Maria – Ikuinen neitsyt

IMG_0204 Joulukuusi 2006 03 25 Kuvassa joulukuusi Limbessä Kamerunissa Autuaan neitsyen Marian päivänä 25.3.2006

Neljäs adventtisunnuntai on Maria -päivä. Jumalan äiti on odottanut lasta ja synnytys on lähellä. Joulu on Jeesuksen syntymän juhla. Vähää ennen ajattelemme hänen äitiään.

Luterilaisen tunnustuksen mukaan

1) Maria oli neitsyt ennen Jeesuksen syntymää.

2) Maria oli neitsyt synnyttämisen tapahtumassa. Hän ei menettänyt neitsyytensä merkkejä synnytyksen aikana.

3) Maria on neitsyt myös synnyttämisen jälkeen. Hän on ikuinen neitsyt.

Neljäs adventtisunnuntai yhdistää Marian päivän ja joulun. Ajattelemme inkarnaation suurta salaisuutta: Jumala otti ihmisyyden omaan olemukseensa Jeesuksessa. Jeesus on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Oikea oppi Mariasta eli mariologia on oikeata oppia Kristuksesta eli kristologiaa.

Tässä kirkkomme pitäytyy johdonmukaisesti yhteisen kirkon vanhaan perintöön. Tällä on valtava merkitys ekumeenisessa yhteistyössä. Olemme samassa joukossa kaikkien vanhan kirkon perinteeseen pitäytyvien kirkkojen kanssa.

  1. Neitsyt aviovaimo ei ollut juutalaisuudessa ihanne. Maria on juutalainen nainen ei kreikkalainen. Antakaa Marian olla sitä ja ihminen. Pitäisi perustaa näpit irti Mariasta liike. ”Hän huomasi että neitsyyden ja äitiyden yhdistämisessä Mariasta tuli kaikkien naisten esikuva.” Mahdoton esikuva, mahdoton ihanne kenellekään naiselle Marian jälkeen. Mikäli tälläinen ihanne jollakulla, ei ihme jos nainen voi huonosti ja avioliitot voi huonosti, koska jokaisen miehen vaimo on niin kaukana ihanteesta.

  2. Kimmo: ”Jaa, että kaikkien naisten pitäisi pyrkiä Marian esikuvan mukaisesti synnyttämään lapsensa neitseellisesti ja elämään elämänsä loppuun asti menettämättä immenkalvoaan? Mitenköhän tuo nyt sitten onnistuisi? Pistämällä koko biologia uusiksi vai?

    Kimmo, puhut ihan järkeviä. Järkipuheet ovat totuutta! Olen aina ollut sitä mieltä, että Totuus on Majesteetti, sen edessä on aina kumarruttava, vaikka se tulisi harhaopisen tai jonkun muun oppositiossa olevan, jopa mielestämme väärän suusta!

    Tätä mieltä oli myös Luther: Jos minulle ei selvåsti Raamatun tekstillä ta jollain muulla selvällä järkipuheella osoiteta, että olen väärässä, en peruuta puheitani. Tässä seison enkä muuta voi! Kukaan ei voi toimia omaatuntoansa vastaan! Jumala minua auttakoon!

    Tässäpä olisi monelle meistä jotain oppimista! Jos totuuta tulee vastaan, tulisi se aina myöntää reilusti. Olet oikeassa! Mutta eikös vain pelätä, etteivät muut pääsisi käsitykseen, että olet tuon toisen suhteen samassa kelkassa kaikessa muussakin!

    Rauli, sinä näytä osaavan tämän taidon. Mielestäni kuitenkin piilotat ja miedonnat viestisi niin hienovaraisiksi, että vastapuolen karvat eivät nouse edes sen vertaa pystyyn, että huomaisivat viestisi kärjen. Mielestäni myöskin kaikki järjettömät ja pässinpääajatukset tulisi torjua selvällä suomen kielellä. Suomalaisen juntin korviin ei viestit mene liiallisella hienotunteisuudella! Vanha sanonta: Jos ei suutu, ei muutu!

    Rotolle sen verran, että jätät keskusteluissa vastaamatta suoriin kysymyksiin ja puhut ohi muista asioista. Tämä ei ole mielestäni rehellistä! Jos vielä vastapuolta vihjailemalla tai muutoin pyrit leimaamaan tavalla tai toisella eksyttäjäksi tai eksyneeksi ja siten turhentamaan vastaan tulevan totuuden ja joudut väärästä todistuksesta ja toisen tuomitsemisesta tuomiolle!

    Otan yhden esimerkin. Allekirjoittanutta yrität leimata epälogiseksi, kaiken maailman raamatunlauseita viskeleväksi eksyttäjäksi ja luuhariksi, joka yrittää uskotella kuuluvansa Kristuksen ruumiiseen, vaikkei kuulu kirkkoon. Jopa väität, että en ole ”muistanut”, että ”jolla ei ole kirkko äitinä, ei voi olla Jumala Isänä”. Minun Raamatussani ei kyllä tällaista sanaa löydy! Siksi en pysty sitä ”muistamaan” enkä ottamaan väitettäsi todesta!

    Vastaan tähän, kuten muistaakseni Aku Räty vastasi eräälle lestadiolaisukolle, joka väitti, että ”minullapa ovat taivasten valtakunnan avaimet taskussani”: ”Älähän kilistele avaimiasi. Minnoon ollu jo vuosikymmeniä sisällä!”

    Valitettavasti en usko, että ketään voidaan jollakin vääristetyllä kastelirutuksella kenenkään ihmisen, papin tai gurun toimesta liittää Kristuksen ruumiiseen! Sen tekee sanojensa mukaan Herra Jeesus itse: ”Minä rakennan seurakuntani”! Tämä tapahtuu, kun ihminen tekee parannuksen, tunnustaa Jeesuksen Herrakseen ja uskoo sydämestään, että Hän on kuolleista noussut!

  3. Olen imarreltu kommenteissanne. Lämmittää, vaikka täällä meillä vaimoni kanssa on reilut 30 astetta muutenkin kuumaa. Jehovan todistajana en ole tottunut moisiin, mikä pitää egon terveellä tasolla.

    Meillä ihmisillä on luokkaan, lahkoon tai kuppikuntaan katsomatta taipumus ylenkatsoa vastakkaisia mielipiteitä. Mestarin opetuksen kulmakiviin kuului säälintunne niitä kohtaan, joita oli opetettu väärin. He olivat ”lampaita ilman paimenia”. Ja nykyään sellaisia on vaikka kuinka paljon.

    Vaikka olen kirkon jättänyt jo yli 30 vuotta sitten, minulla on tuttavapiirissäni useita teologisessa opinnäytteensä antaneita. Nimiä en kerro, koska heidän kannaltaan se ei olisi korrektia. Jehovan todistajan kaveri ei voi olla kunnon kristitty, kuuluu kuiske.

    Olette ennakkoluulottomia keskustelijoita te Anne ja Reino, mutta annan kuitenkin erityismaininnan Matiakselle. Luulen, että Marian immenkalvo on tämän keskustelun tuoksinassa rikkoutunut varsin perusteellisesti.

  4. Mielenkiintoista nähdä kuinka kovasti kirjoituttaa – ja millä kiihkolla – kristikunnan ikivanha usko Vapahtajamme äidin kunniakkaasta tehtävästä toimia Jumalan synnyttäjänä.

    Jatkan Prokloksen ajatuksia:

    Prokloksella on ajatus ettei kristinusko ole vain miesten uskonto, vaan mitä suurimmassa määrin myös naisten. Neitsyt Maria on erinomainen malli siitä miten hänen kauttaan Eevan kautta tullut lankeemus muuttoi uuden ihmiskunnan aluksi Marian pojassa. Eeva synnytti Kainin joka tappoi veljensä, Maria synnytti Jeesuksen joka pelasti maailman. Eevan ja Aadamin lankeemus toi kuoleman, Marian poika toi tullessaan elämän, ikuisen.

    Proklos kirjoittaa mm seuraavaa:

    ”Naiset rientäkööt, sillä täällä on nainen, joka ei osoita kuoleman puuta vaan synnyttää elämän hedelmän. Myös neitseet rientäkööt, sillä Neitsyt on synnyttänyt neitsyyttään vahingoittamatta. — Äidit rientäkööt, sillä Neitsytäiti on korvannut tottelemattomuuden puun elämän puulla. Tyttäret rientäkööt, sillä tyttären kuuliaisuus mitätöi äidin tottelemattomuuden häpeän.” (Oratio 4.2)

  5. Tuossa edellä tämän keskustelun puheenvuorossa Prokloksen logiikkaa oli väärin ymmärretty eräässä tämän ajatusta vastustaneen lauselmassa.

    Ei ollut huomattu mitkä vaihtoehdot Proklos yhdisti.

    Vastakkain oli kaksi ryhmää naisia, jotka edelleenkin ovat kahtena eri ryhmänä monen kielen kielenkäytössä: neiti >< rouva.

    Neitsyenå eli siis naimattoman naisen ruumiillisessa olemuksessaan säilyttäneenä hän voi olla kaikkien neitsyeiden eli naimattomien esikuvana

    ja

    naimisissa olevana eli lapsen synnyttäneenä hän saattoi olla kaikkien naimisissa elävien eli tuona aikana myös lapsia synnyttävien esikuvana.

    Nämä Prokloksen ajatuksen kaksi naisten ryhmää ovat siis yhteensä kuvaus siitä että Autuas Neitsyt voi olla kaikkien naisten yhteinen esikuva ja täydellisen naiseuden huipentuma ja yhteenveto. Hänen persoonassaan siis jokaisella naisella on innoituksen ja voiman lähde.

    Tässä olen siis yrittänyt selittää mikä oli Prokloksen lauseen varsinainen sanoma tuolla aikaisemmin. Prokloksen lauseen väärentämisellä tuo perustava näkökulma hävisi näkyvistä ja tulos oli ajatuksellisesti yhtä eriskummallinen kuin Boeing 737 lentokonetta olisi yritetty uittaa Viking linen ruotsinlaivana.

  6. Jumala on luonut kaiken. Hän myös ylläpitää koko luomakuntaa. Koko maailmankaikkeus pysyy pystyssä vain siksi että Jumala alati pitää siitä huolta.

    Kaikki maailmankaikkeutemme luonnonlait ovat kuin tuolirivi jonka jonkun seurakuntasalin vahtimestari panee hyvään järjestykseen. Vielä helpompaa kuin vahtimestarin on ottaa tuo rivistä ja sijoittaa se toisella tavalla, vielä helpompaa Jumalan on poiketa ylläpitämästään järjestyksestä ja sijoittaa joku tapahtuma toiseen muotoon eli tehdä ihme. Ihminenhän tarvitsee käsiään uudelleen järjestelyyn, mutta Jumala voi puuttua itse olemuksen ytimen kautta. Koko maailmankaikkeuden luomiseenkin hän käytti vain sanaansa.

    Jumala otti ihmisyyden Jeesuksessa. Vielä helpompaa kuin talon rakentajan on astua valmistamaansa taloon, vielä helpompaa Jumalan on tulla maailmaamme neitsyen kohtuun.

    Tapahtuman todellinen ihme on paljon suurempi ja syvällisempi kuin inhimillinen neitsyys. Tapahtuman todellinen yliluonnollinen olemus on Tekijän ja tehdyn yhdistyminen, Jumalan ja ihmisen yhdistyminen niin, että yhdessä persoonassa ovat Jumala ja ihminen niin että nämä luonnot ovat yhtä persoonaa erottamattomasti, mutta luontoja sekoittamatta. Jeesus ei ole fifty-fifty periaatteella osaksi Jumala ja osaksi ihminen vaan kokonaan Jumala ja kokonaan ihminen yhtä aikaa ja kokonaisesti yhdessä persoonassa.

Kirjoittaja

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25