Lähetyskäskyn kokonaisobjekti

Kansat kaikkineen evankeliumin valoon

Nyt Ruotsista on yksi mies ja meillä kaikilla on yksi Jumala”, sanoi Uppsalan kokouksen puheenjohtaja vuonna 1593, kun kokouksessa oli hyväksytty tunnustuskirjojen Uppsalan kokouksen päätös.

(Nu är Sverige vordet en man och alla hava vi en Gud.)

Kokonainen kansa oli virallisesti omaksunut luterilaisen opin.

Lähetyskäskyssä Jeesus antoi tehtäväksi tehdä kaikki kansat kokonaisina kansoina opetuslapsikseen. Suomennoksessa käskyssä käytetään kokonaisobjektia. Kansat on kasteen kautta opetuslapseutettava kokonaisina kansoina: ”Panta ta ethne”, ”kaikki kansat”.

Tutkin kerran miten tämä yhteisöllisyys näkyy muutamassa afrikkalaisessa raamatunkäännöksessä. Tulos oli ilahduttava. Afrikkalainen elämänmuoto on yhteisöllistä. Siksi myöskin lähetyskäskyn kokonaisvaltaisuus tulee esille raikkaan ehyenä.

http://www.roto.nu/doku.php/text006

Lähetyskäsky sisältyy Pyhän Kolminaisuuden päivän evankeliumiin Matt. 28:16-20.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
    • ”Kymmenes uskonkohta on hyväksytty. Siinä me tunnustamme sen käsityksemme, että Kristuksen ruumis ja veri ovat Herran ehtoollisessa todellisesti ja olemuksellisesti läsnä ja että ne todellisesti tarjotaan näkyvien aineiden, leivän ja viinin mukana niille, jotka sakramentin vastaanottavat.”

      Tässähän nimenomaan uskotaan ja tunnustetaan se käsitys, että Kristuksen ruumis ja veri tarjoillaan TODELLISESTI ja OLEMUKSELLISESTI leivän ja viinin kera ehtoollisessa.

      Miksi ihmeessä tuommoiseen puppuun pitäisi uskoa, kun se ei ole totta. Jos se olisi totta, se olisi kannibalismia, eikä lain mukaan sallittua.

      Siihen ihan oikeasti uskovat ja osallistuvathan tunnustavat olevansa antropofageja.

  1. Katolisen ja luterilaisen kirkon opit ehtoollisesta ovat perusteissaan samoja: Leipä on Kristuksen ruumis ja viini on Kristuksen veri. Vain filosofisissa määrittelyissä on pieniä eroja siinä kuinka tämä realiteetti ilmaistaan. Sen sijaan esim. reformoidun kirkn oppi on täysin toisilta planeetoilta, jopa kauempaa, sillä siinä ainoastaan muistellaan Jeesuksen ruumista ja verta, mutta opetetaan että Jeesus tosiasiallisesti on taivaassa eikä ehtoollispöydässä. Mikäli jonkinlaista läsnäoloa tunnustetaan niin se on hengellistä läsnäoloa sillä tavoin kuin mitä Jeesus muutoinkin on uskovan sydämessä.

Kirjoittaja

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25