Kristittyjen yhteys vahvistuu

 

Olen havainnut, että Raamattu-tunnustuksellisten luterilaisten kristittyjen välinen yhteys on vahvistumassa. Tämä on henkilökohtainen kokemukseni, mutta se perustuu jo useampaan havaintoon. Lämpimän yhteyden tunnusmerkkejä on jo paljon.

Ensiksikin olen havainnut, että erilaisten Raamattu-tunnustuksellisten viiteryhmien toimijat mahdollistavat toistensa tilaisuuksien järjestämisiä lainaamalla, vuorottelemalla tai vuokraamalla toimitilojaan vastavuoroisesti.

Toiseksi seurakuntalaiset ja pastorit vierailevat toistensa jumalanpalveluksissa ja juttelevat lämpimästi.

Kolmanneksi toisen Raamattu-tunnustuksellisen viiteryhmän työn puolesta rukoillaan yhteisessä esirukouksessa.

Neljänneksi voidaan mainita vapaa-ajalla ja hengellisen työn ulkopuolella olevat kohtaamiset ja ystävyyssuhteet.

Ja viidentenä, mutta tuskin silti viimeisenä näen vielä kansainväliset Raamattu-tunnustuksellisten seurakuntien/kirkkojen väliset yhteydet ja hankkeet.

Itseäni nämä asiat ilahduttavat. Nykyään uutisoidaan paljon kristillisten kirkkojen hajaannuksesta. Se on tietenkin liberalisoituvassa lännessä kylmä tosiasia, mutta olisi kovin surullista, jos tässä olisi koko kuva. – Minusta on mainitsemisen arvoista, että kristittyjen välisen yhteyden vaaliminen on edelleen mahdollista ja mielekästä. Oman kokemukseni mukaan yhteys elää, kasvaa ja vahvistuu juuri tällä hetkellä siellä, missä sitoudutaan Raamatun sanaan ja sitä avoimesti selittävään tunnustuksellisuuteen.

Tässä blogissa etsitään rohkaisun näköaloja. Tämän blogin keskustelu on varattu niille myönteisille kokemuksille ja havainnolle, miten sinä olet oivaltanut Raamatun ja selkeän evankelisen opetuksen palvelevan kristittyjen yhteyttä.

 

”…jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.”

(1.Joh. 1:7)

  1. Raamattua tulee lukea ainakin kolmella tavalla. Voi lukea läpi. Niin kuin Luther luki sitä kaksi kertaa vuodessa läpi. Ehkä emme pääse samaan kaikki. Sitten tutkia jotakin jaetta, tai sanaa tarkemmin. Etsiä Novumista sanan alkuperäisiä merkityksiä.

    Niitä voi löytyä useita, mutta yleensä ne vain valottavat saman asian eri puolia.Sitten vielä voi pohdiskella tekstin sisältöä. Se edellyttää ulkoa opettelua. Iisakista kerrotaan, kuinka hän oli lähtenyt niitylle mietiskelemään. Ehkäpä hänkin mietiskeli Jumalan sanoja.

    Olisin taipuvainen uskomaan, että Raamattu kykenee itse tulkitsemaan itseään. Merkittävissä kohdin ainakin. Nimittäin jos otetaan jonkin opin kohdalla kaikki Raamatun kohdat esiin, eikä selitetä niitä itse, vaan otetaan vastaan se tulkinta, joka Raamatusta nousee, niin emme tarvitse muuta tulkintaa lisäksi.

    Syntisyydestäkin on aivan riittävästi tekstiä Raamatussa.

    • Olen Pekka samaa mieltä kanssasi. Haasteemme on vain siinä, että emme viivy yleensä tarpeeksi uskollisesti Raamatun äärellä sitä monipuolisesti tutkien. – Moni on valmis opiskelemaan maalliseen ammattiinsa toistakymmentäkin vuotta sitkeästi, mutta Raamatun äärellä ei useinkaan enää työskennellä yhtä uskollisesti. Pelastussanoman ydin on toki niin yksinkertainen ja selkeä, että pieni lapsikin sen ymmärtää. Raamatun ilmoittaman Jumala-kuvan, ihmiskuvan, maailmankuvan ja moraalisen sanoman syvyys ja rikkaus on kuitenkin äärettömän laaja. – Pinnallisessa Raamattu-käsityksessä päädytään helposti erilaisten iskusanojen ”teologiaan” ja tehdään Raamatusta vain virikemateriaalia omien aivan muualta ammennettujen ideoiden ajamiseksi…

  2. Vedin joskus keskustelupiiriä, jossa oli nuoria miehiä monista eri kristillisistä liikkeistä, sekä ateisteiksi itsensä nimittäneitä. Havaitsin miten selkeän yksimielisiä uskovat miehet olivat uskon keskeisestä sisällöstä. Kehällisissä asioissa sitten hyvinkin erimielisiä, monista kysymyksistä. Joten Raamatun tulkinnastahan siinäkin on kyse.

    • Eräs raamatunopettaja sanoi kerran, ettei Raamatun vaikeimpia kohtia ole ne, joita en ymmärrä, vaan ne jotka ymmärrän aivan selkeästi.

      Jos olet samaa mieltä, mitä tämä vaikuttaa tulkintakeskusteluumme?

    • Itse ymmärrän sen niin, että Raamatun sana haastaa meitä erit. ehdottoman lakinsa ja korkeiden ihanteidensa kautta. – Tällöin minulle ei ole syntisyyteni/itsekkyyteni takia niinkään vaikeaa ymmärtää kuin elää em. sanomaa todeksi. Tällöin joskus mieluummin olisin ymmärtämättä (tai selittäisin ko. ohjeen vanhentuneeksi) kuin suostuisin parannukseen, ja uskoisin Kristuksen armon ainoaksi tieksi takaisin Taivaallisen Isän yhteyteen.

  3. Jopa sanat usko ja rakkaus ovat aivan yksinkertaisia sanoja, mutta kukaan ei ole niitä vielä kyennyt tyhjentävästi avaamaan.

    • Raamattu on kuin metsä. Sieltä voi ammentaa puuta, marjoja ja sieniä. Siellä voi kuntoilla ja rauhoittua. Kaikki käyttö on hyvää ja ammennettavaa riittää loputtomasti.

  4. Martti veljemme luki tosiaan Raamatun kahdesti vuodessa. Vähintään kymmenen lukua päivässä. Jotenkin voisi kuvitella, että kymmenien lukukertojen jälkeen alkaisi hedelmät vähentyä. Martti kuitenkin kertoi , että aina kun puuta ravisteli, niin sieltä putosi hedelmiä.

Kirjoittaja

Manu Ryösö
Manu Ryösö
Olen pastori, joka haluaa sitoutua Pyhään Raamattuun ja sen perustalle rakentuvaan luterilaiseen tunnustukseen.