Lain alla

Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: ”Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee.” Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska ”vanhurskas on elävä uskosta.” Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: ”Joka ne täyttää, on niistä elävä.” (Gal. 3: 10-12)
b2ap3_thumbnail_Mooses-ja-laki.jpg

Minkälainen suhde meillä kristityillä on Jumalan lakiin?

Miksi meillä kristityillä pitää (tai ei pidä) olla syntilistoja (älä ryyppää, älä tanssi jne.)?

Mitä eroa on synnin harjoittamisen ja syntiin lankeamisen välillä?

Mitkä ovat Taivaaseen pääsyn kriteerit; miksi on (tai ei ole) oikein sanoa, että uskomme edellä ei ole mikään teko vaan ainoastaan syntiä?

Miksi meidän pitää kuitenkin kuolettaa lihan mukaiset teot ja elää jumalisesti (vert. Room. 6: 1-13)?

Mitä tarkoittaa, että emme ole lain vaan armon alla (vert. Room. 6:14)?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Juha Heinilä, en tiedä miten paljon ymmärrät mitä juutalaisille tarkoitti laki ja näin ollen sen alaisena eläminen, selvennän kuitenkin muutamaa kohtaa eli Jumala oli antanut Mooseksen kautta lain jonka tuli suojella heitä eli kun he elivät sen mukaan niin jumala siunasi heitä, mitä tämä käytännössä merkitsi, erottautumista syntisistä eli heidän ensinnäkin tuli elää erossa muista kuin juutalaisista, toiseksi heidän tuli hävittää syntiä tekevät keskuudestaan. Toimiko tämä,ei. Mitä Jeesus tuli tuomaan uutta, se oli armo, eli kun juutalainen tunnusti ettei pysty lakia täydellisesti noudattamaan niin he tekivät parannuksen ja tunnustivat syntinsä ja saivat armon, siis varmasti oli kova paikka tunnustaa syntinsä koska laki sanoo että syntiä tekevä pitää erottaa kansasta ja fariseukset ja muut ”vanhurskaat” kuvittelivat olevansa synnittömiä.

    Näin tässä aluksi.

  2. Seurakuntamme opettavat, että ihmiset eivät voi tulla vanhurskautetuksi Jumalan edessä omin voimin, ansioin tai teoin, vaan että heille annetaan vanhurskaus lahjaksi Kristuksen tähden uskon kautta, kun he uskovat, että heidät otetaan armoon ja että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden….. Augsburgin tunnustus

    Me puhumme nyt sellaisesta uskosta, joka ei ole mikään joutava aate, vaan joka vapauttaa kuolemasta, synnyttää sydämissä uuden elämän ja on Pyhän Hengen työtä. Tällainen usko ei esiinny rinnnan kuolemansynnin kanssa, vaan missä sellaista on, se saa aikaan hyviä hedelmiä…
    Augsburgin Tunnustuksen Puolustus

  3. >>>Ensin uudestisynnytään kasteessa ja saadaan siihenliitetty lahja Pyhän Hengen kaste. Oppi ja opetus on tätä päivää. Tämän jälkeen tulee hetki, että on palattava tai alettava palaamaan kasteen armoon. Tämä ’paluu’ on luterilainen panostus tähän Yhteiseen Julistukseen Vanhurkauttamisesta.>>>

    Minusta alituinen riita kasteesta ei rakenna mitään.
    Luemme UT:sta kuinka apostolit kastoivat, myös kokonaisia perhekuntia.
    Kun puhutaan Pyhän Hengen toiminnasta, miten voidaan noin vain nollata kymmenien tuhansien kirkon herätyskristittyjen pelastustie? Pyhä Henki vaikuttaa heissä ja heidän kauttaan. Eikö ole lievästi sanottuna rumaa, kenties jopa armon Hengen pilkkaamista turhentaa kaikki se?

Kirjoittaja

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.