Kutsu parannukseen!

 

Jeesus sanoi keitä varten ja miksi hän oli tullut maailmaan.

Mark.2:17:
"Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä ……”. Tästä ja vastaavasta Matteuksen evankeliumin kohdasta puuttuu ratkaiseva kehoitus : “parannukseen” (eis metanoia, kr.)

Kehoitus on kiusallinen, ilmeisesti? Ratkaiseva kehoitus, “eis metanoia”, puuttuu kaikista niiden tahojen Raamatun käännöksistä, joiden pelastusoppi on halpa armo, jonka vaikutukseen pääsee tietämättään ja tahtomattaan.

Kuitenkin Jeesus viimeisimpinä hetkinään maan päällä antoi käskyn:
Lk.23:47 “… ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille”.

Uuden Liiton alettua, Pietari oli ensimmäinen, joka saarnasi parannuksesta:
Apt. 2:38, “Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.”

Tuon saarnan kehoitusta noudatti 3000 piston sydämeensä saanneista ja he tekivät sen ilolla ja vapaaehtoisesti (asmenos, kr.).
Itse elän näiden samojen vuonna 33 alkaneitten helluntaisaarnojen keskellä.

53 kommenttia

  • Ehdit tuossa välissä, Reijo, tuon viestisi kanssa. Minä tappelin tuon kasteteologian ym. kanssa ja lykkäsin tämän uuden kommentin!

    No uskoisin, että tynnyri pitää, jos on riittävästi tuota vettä ensin turvottamaan.

    Ja mehän muistamme, ettei Jumalan valtakunta taida olla sanoissa, vaan voimassa! Ja sitähän riittää, jos tiellä pysymme!

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Reijo,

    Et ole vastannut ja kenties et haluakaan vastata kommentteihini. siksi varmistaa vielä, että kunnioitan sinua blogisi “päätoimttajana”, jolla on oikeus hallita kommentteja, joko poistaa tai kieltää. Uuden kommentin lähettämisen jälkeen huomasin vasta lähettämäsi kommentin, että olit jatkoa jarruttelemassa! En siis siinä vaiheessa voinut tehdä mitään muuta kuin todeta, että kommentti on vastoin toivomustasi jo siellä!

    Mielestäni on hyvin tärkeää, että kunnioitamme toisiamme, kun Jumalan lapsia olemme, siinäkin tapauksessa, että olemme eri mieltä, tai naapurimme on eksynyt¨tai mielestämme harhaoppinen ja kartettava. Meidän tulee muistaa, että hänetkin Herra Jeesus on kalliilla verellään lunastanut ja pitkämielisesti odottaa, jospa tuo kääntyisi jossain vaiheessa takaisin kaidalle tielle. Jos teemme lopullisen arvion toisesta, tuomitsemme hänet. Sitä ei saa tehdä. Tiedämme esimerkiksi Paavalin sanan (Rm 2): Et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kuka hyvänsä. Sillä sinä, joka tuomitset, tai siivoat elämästäsi ja ympäristöstäsi armottomasti toisen pellolle, teet samoja tekoja! Uskomme tulee vaikuttaa rakkautena (Gal), emme muuten toimi, niinkuin Jeesus, joka osoitti rakkautta loppuun asti Juudaksellekin, pesemällä hänen likaiset varpaansa lähtiäisiksi, odottaen koko ajan, jospa tämä kääntyisi. Juudas ei ollut edeltä määrätty kavallukseen, jonkin se täytyi tehdä, jotta Kirjoitukset täyttyisivät. Siksi Jeesus meni samanlaisten, turmeltuneiden, syntisten tykö, ei lukeakseen lakia ja määräämään, että heidän tuli tehdä parrrrannus (vähintäin 4-10:llä ärrällä!), vaan vetoamalla rakkaudella heihin, että he itse kääntyisivät! Tässä on huomattava ero!

    Siksi pidän erittäin pahana sinun suorastaan sydämetöntä asennettasi Rauliin nähden sen vuoksi, että hän on Jehovan todistaja. Minun Herrani on kuollut myös jokaisen jehovalaisen puolesta. Itsekin vielä paljon vanhempana kuin sinä, Reijo, joudun vielä vanhana ukkona, vuosikymmeniä kilvoitelleena kristittynä ja Hengellä täyttyneenä, joka päivä arvioimaan monia asioita uudelleen, muuttamaan mieltäni ja tekemään parannusta. Enkö tätä samaa soisi myös veljelleni Raulille. Ei hän toki vielä ole tiensä päässä! Häntä pidän monin verroin parempana ihmisenä ja kristittynä, hänen sanan tuntemuksensakin on hyvin korkeaa luokkaa!

    Reijo: “En usko, että olet lukenut muuta kuin Gulinia ja sen lopputulemat eivät pitäisi kirvoittaa minkäänlaisiin asiantuntijalausuntoihin.”

    Mistä ihmeestä olet tuollaisia “tiedon” ilmauksia minusta saanut. Tulepa tarkistamaan asia kotoani!

    Tuossa työhuoneeni seinillä on kymmeniä laajojakin teoksia, yli 10 hyllymetriä teologista kirjallisuutta. Siinä on tieteellisiä teoksia, eri kielisiä, selitysteoksia, Raamattu-laitoksia, eri käännöksiä hepreasta, arameasta, kreikasta, arabiasta, eurooppalaisista kielistä puhumattakaan. Muista huoneista ja kellarista löytyy lisää. Päivittäisessä käytössäni oleva kotikirjastoni on suhteellisen laaja, on siis vaatimattomastikin sanottuna muutama tuhat nidettä.

    Joukossa on myös muutamia kuriositeettejakin, joita ei enää löydy välttämättä edes antiikkiliikkeistäkään, kuten esimerkiksi siteeraamani Gulinin teos, Markuksen evankeliumi. On siis tullut luettua muutama muukin kirja, joten kyllä riittäviin “asiantumtijalausuntoihinkin” riittää ainesta.

    Arvostan oppineisuutta. Gulin edustaa laajan oppineisuutensa ansiosta niitä Suomen piispoja j a raamattuoppineita, joilla on ollut havaittavissa hyvinkin laajat tiedot omista virheistään ja erityiskorostuksistaan huolimatta. He todella kykenivät ohjaamaan alaisiaan papistoa ja kykenivät tunnistamaan tutkittavansa puutteelliset tiedon alueet hyvinkin selkeästi ja nopeasti ja vakuuttavasti. On sanottava suoraan, että nykyinen, esimerkiksi luterilaisen kirkon piispakunta laidasta laitaan näyttävät olevan, sanoisinko keveämpää kaliiberia, valitettavasti.

    Niin, Velejni, Reijo. Tule sieltä korkeuksista, hengen ulottuvuuksista tänne meidän muiden mökkiläisten tasolle. Meidän hengen tuntemuksemme ei saa jäädä sillen tasolle, joka koirat tunnistaa jo ja vain karvoistaan!

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Reijo Mänttäri sanoo:

      Reino,

      Toistan vieläkin, etten ylenkatso varsinkaan sinua, enkä koe olevani korkeuksissa sinuun verrattuna.

      Olen hitaampi kirjoittaja kuin sinä, enkä muutenkaan haluaisi suoltaa juttua. Haluaisin, että nämä kommenttini ja blogini olisivat taivaallisessa tarkoituksessa mukana ja siihen rukoilen Häntä vaikuttamaan, joka on luvannut kaikessa ja kaikenaikaa olla omiensa kanssa.

      Palaan kaikkeen, jahka ehdin.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Reijo Mänttäri
    Reijo Mänttäri

    Jo lapsena, aito usko ja sen ilmiöt, saivat minut viihtymään helluntalaisten kokouksissa. Otollisesta tilasta, omakohtaisen uskonlahjan sain vastaanottaa jo 10-vuotiaana. 4 vuotta myöhemmin halusin, että minut kastetaan vedessä, koska Jeesuksellekin se oli vanhurskautuksen täydellistyminen. Nyt lähes "koko maailman" kiertäneinä paluumuuttajina vaimoni kanssa, voimme todeta, että helluntalaisuudessa halutaan noudattaa Alkuperäisiä Ohjeita, vaikka yhtä puutteellisina kuin Alkuseurakunnassa.