Maailman valkeus

Jeesus sanoo: ”Minä olen maailman valkeus; joka minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva elämän valkeus.” (Joh. 8:12)
Maailman valkeus

Mistä on kysymys, kun Raamattu puhuu ihmisten pimeydestä ja valosta?

Minkälaista valoa meissä itsessämme on?

Miksi on tärkeää tunnustaa syntimme?

Puhdista minut isopilla, että minä puhdistuisin, pese minut, että minä lunta valkeammaksi tulisin. (Ps. 51:9); miksi ainoastaan Jeesuksen veri puhdistaa meidät?

Mitä Jeesuksen seuraaminen tarkoittaa?

Mitä merkitsee eläminen Jeesuksen valossa?

Millä perusteella uskomme (tai emme usko), että on olemassa Taivas ja Helvetti?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
    • Jeesus antoi Pietarille ohjeet toimia seurakunnan paimenena: ”Ruoki minun karitsoitani.” Paimen kutsuu ja opastaa, ei kuulustele ja arvioi.

    • Martti Pentti, kannattaisi ehkä lukea koko kokonaisuus. Olisi käsittämätöntä, jos paimen katselisi vierestä eväsleipiään syöden, kun lampaat tallustelevat surman suuhun.

    • Hyvä paimen tarttuu sauvaansa ja lähtee vaikka oman henkensä kaupalla surmaa vastaan. Näinhän Paimenemmekin teki.

  1. Vaikka suomalaisessa Raamatussa ei olisikaan sanaa ’sakramentti’, sitä käytetään latinankielisessä Versio Vulgatassa. ’Sacramentum’ on suomennettu salaisuudeksi. Yksi tällainen kohta on 1. Tim. 3:16: ”Me tunnustamme, että meidän uskomme pyhä salaisuus on suuri: Hän ilmestyi ihmisruumiissa, hänet julistettiin vanhurskaaksi Hengen voimasta, enkelit saivat hänet nähdä, hänestä saarnattiin kansoille, häneen uskottiin maailmassa, hänet korotettiin kirkkauteen.”

  2. Ymmärrän, Juha, tarkoituksesi paimenen tehtävästä puhuessasi.
    Näin ovat oikeat paimenet menetelleet.
    1 Tess 5: 14. Me kehoitamme teitä, veljet: nuhdelkaa kurittomia, rohkaiskaa alakuloisia, holhotkaa heikkoja, olkaa pitkämieliset kaikkia kohtaan.
    Tuskin neuvoo tai rohkaisee ainakaan sellainen, joka avoimesti opettaa elämään Jumalan sanasta piittaamatta raskaissakin synneissä? Onko se sitten sitä oikeaa lähimmäisen rakkatta, voi tietysti syyllä kysyä. Kun sitten lammas joutuu kauas ylipaimenesta, ei hän useinkaan pidä puhuttelevan sanan kohteeksi tulemisesta. Kilvoittelijan tietä kulkeva taas ei sellaisesta pahastu, mukavaa kun joku on kiinnostunut siitä, olenko Jumalan lapsi.. Rauhan lapsi haluaa elää rauha yllään.

  3. Kertomus siitä, mihin oikea rakkaus johtaa:

    15 Kun he olivat einehtineet, sanoi Jeesus Simon Pietarille: ”Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä?” Hän vastasi hänelle: ”Rakastan, Herra; sinä tiedät, että olet minulle rakas.” Hän sanoi hänelle: ”Ruoki minun karitsoitani.”
    16 Hän sanoi hänelle taas toistamiseen: ”Simon, Johanneksen poika, rakastatko minua?” Hän vastasi hänelle: ”Rakastan, Herra; sinä tiedät, että olet minulle rakas.” Hän sanoi hänelle: ”K a i t s e minun lampaitani.”
    17 Hän sanoi hänelle kolmannen kerran: ”Simon, Johanneksen poika, olenko minä sinulle rakas?” Pietari tuli murheelliseksi siitä, että hän kolmannen kerran sanoi hänelle: ”Olenko minä sinulle rakas?” ja vastasi hänelle: ”Herra, sinä tiedät kaikki; sinä tiedät, että olet minulle rakas.” Jeesus sanoi hänelle: ”Ruoki minun lampaitani.

    • Herra Jeesus Kristus on Jumala ja meidän Hyvä Paimen, joka uhrasi itsensä, jotta me saisimme elää! Jeesus Kristus on maailman valakeus!

      Ylistys ja Kunnia Sinulle, Herra Jeesus Kristus!

    • En kirjoita Paimenta isolla kirjaimella muuten kuin tarkoittaessani Jeesusta. Mitä kaimoihini tulee, arvostan Marteista myös Toursilaista, Rautasta ja Simojokea.

    • Minä voisin kirjoittaa (ja ehkä olen kirjoittanutkin) uskonpuhdistaja Martti Lutheria tarkoittaen Paimeneksi, koska hän on luterilaisen kirkon arvostetuin opettaja, toki ei Jeesuksen tai apostolien veroinen. Pyhä Martti Luther on johdattanut meidät luterilaiset Hyvän Paimenen luo.

    • ”…toki ei – – – apostolien veroinen.” Tällainen vertailu lienee turhaa. Luther oli kuitenkin saanut paljon paremman koulutuksen kuin Galilean kalastajat. Saulus Tarsolaisella taisi olla aika lailla sivistystä oman aikansa mitoilla arvioituna. Toisaalta hän ei kuulunut ’niiden kahdentoista’ joukkoon. Jospa antaisimme kaiken kunnian Kristukselle ja lakkaisimme kumartelemasta muiden suuntaan!

    • Apostolit saivat oppinsa suoraan Jeesukselta. Arvostetut apostolit, etenkin pyhä apostoli Paavali johdattavat meidät Jeesuksen Kristuksen luo. Pyhä tohtori Martti Luther kääntäessään Jumalan kirjoitetun sanan Pyhän Raamatun kansansa kielelle ja samoin pyhä Mikael Agricola kääntäessään Pyhän Raamatun suomen kielelle ovat johdattaneet meidät Jeesuksen Kristuksen luo. Apostolit, samoin Luther ja Agricola Jumalan tärkeinä työntekijöinä ovat aina ansainneet meidän kiitoksemme.

      Palvomme ja kunnioitamme Jumalana ainoastaan Herraa Jeesusta Kristusta; kukaan ihminen ei voi saada tätä kunniaa.

    • Herramme Jeesus Kristus sanoo:

      “Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä. Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa. Muistakaa se sana, jonka minä teille sanoin: ’Ei ole palvelija herraansa suurempi.’ Jos he ovat minua vainonneet, niin he teitäkin vainoavat; jos he ovat ottaneet vaarin minun sanastani, niin he ottavat vaarin teidänkin sanastanne. Mutta kaiken tämän he tekevät teille minun nimeni tähden, koska he eivät tunne häntä, joka on minut lähettänyt. Jos minä en olisi tullut ja puhunut heille, ei heillä olisi syntiä; mutta nyt heillä ei ole, millä syntiänsä puolustaisivat. Joka vihaa minua, se vihaa myös minun Isääni. Jos minä en olisi tehnyt heidän keskuudessaan niitä tekoja, joita ei kukaan muu ole tehnyt, ei heillä olisi syntiä; mutta nyt he ovat nähneet ja ovat vihanneet sekä minua että minun Isääni. Mutta se sana oli käyvä toteen, joka on kirjoitettuna heidän laissaan: ’He ovat vihanneet minua syyttä’.” (Joh. 15:18-25)

  4. Pentti Tepsa
    ”Paavali julisti laista vapaata vanhurskautta, joka sitoutuu täysin Kristuksen seuraamiseen:”

    Paavali oli Rooman kansalainen, kyllä Roomallakin oli laki, ja kapinoitsijat joutuivat ristinpuulle. Voi olla, että Rooman laki ei koskenut eliittiä, johon Paavalikin saattoi kuulua, koska oli Rooman kansalainen, ja hänellä oli arvovaltaisia tuttavuuksia. Laki koski vain naisia, orjia, ja muukalaisia, eli maahanmuuttajia, ja valoitettujen maiden kansalaisia, pakanoita.

    Eräs keisari sanoi: ’Laki ei koske keisaria, keisarin sana on laki.’ Ja koska keisarit vaihtuivat, oli laki niin sanotusti mielivaltainen. Mutta ei eliitti eliittiä tuomitse tänäkään päivänä. Oikeutta voi kuitenkin saada, jos tuntee oman maansa lakia.

    Eräs käskynhaltija sanoi Israelilaisille, kun he eivät suostuneet ottamaan keisarin kuvia palvottaviksi isien lain ja omankin lain tähden että; ” Minullakin on herrani laki ja jos minä en sitä noudata, niin olen kuoleman oma, ja teitä vastaan ryhtyy taistelemaan hän, joka on minut lähettänyt.” Hän tarkoitti keisaria.

    Eikä myöhemmin perustettu kirkkovaltiokaan ollut ilman lakia, ja se vasta sortolaki olikin. Paavit halusivat osoittaa valtaansa mitä julmimmilla rangaistuksilla ja lakiviha saattaakin olla peräisin juuri omista lähtökohdista ja lain-toteutuksista, ja kuten kerroin Paavalilla oli omat syynsä, hän halusi ihmisistä Rooman kansalaisia, Kansalaisuus oi kuitenkin hyvin vaikea saada.

    Raamatusta olen ollut ymmärtävinäni, että lain pitäisi koskea kaikkia, että kaikkien tulee olla tasa-arvoisia lain edessä, niinkuin Jumalan edessä ovat. Ja raamtullinen toimii ohjeellisena.

  5. Raamatussa on tarina Iisebelistä, joka oli kuninkaan ulkomaalainen puoliso ja pyrki johdattamaan kuninkaan siihen suuntaan, että laki ei koske kuningasta ja hän voi tehdä mitä haluaa, profeetat eivät pitäneet tästä.

    Iisebel ei muutenkaan ollut pidetty ilmeisen pahantahtoisuutensa ja vallanhimonsa tähden ja hänelle kävikin lopulta huonosti kuten jokainen raamattua tunteva tietää.
    Hänestä on jäänyt sanonta, että lakia vastustavat ovat Iisebelin opissa. Ja eikö myös Jeesus ilmestyskirjassa ole menossa syöksemään Iisebeliä tautivuoteelle ja surmaamaan hänen lapsensa. Vaikka kuningas Jeehu Joosafatin poika teki sen jo aikoinaan.

  6. Tein eilen 17 km. patikkaretken yksin ja oli kyllä hieno kokemus. Tuon kulkemani polun patikoiminen on ollut vuosia haaveena. Milloin kenenkin kanssa olen sille polulle aikonut, mutta mikään ei ole toteutunut. Syystä tai toisesta. Nyt sain päähäni lähteä yksin ja kyllä olikin hyvä päätös. Siitä sain innostusta mennä yksin uudelleen ja vielä pitemmälle polulle. Samalla sain rohkeutta tarttua uusiin haasteisiin.

    Polulle on lähdettävä ensin yksin, jotta tietää minne vie muita. Siitä on kyse myös suhteessa Jumalaan ja hengelliseen toimintaan.

Kirjoittaja

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.