Kuolemantuomio

Maailmassa on maita, joissa kuolemantuomio on käytössä ja voimassa. Olisi mielenkiintoista tehdä taulukko, joka kertoisi maittain ne syyt, joista kuolematuomio voidaan langettaa ja langetetaan! Noin mutstatuntuu.menetelmällä voidaan havaita, että jossain on tärkeää suojata ihmisen henkeä ja koskemattomuutta. Jossain maassa taloudelliset väärinkäytökset yltäessään riittäviin mittoihin rangaistaan kuolemalla. Ei pääse paljon nauttimaan siitä, että on ollut ovela, mutta ei tarpeeksi. Jossain katsotaan niin pahalla, jos ihminen luopuu uskostaan tai vaihtaa toiseen. Kaikissa sivilisaatioissa puolustetaan kalleinta, jota ei saa loukata. Pois maanpäältä sellainen.

Jossain on päädytty säilömään tuomittuja kuoleman kujalla. Kun näyttää siltä, että kujalla asutaan joskus hyvinkin pitkään, niin olisi mielenkiintoista kurkata sellaisen sielunmaisemaan, joka on ollut vaikkapa kymmenen vuotta elämän ja kuoleman rajalla ilman kuolettavaa tautia. Kysymys kuuluu: Kumpaa ihminen aamulla odottaa enemmän, kun illalla paneutuu nukkumaan, lykkäystä vai täytäntöönpanoa? Kummallisia kysymyksiä ihminen joutuukin miettimään. Ovatko nämä niitä päänyli lentäviä lintuja vai joko pesää tehdään? En ole läheskään varma.

Raamattu julkaisee luettelon asioista, jotka ansaitsevat sutmaamisen. Tosin jossain kohtaa sanotaan, että kivittäminen! Ei kai kivittämistä jätetty puolitiehen, vai tietääkö joku siitä enemmän. Ruoskiminen oli yksi muoto, joka annettiin siihen kuoleman rajalle asti, mutta ei yli sen. Näin olen kuullut kerrottavan. Jumala antoi yhden ehdottoman ja yksiselitteisen tuomion! Hän sanoi: 1. Moos 2:

16. Ja Herra Jumala käski ihmistä sanoen: "Syö vapaasti kaikista muista paratiisin puista,
17. mutta hyvän- ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman".

Tämä oli omantunnon laki, joka edellytti ehdotonta noudattamista. Mitä se merkitsee meille tänään? Saammeko käydä omantuntomme yli ilman seurauksia, vai onko Jumalan ensimmäinen elämänohje vieläkin voimassa? Pakko esittää kysymys: Onko  kaikki se mitä ihmiskunta on keksinyt, verrannollinen paratiisin tilaan? Vai sanommeko vain, että emmehän me tiedä, miten 7 miljardia ihmistä olisi mahtunut paratiisiin ja voinut elää siellä?

6 kommenttia

  • Seppo Heinola sanoo:

    Kuinkas kauan kristillisessä Pohjolassa oli kuolemantuomioita ja mistä syistä, ja milloin ja keiden toimesta ko brutaalius poistui siviilioikeudestamme?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Oikea vastaus minulta on: En tiedä! Ajattelen vain tätä aikaa, jota sanotaan niin valistuneeksi, että Ramattuaki voidaan käsitellä miten halutaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Yrjö Sahama sanoo:

      Ruotsin vuoden 1734 yleisessä laissa oli kuolemantuomio mestaamalla säädetty eräistä vakavimmista rikoksista, yleisin peruste kuolemantuomiolle oli epäilemättä tuomio murhasta. Tuomio pantiin täytäntöön kirveellä mestaamalla. Viimeinen tämän lain mukainen mestaus tapahtui Suomen suuriruhtinaskunnassa v. 1825. Laista kuolemantuomiota ei kuitenkaan poistettu, ja se säilyi vielä vuoden 1889 rikoslaissakin, mutta vuoteen 1917 saakka se korvattiin elinikäisellä karkotuksella Siperiaan. Suomen itsenäistyttyä se muunnettiin elinkautiseksi kuritushuoneeksi. Sotatilalaki mahdollisti kuolemantuomion ampumalla ja sitä käytettiin sekä sisällissodassa 1918 että talvi- ja jatkosodassa rangaistuksena vakavimmista sotilasrikoksista sekä sabotaasista ja vakoilusta. Viimeinen tällainen teloitus lienee tapahtunut niinkin myöhään kuin syyskuussa 1944.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Rauli Toivonen sanoo:

    Mielenkiintoisen asian otit esille Lauri, kiitos siitä.

    Raamatussa todellakin puhutaan kuolemantuomiosta. Ja ensimmäinen langetettiin jo Edenin puutarhassa esivanhemmillemme. Tuon kuolemantuomion täytäntöönpano kesti sitten lähet tuhat vuotta, kertoo Raamattu.

    Juutalaisen omaisuuskansan rangaistusvalikoimaan kuului myös kuolemantuomio, joka toteutettiin kivittämällä. Esimerkiksi näin: “Sano israelilaisille: Jos joku israelilainen tai israelilaisten keskuudessa asuva siirtolainen uhraa lapsensa Molokille, hänet on surmattava; sen seudun väki kivittäköön hänet hengiltä.”(3.Mo20:2) Rangaistus edellytti riittävää näyttöä ja todistajat heittivät sen ensimmäisen kiven.

    Myös homoseksuaalinen akti oli niin vakava synti, että siitä ei hengissä selvinnyt: “Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava. He ovat itse ansainneet kuolemansa.”(3.Mo20:13)

    Mooseksen lakiin kuului myös kepin tai raipaniskut. Tästä Raamattu kertoo seuraavaa: ”Jos syyllinen tuomitaan ruoskittavaksi, tuomarin on määrättävä hänet maahan makaamaan, ja hänelle on tuomarin läsnä ollessa annettava niin monta ruoskaniskua kuin rikkomus edellyttää.”(5.Mo25:2) Kuten KR38 kääntää, kyseessä ei ollut alun perin ruoskiminen vaan raipparangaistus, mikä oli ankaruudessaan kuulemma hiukan lievempi. Jeesuksen aikaan oli kuitenkin otettu käyttöön ruoskiminen(Mat23:34), kuten Misnassa ohjeistetaan:

    ”He sitovat hänen molemmat kätensä kummallakin puolella olevaan pylvääseen, ja synagogan palvelija tarttuu hänen vaatteisiinsa – jos ne repeytyvät, ne repeytyvät, jos ne revitään täysin, ne revitään täysin – niin että hän paljastaa hänen rintakehänsä. Hänen taakseen maahan asetetaan kivi, jonka päällä synagogan palvelija seisoo kädessään kaksin kerroin ja taas kaksin kerroin taitettu vasikannahkahihna, ja kaksi [muuta] ylös ja alas kulkevaa hihnaa [on kiinnitetty] siihen. Ja ankaruudessa todella löytyi: ”Jos hän kuolee hänen käsissään, ruoskijaa ei rangaista. Mutta jos hän antoi hänelle yhden lyönnin liikaa ja hän kuoli, hänen täytyy paeta maanpakoon hänen vuokseen.”

    Mooseksen laki oli peräisin Elämän Antajalta, jolla oli oikeus ottaa pois antamansa lahja. Lakia sovellettiin vain ja ainoastaan olosuhteissa, joissa jokaista israelilaista opetettiin lapsesta lähtien noudattamaan Kaikkivaltiaan tahtoa. Se oli siis ankara tahallisia väärintekijöitä kohtaan.

    Raamattu ei kerro esimerkiksi sitä montako homoseksuaalia jouduttiin kivittämään kuoliaaksi. Lienee niin, että tietoisuus synnynnäisen taipumuksen toteuttamisen seurauksista aikaansai sen, ettei kaapista tultu ulos tai kaappiin ei koskaan tarvinnut mennä. Seksuaaliselle suuntautumiselle oli olemassa vain Luojan antama alkuperäinen reitti.

    Yksi asia on kuitenkin Raamatun mukaan varmaa: kenelläkään ihmisellä ei omavaltaisesti ole oikeutta riistää toisen henkeä. Kaikki kuolemantuomion hyväksyvät valtiot kulkevat tässä asiassa omin intressein ja ihan omalla vastuullaan esivaltoina toimiessaan.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tuula Hölttä sanoo:

    Rauli Toivonen :”Kaikki kuolemantuomion hyväksyvät valtiot kulkevat tässä asiassa omin intressein ja ihan omalla vastuullaan esivaltoina toimiessaan.”

    Lahtelainen työterveyslääkäri Jyrki Penttinen julkaisi viime vuosikymmenellä vanhusten saattohoidosta kertovan kirjan ”Dementiapotilaan saattohoidon sokea piste”. Hän sai aiheen kirjaan, kun hänen pitkään laitoshoidossa ollut äitinsä oli saanut keuhkokuumeen ja ”piti varautua pahimpaan”. Saattohoito oli aloitettu ja potilaan nesteytys lopetettu ja lääkäripoika kiirehti äitinsä luo tämän oltua nesteettä kolme vuorokautta. Keuhkokuumetta ei todellisuudessa ollut, ja Penttinen oli vaatinut äidilleen nesteytyksen, jonka jälkeen äiti oli elänyt vielä kuusi viikkoa kunnes luonnollinen kuolema oli koittanut.

    Penttisen mukaan saattohoidon valmistelu saatetaan aloittaa liian varhain ja omaisten annetaan ymmärtää, että mummon tai vaarin aika on tullut, vaikkei aivan vielä olisikaan. Kuolema saattaa tulla riuduttavan hitaasti. Jotkut ihmiset pysyvät tajuissaan, vaikkeivät viikkoon olisi saaneet nestettä.

    ”- Tällaista ei ikinä olisi tapahtunut 80-luvulla. Sen jälkeen, kun kunnat 90-luvulla saivat oikeuden käyttää itsenäisesti rahojaan, lääkintöhallituksen toiminta lakkasi ja valvonta löystyi, hoitokulttuuri muuttui. Vanhusten saattohoidon ongelmat ovat mielestäni pahimmat yleisissä sairaaloissa ja pienten terveyskeskusten vuodeosastoilla. Sen sijaan vanhainkodeissa on vielä vallalla perinteisempi ja inhimillisempi asenneilmapiiri, toteaa Penttinen.”

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Juhani Ketomäki sanoo:

    Suomessa kuolemantuomio myös sodan ajalta on poistettu 1972. Rauhan ajalta se poistettiin 1949. En tiedä teloitettiin määrää sodan aikana mutta 2 maailmansodan jälkeen ketään ei ole teloitettu. Aina on tietysti mahdollista muuttaa lakeja mutta ei se kyllä kovin todennäköiseltä tunnu.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Lauri Lahtinen
    Lauri Lahtinen

    Olen eläkkeellä sotilasammatista. Vanhemmiten ovat hengelliset asiat tulleet tärkeiksi. Olen tuottanut päivänsanakirjan: Muruja Herran pöydästä. Agape-kodin pastorina tuotan joka torstai klo 12.00 noin puolentunnin live-lähetyksen, kun kokoontuminen ei nyyt onnistu kasvotusten.. NYt olen käsitellyt Vuorisaarnaa ja hakukone varmasti löytää, jos jotain kiinnostaa..

    Kirjoittajan viimeisimmät blogit

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit