Messias ratsastaa aasilla

Kun Hoosiannaa laulettiin, niin Jeesus ratsasti aasilla Jerusalemiin.
Kun 20.12.2006 Kamerunissa vietettiin koulujen päättäjäisiä, niin joulupukki ratsasti hevosella lastemme koulussa. Yksi oppilas jokaiselta luokalta pääsi mukaan hevosen kyytiin. Meidän Elvira omalta luokaltaan.

Laulaen taivallettiin pyhiinvaellusmatka Jerusalemiin

Jerusalemiin matka kuljettiin jalkaisin. Useinkin kuljettiin pitkinä kulkueina, eräänlaisina karavaaneina. Matkan aikana laulettiin yhdessä. Yksi aloitti ja toiset yhtyivät mukaan. Sitten toinen aloitti ja taas laulettiin yhdessä. Näin matka sujui miellyttävämmin ja väki muodosti turvallisen matkaseurueen.

Kun Jeesus vähää ennen kärsimistään saapui aasilla ratsastaen Jerusalemiin, niin väkijoukon laulu ei ollut mikään outo ilmiö. Tapahtuma muodostui merkittäväksi siksi, että tällä kertaa väkijoukko ylisti Jeesusta. Hän sai sellaisen kohtelun, joka kertoi hänen olevan Jumalan valtakunnan esiintulon täyttymys. Juuri hänessä toteutuivat Vanhan testamentin profetiat. Nyt oli koittanut se hetki, jolloin Jumala katsoi kansansa puoleen. Nyt oli Messiaan aika. Jumala lähestyy pyhää kaupunkia.

Sunnuntai 01.12.2019
1. adventtisunnuntai
Kuninkaasi tulee nöyränä
1. lukukappale: Sak. 9:9-10

Jeesuksen elämä seurasi tuon ajan Raamatun, meidän Vanhan testamenttimme, viitoittamaa tietä. Lukemattomat ennustukset saivat täyttymyksensä.

Sakarjan kirjan profetia

Jeesuksen ratsastus aasilla liittyi vanhaan perinteeseen. Aasilla ratsastaminenkin oli mainittu profeetta Sakarjan kirjassa. Tämän sanoma kertoi Raamattunsa tunteville enemmän kuin Englannin kuninkaallisten saapumista hevosilla johonkin tilaisuuteen suurten kansanjoukkojen ympäröimänä.

Vanha ja uusi sitoutuivat yhteen. Jotain uutta oli alkamassa. Jumala lähestyy väkijoukkoja. Ylistys ja riemu täyttävät mielet. Jumala saapuu kansansa keskelle. Ottaa yhteyttä ihmisiin ja osoittaa heille mielisuosionsa.

Samaan aikaan tämä kaikki toteutuu tuhansia vuosia vanhan perinteen sääntöjen mukaan. Perinnettä ei katkaista, vaan se saa uuden sisällön: Jeesus on Messias. Jeesuksessa Jumalan läsnäolo toteutui. Juuri hän on Immanuel, Jumala meidän keskellämme.

Iloitse, tytär Siion!
Riemuitse, tytär Jerusalem!
Katso, kuninkaasi tulee.
Vanhurskas ja voittoisa hän on,
hän on nöyrä, hän ratsastaa aasilla,
aasi on hänen kuninkaallinen ratsunsa.

Jeesus on koko maailman Vapahtaja

Jeesuksen pelastusteko on voitto synnin, Perkeleen ja kuoleman vallasta. Kaikki pahuuden henkivallat menettivät ratkaisevan asemansa. Niiden pahuus muuttui jo tappion kärsineen viimeiseksi taisteluksi jo ratkaisevan voiton saanutta Jumalaa vastaan.

Jeesus tuli Jerusalemiin täyttämään pelastustyönsä: Kärsimään, kuolemaan koko maailman puolesta meidän syntiemme sovitukseksi, käymään kuoleman ja haudan tien, mutta sitten myös ylösnousemuksellaan avaamaan oven tulevaisuutta kohti, päästämään meidät ikuisen elämän perillisiksi.

Nöyrtymisellään ja alennuksen tien kokonaan läpi käymällä hän toi voiton koko ihmiskunnalle. Koko maailma on sovitettu Jumalan kanssa. Koko maailmalle kuuluu sanoma: Uusi aika on koittanut. Jumalan valtakunta on tullut luoksemme. Saamme iloiten ja luottavaisin mielin käydä tulevaisuutta kohti. Jumala on kanssamme ja me kuljemme hänen kanssaan.

Sanoma Jeesuksesta kuuluu koko maailmalle, maan ääriin asti.


Hän julistaa kansoille rauhaa,
hänen valtansa ulottuu merestä mereen,
Eufratista maan ääriin asti.

Sakarjan profetiasta Hoosianna hymniin

Sakarjan profetia on vaikuttanut Matteuksen evankeliumin kuvaukseen Jeesuksen saapumisesta Jerusalemiin aasilla ratsastaen. Vanhan perimätiedon mukaan evankelista Matteus kuoli marttyyrikuoleman Etiopiassa sikäläisen kirkon piispana.

Matteuksen evankeliumin kuvaus puolestaan on vaikuttanut virsikirjan ensimmäisen virren syntyyn: Ensimmäisenä adventtina laulamme kirkoissamme Hoosianna -hymnin:

Hoosianna, Daavidin Poika,
kiitetty olkoon hän!
Kiitetty Daavidin Poika,
joka tulee Herran nimeen.
Hoosianna, hoosianna,
hoosianna, hoosianna!
Kiitetty Daavidin Poika,
joka tulee Herran nimeen.

(Virsikirjamme virsi nro 1)

2 kommenttia

  • Matias Roto sanoo:

    Aikoinaan kun pikkupaasto ulottui 40 arkipäivää ennen joulua tämä Kristuksen kuninkuuden sunnuntai kertoi siitä, että oikea joulun vietto on sitä että antaa Vapahtajamme tullaa meidän ihmisten yhteisöön kaiken keskipisteeksi.

    Jumalan tulo luoksemme on joulun suuri sanoma ja juhlaan valmistautumisen ydin on hänen tulonsa riemullinen vastaanottaminen.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Matias Roto
    Matias Roto

    Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kaupunginvaltuutettu ja tarkastuslautakunnan varapuheenjohtaja Somerolla. Lounais-Hämeen ammatillisen koulutuksen kuntayhtymän valtuutettu. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu ja kirkkoneuvoston jäsen sekä Tampereen hiippakuntavaltuuston jäsen ja Kirkolliskokouksen 3. varajäsen. Vanhemmat lapset ovat jo aikuisia, kotona vielä prinsessat Hilary ja Elvira.