"Kristus nousi kuolleista!"

Tällä ytimekkäällä ja iloisella pääsiäistervehdyksellä toivotamme toisillemme valoisaa pääsiäisjuhlaa. Siihen toinen vastaa ”totisesti nousi”. Tämä toivotus sopii meille jokaiselle. Kristus nousi kuolleista – totisesti nousi!

Pääsiäinen on kristikunnan suurin juhla. Meillä Suomessa kaikki viettävät tätä juhlaa samaan aikaan. Muualla maailmassa idän ja lännen kristityt viettävät pääsiäistä yleensä eri aikaan, juutalaista perua olevien kuukalenteriin liittyvien laskutapojen erilaisuudesta johtuen.

Paastonaika sitä ennen on ollut matkamme ihmisyyden syvyyksiin. Pitkänperjantain kärsimyksestä ja kuolemasta on lyhyt matka pääsiäissunnuntain ylösnousemukseen. Tämä pääsiäisen suuri mysteeri, salaisuus ja ihme, antaa elämälle syvimmän tarkoituksen. Kuolleista ylösnoussut Kristus on viitoittanut meille tien kuolemasta elämään.

Meillä ei ole toivottomia tilanteita. Syvimmästäkin aallon pohjasta kumpuaa ylösnousemus. Kärsimyksestä ja kuolemasta kulkee tie ylösnousemuksen ihmeeseen ja iloon. Se kuuluu meille kaikille.

Pääsiäisyönä luetaan jokaisessa ortodoksisessa kirkossa Krysostomoksen pääsiäissaarna. Johannes Krysostomos, 300-luvun kirkkoisä, nostaa kristillisen uskon keskukseksi Kristuksen, joka kutsuu juhlaan jokaisen ja joka ylenpalttisesti jakaa hyvyyksiään ja lahjojaan kaikille. Juhlaan ovat tervetulleita paastotien kulkeneet ja ne, jotka eivät ole paastonneet. Yhtä hyvin ne, jotka ovat kirkossa käyneet ja ne, jotka eivät ole, samoin itsensä kieltäjät ja kevytmieliset, köyhät ja rikkaat.

Krysostomos lupaa saman palkan Ylösnousseelta täysiaikaisesti työtä tehneille, osa-aikaisille ja niillekin, joilla ei työtä ole. ”Hän ottaa vastaan työt ja työhaluakin rakkaudella kohtelee. Hän antaa arvon toimitukselle ja aikomuksenkin hyväksyy.”

Ortodoksisessa kirkossa pääsiäinen näkyy riemullisina jumalanpalveluksina, juhlakulkueina, valkoisina jumalanpalveluspukuina, pääsiäisherkuissa pashana ja kulitsana. Pääsiäisen uskonto on juhlaa ja iloa, elämän yltäkylläisyyttä.

Herran suuri pääsiäinen on näin ollen ennen kaikkea riemun aikaa. Koko pelastushistoria tihentyy ylösnousemuksen kirkkauteen. Se on juhlien juhla, riemujen riemu. Pääsiäisaika jatkuu aina helatorstaihin, joka on Kristuksen taivaaseen astumisen juhla.

sofia.fi 16.4.2019

Kirjoittaja

Isä Ambrosius
Isä Ambrosius

Metropoliitta Ambrosius on Helsingin ortodoksisen hiippakunnan emerituspiispa. Hänet tunnetaan aktiivisena yhteiskunnallisena keskustelijana ja vaikuttajana. Tässä blogissa isä Ambrosius kirjoittaa näkemyksistään henkisestä ja hengellisestä elämästä, kirkollisesta kulttuurista, ajankohtaisista yhteiskunnallisista kysymyksistä ja ilmiöistä. Lisäksi hän julkaisee arvioita lukemistaan kirjoista.