Maria - Ikuinen neitsyt

IMG_0204 Joulukuusi 2006 03 25 Kuvassa joulukuusi Limbessä Kamerunissa Autuaan neitsyen Marian päivänä 25.3.2006

Neljäs adventtisunnuntai on Maria -päivä. Jumalan äiti on odottanut lasta ja synnytys on lähellä. Joulu on Jeesuksen syntymän juhla. Vähää ennen ajattelemme hänen äitiään.

Luterilaisen tunnustuksen mukaan

1) Maria oli neitsyt ennen Jeesuksen syntymää.

2) Maria oli neitsyt synnyttämisen tapahtumassa. Hän ei menettänyt neitsyytensä merkkejä synnytyksen aikana.

3) Maria on neitsyt myös synnyttämisen jälkeen. Hän on ikuinen neitsyt.

Neljäs adventtisunnuntai yhdistää Marian päivän ja joulun. Ajattelemme inkarnaation suurta salaisuutta: Jumala otti ihmisyyden omaan olemukseensa Jeesuksessa. Jeesus on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Oikea oppi Mariasta eli mariologia on oikeata oppia Kristuksesta eli kristologiaa.

Tässä kirkkomme pitäytyy johdonmukaisesti yhteisen kirkon vanhaan perintöön. Tällä on valtava merkitys ekumeenisessa yhteistyössä. Olemme samassa joukossa kaikkien vanhan kirkon perinteeseen pitäytyvien kirkkojen kanssa.

281 kommenttia

  • Seppo Heinola sanoo:

    Proklos eli 400 vuota tapahtumien jälkeen. Minkä varman totuuden nykyaika sanoo 1600-luvun ihmeistä… Kirkon opillisen kehityksen vaatimista erityistoimista anta hyvän kuvan historioitsija Procopius: http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Procopius/Anecdota/home.html

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Anne Heikkinen sanoo:

    Poistokirjojen hyllystä poimin sunnuntaina kirjan Simon Pietari / Gunnar Hillerdal/ Sley kirjat

    Kappale: Jaakobista Herran veljestä tulee Jerusalem – lähetyksen johtaja.

    Eusebius lainaa Kirkkohistoriassaan hellenistijuutalaisensen Hegesippuksen kirjaa ” Muistiinpanoja”, Hypomentta. Tutkijat sanovat Hegesippuksen tuleen Roomaan 160 vaiheilla. Lainaus kuuluu näin. ” Apostolien rinnalla johtoon tuli Herran veli Jaakob, jota Herran ajoista lähtien meidän päiviimme saakka on kutsuttu “vanhurskaakksi” sillä Jaakob nimisiä oli useita.”

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Matias Roto sanoo:

    Anne

    Kiitos kommentistasi

    Ortodoksisen perinteen mukainen kuvaus hänestä löytyy osoitteesta:

    http://www.ortodoksi.net/index.php/Apostoli_Jaakob%2C_Herran_veli

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Matias Roto sanoo:

    Jaakob Vanhurskaan seuraaja Jerusalemin piispana oli Joosefin veljen Kloopaan poika Simeon, kreikaksi Συμεὼν ὁ τοῦ Κλωπᾶ , jota myös Simon Jerusalemilaiseksi on kutsuttu. Hänet ristiinnaulittiin Trajanuksen aikana, joko 107/108 tai 115-117, kaksi tavallisimmin esitettyä ajoitusta antaakseni.

    Hänestä voi lukea esimerkiksi osoitteesta:

    http://www.ortodoksi.net/index.php/Simeon_Jerusalemilainen

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Matias Roto
    Matias Roto

    Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kaupunginvaltuutettu ja tarkastuslautakunnan varapuheenjohtaja Somerolla. Lounais-Hämeen ammatillisen koulutuksen kuntayhtymän valtuutettu. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu ja kirkkoneuvoston jäsen sekä Tampereen hiippakuntavaltuuston jäsen ja Kirkolliskokouksen 3. varajäsen. Vanhemmat lapset ovat jo aikuisia, kotona vielä prinsessat Hilary ja Elvira.