Kuplassa eläminen

Sulkeutuneisuus, eristäytyneisyys ja todellisuuden kätkeminen estävät vapauden ja avoimuuden koko maailmankaikkeutta ja ihmiskuntaa kohtaan. Tätä tapahtuu perheyhteisöissä, uskon- ja missä tahansa yhteisöissä sekä kansakunnissa. Ilmiössä on taustalla aina valta; joku taho haluaa pitää hyppysissään ihmisporukkaa. Uskonnollisessa yhteisöissä määritellään tietyillä käsityksillä ja tavoilla raja oman ja muun maailman välillä.

Suviseurat saattavat tuntua äkkipojasta isolta tapahtumalta, mutta eivät ole kummoinenkaan verrattuna hindujen Kumbh Mela -tapahtumaan, joka järjestetään joka 12. vuosi Intiassa Gangesjoen varrella. Gangesissa kylpeminen puhdistaa hindujen mukaan sielun. Juttuun liittyy aika mielenkiintoisia ja hirvittäviäkin piirteitä; oranssiin väriin pukeutuneet miehet ovat omistautuneet kokonaan uskonnolleen, eikä heidän kehollaan ja sen tarpeilla ole mitään merkitystä. He kiduttavat itseään päästäkseen himoistaan. Eräskin mies vetää peniksellään autoa ja riiputtaa tiiliskiviä, jotta himot lakkaisivat. Katso linkin takaa, jos et usko:

http://areena.yle.fi/tv/2191869

Katsoin vastikään pätkän ohjelmasta, joka kertoi ex-amishlaisen nuorukaisen elämästä. Hän oli halunnut erota yhteisöstään ja oli jo jonkin aikaa asunut poissa kotoa. Siihen asti hänen läheisiään olivat olleet lähinnä perhe ja muut amishilaiset. Hänelle tuli jossakin vaiheessa tarve mennä käymään kotonaan ja aikomus oli viettää siellä koko viikonloppu. Visiitti jäi paljon lyhyemmäksi; 10 minuutin jälkeen hän lähti kotoaan. Ystävälleen hän kertoi vanhempiensa sanoneen, että jos hän ei eio jäädä kokonaan kotiinsa/yhteisöön, hänen ei kannata viipyä kotona sen kauemmin, koska saattaa viekotella sisaruksiaan pois yhteisöstä. Voi miten tutulta homma kuulosti kaikkinensa; samat kipuilut kuin vl-liikkeen jättäneillä ja monilla muilla suljetuista yhteisöistä lähteneillä.

Kaikille noille edellä mainituille uskonyhteisöille on ominaista se, että he ajattelevat heidän kauttansa ja heidän tavoin elävien saavuttavan elämässään kuolemattomuuden ja taivaan. Näitä tällaisia yhteisöjä on maailma pullollaan. Pahimmillaan homma aiheuttaa sotia, kuolemia ja kiduttamista. Lievempänä ilmiönä mainittakoon henkinen ja hengellinen väkivalta, jotka nekin saattavat johtaa joskus harvemmin kylläkin jopa kuolemaan. Kyse ei siis ole todellakaan pienestä asiasta.

Mutta myös se on näille yhteisöille yhtäläistä, että siellä ajatellaan kaiken toiminnan takana olevan Jumalan tahdon, rakkauden ja ihmisen parhaaksi toimimisen. Tuonkin amish-nuorukaisen vanhemmat ajattelivat pojalleen olevan parasta elämässä sen, että hän kuuluu heidän yhteisöönsä ja millään muullahan ei sitten ole oikeastaan mitään merkitystä. Tuon "parhaan" eteen saa sitten toimia vaikka niin, että hylkää lapsensa. Sen tarkoitushan on vain saada poika takaisin yhteisöön; ole hyljätty tai liity yhteisöön. Jotkut sitten läheisten ikävän takia liittyvät takaisin, he eivät kestä yksinäisyyttä, heillä kun ei ole mitään sosiaalista elämää yhteisön ulkopuolella. On se julmaa.

Kuulin vasta vl-puhujan sanovan saarnassaan, että "Jumalan sanan kuuloon tulemisesta ei ole mitään hyötyä, jos ei ota sitä vastaan". Vähän sama ajatus kuin amish-vanhemmilla pojastaan; hänen ei hyödytä tulla kotiin, jos ei tule jäädäkseen ja liity samalla yhteisöön. Jos tuo vl-puhuja ja nuo amish-vanhemmat ajattelisivat, että usko on lahjaa ja Jumala on se, joka muokkaa sydämen maaperää, he eivät olisi ikinä sanoneet niin kuin sanoivat. Mutta kun heidän ajatuksensa lähtivät kiukkuisen ja loukatun ihmisen istumalihaksesta, he sanoivat niin kuin sanoivat. Helsingin ry:n puhujanpöntön etupaneelista on löydettävissä Hyvän Paimenen veistos ja vierellä teksti: "Sinä teit hyvin kun tulit". Ei tuommoisista teksteistä ole mitään iloa ja hyötyä, jos sitten saarnoissa tai kanssakäymisissä puhutaan toista. Tai jos kehonkieli kertoo muuta.

Tuo vl-puhuja puhui myös muuta sellaista, mitä en ole ihan samalla tavalla ennen liikkeen puhujien kuullut sanovan. Hän sanoi että "laki loppuu Jumalan valtakuntaan, kun sieltä saarnataan synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, sillä tavalla siirrytään lain alta armon alle". Eli hänen mielestään valta on ihmisellä; ihminen tai ihmisporukka synnyttää uskoa synninpäästölitanialla. Nyt antaisin tuolle puhujalle läksyn lukea Raamattua.

Joh. 3:16 Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.

Ei saarnaamalla kukaan saa syntejä anteeksi, vaan uskomalla Jumalan ainokaiseen Poikaan, Jeesukseen Kristukseen.

Room. 10:4 Kristus on näet lain loppu, ja niin tulee vanhurskaaksi jokainen, joka uskoo.

Mutta, joka kuplassa elää, niin se elää. En edes yritä väittää, että sieltä pääsisi pelkän tahdonvoimalla ulos. Tie muuhun mailmaan ja vapauteen lähtee liikkeelle useimmiten jostakin tapahtumasta. Niin kuin kohdallani, kun ystäviäni kidutettiin henkisesti ja hengellisesti vl-liikkeessä. Muuten -luulen ma- olisin kuplan sisällä vieläkin ja kenties Päivämiehen verkkolehden luetuin blogisti, vink-vink!

Mutta voi jos kaikilla maapallon ihmisillä olisi vapaus olla oma itsensä, eikä tarvitsisi pelon takia esittää mitään muuta <3 Näissä rukouksen merkeissä eteenpäin tänä armon lauantaipäivänä <3 Oikein ihanaa loppukesää ja syksynalkua kaikille lukijoille <3

22 kommenttia

  • Tarja Aarnio sanoo:

    Mitä tarkoittaa lain kolmas käyttö??

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Vuokko kirjoitti:

    “Nimittäin enää vl-ihmisen ja ulkopuolisen kohtaamisissa ulkopuoliset eivät suostu aina olemaan alistetussa asemassa. –Tämän huomaa myös liikkeen juhlatilaisuuksissa, joihin tulevat nykyään usein sankoin joukoin myös liikkeestä lähteneet ja kokonaan ulkopuoliset ihmiset. Jos vaikka lastenlapset esittävät juhlissa jonkin Siionin laulun, laulamaan marssivat reippaasti ja iloisella mielellä myös liikkeesseen kuulumattomat sukulaislapset 🙂 —

    Vähän vaikea pitää valtakunnan rajaa pystyssä, kun siihen ei uskota ulkopuolelta ja sisään marssitaan kohdasta jos toisesta. Tämä luonnollisesti lisää liikkeen jäsenissä hämmennystä ja hätäännystä.”

    Tekemällä tehdyn pahantahtoiselta tuntuu tuo tulkintasi. Olen varma, että ylivoimaisesti suurin osa meistä vl:sista pitää vain ja ainoastaan ilona sitä, jos ulkopuoliset tulevat juhliin ja varsinkin seuroihin, laulavat Siionin lauluja jne. Se ei aiheuta meissä minkäänlaista hämmennystä tai hätäännystä.

    Jumalan valtakunnan rajoja ei meidän ihmisten tarvitse pitää pystyssä. Jumala itse pitää siitä huolen ja siksi ne pysyvät kyllä pystyssä viimeiseen päivään saakka.

    Mutta tämä juhla-asiakin on muuten vähän sellainen, että oli niin tai näin, se on aina jonkun mielestä väärinpäin. Jos joku meikäläinen hyvää tarkoittaen pyytää liikkeen jättänyttä sukulaista juhliin tai juhlissa hänen lastaan laulamaan Siionin laulua, niin joku pitää jo sitä kätkettynä käännytysyrityksenä, vihjailuna ja lähestulkoon hengellisenä väkivaltana.

    Jos taas toinen vl hienotunteisesti ajattelee, ettei häiritse liikkeen jättänyttä sukulaista pyytämällä hänen lastaan laulamaan Siionin laulua, niin voi käydäkin niin, että sitä pidentään loukkauksena ja syrjintänä. Eli kun pyrstön saa irti niin nokka tarttuu ja kun nokan saa irti niin pyrstö tarttuu.

    Siksi olisi mukava, että molemmin puolin voitaisiin tulla hiukan vastaan. Syrjiminen tai aggressiivinen käännyttäminen ei ole oikein muttei sekään, että tekemällä tehden tulkitsee kaiken jälleen uudeksi esimerkiksi meidän vl:sten pahuudesta.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari-Matti Laaksonen sanoo:

      Joonan tulisi nyt muistaa kristillinen sävyisyys. Sillä, jos kirjoittaa keskimäärin 50-100 vanhoillislestadiolaisuutta haukkuvaa blogia vuodessa, niin siinä joutuu väkisin paitsi harrastamaan toistoa, myös tulkitsemaan kaiken uudeksi vanhaksi esimerkiksi vanhoillislestadiolaisten pahuudesta.

      Tehtävä ei ole helppo, etenkään kun niin kutsutut hoitokokousvuodet ovat monessa mielessä kaukana takana päin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Vuokko Ilola sanoo:

      Ei tottis tosiaan ollut pahantahtoista Joona! Se oli oma käsityksesi asiasta. Olen nimittäin kuullut vl-ihmisten olevan hämillisen ihmeissään (uudesta) ilmiöstä, jossa vl-juttuihin osallistutaan iloisen vapain mielin, eikä millään tavalla ahdistuneena kuin ennen vanhaan. Sun reaktioisi voi olla tosin toinen, samoin monella muullakin, ei näitä voi yleistää suuntaan jos toiseenkaan, pahoittelen jos tein niin. En aina muista sanoa, ettei käsitykseni ole kaikkia liikkeen jäseniä koskeva. Hyvä kun tuot toisenkin näkövinkkelin ilmoille! <3

      Ja ei tosiaan Jumalan valtakunnan rajoja voi kukaan murtaa tahi kaataa, mutta "Jumalan valtakunnan" voi kylläkin.

      Ja on tosissaan sellaisiakin ex-veeälliä, jotka ärsyyntyvät jokikisestä vl-jutusta ja he saattavat kokea ne ihan "pimeinä ja lahkolaisina". Kaikenlaisia ajatuksia sitä saa kuulla, kun on kuulevalla korvalla. Mulle itselle jotkin Siionin laulut ovat jopa ihania, esimerkiksi SL 60; Oi Jumalan' kuink' iloitsen… Se kertoo niin ihanasti Kristuksen lahjavanhurskaudesta, se on suorastaan kristinuskon ydin puettuna runomuotoon. Vielä kun laululle saisi vielä paremman sävelen, iloisemman, raikkaamman, toki nykyinenkään ei huono ole. Mutta on Siionin lauluissa ihan kamaliakin, siis mun mielestä 🙁

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Vuokko Ilola
    Vuokko Ilola

    Vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen suvanteissa, pyörteissä, myrskynsilmissä ja sen opetuksen läpivärjäyksessä rapiat nelikymppiseksi kasvanut naisimmeinen.

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit