Kyllä tieto kovaankin kalloon tarttuu

Lukijani.

Rippikoulun käyminen on vanha kirkon ehto avioliittoon vihkimiselle. Se ei kaikkia miellytä. Kerran Jukolan Juhani puolustautui kirkkolain vaatimusta vastaan Jumalan asetuksella ja lailla: "Katsokaas, hän on jo äitimme kohdussa antanut meille niin kovat päät, että lukemaan oppiminen on meiltä mahdoton asia." (Seitsemän veljestä 4. luku 175. kpl)

Keskustelukumppani, lautamies Mäkelä, piti pään kovuutta tyhjänä luulona. Hän vetosi ahkeruuden ja harjoituksen voimaan sekä siihen, että veljesten isän lukutaito oli mitä paras. Ei tuota näkemystä heti uskottu. Eikä kyselty Männistöstä Venlaakaan aapisen opettajaksi.

Monen mutkan kautta veljekset viimein löysivät oppimismotivaation ja omintakeisen ratkaisun ongelmaansa. He lähettivät Eeron, etevimmän joukostaan, jahtivoudin luo oppimaan muiden opettajaksi. Eero kulki siellä aikansa, oppi lukemaan, alkoi opettaa muita - ja lopulta kaikki Juhania myöten olivat selvittäneet aapisen kannesta kanteen.

Lukutaidon valvonta ei enää ole kirkon asia. Mutta kirkko edellyttää yhä, että sen jäsen osaa ulkoa ydinasiat. Kuten uskontunnustuksen ja rukouksia.

Vaatia saa. Vaan ei auta, että opettaja kurittaa oppilasta samaan tapaan kuin Kiven kuvaama lukkari Jukolan Timoa ja Juhania. Eikä kuopus-Eeron ylimielinen tapa naljailla veljilleen heitä opettaessaan. Lautamies Mäkelän ja pitäjän nimismiehen kaltaisia rohkaisijoita ja tuen antajia taas voi arvostaa. Sekä kyllin pitkämielisiä provasteja.

Minä arvostan myös sitä oppijaa, joka sitkeästi etsii oman tapansa oppia.

Aleksis Kivi kuvasi Jukolan Juhanin oppimistyylin näin: "Tapahtuipa tuossa usein, että hän, vihoissansa hammasta purren, melkein kyyneleitä vuodattaen, äkisti rynkäsi rahilta ylös, tempasi havutukin nurkasta kouriinsa, nosti sen korkeuteen ja paiskasi tuimasti maahan taas; ja silloin pirtti jumahti, ja keikahti miehen lyhykäinen paita. Niin hän tuolloin, tällöin iski kyntensä tukkiin; sillä suurella puuhalla juurtui aapiainen miehen aivoon." (12. luku 3. kpl)

Ilmiselvä liikkeen ja lihasmuistin avulla oppija!

Kun motivaatio riittää, tieto tarttuu kovaankin kalloon. Naimalupa päämääränään Jukolan Juhani sai kirkon vaatimat uskonkappaleet läpi. Ja kohta hänellä oli mahdollisuus kosia ja naida rakas Venlansa.

Sinun

Harmaa rovasti

52 kommenttia

  • Ari Pasanen sanoo:

    Pään tieto on eri kuin sydämen usko jonka Pyhä Henki saa aikaan.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Jouni Parviainen sanoo:

      Olen samaa mieltä siitä, että pään ja sydämen uskolla on ero. Mutta ajattelen myös, että Aleksis Kivi on Seitsemässä veljeksessä onnistunut Jukolan Juhania kuvatessaan kauniisti tavoittamaan senkin, miten ihmisestä voi tulla jonkin väkevän kokemuksen kautta vakaa kristitty. Tarvittiin ukonilma ja nuoren naisen väkevä rukous ja vielä ripittäytyminen papille. Ellei taustana olisi ollut pään tietoa, tuskinpa sydänkään olisi voinut muuttua.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Jouni Parviainen ei Kaleva ole Raamatun Sanaa eli ei kuvatut ole evankeliumia.

    Kun tulee uskoon niin täytyy nöyrtyä ja luopua kaikesta vanhasta siis myös ennen opitusta.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Jouni Parviainen sanoo:

      Synnistä pitää luopua. Mutta ei Jumala ketään aivopese.

      Silloin Jeesus sanoi heille: “Siksipä jokainen lainopettaja, josta on tullut taivasten valtakunnan opetuslapsi, on kuin isäntä, joka runsaasta varastossaan ottaa esiin sekä uutta että vanhaa.” (Matt. 13:52)

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Jouni Parviainen, siis tarkoitatko että mös pakanat ennen uskoontuloa voivat ottaa vanhasta? Jeesus puhuu selekästi Vanhasta Testamentista löytyvästä.

    Entä kun Jeesus Sanoo:

    Matt. 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ‘Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.

    Ja Paavali:

    1. Kor. 12:3

    Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: “Jeesus olkoon kirottu”, ja ettei kukaan voi sanoa: “Jeesus olkoon Herra”, paitsi Pyhässä Hengessä.

    Kummassa on iankaikkisen elämän Sanat eli kun ne antavat eri vastauksen siihen voiko pelkistä sanoista päätellä onko ihmisessä Pyhä Henki?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Jouni Parviainen sanoo:

      Paavali kirjoittaa myös:

      “Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla. Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia. Pakanakansatkin, joilla ei ole lakia, saattavat luonnostaan tehdä, mitä laki vaatii. Silloin pakanat, vaikkei heillä lakia olekaan, ovat itse itselleen laki. Näin he osoittavat, että lain vaatimus on kirjoitettu heidän sydämeensä. Siitä todistaa heidän omatuntonsakin, kun heidän ajatuksensa syyttävät tai myös puolustavat heitä. Tämä tulee näkyviin sinä päivänä, jona Jumala minun julistamani evankeliumin mukaisesti tuo ihmisten sisimmätkin salaisuudet Kristuksen Jeesuksen tuomittaviksi.” (Room. 2:12-16)

      Minulle riittää luottamus siihen, että Jumala puhuttelee jokaista niin, että tämä voi ymmärtää, mistä on kysymys. Mutta on totta, että tunnustus “Jeesus on Herra” on mahdollista kuulla vain kristityn suusta.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Jouni Parviainen, sanotko siis että Jeesuksen Sanat eivät pidä paikkaansa eli seuraava ei ole Totuus:

    Matt. 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ‘Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Jouni Parviainen sanoo:

      Paavalin sana ei ole ristiriidassa Jeesuksen sanan kanssa. Hän kirjoitti täsmälleen saman asian vain toisin sanoin: “Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.” (Room. 2:13)

      Kun Jeesus tulee kuninkuudessaan takaisin, hän on suvereeni tuomio-oikeudessaan. Se, joka tunnustaa “Jeesus on Herra” on tehnyt sen Pyhässä Hengessä. Mutta väärä profeetta ei siihen pysty.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Jouni Parviainen,siis todistat Paavalin sanalla Jeesusta vastaan?

    Entä kun Jeesus selkeästi Sanoo evankeliumissa mikä tulee tuomitsemaan kaikki ihmiset kerran:

    Joh. 12:48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Jouni Parviainen sanoo:

      Ari Pasanen. Logiikka, jota kommentissasi käytetään, on kovin vaikeasti avautuva. Minun kielenkäytössäni ilmaisu “ei ole ristiriidassa” ja “täsmälleen saman asian” tarkoittaa “olla samaa mieltä” eikä suinkaan “olla vastaan”.

      Johanneksen evankeliumin sana pitää paikkansa.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Jouni Parviainen, mitä tarkoitat seuraavalla:

    Kun Jeesus tulee kuninkuudessaan takaisin, hän on suvereeni tuomio-oikeudessaan. Se, joka tunnustaa “Jeesus on Herra” on tehnyt sen Pyhässä Hengessä. Mutta väärä profeetta ei siihen pysty.

    Minulle tuo tarkoittaa etteivät väärän profeetan seuraajat voi sanoaJeesukselle “Herra Herra” ja se taasen on selkeästi ristiriidassa Jeesuksen Sanojen kanssa kun Jeesus Sanoo:

    Matt. 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ‘Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.

    Siis minulee tuo Matt.7:23 kertoo juuri sen että väärän profeetan seuraajatkin voivat sanoa Jeesukselle “Herra Herra”, mutta mistä nämä tunnetaan on etteivät he tee Jumalan tahtoa eli ovat laittomuuden tekijöitä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Jouni Parviainen sanoo:

      Pitkän ja monipolvisen vuoropuhelun ydinkysymys näyttää olevan siinä, että oikea ja väärä on kyettävä luotettavasti tunnistamaan. Löytyisikö ratkaisu oikean ja väärän profeetan erottamiseen seuraavasta päättelyketjusta?

      1. Sanat “Herra, Herra!” eivät yksinään riitä, koska Jeesuksen sanojen mukaan niin voi sanoa kuka vain, siis sekä oikea että väärä profeetta.

      2. Sanat “Jeesus on Herra!” on uskontunnustus, jonka voi sanoa vain Pyhän Hengen hallitsema ihminen, mutta ei sellainen, joka on väärän hengen vallassa.

      3. Oikea sydämen usko on ilmeisesti olemassa silloin, kun seuraava Jeesuksen sana näkyy ihmisen teoissa: “Se, joka tekee Jumalan tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini.” (Mark. 3:25)

      4. Kun suun tunnustus ja sydämen usko ovat sopusoinnussa, kristitty ei elä valheessa eikä väärässä (pelastus)varmuudessa. “Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva. Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen. (Room. 10:9-10)

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Jouni Parviainen, minusta tuo mitä tuot esille on sanakikkailua eli kun Jeesus Sanoo jotain niin otat sen tässä kohdassa sanatarkasti eli et ajattele (ymmärrä) lapsenkaltaisesti, siis eikö “Herra, Herra” pitäisi sisällään kaikki suusta tulevat Jeesusta ylistävät sanat, siis myös “Jeesus on Herra”?

    Evankeliumissa on iankaikkisen elämän Sanat, siis vain ja ainoastaan niissä, Jeesus käskee “tehkää parannus ja USKOKAA evankeliumi”. Nyt kun otetaan vaikkapa Paavalin sanoja niin ne eivät ole suoraan evankeliumia, eihän Jumala ilmoita missään lähettävänsä uuttaa julistajaa Jeesusta selittämään, siis vieläpä Luther ja kump ovat ns “uusia” ja vääriä profeettoja kun yrittävät kirjoittaa uutta evankeliumia eli tunnustuskirjoja.

    Kun Jeesus Sanoo että väärät profeetat tunnistetaan huonosta hedelmästä niin se on selkeää juuri Lutherin kohdalla kuinka hän kohteli ns “uudestikastajia”, “paavilaisia”, juutalaisia jne… hän kyllä lupasdi seuraajilleen kaiken hyvän mutta toisuskoisille oli armoton kuten vielä tänä päivänä voimme lukea evlut kirkon tunnustuskirjoista esille tuomani kohdan jossa käsketään kohtelemaa julmasti niitä jotka eivät halua opetella ulkoa tiettyjä uskonkappaleita.

    Sokeus on juuri sitä ettei “näe”omaa kurjuuttaan ja sitä kuinka itse elää laittomasti ja erossa Jumalasta uskoen valhetta, ensin ihmisen pitää “nähdä”oma syntisyytensä ja tehdä parannus ja ottaa kaste KUN JUMALA KUTSUU saadakseen synnit anteeksi ja saadakseen Pyhä Henki. Tämän Pietri julistaa selkeästi ensimmäisenä helluntaina:

    37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: “Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?” 38 Niin Pietari sanoi heille: “Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. 39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.” (Ap.t.2)

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Jouni Parviainen sanoo:

      Evankeliumien asettaminen raamatuntulkinnan keskiöön eräänlaiseksi mittanuoraksi on sinänsä oikea lähtökohta. Sen tähden vetoan Jeesuksen sanaan ja pidättäydyn asettumasta ylituomariksi muihin kuin itseeni nähden:”Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. Niin kuin te tuomitsette, niin tullaan teidät tuomitsemaan, ja niin kuin te mittaatte, niin tullaan teille mittaamaan.” (Matt. 7:1-2)

      Paavalin tai Lutherin opetusta voidaan mielestäni aivan hyvin arvostaa siltä osin kuin se on sopusoinnussa Jeesuksen opetuksen kanssa. Mutta toisaalta Lutherin opetuksen täydellinen hylkääminen vetoamalla niihin hairahduksiin, joita hän itse myöhemmin katui, olisi suunnilleen yhtä onnetonta kuin muistaa opetuslapsi Pietarin toiminta vain siihen saakka, kun hän kielsi Jeesuksen ja unohtaa täysin se, että hän katui, sai anteeksi ja sai sen jälkeen Jeesukselta uuden tehtävän.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Jouni Parviainen, selitän nyt oikein juurtajaksain mitä tarkoitan ja mikä on täydellisesti evankeliumin sanomaa eli kun “näkee” huonoa hedelmää (esim Lutherin) niin silloin ei sieltä JEESUKSEN SANAN mukaan tule etsiä mitään vaan kavahtaa sellaista väärää profeettaa, siis kun vaikkapa sinä “näet” lapsesi menevän etsimään mansikoita nokkospuskasta niin etkö silloin selkeästi sano lapsellesi ettei sieltä voi mansikoita löytää, niin EIKÖ JUMALA PALJON PAREMMIN TIEDÄ MISTÄ LÖYTYY IANKAIKKISEN ELÄMÄN SANAT?

    Siis en minä ketään tumitse vaan näytän evankeliumin Sanan kautta väärän profeetan jotta jokainen voi ITSE( jos Jumala kutsuu) valita ketä seuraa.

    Mielenkiintoista ottaa Pietarin elämä esimerkiksi, siis ennen helluntaita Pietarilla ei ollut Pyhää Henkeä joten hän ei ymmärtänyt Jeesuksen Sanoja, siis vaikka hän uhosi seuraavansa Jeesusta kuolemaan asti niin hän kielsi Jeesuksen, MUTTA kaikki muuttui kun hän sai Pyhän Hengen joka kirkasti hänelle Jeesuksen ja Jeesuksen Sanat.

    Ihminen jolla ei ole Pyhää Henkeä ei kuule ja ymmärrä Jeesusta eikä näin voi seurata Häntä vaan seuraa valheen opettajia paatuneella sydämellä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Jouni Parviainen sanoo:

      Ari Pasanen. Jos olen ymmärtänyt kantasi oikein, niin kristityn on osattava erottaa se, kuka puhuu totta ja kuka ei. Siis ketä voi kuunnella ja ketä ei.

      Luukkaan evankeliumissa ja Luukkaan kirjoittamassa Apostolien teoissa mainitaan nimeltä Jeesus ja neljä muuta, joista sanotaan, että he olivat täynnä Pyhää Henkeä.

      Jeesus: “Jeesus lähti Jordanilta Pyhää Henkeä täynnä. Hengen johdattamana hän kulki autiomaassa.” (Luuk. 4:1)

      Pietari: “Silloin Pietari, Pyhää Henkeä täynnä, sanoi heille: ‘Kansan hallitusmiehet ja vanhimmat!'” (Apt. 4:8)

      Stefanos: “Mutta Pyhää Henkeä täynnä Stefanos nosti katseensa taivasta kohti ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen, joka seisoi Jumalan oikealla puolella.” (Apt. 7:55)

      Barnabas: “Hän [Barnabas] oli hyvä mies, täynnä Pyhää Henkeä ja uskoa. Yhä enemmän oli niitä, jotka liittyivät Herran omien joukkoon.” (Apt. 11:24)

      Saul eli Paavali: “Silloin Saul – eli Paavali – täynnä Pyhää Henkeä katsoi mieheen [Elymas] tiukasti ja sanoi: ‘Sinä Paholaisen sikiö, vilpin ja petoksen pesä, sinä kaiken hyvän ja oikean vihollinen! Etkö jo lakkaa vääristelemästä Herran suoria teitä!” (Apt. 13:9)

      Minä ajattelen, että Jeesuksen ohella ainakin noiden neljän nimeltä mainitun Pyhän Hengen täyttämän Jeesuksen seuraajan ymmärtämyksen voin riittävässä määrin luottaa, kunhan vertaan heidän sanomaansa Jeesuksen sanomaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Jouni Parviainen mainitsemasi henkilöt ovat saaneet Pyhän Hengen ja heiltä voi ottaa ohjeita MUTTA nyt onkin kysymys onko ihminen ILMAN Pyhää Henkeä kykenevä arvioimaan opetuksia ja onko kuka väärä profeetta . Ei voi sillä ihmisellä on paatunut sydän ja näin elää pimeydessä ja luulee ymmärtävänsä mikä on Jumalasta ja mikä ei.

    Tämän näkee selkeästi kun selkeitä pimeyden vallan tekoja sanotaan että oikea profeetta olisi niitä tehnyt (vrt Luther ja vainot)

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Jouni Parviainen sanoo:

      Pitää paikkansa, että yksinään toimiva ihminen erehtyy helposti. Siksi jokainen opetus pitääkin punnita seurakunnassa.

      “Te olette Kristuksen ruumis, ja jokainen teistä on tämän ruumiin jäsen. Jumala on seurakunnassaan asettanut ensinnäkin jotkut apostoleiksi, toiseksi jotkut profeetoiksi ja vielä jotkut opettajiksi. Muutamilla on voima tehdä ihmeitä, toisilla parantamisen lahja, toisilla kyky auttaa muita, toimia johtajana tai puhua kielillä.” (1. Kor. 12:27-28)

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Jouni Parviainen, kyllä yksinkin voi oppia tuntemaan ja seurata Jeesusta, eihän Paavalikaan saanut oppia kuin Pyhältä Hengeltä, meillä on taasen evankeliumit kirjoitettuna ja kun Pyhä Henki avaa nämä niin ei tarvita välttämättä seurakuntaa.

    Onko kaikki seurakunnat Jumalasta?

    Matt. 11:12 Mutta Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen.

    Kuka hyökkäsi, saatana ihmisten kautta siis juutalaistenkin eli Jumalan oman kansan.

    Miten voi erottaa saatanan oman “taivasten valtakunnan”?

    Mitkä ovat saatanan päämäärät tässä “taivasten valtakunnassaan”?

    Mieti noita ja vastaa niin selitän ne.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Jouni Parviainen sanoo:

      Yksinään oleva kristitty voi luottaa saavansa oikeat sanat ja oikean ymmärryksen vain erikoistapauksissa. Jeesus sanoo:

      “Kun teitä kuljetetaan synagogiin ja viranomaisten ja esivallan eteen, älkää olko huolissanne siitä, mitä puhutte ja miten puolustatte itseänne. Kun se hetki tulee, Pyhä Henki neuvoo, mitä teidän on sanottava.” (Luuk. 12:11-12)

      Historia toki osoittaa, että jokin seurakuntakin voi harhautua. Eksyttäjä, Jumalan vastustaja, toimii niin tehokkaasti. Silti pidän seurakunnan yhteiseen arvostelukykyyn luottamisen vaihtoehtoa parempana kuin kaiken seurakuntayhteyden ulkopuolella pysyttelemistä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Jouni Parviainen
    Jouni Parviainen

    Olen palvellut pääosan työurastani sotilaiden pappina. Eläkkeelle jäätyäni katselen blogissani maailmaa lyhyinä silmäyksinä (mottona "bona, bene, breviter", noin 2000 merkkiä). Teen sen milloin asiantuntemukseni pohjalta milloin pelkällä tunteella. Käytän jäsentelyn punaisena lankana teemaa Kirjeitä Harmaan rovastin hyllystä.