviä ihmisiä, kun Jeesus tulee takaisin Maan päälle. Se on samalla ensimmäinen ylösnousemus, oikeamielisten.”//

      Jos tarkoitat tässä kansojen tuomiolla tapahtumaa, jossa ratsastaja saapuu mukanaan taivaan sotajoukot ja lyö kansoja terävällä miekalla, paimentaa niitä rautaisella sauvalla ja polkee viinikuurnassa kaikkivaltiaan Jumalan hehkuvan vihan viinin, niin olet oikeassa.

      Palataanpa vielä yhteen aikaisempaan kommenttiisi.

      Tuomaala: “Ovatko Jeesuksen omat kansojen tuomion lampaita ja vuohia? Eivät tietenkään voi olla, koska heidät on temmattu Herraa vastaan pilviin. Missä ovat Jeesuksen omat, syyttömiksi julistetut, kun he eivät voi olla lampaita?”//

      Jos pilviin temmatut eivät mielestäsi voi olla lampaita, onko Paavali sitten väärässä? Hän kirjoittaa kirjeessään korinttolaisille: “Sillä kaikkien meidän pitää ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen, että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa.”

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      “Jos pilviin temmatut eivät mielestäsi voi olla lampaita, onko Paavali sitten väärässä? Hän kirjoittaa kirjeessään korinttolaisille: “Sillä kaikkien meidän pitää ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen, että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa.”

      Avarretaan, sillä asia ei ole niin yksioikoinen kuin se näyttää.

      “Vai ettekö tiedä, että pyhät tulevat maailman tuomitsemaan? Ja jos te tuomitsette maailman, niin ettekö kelpaa ratkaisemaan aivan vähäpätöisiä asioita? Ettekö tiedä, että me tulemme tuomitsemaan enkeleitä, emmekö sitten maallisia asioita?”

      Tarkoittaa mitä, kun on Kristuksen tuomioistuin ja viimeinen tuomio, niin miten pyhien “tuomioistuin” linkittyy kahteen ylösnousemukseen. Kummassakin ylösnousemuksessa kun tuomari on Jumala.

      Voidaan ainakin todeta, että kun Jeesus ei tullut takaisin “meidän” eli Paavalin elinaikana, niin asiat, joiden piti kohdata toisensa, eivät kohdanneet.

      Jotta päästään eteenpäin, niin missä kohtaa kansojen tuomiota ovat valitut? Siinä he seisovat ja kaikkien silmät näkevät heidät, eikä maailma tuntenut heitä, kuten ei tuntenut kirkkauden Herraa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Juha Lehtinen sanoo:

      //”Voidaan ainakin todeta, että kun Jeesus ei tullut takaisin “meidän” eli Paavalin elinaikana, niin asiat, joiden piti kohdata toisensa, eivät kohdanneet.”//

      Se että Jeesus ei tullut takaisin Paavalin aikana, ei poista sitä tosiasiaa, että “kaikkien meidän” – aivan jokaisen Kristukseen uskovankin – on oltava viimeisellä tuomiolla, ilmestyttävä Kristuksen tuomioistuimen eteen.

      Mutta ennen sitä Jeesuksen Kristuksen palatessa poisnukkuneet mutta ylösnousseet Kristukseen uskovat ja pilviin temmatut valitut tulevat yhdessä Kristuksen kanssa tuomitsemaan niitä kansoja, jotka vastustavat Jumalaa, eivätkä usko.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Ei kristityllä ole taistelu verta ja lihaa vastaan.

      Entä ketkä ovat kutsuttuja, valittuja, kansojen tuomiossa?

      “Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: ‘Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'”

      Koska Jeesus osoittaa jotain lähellään sanalla “näistä”, niin valitut seisovat hänen kanssaan. Siksi valitut eivät ole lampaita.

      Kuka on Jeesuksen vähimpiä?

      “Mutta hän vastasi ja sanoi sille, joka sen hänelle ilmoitti: “Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?” Ja hän ojensi kätensä opetuslastensa puoleen ja sanoi: “Katso, minun äitini ja veljeni! Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini.”

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Juha Lehtinen sanoo:

      //”Ei kristityllä ole taistelu verta ja lihaa vastaan.”//

      Suosittelen edelleen, että luet ja erityisesti tutkit Ilmestyskirjan läpi ilman mitään ennakkokäsityksiä ja antamatta lukujaon ja oman hengellisen taustasi vaikuttaa.

      //”Koska Jeesus osoittaa jotain lähellään sanalla “näistä”, niin valitut seisovat hänen kanssaan. Siksi valitut eivät ole lampaita.”//

      Tämä päätelmäsi osoittaa, että olet kompastunut omaan näppäryyteesi Matt 25:40 jakeen käsittelyssä ymmärtämättä kontekstia.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • ismo malinen sanoo:

    Onko Juha Lehtinen helluntalainen tai ei (?), niin hän on ymmärtänyt jotain oleellista Paavali teologiasta. Tuo synnin orjuudesta vapauttaminen on Paavalin teologian ytimessa. Se on Hengelistä Vapautta. tappaja on tappanut, mutta veriruskeat synnit otetaan pois, vaikka teko on olemassa. Syyllisyys on otettu pois ja ihminen vapautettu. Jeesus on Vapahtaja.

    Ihmisen syntisyys poistuu siis Hengellisesti ja syntinen ihminen puetaan Kristuksen vanhurskauteen. Näin on myös totta, että Kristitty on samaan aikaan syntinen ja Armahdettu.

    Ihminen, jolla on Kristuksen mieli, tietää omat syntinsä, (hän ei voi kerskua mistään) sillä synnit ovat aina hänen edessään, mutta hän ei katso enää niihin vaan Kristukseen. Vanhurskas on elävä uskosta. Armoa on Kristus meissä, Kirkkauden toivo.

    Kun ihmisen sydän muuttuu, niin muuttuu myös hänen tekonsa, vaikka ne olivat veri ruskeat, ne tulevat lumivalkeiksi. Näin on jokaisen, jonka Kristuksen Veri on puhdistanut synneistä. Ei tarvita enää toista uhria, eikä lain täyttämistä (legalismia)

    “Sillä Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siinä on vapaus. Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki.” 2.Kor.3:17-18

    Ilmoita asiaton kommentti