Kuurupiilovaalit - kiitos tyhjästä informaatiosta!

 

Kotiin tupsahti Kuopion ja Silinjärven seurakuntien yhteinen tiedotuslehti. Kiva juttu, näyttää olevan vaaliehdokkaat listoittain ja kuvan kanssa.

Lähempi tutustuminen tuotti pettymyksen. Listoilla on kummalliset, ympäripyöreät nimet, jotka eivät kerro yhtään mitään. Ainoina joukosta erottuvat tässä mielessä edukseen perussuomalaisten ehdokaslista ja Kokoomuslainen seurakuntaväki..

Mutta melkoinen akrobaatti, hermeneutti, astrologi ja ennustajaeukko pitää olla, jos tietää mitä eroa on seuraavilla listojen nimillä:

- Elävä seurakunta - Kotikirkko - lämmin lähiyhteisö - Seurakunnan sanomaan sitoutuneina - Kirkko kaikille - Kirkon rakentajat 2014 - Vastuunkantajat - Srk keskellämme - Elävää elämää - Kaikkien kirkko - Kristus-kalliolle rakentajat - Ihmisten kanssa elävä seurakunta - Yhdessä toimiva seurakunta - Yhteistyöryhmä - Kotikirkko

Nimen lisäksi ei ole yhtään sanaa siitä, mitä tavoitteita ryhmällä on. Kai se on niin, että jokainen on hyvän puolesta ja huonoa vastaan.

Mutta ketä palvelee tällainen kuurupiilo? Äärimmäisen vaikeaa innostua äänestämään, kun se täytyy arpapelillä tehdä. Voi monikin jättää äänestämättä, kun pelkää äänen menevän juuri väärään laitaan.

Tiedän, että on vaalikone ja järjestetään tilaisuuksia, joissa listojen taustoja selvitetään. Mutta eipä muissa vaaleissa tarvitse tällaista omaa aktiivisuutta voidakseen äänestää niin että tietää, mihin ääni meni.

Oudon yleispätevät ja mitäänsanomattomat listojen nimet johtavat siihen, ettei äänestysprosentti ainakaan nouse. Yhä pienempi sisäpiiri valitsee mieleisensä luottamushenkilöt. Ei kai se voi olla tavoite?

 

26 kommenttia

  • Liisa Ahti sanoo:

    Totta puhut, rovasti hyvä. Olen uudessa tilanteessa: uusi asuinpaikka, uusi seurakunta, ensimmäiset vaalini uusin ehdokkain. Kuusi listaa, joista kolmen nimestä saa heti tietoa. Ne muutkin kyllä sitten aukenevat, kun ehdokasnimiä katselee. Äänestäjää auttaisi melkoisesti, jos hän jo listan nimestä ymmärtäisi, mikä porukka tässä on liikkeellä. Ympärillämme on paljon politiikkaa, erilaisia aatteita ja suuntauksia, joista saamme tietoa valintoihimme. Emmehän me osta toriltakaan ruskeaa suljettua pussia tietämättä onko sisällä perunaa vai porkkanaa. Mikä ukaasi kieltää seurakuntavaaleissa selkeät selvitykset pusikkoon piiloutumisen sijaan? Turha ujostelu ei auta äänestäjää.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Per-Olof Moberg sanoo:

    Ehdokaslistojen nimet eivät tosiaan kerro mitään ehdokkaan tai muiden listalla olevien näkemyksistä seurakuntaelämästä. Puolueen nimi ei avaa asiaa yhtään enempää. Listaan on myös mahdollista laittaa selvennys siitä mitä listalla olevat ajavat tai pitävät arvossa. Saman ongelman muistan jo Helsingin vuosilta 1970-luvulla. Kun en päässyt selville ehdokkaista ja heidän taustoistaan, jätin äänestämättä. Maaseudulle muuton jälkeen olen aina äänestänyt. Olen aina tuntenut henkilön jota olen äänestänyt.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Heikki Palmu sanoo:

    MARJA-SISKO.

    olen kanssasi samaa mieltä. Onko tämä nyt sitä savolaisuutta vai mihin tämä liittyy? “Suattaa olla niinnii, vuan suattaa olla toisinnii.” Saatan siteerata väärin, kun en kieltä tunne.

    Ihme kyllä tämä asia on Turussa toisin ja paremmin. Lähes kaikki puolueet ovat mukana ja lähes kaikki omilla nimillään, Keskusta nimellä Yhteinen kirkkomme. Lisäksi on mukana iso ehdokasjoukko nimellä Partiotyön ystävät. Heidän kohdallaan olen miettinyt, jääväävätkö he itsensä, kun päätetään seurakuntien tilojen käytöstä tai meripartiolaisten uusista alushankinnloista, vai äänestävätkö he yksinkertaisesti – partiolaisten puolesta.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Markku Virta sanoo:

    Kuopiolaisena mietin ihan samaa. Vaalikone antaa kyllä hieman selvyyttä. Toisaalta vaalikonekin antaa ehdokkaita ihan eri listoilta, joten jotuu miettimään antavatko eri listat lopultakaan edes kuvaustensa kautta minkäänlaista kuvaa yksittäisistä ehdokkaista.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Jouko Karjalainen sanoo:

    Puolueiden nimien näkyminen ei paljon tilannetta paranna. Kysymys on SEURAKUNNAN asioista. On vaikea tietää, miten puolueiden erot näkyvät päätettäessä esim. seurakunnan toiminnan painopisteistä, viranhaltijavalinnoista tai budjetista. Poliittiset linjanvedot eivät päde seurakunnallisten suuntaviittojen luomisessa.

    Jotkut rymät ovat ilmaisseet omia tavoitteitaan, mikä hieman saattaa helpottaa valintaa. Useimmille taitaa kuitenkin ratkaisevaa olla, onko ehdokkaiden joukossa joku tuttu, luotettu henkilö, olipa hänen listansa minkäniminen tahansa. Valitsemalla pelkän poliittisen listan perustella en tiedä, minkälaista seurakunnallista päätöksentekoa saan.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Matias Roto sanoo:

    Meillä Somerolla on ainakin selkeät nimet niin että jokaisen vähääkään asiaa seuraavan on mahdollista tietää missä liikutaan:

    I Keskustan ehdokaslista nrot 2-38 II Kansallisten seurakuntalaisten lista nrot 39-51 III Sosiaalidemokraattisen vaaliliiton ehdokaslista nrot 52-60

    Kun tämän lisäksi paikallislehti Somero on asettanut kaikille ehdokkaille samat kysymykset ja vielä julkaissut jokaisen vastauksen, niin pitäjäläisille pitäisi olla selvää mitä itse kukin ajattelee.

    Kysymykset eivät olleet mitään huithaapeleita sivuasioihin puuttuvia vaan erittäin keskeisesti ehdokkaan esittelyyn sopivia.

    Ne olivat: 1) Miten osallistut seurakunnan toimintaan? 2) Milloin kävit viimeksi kirkossa ja miksi? 3) ja mitä seurakunta pystyy antamaan tämän päivän ihmiselle?

    Kun kysymykset johdattivat näin keskeisiin asioihin niin sen takia oli myös erittäin ilahduttavaa nähdä hyvin monipuolisesti ja rakentavasti esiin tuotuja rakentavia ajatuksia.

    Esimerkkinä Someron isoimman puolueen eli keskustan nettisivulta seurakuntavaalien esittely:

    http://www.someronkeskusta.fi/35

    Ja viime vaalien uutena paikkakunnalle tulleen ja heti toiseksi eniten ääniä keränneen prinsessan vaaliesittely:

    http://www.roto.nu/doku.php/ehdokkaana_2014_kirkollisvaaleissa

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Jukka Kivimäki sanoo:

    Listojen nimet eivät tosiaan kerro mitään, ellei tunne listan ohjelmaa tai kokoamisperiaatetta. Mikäli kokoamisperiaatteena on ollut joku muu asia kuin seurakunnan asiat, niin sekään ei sitten kerro paljoakaan yksittäisestä ehdokkaasta. Suhteellisen vaalitavan vuoksi ääni voi sitten mennä jollekin, joka on tärkeistä asioista kanssasi toista mieltä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Heikki Palmu sanoo:

    Minusta puolueet ovat ihan hyvä tausta seurakuntavaalien ehdokasryhmille. Ja tietenkin se vain paranee, jos ja kun toimitaan avoimesti, kerotaan, mitä ollaan ajamassa. Matias Roto, kerrot Someron ja Keskustan tavotteista. Kotimaa-lehti kiitteli SDP:n srk-vaaliohjelmaa “Tule mukaan rakentamaan yhteisvastuun kirkkoa!” Painettuna versiona siinä on 12 sivua ja otetaan kantaa yhteentoista eri kysymykseen. Pieni lainaus:ohjelmasta: “Meille kirkko on armon ja sovituksen sekä keskinäisen solidaarisuuden, suvaitsevaisuuden ja kunnioituksen edistäjä.” Se on aika yleistä puhetta, mutta ohjelmassa on myös monia käytännöllisiä, konkreettisia linjauksia. Ohjelma on olemassa myös netissä, mutta olen PC-asioissa niin tumpelo, että voisiko joku osaavampi, esim. Ville Jalovaara laittaa oikean osoitteen tähän poimittavaksi, please?

    Lisäksi meillä demareilla ja sitoutumattomilla on Turussa myös omia, paikallisia ohjelmakohtia.

    Puolueiden esiintyminen vaaleissa on minusta reilua. Mikä olisi parempi viitekehys? Jos joku ehdottaa herätysliikkeitä . mahtaisiko olla parempi? Itse olen körtti ja rukoilevainen, mutta en tiedä, että kummallakaan olisi yhtä, yhtenäistä kirkko- tai seurakuntapoliittista ohjelmaa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Jukka Kivimäki sanoo:

      Arvelisin kyllä että molemmilla rukoilevaisuuden hharoilla on omat seurakuntapoliitiset ohjelmansa. Keskenään hieman erillaiset ja siksihän liike aikoinaan jakaantuikin. Puolueissa seurakuntavali ohjelmat jäävät väistämättä aika ohuiksi, jos ei haluta ottaaa kantaa teologisiin kysymyksiin. Jos otettaisiin, niin millä foorumeila niistä sitten päätettäisiin. Puoluekokousedustajia tuskin valitaan uskonnollisen vakamuksen perusteella.

      Jos joku puolue elää vielä sellaisessa yhtenäiskultuurisessa illuusiossa, että sen puolue-elimissä otetaan kantaa yksitäisten uskontokuntien opillisiin kysymyksiin, niin sellainen puolue on kyllä auringonlaskun puolue. Nykyisistä isoista puolueistamme yksikään ei toimi niin, koska jäsenkuntaa on kattavasti monista uskontokunnista.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Heikki Palmu sanoo:

      Jukka Kivimäki, ei mitään yhtenäiskulttuurisia illuusioita, ei tietenkään. Eikä mitään kannanottoa opillisiin kysymyksiin – ei tietenkään.

      Turussa seurakuntyayhtymä on tällä vuosituhannella laittanut kymmeniä miljoonia euroja rakennuskohteisiin ja sen jälkeen aloittanut lähi-seurakuntakotien myymisen ja työntekijöiden, kuten diakonien työpaikkojen jäädyttämisen ja lopettamisen. Tällaisiin kysymyksiin otamme kantaa ja miksi emme ottaisi? Omassa srk-vaaliohjelmassani on mm kohta:

      “Malli seurakuntien toimintaan: Ei herroina hallitsemista vaan reilua ja reipasta palvelumieltä.” Ja vielä: “Painopiste ihmisiin eikä kiinteistöihin.”

      Ei seurakuntavaaleissa ratkaista opillisia kysymyksiä, eikä niitä ratkaista myöskään seurakuntien hallinnossa. Mutta siellä päätetään seurakuntyien taloudenhoidosta ja siitä mihin palkkarahat käytetään. Turussa on rahoja käytetty paitsi rakentamiseen, myös kalliiden purjeveneitten hankintaan meripartiolaisille. Näistä päätetään, ei opillisista sanamuodoista.,

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Jukka Kivimäki sanoo:

      Heikki Palmu

      Ei tuokaan mitä kuvaat ole oikeastaan puoluepolitiikkaa. Se on oikeastaan aluepolitiikkaa. Onko teillä kaikki tasalaatuista Piikkiössä, Kakskerrassa ja Tortinmärssä?

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ville Jalovaara sanoo:

    Puolueet näyttävät vastanneet hieman paikkakunnasta riippuen vaihtelevasti tuohon pyyntöön mennä avoimesti omilla tunnuksilla vaaleihin, jos listalla on vain heidän jäseniään. Meillä täällä Helsingin Vuosaaressa demareilla ja kokoomuksella on selkeästi tunnistettavat listat. Tulkaa Kaikki liikkeellä on myös valtakunnallisesti selkeä vaaliohjelma ja helposti tunnistettavat listat. Useimmin näyttää olevan, että jonkin muun – esimerkiksi herätysliike taustan omaavaa listaa – on vaikeampi tunnistaa nimestä ja äänestäjä ei tiedä, että millaiselle kirkkonäkemykselle tukensa antaa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Jukka Kivimäki sanoo:

      Olen samaa mieltä että puoluetaustan perusteella kootusta listasta tulee näkyä mistä puolueesta on kyse.

      Arvelisin, että vain yhteen herätysliilkeeseen kuuluvien keskuudesta kootut listat ovat harvinaisia, eikä näin olle herätysliikkeiden nimen ilmaisu listan nimenä ole mielekästä. Seurakuntavaaaleissa seikka että ehdokas on ylipäätään tekemisissä jonkun herätysliikkeen kanssa eiole mikää ehdokkaan erityispiirre, kuten ei toisaalta sekään ettei osallistu mihinkään herätysliikeen toimitaan. Herätysliikeet kuuluvat kiinteästi kirkkoon, mutta ei niiden toimintaan ole pakko osallistua.

      Kuten mainitsit Tulkaa kaikki – liikeellä on selkeä valtakunnallinenohjelma. Listan niimi itsessään ei kuitenkaan kerro sisältöä, ellei ole tutustunut ohjelmaan. Vastaavan asian voitodeta Usko ja yhteys- verkostosta ja siihen liityneistä paikkakuntakohtaisista listoista.

      Kannattaa huomata että vaalit ovat paikkakuntakohtaisia. Seikka että Usko ja yhteys verkostoon kuuuluva lista on esimerkiksi Espoossa nimellä Yhdessä matkalla ja vastaavasti Vantaalla nimellä Sanasta elämää, ei haittaa ihmistä joka oikeasti omalla paikkakunnallaan seuraavat seurakunnan ja seurakuntayhtymän asioita. Ne ketkä eivät seuraa tuskin paneutuvat myöskään valtakunnallisiin ohjelmiin.

      http://www.uskojayhteys.fi/

      http://tulkaakaikki.net/

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ville Jalovaara sanoo:

    Yhtenä esimerkkinä puolueiden huolellisesta valmistautumisesta seurakuntavaaleihin on tämä SDP:n vaaliohjelma http://www.slideshare.net/demarit/sdpn-seurakuntavaaliohjelma

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Leena Viilo sanoo:

      Minusta sdp:n periaateohjelman punainen lanka on uskonnonvapaus. Pidän itse tämän perusprinsiipin vastaisena sitä, että puolue lähtee tekemään kirkkopoliittisia linjauksia yhdestä uskontokunnasta. Siitä syntyy vain ristiriitaa. En esim. itse kykene yhtymään sdp.n ohjelmaan jo sen alussa esitetyn perustella. Armosta ja kirkon tehvästä esitetään täysin vikaan vievä käsitys. Armo ei ole armollisuutta itselle. Eikä kyse ole armosta kovassa maailmassa. Luterilainen armon käsite on Jumalan armoa syntistä ihmistä kohtaan. Kirkon tehtävä on pitää esillä evankeliumia ilosanomaa syntien anteeksiantamuksesta Kristuksen sovitustyön ansiosta ja tästä armosta meille annetaan iankaikkinen elämä. Minun on mahdotonta ajatella että voisin olla sellaisen ohjelman alla, jossa kirkon perusta nähdään toisin. SDP:n ohjelma korostaa tekemisen kautta itse hankittua ansiota.

      “Yhteiskunnalle ei ole yhdentekevää millaista pelastusta sen kansalaisille tarjotaan ja millasita he etsivät.” Missähän on se, että pelastusta ei määrittele yhteiskunta vaan Raamattu ja kristillinen teologia syntisen vanhurkauttamisesta. Jotenkin sdp onnistuu tekemään tästä kaikesta vain maallisten määritelmien kokoelman. Tällä linjauksella on todella vaikea ajatella toimivansa evl kirkossa, jos katsoo sen perustan olevan iankaikkisen elämän toivossa, ei tämän ajan oruuden poistamisessa. Silläkin on yteiskunnallinen tehtävä, jota sopii toteuttaa puoluepolitiikassa. Vuosikymmeniä on 1900-luvun alusta ollut niitä, joille kristityn on ollut mahdollista toimia maallisessa yhteiskunnassa eri puoluiden jäsenenä, myös sdp:ssä, siis kokonaan toisinpäin käännettynä kuin mihin sdp:n ohjelma kehoittaa. Nykyinen sdp:n toiminta johtaa ihmisen siihen kysymykseen voiko olla sellaisen puolueen jäsen, joka ohjaa jäsentensä ja kannattajiensa uskonnollista vakaumusta sanelemalla niitä prinsiippejä ulkoa päin.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Marja-Sisko Aalto
    Marja-Sisko Aalto

    Pappi, rovasti, kirjailija, entinen kirkkoherra Imatralla ja sitten tuomiokapitulin notaari Kuopiossa, nyt eläkemuorina. Ihmisen ja uskon puolesta. Sattuneesta syystä sydämellä monet asiat, vaikkapa eri tavoin siipeensä saaneet ihmiset. Vapauteen Kristus vapautti meidät!