Kun Jumalasta tehtiin saatana ja saatanasta jumala!

Jakeen "Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin", (Mat.10:28),  yhteydessä olen jatkuvasti törmännyt väitteeseen, että Jeesus puhuu Isästä, vaikka kyseessä on saatana. Miten kristillisyydessä on päädytty siihen, että Jumalasta on tehty saatana?

Jakeessa puhutaan saatanasta siksi, ettei siinä viitata ihmisen henkeen, joka menee Jumalan luo, vaan sieluun, joka on veressä ja siten kuolee ruumiin mukana. Ja koska helvetti eli Gehenna oli Jeesuksen aikana kaatopaikka, niin varmasti hän puhui maallisesta paikasta, joka oli jokaiselle juutalaiselle kuulijalle tuttu. Jakeessa mikään ei viittaa taivaalliseen. Jeesuksen sanoma oli, että pelätkää saatanaa, joka voi ruumiin lisäksi tuhota myös sielun eli elämän ja sen antamat arvot ja uskon hyvään Jumalaan. Saatuaan pikkusormen saatana pystyy viemään uhrinsa kaatopaikalle, jossa palaa tuli, kuten Gehennan kaatopaikalla paloi tuli yöt ja päivät. Jotta ei joudu kaatopaikalle, on parempi uhrata sormi tai silmä kuin että koko ruumis ja sielu tuhoutuu.

Helvetti on toden totta maan päällinen tulinen kaatopaikka.

Sanatarkka käännös jakeesta: "Ja älkää pelätkö ruumiin tappavia, sillä sielua eivät kykene tappamaan. Mutta pelätkää enemmän kykenevää sekä sielun että ruumiin tuhoamaan Gehennassa (kaatoapaikalla)."

Miten kristillisyydessä on ajauduttu psykoosiin, jossa Jumalasta on tehty saatana, sadistinen helvettiin heittäjä? Helvettiin joutumiseksi riittää pelkästään se, ettei usko Jeesukseen. Syyllistä tilanteeseen ei tarvitse etsiä, sillä se on joka päivä kristittyjen edessä, sisään rakennettuna heidän oppeihinsa, neulottu kankaaseen, vaatteeksi. Jotta Jumalasta voidaan muokata sadistinen, niin siihen tarvitaan laaja teologinen aivopesu. Näitä oppeja kutsutaan pelastusopiksi, kadotusopiksi, helvettiopiksi ja perisynniksi. Kaikki nämä opit perustuvat systemaattiseen pyhien kirjoitusten väärentämiseen, tarkoitushakuiseen tekstimanipulaatioon.

Kuka on allekirjoittanut kyseiset opit? Onko ainoa mahdollisuus allekirjoittajaksi se, joka tahtoo olla jumala Jumalan paikalla ja joka "voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin"? Se, joka saa osan kristittyjä pilkkaamaan kaikkivaltiasta helvetillisen teologiansa kautta?

Olen vuosikymmenet pohtinut, mikä on Ilmestyskirjassa se ryhmä, joka pilkkaa Jumalaa loppuun asti. Kun kristittyjä on maailmassa lähes kaksi miljardia, niin en keksi muuta ryhmää kuin he. He eivät halua luopua Jumalaa pilkkaavasta teologiastaan, vaikka taivaalta sataisi tulta ja tulikiveä. Näin on käynyt, kun Jumalasta tehtiin tämän maailman viisaiden teologiassa saatana ja saatanasta jumala.

 

,

14 kommenttia

  • Ari Pasanen sanoo:

    Tapio Tuomaala tuot esille että tulisi “peljätä” saatanaa, siis väität Jeesuksen niin käskevän.

    Kuinka tuo toteutetaan, kuinka tulee “peljätä”?

    Siis jos sanoituksesi pitäisi paikkaansa niin eikö silloin kaikki Jeesuksen seuraajat olisi heti heitetty helvettiin kun kerran saatanalla olisi siihen voima?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Jatkampa nyt vielä ajatuksen juoksua blogin väitteistä.

    Siis ajatellaan Jeesukseen uskovaa, hän rakastaa lähimmäistään, no tuleekin tilanne jossa häntä uhataan kuolemalla jos ei tapa lähimmäistään, kuinka toimia, tappaako vai rakastaa eikä tapa?

    Siis jos ei tapa niin itse kuolee, mutta tottelee Jumalaa, mutta mutta kuka nyt sitten päättää joutuuko helvettiin, Jumalako vai saatana, minulle jokaisen ihmisen kohtalon päättää Jumala, mutta blogissa tästä ei ole varmuutta, siis koko evankeliumin pelastuksen pohja putoaa pois jos blogisti olisi oikeassa, onneksi ei ole.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Juha Heinilä sanoo:

    Blogitekstiäsi en paljon voi kommentoida, koska muutat niitä aina julkaisemisen jälkeen. Se että pilkkaat uskovaisia ja Jumalaa, väännät asiat mutkalle ja sanoitat väärin muiden ajatuksia ja Raamatun, kuvaavat miten kaukana olet Kristuksesta ja Jumalan valtakunnasta.

    Alla oleva paikka auttaa ymmärtämään mainitsemasi Raamatun jakeen Matt. 10:28 oikein.

    Mitä me siis tähän sanomme? Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan? Hän, joka ei säästänyt omaa Poikaansakaan, vaan antoi hänet alttiiksi kaikkien meidän edestämme, kuinka hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muutakin hänen kanssansa? Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala on se, joka vanhurskauttaa. Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme. Kuka voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudesta? Tuskako, vai ahdistus, vai vaino, vai nälkä, vai alastomuus, vai vaara, vai miekka? Niinkuin kirjoitettu on: “Sinun tähtesi meitä surmataan kaiken päivää; meitä pidetään teuraslampaina”. Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut. Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat, ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. (Room. 8:31‭-‬39 / FB38)

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Juha Heinilän lainaus Raamatusta ei todista mistään mitään. Samoja jakeita käyttävät kaikki äärikristilliset liikkeet todisteeksi omasta asemastaan, alkaen Jehovan todistajista. Jos olisit fiksu, niin koettaisit kumota esitykseni pyhien kirjoitusten avulla, jotta kaikki lukijat voisivat dialogin kautta perehtyä käsiteltävän opin sanomaan.

      Toiseksi, Heinilän siteeraama kirje oli kirjoitettu roomalaisille, jotka apostolit tunsivat ja tiesivät. Miten kirje liittyy lähes 2000 vuotta myöhemmin Heinilän edustaman kristillisyyden muotoon, niin kiinnostaisi tietää. Lähetyshiippakunnasta en ole saanut vuosiin vastausta mihinkään. Eväät on ilmeisesti syöty, jos niitä koskaan on ollutkaan, paitsi illuusioita ja suuria luuloja omasta asemastaan.

      Näyttää siltä, että jotain pientä muutosta on tapahtumassa, kun kukaan ei uskalla, toistaiseksi ainakaan, keskustella siitä, mitä kirjoitukset opettavat. Pelko on Leif Nummelasta ja Jukka Norvannosta alkaen kova, etteivät paljastu valheellisen evankeliumin levittäjiksi. Pysymällä hiljaa ei ole vaaraa siitä, että putoaa jalustaltaan. Kun maailmassa kaadetaan mulkeroiden patsaita, niin ei varmaan kauan mene, kun sama tapahtuu kristillisyydessä. Totuutta ei voi loputtomiin piilottaa.

      “Ari Turunen esittelee kirjassaan Mulkerot – Patsaalle korotettujen suurmiesten elämäkertoja, 26 historiallista kusipäätä”

      https://kulttuuritoimitus.fi/kritiikit/kritiikit-kirjallisuus/ari-turunen-esittelee-kirjassaan-26-historiallista-kusipaata-onko-tampere-hirvioiden-kaupunki/

      Luther on itseoikeutetusti päässyt mukaan.

      “Otetaan vaikka Martti Luther: reformaatiota propagoidessaan virkaheitto saksalaismunkki tuli samalla kylväneeksi niin hurmeiset antisemitistin siemenet, että jälleen tulleiden on ollut helppo rakentaa tälle perustalle vaikka millaisia vihakampanjoita.”

      Lutherin teologia on kaiken kaikkiaan kelvotonta, alkaen vanhurskauttamisopista, jonka pystyy yhdellä kysymyksellä kaatamaan.

      Koettakaa nyt puolustaa helvettiänne ja kadotustanne ja pelastusoppianne ja perisyntiänne Raamatun jakeilla. Mutta lukekaa ensin linkeistä avautuvat blogini, jottei tarvitse samaa asiaa toistaa kuin papukaija. Pitäisi päästä eteenpäin. Ollaan vasta alkeissa eli opetellaan lukemisen ymmärtämistä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Olen suomentanut Heinilän lainaamat jakeet selkosuomeksi, joten siitä voi ryhtyä opetelemaan Ut:n ulkolukua:

      8:31 Mitä me siis tähän sanomme? Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan? 8:32 Hän, joka ei säästänyt omaa Poikaansa, vaan luovutti hänet kaikkien meidän puolestamme, kuinka hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muuta hänen kanssaan? 8:33 Kuka syyttää Jumalan valittuja vastaan? Jumala julistaa syyttömäksi. 8:34 Kuka tuomitsee kuolemaan? Kristus Jeesus on kuollut, ja lisäksi myös herätetty, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän puolestamme. 8:35 Kuka voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudesta? Ahdistus, vai ahdas paikka vai nälkä vai alastomuus vai vaara vai miekka? 8:36 Kuten on kirjoitettu: “Sinun vuoksesi olemme koko päivän tapettavina, meidät lasketaan kuin teurastettavat lampaat.” 8:37 Mutta näissä kaikissa saamme suurvoiton meitä rakastaneen kautta. 8:38 Sillä olen vakuuttunut, ettei kuolema eikä elämä, eivät enkelit, eivät vallat, eivät läsnä olevat voimat eivätkä tulevat, 8:39 ei korkeus, ei syvyys, eikä mikään toinen luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

      Kirkon käännös on tässä kohtaa kelvollinen. Poikkeus löytyy jakeesta 33, jossa ei ole sanaa vanhurskaus, vaan syyttömäksi julistaminen. Voisiko Heinilä tai joku muu selittää merkityseron.

      Pahempi moka, tai tietoinen väärennös. löytyy jakeesta 34, joka kuuluu “Kuka tuomitsee kuolemaan?” Kirkko on jakeeseen ympännyt helvetillisen kadotuksensa, kun sen mukaan jakeessa sanotaan: “Kuka voi tuomita kadotukseen?”

      Luterilaisuus eikä Luther ole ymmärtänyt Roomalaiskirjeestä hölkkäsen pöläystä. Jakeessa 34 “kuolema” viittaa Room.8:1 sanaan “kuolemantuomio”, jonka kirkko on kääntänyt, yllätys yllätys, kadotustuomioksi 🙂

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Tapio Tuomaala sanoo:

    Kaiken kaikkiaan kristillinen maailmankuva on pimeä ja synkkä kuin avaruuden tyhjyys. Sen mukaan maailmankaikkeudessa on kaksi vastakkaista voimaa, jotka eivät olekaan vastakkaisia, vaan ikään kuin kyse olisi saman persoonan eri kasvoista, Januksesta. Saatana eli käärme murhaa ihmisiä. Sitten on Jumala, jolla on hyvä tahto ja joka on kaikkivaltias, mutta joka ei pysty pelastamaan luoduistaan kuin mitättömän osan. Saatana on voimakkaampi kuin Luoja ja vie mukanaan helvettiin valtaosan ihmiskunnasta. Syyksi helvettiin riittää, ettei usko tai ole kuullut Jeesuksesta. Helvetti odottaa myös vauvoja, jos pappi ei ehdi hätäkastamaan. Jumala on voimaton pelastamaan edes lapsia, mutta onneksi papilla on valta ja voima pelastaa vauva helvetiltä, kun hän tekee kirkon taikuuksia.

    Kaikille helvettiuskovaisille kuuluu myös ilosanoma, jonka päätepisteen apostoli tiivistää muutamassa lauseessa: “Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.” sekä “Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa,” Jakeet löytyvät kirkon omasta käännöksestä, joten tässä kohtaa ei tarvitse lainata totuutta muista lähteistä.

    Olisiko jo viimeinkin aika kirkon löytää evankeliumin ilosanoma? Sanoituksen voisi alkaa alusta, kun Jumala sanoi käärmeelle, serafille, tulipunaiselle lohikäärmeelle: “Vatsallasi sinun pitää käymän ja tomua syömän koko elinaikasi.” Tiedoksi, ettei luonnossa esiintyvä käärme syö tomua, vaan pikkueläimiä, kuten sammakoita. Mutta serafi, tulinen käärme, jota saatanaksi ja perkeleeksi myös kutsutaan, ajautui oman viekkautensa vankilaan, jonka ovi suljettiin ja elintila rajattiin. Käärmeellä on valta ainoastaan maan tomuun, siihen tomuun, josta ihminen on otettu. Kuten blogista nousee esiin, niin saatana voi tuhota vain ruumiin ja sielun. Ihmisen henki menee Jumalan luo, katoaa käärmeelle annetun hallintavallan kuplasta.

    Käärme ei voita yhtään mitään. Se ei pysty syömään muuta kuin tomua. Kun ihminen kuitenkin tulee jälleen maan tomuksi kuoleman kautta, niin käärme ei ole voittanut yhtään mitään. Jumalalle palautuu kaikki se, mikä on Hänen. Eikä ainoastaan se, vaan ihmiskunta saa takaisin Kristuksessa, uudessa Aadamissa, mittaamattomasti enemmän kuin vanhassa Aadamissa menetti. Tätä kuolemista Aadamissa apostoli käy systemaattisesti lävitse Roomalaiskirjeessä.

    Kun Jumalan voima ja rakkaus ja valtasuuruus ja käsittämätön hyvyys avautuu, niin joutuu huudahtamaan samasta riemusta kuin apostoli Roomalaiskirjettä kirjoittaessaan: “Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä!”

    Kaikki ihmiset tulevat sen kerran ymmärtämään. Mutta eikö olisi reilua kanssaihmisiä kohtaan, että ne, jotka katsovat olevansa Jumalan lapsia, kertoisivat maailmalle ilosanomasta Kristuksesta. Maailma ei ole kuullut apostoleille annettua ilosanomaa ehkä noin 1900 vuoteen. Onko ollut yö, jolloin kukaan ei ole voinut tehdä Jumalan valtakunnan työtä? Ilmestyskirja kertoo lopun ajasta, siitä, miten Jumalan valtakunnan ilosanomaa levitetään. Se ei voi olla Jeesuksen profetoima yö, koska Ilmestyskirja kertoo yön jälkeisestä aamusta ja Jumalan voitosta ja Hänen valtakuntansa näkyväksi tulemisesta.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Nyt sitten oivalsin mistä on kysymys, siis blogisti olettaa sielun kuolevan kun ruumiskin kuolee.

      Löytyykö tätä Raamatusta, ei löydy.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      “Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.”

      “Sillä lihan sielu on veressä, ja minä olen sen teille antanut alttarille, että se tuottaisi teille sovituksen; sillä veri tuottaa sovituksen, koska sielu on siinä.” “Sillä kaiken lihan sielu on sen veri, jossa sen sielu on;”

      Saarnaaja kertoo maan tomusta, joka on käärmeen, serafin, polttavan käärmeen eli saatanan ruokaa.

      “Ja tomu palajaa maahan, niinkuin on ollutkin, ja henki palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin.”

      Sielu ei palaa Jumalan luo, koska sielu kuolee samalla kuin liha, jolle sielu antaa elämän. Jos sielu jatkaa jossain muodossa kuoleman jälkeen, niin mikä on sen paikka tai osa iäisyydessä?

      Pietari kertoo tärkeän asian.

      “Sillä sitä varten kuolleillekin on julistettu evankeliumi, että he tosin olisivat tuomitut lihassa niinkuin ihmiset, mutta että heillä hengessä olisi elämä, niinkuin Jumala elää.”

      Johanneksen evankeliumi:

      “Jumala on Henki…”

      Eikö riitä elää samassa olomuodossa kuin Jumala. Hengelliset ovat ikuisia, kun taas näkyvät, kuten luomakunta, ja kuten eläimen ja ihmisen ruumis ja sielu, ovat ajallisia, katovia ja katoamaan tuomittuja.

      Kiitos Pasaselle oivalluksesta. Näin päästään eteenpäin sisäluvussa, jossa on vasta aavistus Kristukseen kätketyistä rikkauksista. Totuutta ei saa pelätä, sillä se vapauttaa. Tosin totuutta eniten maailmassa näyttävät pelkäävän ja vihaavan helvettiuskovaiset, koska totuus vapauttaa heidän vangitsemiensa ihmisten sielut, kuin linnut saalistajan kynsistä.

      Mennään eteenpäin. Ehkä sielullisen sekaannuksen osasyy löytyy Pietarin sanoista:

      “te saavutatte uskon päämäärän, sielujen pelastuksen.”

      Mitä apostoli tarkoittaa, kun kerran sielu kuolee ruumiin mukana? Miksi katoavan pelastus on uskon päämäärä?

      Ilmoita asiaton kommentti
  • ismo malinen sanoo:

    Voi Tapio, kuinka eksyt omiin päätelmiisi. Tuo Matt.luku 10 kertoo selkeästi miten Jeesus ohjeistaa tulevia Apostoleita pitäytymään Kristuksen ilmoituksessa, vaikka heitä tullaan vainoamaan ja surmaamaan hänen nimensä tähden. Jeesuksen pääviesti on , että älkää pelätkö ihmisiä jotka tulevat heittämään teitä tyrmään, kiduttamaan ja jopa tappamaan.

    On siis parempi kunniottaa Jumalaa, kuin antaa edes kuoleman edessä väärää todistusta Jumalasta. Jeesus rohkaisee Apostoleja, että heidän toivonsa ei ole turhaa, sillä elämän kuoleman Herralla on kaikki valta myös ajallisen kuoleman yli.

    On siis ymmärrettävä Jeesuksen puheen focus, sillä Jumalan eteen tulee kerran jokaisen ihmisen joutuminen ylösnousemuksessa. Miten käy niiden, jotka ovat veritöitä tehden vastustaneet Jumalan Pojan Evankeliumia ja miten käy niiden, jotka ovat veritodistajina joutuneet kuolemaan Totuuden tähden? Jumala yksin tietää.

    Ota Tapio huomioon, että Totuuden vastustajat pitävät (Pitivät ainakin tuolloin) Jeesuksen seuraajia yhteiskunnan vihollisina. Heitä ruoskittiin ja tapettiin, mutta Koska heillä oli toivo paremmasta, niin verensä vuosi maahan, mutta heidän sielunsa jäi elämään ja ylösnousemusta odottamaan.

    Ei Henkeä ja sielua voi erottaa, ainoastaan ruumis mätänee maahan kuolemassa, josta se on otettu. Ihmisen sielu on se, mistä ihminen tunnetaan, Henki on Jumalan ja sen varassa ihminen elää ja kuolee. Kun Jumala ottaa Henkensä pois, niin ihminen muuttuu tomuksi jälleen. Katoaako sielu Ja ruumis kuolemassa? En usko, vaan Ihminen nousee ylösnousemuksessa kaikkineen ja juuri sielu joutuu viimeiselle tuomiolle Taivaassa. Sielu on se missä ihminen punnitaan. Miten kaikki tapahtuu ja missä järjestyksessä? En tehdä.

    Kuka voi antaa sielunsa lunnaat, kun joutuu tuomiolle? Kristuksessa elävä turvaa Jumalaan Armoon Kristuksessa, mutta kuka voi ilman Kristuksen lunastus työtä puolustaa itseään? Sillä synnin palkka on kuolema. Jokainen joka ei ole puolesta, on vastaan. Voi niitä, jotka ovat kapinassa Jumalaa vastaan…

    ”Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa. Ja tämä on se todistus: Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän, ja tämä elämä on hänen Pojassansa. Jolla Poika on, sillä on elämä; jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää. 1.Joh.5:10-12

    ”Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: “Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa; ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt.” Ja valtaistuimella istuva sanoi: “Katso, uudeksi minä teen kaikki”. Ja hän sanoi: “Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet”. Ja hän sanoi minulle: “Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi. Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani. Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema.” Ilm.21:3-8

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Malinen: “Ei Henkeä ja sielua voi erottaa,”

      “Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;”

      Koska Jumalan sana ei ole päässyt kristillisyydessä erottamaan sielua ja henkeä, niin ei se voi olla kykenevä ottamaan vastaan edes sitä, mitä kirjoitan, puhumattakaan Jumalan sanasta.

      Toki on niin, että kaksiteräisen miekan tehtävä on erottaa uskovan sielu hengestä, jotta hän voi ymmärtää itseään ja uskon perusteita ja jotta ei lankea sielullisuuteen. Kokemus- eli herätyskristillisyys on tyyppiesimerkki sielullisesta uskosta. Mennään tunnemaailman todistus edellä. Ihmisen tunnemaailma, sielullisuus, todistaa absoluuttisen oikeaksi niin kristillisyydessä kuin islamissa, mormonismissa, Jehovan todistajissa, äiti Amman hindulaisuudessa, mutta myös poliittisissa ideologioissa.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • ismo malinen sanoo:

    Niinpä… Tuo sielun ja hengen erottaminen on merkillinen juttu… Itse olen ajatellut sen tarkoittavan juuri, kuten kirjoitit sielullisen ja hengellisen erottamista, eli se mikä on ihmisestä lähtöisin on sielullista, eli kuten mainitsit ihmisestä lähtevää inhimillistä uskonnollisuutta ja laki keskeistä suorittamista, jossa ei lopulta ole mitään eroa sekulaarin ihmisen kunniaan ja maineeseen pyrkimyksessä. Uskonnollisella ja lain alla elävällä ihmisellä ei siis ole mitään eroa esim. ateistiin, joka suorittaa kunniallista inhimillistä elämää.

    Hengellinen ihminen on, siis sielullisesta erotettu ihminen, ja on kuollut itselleen, sillä elää Kristuksessa. Näin olen itse ymmärtänyt Raamattuni. Lainaan tähän Paavalia, johon myös vetoan näkemyksessäni. Hengellinen ihminen ei voi siis syntyä, jollei sielullinen ihminen ensin kuole. Tästä kuulee harvoin puhuttavan, mutta sille löytyy perusteet Apostolien kirjoituksista.

    “Mutta joku ehkä kysyy: “Millä tavoin kuolleet heräjävät, ja millaisessa ruumiissa he tulevat?” Sinä mieletön, se, minkä kylvät, ei virkoa eloon, ellei se ensin kuole! Ja kun kylvät, et kylvä sitä vartta, joka on nouseva, vaan paljaan jyvän, nisun jyvän tai muun minkä tahansa. Mutta Jumala antaa sille varren, sellaisen kuin tahtoo, ja kullekin siemenelle sen oman varren. Ei kaikki liha ole samaa lihaa, vaan toista on ihmisten, toista taas karjan liha, toista on lintujen liha, toista kalojen. Ja on taivaallisia ruumiita ja maallisia ruumiita; mutta toinen on taivaallisten kirkkaus, toinen taas maallisten. Toinen on auringon kirkkaus ja toinen kuun kirkkaus ja toinen tähtien kirkkaus, ja toinen tähti voittaa toisen kirkkaudessa. Niin on myös kuolleitten ylösnousemus: kylvetään katoavaisuudessa, nousee katoamattomuudessa; kylvetään alhaisuudessa, nousee kirkkaudessa; kylvetään heikkoudessa, nousee voimassa; kylvetään sielullinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on sielullinen ruumis, niin on myös hengellinen. Niin on myös kirjoitettu: “Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu”; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki. Mutta mikä on hengellistä, se ei ole ensimmäinen, vaan se, mikä on sielullista, on ensimmäinen; sitten on se, mikä on hengellistä. Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta. Minkäkaltainen maallinen oli, senkaltaisia ovat myös maalliset; ja minkäkaltainen taivaallinen on, senkaltaisia ovat myös taivaalliset. Ja niinkuin meissä on ollut maallisen kuva, niin meissä on myös oleva taivaallisen kuva. Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta. 1.Kor.15:35-50

    Onko ihminen siis vain multaa, johon Siemen on kylvetty? Kun kerran maadumme multiin, niin ylösnouseva on Jumalan Siemenen mukaan? Jos siis luonnollinen ihminen ei kuole itselleen, niin tuo Jumalan kylvämä Siemen ei saa sijaa?

    “Joka löytää elämänsä, kadottaa sen; ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.” Matt.10:39

    Ilmoita asiaton kommentti
  • “Jakeen “Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin”, (Mat.10:28), yhteydessä olen jatkuvasti törmännyt väitteeseen, että Jeesus puhuu Isästä, vaikka kyseessä on saatana.”/ Blogisti

    Aika rohkeaa väittää Jumalaa Saatanaksi. Mahtaako jäädä ilmanseur aamuksia?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Pesonen sanoo:

    Saatanan pelkääminen merkitsisi samalla tämän kumartamista. Joten mitenkään tuo kohta ei voi olla Tapion ajattelemalla tavalla. Kristityn ei tarvitse pelätä kuin Jumalaan ja vain silloin, kun on hyvä omatunto, jottei lankea syntiin. Sitten kun kuitenkin lankeaa, niin ei saa silloin pelätä Jumalaa yhtään. Heti on mentävä Jumalan isän syliin rohkeasti. Onhan Hän luvannut antaa anteeksi. Jumalan pelko on vain meidän turvaksemme annettu, jotta pysymme oikealla tiellä. Jumalan pelko on kuin kaidepuu josta saamme tukea vaarallisella matkalla läpi maailman.

    Ilmoita asiaton kommentti