Kristillinen näkemys rakkaudesta on ristin muotoinen: Jumalan rakkaus kohtisuorasti ja lähimmäisenrakkaus vaakasuoraan.

Kristillinen näkemys rakkaudesta on ristin muotoinen: Jumalan rakkaus kohtisuorasti ja lähimmäisenrakkaus vaakasuoraan.

Yksi rakkaus, kaksi näkökulmaa

Talvi tekee tuloaan. Ihmiset laittavat pihojaan kuntoon. Lähimmäisenrakkautta voi osoittaa käytännöllisesti auttamalla pihatöissä ja polttopuiden suojaan laittamisessa. Moni käy verkoilla ja pystyy antamaan saaliista osan naapurillekin. Näen paljon huolenpitoa olevan liikkeellä. Ehkäpä myös tämän aikamme vitsaus Korona on saanut meidät monet ajattelemaan toisia tavallista enemmän.

Kun Jeesukselta kysyttiin suurinta käskyä laissa, hän opetti ”rakkauden kaksoiskäskyn”: ”Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi ja koko voimallasi.’ Toinen on tämä: ’Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.’ Näitä suurempaa käskyä ei ole.” (Mark. 12:30-31) Tämä tunnettiin jo Vanhan testamentin laista, mutta Jeesus nosti sen esiin niin, että siinä näkyy tiivistettynä Jumalan hyvä tahto.

Tein nuorena paljon maatilamme töitä yhdessä isäni kanssa. Syyskesän heinän ajo, peltotyöt tai vaikkapa perunan nosto eivät silloin tuntuneet muulta kuin raskaalta velvollisuudelta. Nyt vanhana, kun isä on jo poissa, osaan olla kiitollinen noista yhteisistä askareista. Ehdin aikanaan esitellä isälleni ja äidilleni myös opiskelupaikkaani Helsingin yliopistoa. Kun käänsin isälleni latinankielistä tekstiä erään historiallisen rakennuksen seinästä, hän pyyhkäisi silmäkulmaa. Teksti puhui toivosta ja isänmaasta.

Koskaan en ehtinyt mukaan niille mielenkiintoisille ja pitkille eräreissuille, joista isäni usein kertoi. Vaikka hän oli luvannut tehdä kanssani useamman päivän ”mettästyksen yökunsin ja rakotulilla”, se ei koskaan toteutunut. Kun minä olin tarpeeksi aikuinen, oli isäni jo liian vanha pitkille retkille. Aikakin oli muuttunut. Opiskelut veivät minut kauas etelään.

Monille meistä jää pohjaton ikävä isän hyväksyntää, liian paljon täyttymättömiä toiveita. Mieltä saattavat jopa kalvaa isän hyvää tarkoittavat nuhteet ja ojentavat neuvot. Tahtomattamme me maalliset isät saatamme jättää todella vaativan perinnön poikiemme ja tyttäriemme kannettavaksi. Joskus Jumalankin voi nähdä vain vaativana ja ankarana isähahmona. Jeesus Kristus opetti toisenlaisesta Jumalasta, sellaisesta joka etsii meitä kulkemaan yhdessä tämän elämämme telttaretken.

Jumalan isänrakkauden saamme ottaa vastaan ilman ehtoja. Hän rakastaa meitä jokaista ja lähetti oman poikansa Jeesuksen, ettei yksikään, joka häneen uskoo hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän. Tätä armoa me saamme myös jakaa eteenpäin toinen toisillemme.

Lähimmäisenrakkaus on itsestämme eteenpäin suunnattua Taivaan Isän armoa ja hyväksyntää. Ilmeisesti on niin, että rakkaus syntyy hyvän jakamisesta. Annamme eteenpäin sitä, mitä itse olemme saaneet. Mitä hyvää sinä haluaisit tänään antaa eteenpäin?

Pentti Tepsa
Kemijärven kirkkoherra

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Ensimmäisenä rististä tulee mieleen kuolinilmoitukset, koska risti esiintyy kuolinilmoituksissa.

    Joskus aikoinaan haudoilla oli rautainen risti, siitä on luovuttu, se oli saksalainen kunniamerkki sodassa kunnostautuneelle urhealle tappajalle, joka onnistui kuitenkin pysymään itse hengissä. Siis kuoleman herroille.

    Noin muuten, risti on kuolleesta puusta ihmiskäsin tehty kidutuspaalu, johon ’hyvä isä’ ripusti poikansa, joka käski syödä ihmisen pojan lihaa ja juoda hänen vertansa.

    Tämä on se ristin synkkä puoli, jossa rakkaus kuolemaan ja kuolleisiin saadaan näyttämään hyvin kauniilta, hyvältä, ikuiselta elämältä ja ylösnousemukselta.

    Ja mikä pahinta, tästä isän ’ihanasta’ teosta saivat juutalaiset syyn päällensä ja heitä on syytetty Kristuksen murhaajiksi kaksituhatta vuotta. Ja miljoonia ihmisiä on surmattu näiden syytösten takia.

    Syytökset löytyvät apostolien teoista.

    • Tarja Parkkila annatko nuo Apostolien tekojen kohdat.

      Se että juutalaiset ristiinnaulitsivat Jeesuksen ei ole heidän syytään eli kyllä Jumala antoi Hänet kaikkien ihmisten syntien tähden, se että juutaliaset sen konkreettisesti tekivät on meille opetuksena kuinka voimallinen on uskonnollisuus ja sen puolustaminen, ei siis pelkästään juutalaisuuden vaan kaikkien muidenkin uskontojen.

  2. Jeesus meni kuitenkin vapaaehtoisesti ristille, koska oli kuuliainen Isälle Jumalalle .Risti kertoo meille suurimmasta rakkaudesta meitä kohtaan ja anteeksiantamus siellä meille tarjottuna on se voima joka on muuttanut ihmisten elämää ja se olkoon tänä päivänäkin suurin rukous , että sovitus sais toteutua meidän,perheemme,suvumme,läheistemme,naapureidemme ,työkavereiden jne. elämässä ja että meillä olisi rakkautta kulkea ihmisten rinnalla , vaikka sanoittakin heijastaa sitä rakkautta.

  3. Ari Pasanen.

    Juutalaiset eivät edes tehneet sitä, vaan roomalaiset. Mooseksen laissa ei ole sellaista rangaistusta, kuin ristiinnaulitseminen.

    Miksi sinä puhut täällä evankeliumista ja sen julistamisesta, kun et edes tiedä mitä siellä lukee. Minä sentään olen lukenut, eikä minulla ole peite kasvoilla, niin että ohittäisin sen mikä ei näytä kivalta.

    Apt 3:15
    mutta elämän ruhtinaan te tapoitte, hänet jumala on herättänyt kuolleita ja me olemme sen todistajat .

    4: 10
    niin olkoon teille kaikille ja koko Israelin kansalle tiettävä, että Jeeuksen Kristuksen Nasaretilaisen nimen kautta, hänen jonka te ristiinnaulitsitte…..

    5:30
    Meidän isiemme Jumala on herättänyt Jeesuksen, jonka te ripustitte puuhun ja surmasitte.

    2:22
    Te Israelin miehet, kuulkaa nämä sanat: Jeesuksen nasaretilaisen, sen miehen, josta Jumala todisti teille voimallisilla teoilla ja ihmeillä ja merkeillä, joita jumala hänen kauttaan teki teidän keskellänne, niinkuin te itse tiedätte. (23) hänet, joka teille luovutettiin jumalan ennalta määrätyn päätöksen ja edeltätietämyksen mukaan, te laista tietämättömien miesten käten kautta naulitsitte ristille ja tapotte.

    Kun tässä vielä puhutaan ennaltamäärätystä ja edeltä tietämyksestä, niin miksi syytökset ?
    Ja puhutaan myös Israelin miehistä, ei Juudan miehistä. Juutalaiset ovat kuitenkin olleet syytettyinä ja vainottuina.

    7:52
    Ketä profeetoista eivät teidän isänne vainonneet. He tappoivat ne, jotka ennustuvat Vanhurskaan tulemista, jonka kavaltajiksi ja murhaajiksi te nyt olette tulleet.

    • Tarja Parkkila toteat minulle:””Miksi sinä puhut täällä evankeliumista ja sen julistamisesta, kun et edes tiedä mitä siellä lukee. Minä sentään olen lukenut, eikä minulla ole peite kasvoilla, niin että ohittäisin sen mikä ei näytä kivalta.””

      Sydämen kyllyydestä suu puhuu eli kun sydämessä on Jumalan rakkaus niin kyllä silloin julistaa evankeliumia.

      Tuot esille yhden näkökannan eli kuka konkreettisesti Jeesuksen ristiinnaulitsi, siinä olet oikeassa, toisaalta mikä ajoi tuohon tekoon onkin eriasia, oliko se roomalaisten vai juutalaisten asia?

      Toteat ettei sinulla ole peitettä kasvoillasi, saanen kysyä kuinka sen olet saanut pois?

      1 ”Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;
      2 sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.
      3 Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?
      4 Taikka kuinka saatat sanoa veljellesi: ’Annas, minä otan rikan silmästäsi’, ja katso, malka on omassa silmässäsi?
      5 Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, ja sitten sinä näet ottaa rikan veljesi silmästä.(Matt.7)

      Kuinka siis olet ”ottanut malkan silmästäsi”?

  4. Ari Pasanen

    ”Toteat ettei sinulla ole peitettä kasvoillasi, saanen kysyä kuinka sen olet saanut pois? ”Kuinka siis olet “ottanut malkan silmästäsi”?

    Ottamalla pois henkisen naamion. Riisumalla sen kuin vaatteen, ja polkemalla jalkoihin. Olemalla alasti, kuvaannollisesti tietenkin.

    Sen jälkeen voi katsoa empatialla, rehellisesti ja puhtaasti, ja asettua myös toisen asemaan, kuten nyt juutalaisten. Ja miettimällä miltä heistä tuntuu ja on tuntunut vainojen keskellä, näiden syytösten ja haukkumisten, panettelujen ja saarnojen keskellä.

    Nostan heille hattua ja kumarran heidän edessään, siitä ihmettelystä ja ihailusta jota tunnen heitä ja heidän uskollisuuttaan kohtaan. Ja vaikka heitä on alati ja kaikesta syytetty , aina demonisoitiin saakka, he eivät silti hauku takaisin.

    Se on minulle ihmeteko.

    • Tarja Parkkila toteat:””Ottamalla pois henkisen naamion. Riisumalla sen kuin vaatteen, ja polkemalla jalkoihin. Olemalla alasti, kuvaannollisesti tietenkin.””

      Minulle tuot kuulostaa epäselvältä eli en löydä tuolle perustaa evankeliumista, eikö kaiken tule pohjautua Jeesuksen sanalle ja vain sitä kautta voi löytää Tien?

  5. Risti eli vertikalin ja horisontalin leikkaaminen (Ylensä 90 asteen kulmassa) onikivanha monipuolinenja monikwerrokselline symboli,jota käytettiin paljon etenkin astronomiassa muta myös maantieteessä. Astronomia heijastuu kalntereiss mm näin:
    Jo kelttiläinen risti ympyrän sisällä (Jeesuksen pään takana ikoneissa) jakoi myös vuoden 4:ään kolmikuukautiseen osioon.
    Merkittävää on myös, että Amen sanan lukuarvo 91 tekee tripletissä amen amen amen 3×91 mikä on 273 eli vuoden 9 kuukauden päivät!!! Luku 273 on kabbalassa ehkä sen tärkein luku ja se on myös Chiram Abiffin numero ja ’kuollut’ Chiran eli aurinko nostetaan myös juuri käsiotteella ylös. Luku 273 on myös ’kivi jonka rakentajat hylkäsivät’ eli viittaa Jeesukseen. Neljä Amenta eli 4×91 = 364 eli aurinkovuoden päivät.

    Tuo 3 tai 4 x 91 vihjaavat vahvasti Jeesuksen noudattanen siis essealaisten aurinkokalenteria ja olleen essealainen. Siksipä hän katkoikin sapattina vehnän tähkiä koska hänen kalenterissaan ei tuolloin ollut sapatti .

  6. O crux, ave spes unica. Lause on kirjoitettu Kuopion tuomiokirkon alttaritaulun yläpuolelle.
    Risti, ole tervehditty, ainoa toivomme.
    Kristus, vastasi Aku toimittajalle, joka kysyi, mitä herännäisyys on.

    Ristin pystypuun yläpää on Isä, alapää Poika, ylhäällä on järki, alhaalla elinvoima.
    Poikkipuu on Pyhä Henki. ”Nimeen” lausuttaessa käsi ja mieli pysähtyvät pysty- ja poikkiakselin risteykseen, paikkaan, missä Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yksi ja sama, kolmiyhteinen. ”Nimen” tärkeys kiteytyy.
    Kun katson ristiä, kohdistan katseeni nimeen, kohtaan, jossa Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yhtä, yksi ja sama. Mieli rauhoittuu. Keskityn. Olen turvassa, en ajattele itseäni, koska kaikki minussa on kiinnittynyt ristin keskiöön. Siksi risti onkin ainoa toivo. Se on myös sitä Akun, niin uskon, tarkoittamassa mielessä. Pelkkä yksisuuntaisuus ihmissuhteissa, etteivät ihmisten tiet risteäisi, on ensinnäkin tietysti mahdoton ajatus, mutta tarkemmin ajatellen arkipäivää, nimenomaan arkea raa’assa merkityksessä, puurtamista ja vaivaa, hetkiä jolloin lähimmäisen tuki puuttuu.

    Kun Kristus on keskellämme, Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat totta. Kolmiyhteisen Jumalan läsnäolon tuntu on voimakas.

    ”Ristin luona ankkurissa / Laivan olla pitäisi.” SV 87

    http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=1265.0

  7. Tarja,

    Nuo mainitsemasi Apostolien tekojen kohdat ovat Pietarin puheista. Täytyy nyt muistaa, että Pietarikin oli juutalainen. Eli hän kohdisti sanansa omilleen. Sinänsä kyllä hieman outoa, koska eihän Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta tietenkään juutalaista kansaa voi suoranaisesti syyttää. Hän oli kyllä seurannut hyvinkin läheltä tapahtumia ja epäilemättä tiesi kyllä tarkkaan mistä ja kenelle puhui. Pääasiassa siis hallitusmiehille.

Kirjoittaja

Tepsa Pentti
Tepsa Pentti
Olen taustaltani lappilainen teologi, pappi ja uskonnon opettaja, Vanhan testamentin eksegeetti ja Kemijärven seurakunnan kirkkoherra.