Lakihenkisyys – masennus

Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee". (Gal. 3:10)

Härkä

Miksi Jumalan laki, jonka pitäisi olla hyvä, voi saada meidät masentumaan; mitä on Jumalan mieleistä murhetta; Jumalan kymmen käskyä on osoitettu myös meille kristityille, mitä pitäisi tehdä, jos huomaamme rikkoneen Jumalan käskyjä?

Miksi eri sairaudet kuuluvat kristityille, eikä meidän tarvitse masentua, jos sairastamme jotain sairautta?

Miten laki johdattaa (tai ei johdata) meitä Jumalan luokse?

Millä mittarilla meidät voi erottaa hyviksi tai pahoiksi ihmisiksi; millä mittareilla meidät voi erottaa korkeamoraalisiin tai moraalittomiksi?

Lihamme tarvitsee lakia ja omatuntomme evankeliumia; miksi evankeliumi on ainut hyvä lääke lakihenkisyyteen?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

. . . . .

Seuraavat blogit:

Luther-säätiö ja minä (3.12.2015)

Joulu – Kaikkivaltias Jumala syntyi ihmiseksi (17.12.2015)

77 kommenttia

  • Martti Pylkkänen sanoo:

    ” Lihamme tarvitsee lakia ja omatuntomme evankeliumia ”

    Kristillinen terve oppi ja opetus tulee nostaa kirkossa, sille kuuluvalle paikalle, joka sille kuuluu . Ilman terveellistä oppia emme voi erottaa lakia ja evankeliumia toisistaan. Ja kun näin käy silloin evankeliumista tulee uusi laki, eikä suinkaan vapauttaja lain raskaasta ikeestä.

    Todellinen evankeliumi on aina yhteydessä Jumalan lakiin, joka osoittaa meidän todellisen pahuuden ja osoitta hyvän elämän edellytykset, kuinka kristittyjen tulisi elää maailmassa.

    Ilman Jumalan lain arvostamista ja julistusta katooa samalla myös Kristuksen armon ja anteeksiannon merkitys. Kuitenkaan oppi ja rakkaus, eivät ole vasta kohtia, vaan tukevat toisiaan. — Ilman rakkautta opillisuus muuttuu lakihengellisyydeksi. — Ilman oppia taas rakkaudelta puuttuu kristillinen perusta ja näkemys.

    Tästä voidaan tehdä johtopäätös, aitoon kristilliseeen julistukseen kuuluu Jumala laki ja evankeliumi, jos jätämme niistä toisen pois, tai sekoitamme lain ja evankeliumin, silloin voidaan sanoa ettei enää ole kysymys vapaasta armosta, vaan eletään lain alla.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Sakari Pöyhönen sanoo:

    Tuomiosunnuntain kuvaus viimeisestä tuomiosta mielenkiintoinen: ennen “tuomioistuinkäsittelyä” tuomitut olivat jo “valmiina” . samoin kuin “armahdetut” ! Tuomio oli jo “aikaisemmin” tapahtunut: joka uskoo on siirtynyt kuolemasta elämään, ei ole mitään “kadotustuomiota” niille, jotka ovat Jeesuksessa Kristuksessa jne. Hyvät työt syntyvät uskosta Kristukseen ja ne ovat valmistetut ennenkuin maailma luotiin,että “me niissä vaeltaisimme”. Oikeastaan meidän olemisemme Kristuksessa pelkkää “työtä”, joka on kätkettynä Jeesukseen, hänen ristinkuolemaansa ja ylösnousemuksen aamuun. Tämä prosessi on “vierasta” vanhurskautta, joka jatkuvasti luetaan meille Kristuksen tähden ilman lain tekoja. Voi miten lohdullista, rohkaisevaa ja autuaallista!

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Juha Heinilä sanoo:

      Kiitos Sakari hyvästä kommentista. Armorikas kommentti! Uskovaisten ei tarvitse pelätä Viimeistä tuomiota.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Lars Waris sanoo:

      On myös muistettava että kirjaimellinen laki ei ole aina Jumalan tahto silloin kun lain noudattamisesta puuttuu rakkaus. Lain noudattamisessa pitää muistaa rakkauden käsky. Raamattu sanoo myös että noudatamme lakia hengen uudessa tilassa emme kirjaimen vanhassa sillä kirjain kuolettaa mutta henki tekee eläväksi. On kuitenkin asioita jotka on syntiä ja joita Jumala ei koskaan hyväksy ja näistä on varotettava. Sapattina kärsivän ihmisen auttaminen on velvollisuus vaikka sapattikäsky kieltääkin kaiken työnteon ja pienimmätkin askareet sapattina. Järjen käyttö on sallittu ja Jeesus paransi sairaita ja käski kantaa vuodetta sapattina koska se oli rakkaudellista ja käytännöllistä. On siis rakkaudenmukaista auttaa kärsivää lähimmäistä sapattina vaika se työtä olisikin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Juha Heinilä sanoo:

      Kiitos hyvästä kommentista, Lars. Lihamme tarvitsee lakia, jotta se toimisi Jumalan tahdon mukaisesti ja sydämessämme pitää asua evankeliumi, jotta elämisemme ei käy liian raskaaksi kun kuitenkin olemme rikkoneet Jumalan tahtoa vaikkei aina tahallisesti. Mikä ohjaa toimintaamme?

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Martti Pylkkänen sanoo:

    Tämä käsiteltään aiheeseen Jumalan laki ja evankeliumi. Siitä Martti Luther on kirjoittanut Galatalais-kirjeen selityksen. Tämä kyseessä oleva kirja on eriomainen opas kyseessä olevaan aiheeseen. Laitan kirjan esipuheesta yhden lyhyen lainauksen, josta pääsee hyvin käsitykseen mistä kirjasssa on kysymys.

    ” Sydäntäni hallitsee näet yksi ainoa opinkohta, usko Kristukseen. Siitä, sen kautta ja takaisin siihen virtaa yötä päivää kaikki teologinen ajatteluni. Silti koen ymmärtäneeni tuosta niin korkeasta, laajasta ja syvästä viisaudesta ainoastaan joitakin heikkoja,vaivaisia alkeita. kuin sirpaleita.

    Siksi minusta on noloa päästää julkisuuteen nämä puutteelliset ja jähmeät selitykseni suuren apostolin ja Jumalan valitun aseen kirjeeseen. Eräs seikka saa minut toisaalta häpeämään nolostumistani ja ajaa minua tähän hävyttömään röyhkeyteen Tarkoitan sitä ääretöntä, hirmuista iljetystä ja kaiken pyhän häpäisemistä, joka Jumalan kirkossa on aina riehunut eikä vieläkään lakkaa raivoamasta.

    Sen kohteena on tämä ainoa vankkumaton kallio, josta käytämme nimitystä vanhurskauttamisoppi. Tämä opettaa, kuinka meidät on lunastettu vapaaksi synnistä. kuolemasta ja Perkeleen vallasta ja kuinka meille on lahjoitettu iankaikkinen elämä: vanhurskauttamista emme ole saaneet aikaan me itse, saati sitten tekomme,jotka merkitsevät vielä vähemmän, vaan apuun on rientänyt eräs ulkopuolinen. Hän on Jumalan ainutsyntyinen Poika, Jeesus Kristus” ( Martti Luther: lainaus Galatalais kirijen selityksen esipuheesta: )

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Juha Heinilä sanoo:

      Martti, kiitos hyvästä kommentista. Itselleni 8 vuotta sitten masennuksen kuopassa ollessani, tuli Lutherin galatalaiskirjeen pitempi selitys avukseni löytämään armahtavan Jumalan. Ilman Kristusta, Lutheria, perhettäni ja kristittyjä ystäviäni en varmaan tässä kirjoittaisi.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • ismo malinen sanoo:

    Luther on nostanut monet ilon kyyneleet myös minun silmiini. Ei ihme, että niin moni marttyyri meni mielummin kuolemaan, kuin luopui Kristuksen tuomasta vanhurskaudesta, juuri siitä ei kukaan itseään Kristityksi mainitseva voi helposti luopua, koska hän menettää myös elämänsä ilman tätä oppia.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Risto Rautkoski sanoo:

    Evankeliumi (kreikaksi εὐαγγέλιον, euangelion ‘hyvä sanoma’) tarkoittaa komea eri tulkintaa: 1. Kristinuskon ydinsanomaa Jeesuksesta Kristuksesta ja hänen kaikille ihmisille valmistamastaan pelastuksesta. 2. Evankeliumia, Raamatussa olevaa tai muuta kristinuskon alkuaikana aikana syntynyttä kirjaa, jossa kerrotaan Jeesuksen elämästä, kuolemasta ja ylösnousemuksesta. 3. Luterilaisessa teologiassa lain vastakohtana Raamatun sanomaa ja kristillistä julistusta siltä osin kun se kertoo mitä Jumala haluaa ihmiselle armosta antaa.

    Minulle evankeliumi merkitsee Jeesuksen seuraamista ja uskomista häneen, kasvamista armossa ja totuudessa sekä näistä molemmista opettamista ja opettamiseen oppimista.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Sakari Pöyhönen sanoo:

    Tänään televisioitu Maata näkyvissä tv-jumalanpalvelus erinomainen esimerkki armon evankeliumista ja sen soveltamisesta aikamme ja nuorten kielelle!

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Juha Heinilä sanoo:

      Kiitos Sakari. Pitää katsoa myöhemmin kertomasi jumis YLE Areenasta. Minä olin Tuomiosunnuntain messussa Markuksen seurakunnassa. Omilla teoilla kukaan ei pelastu. Olemme autuaita, jos meidät on kastettu ja uskomme Jumalaan Herraan Jeesukseen Kristukseen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Risto Rautkoski sanoo:

      Sakari olen täysin samaa mieltä erittäin onnistuneesta jumalanpalveluksesta Maata näkyvissä festareilla kohderyhmä huomioiden.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Juha Heinilä sanoo:

      Jumalan palvelus on aina kaiken ikäisille. Lapsille, nuorille ja meille aikuisille pitäisi AINA saarnata mahdollisimman yksinkertaisesti. Teologiset hienouksia ja muuta vaikeita kiemuroita voi käsitellä sitten pappien kesken.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • ismo malinen sanoo:

    Toivoa herättävää, kun näkee paljon nuoria Kristuksen lähellä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Martti Pentti sanoo:

    “Miksi eri sairaudet kuuluvat kristityille, eikä meidän tarvitse masentua, jos sairastamme jotain sairautta?” Masennuskin on sairaus. Siihen sairastunut ei voi pohtia, tarvitseeko hänen masentua vai ei. Joskus masennus tappaa; syvään tuskaan vajonnut saattaa lopettaa elämänsä päästäkseen masennuksesta eroon.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Juha Heinilä sanoo:

      Hyvä kommentti, kiitos Martti Pentti. Masennus on sairaus. Onneksi Suomessa terveys- ja lääkäriasemat ovat asíantuntevia ja hyviä. Ainut edellytys on, että sairastunut pääsee lääkäriin. Moniko häpeää kertoa masennuksesta? Onko kynnys kertoa masennuksesta jopa lääkärille?

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Juha Heinilä
    Juha Heinilä

    Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit