Mikä on kirkon virallisen lähetysjärjestön aseman merkitys?

Otsikon aihepiiriä sivuavan edellisen kirjoitukseni kommenttiketju on paisunut jo aika laajaksi ja otsikon aihe ansaitsee ihan oman kirjoituksensa. Lähetystyötä tekevän järjestön asema yhtenä kirkon virallisista lähetysjärjestöistä ei merkitse vain mahdollisuutta saada osaansa paikallisten seurakuntien tai seurakuntayhtymien kansainväliseen toimintaan varaamista varoista taikka varmuutta vuotuisista kolehtipäivistä kirkkohallituksen määräämällä listalla. Asema kirkon virallisena lähetysjärjestönä merkitsee ennen kaikkea sitä että järjestöt toimiessaan lähetyskentillä edustavat virallisesti Suomen ev.lut. kirkkoa ja kirkkomme lähetystyötä.

Kirkkomme paikalliset seurakunnat tekevät yksittäisiä lähettejä koskevat nimikkolähetti sopimukset kirkkomme virallisten lähetysjärjestöjen kanssa. Näiden nimikkolähettien työn tukemiseksi paikalliset seurakunnat järjestävät toimintaa, joihin yksittäiset seurakuntalaiset voivat vapaaehtoisina osallistua.

Edellisessä blogikirjoituksessani käsitelin tilannetta, jossa joukko kirkkomme luottamushenkilöitä kyseenalaisti valta osan kirkkomme lähetysjärjestöistä aseman kirkkomme lähetystyön tekijänä. Käytännössä tämä merkitsee sekä mainittujen järjestöjen toiminnan kyseenalaistamista varsinaisilla lähetyskentillä että Suomessa tavallisten seurakuntalaisten paikallisissa seurakunnissa kyseisten järjestöjen toiminnan tukemiseksi tekemän työn kyseenalaistamista.

Seikka, että yksittäisestä seurakunnasta ei jonakin vuonna jaeta budjettivaroja juuri kyseiselle järjestölle, ei vielä välttämättä merkitse tätä. Syitä voi olla muitakin. Esitys kokonaiskirkolliselle päätöksentekoelimelle lähetysjärjestön aseman lakkauttamisesta merkitsee juuri tätä. Kyse on yksiselitteisesti tahdon ilmaisusta, ettei kyseisten järjestöjen toimintaa lähetyskohteissa enää luettaisi kirkkomme ulkomaantoiminnaksi ja ettei kyseisten järjestöjen toiminnan hyväksi tehtävää työtä kotimaassa enää katsottaisi toiminnaksi Suomen ev.lut. kirkossa. Käytännössä tämä siis merkitsee tahtotilaa, ettei paikallisten seurakuntien jäsenten ja paikallisten lähetyssihteerien työtä kyseisten järjestöjen hyväksi luettaisi enää seurakuntien omaksi toiminnaksi.

Olen vakaasti sitä mieltä että tuhansien ihmisten hengellisen aktiviteetin rajaaminen kirkkomme toiminnan ulkopuolelle olisi merkittävä isku kirkkomme ykseyttä vastaan.

  1. Esa Blomster: ”Tässä on tärkein asia huomata että Jumala ITSE puhuu Moosekselle nämä asiat.”

    Apostoli on eri mieltä.

    ”Mitä varten sitten on LAKI? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin ENKELIN KAUTTA, välimiehen kädellä.”

    Hesekiel antaa käskyille seuraavan määritelmän:

    ”…koska he eivät pitäneet minun käskyjäni, vaan ylenkatsoivat minun käskyni, rikkoivat minun sapattini ja heidän silmänsä pälyivät heidän isiensä kivijumalain perään.
    Niinpä minäkin annoin heille käskyjä, jotka eivät olleet hyviä, ja oikeuksia, joista he eivät voineet elää,”

    Kerro miksi?

    Jotkin kristityt lainaavat lakia ja käskyjä, joihin juutalaisuus kompastui. Lakikristillisyys on kompastunut myös, mutta on kykenemätön sitä huomaamaan, koska kirjain kuolettaa heidät samoin kuin juutalaiset.

    Lisäksi on hyvä huomata, että Mooseksen laki kaikkineen kumottiin ensimmäisessä apostolisessa kokouksessa Jerusalemissa. Jos haluatte laista elää, niin lain mukaan teidät tuomitaan ja olette kirottuja, mikäli ette täytä lain vaatimuksia pilkkuja myöten.

    Kun joku vetää Mooses -kortin keskustelussa, niin antaa samalla todistuksen, ettei ymmärrä evankeliumista sanaakaan. Laki ja armo ei sovi samaan taloon.

    • Timo Tuomaala
      Voisitko antaa tarkennuksen tuohon mistä tarkkaan ottaen Apostoli on eri mieltä.?

      En oikein ymmärrä,kun korostat tuota sanaa enkeli,miksi korostat sitä.?

      Kun nuo tarkennat vastaan mielelläni ja noihin muihinkin mitä kysyit : – )

  2. Tapio Tuomaala,ei Timo kuten vahingiossa kirjoitin,anteeksi siitä.

    “Tässä on tärkein asia huomata että Jumala ITSE puhuu Moosekselle nämä asiat.”

    Korostin sitä että JUMALA PUHUUi Moosekselle,tapahtui se enkelin kautta tai muulla tavalla,Jumala ilmaisee asenteestaan samaa sukupuolta kohdistuneeseen makaamiseen .

    Hesekielin kirjan kohta johon viittaat,selkenee sillä, kun lukee asiayhteyden.

    20:19 Minä olen Herra, teidän Jumalanne; minun käskyjeni mukaan vaeltakaa, minun oikeuksiani noudattakaa, ne pitäkää
    20:20 ja pyhittäkää minun sapattini; ne olkoot merkkinä välillämme, minun ja teidän, että tulisitte tietämään, että minä olen Herra, teidän Jumalanne.
    20:21 Mutta lapset niskoittelivat minua vastaan: he eivät vaeltaneet minun käskyjeni mukaan, eivät noudattaneet minun oikeuksiani, niin että olisivat ne pitäneet, – jotka ihmisen on pidettävä, että hän niistä eläisi – ja rikkoivat minun sapattini. Niin minä ajattelin vuodattaa kiivauteni heidän ylitsensä ja panna vihani heissä täytäntöön erämaassa.
    20:22 Mutta minä pidätin käteni ja tein, minkä tein, oman nimeni tähden, ettei se tulisi häväistyksi pakanain silmissä, joitten silmäin edessä minä olin vienyt heidät pois.
    20:23 Kuitenkin minä kättä kohottaen vannoin heille erämaassa, että minä hajotan heidät pakanain sekaan ja sirotan heidät muihin maihin,
    20:24 koska he eivät pitäneet minun käskyjäni, vaan ylenkatsoivat minun käskyni, rikkoivat minun sapattini ja heidän silmänsä pälyivät heidän isiensä kivijumalain perään.
    20:25 Niinpä minäkin annoin heille käskyjä, jotka eivät olleet hyviä, ja oikeuksia, joista he eivät voineet elää,
    20:26 ja annoin heidän saastua lahjoistansa, siitä, että polttivat uhrina kaiken, mikä avasi äidinkohdun, jotta saattaisin heidät kauhun valtaan ja he tulisivat tietämään, että minä olen Herra.

    Jumalan Lain saaneiden lapset alkoivat niskoitella eivätkä vaeltaneet käskyjen mukaan,Jae 21
    tämän tähden jumala antoi heille käskyjä jotka ei olleet hyviä ja oikeuksia joista he eivät voineet elää.
    Aikaisemmin tässä luvussa Jumala ilmoittaa niistä käskyistä ja oikeuksista joista voi elää
    20:11 niin minä annoin heille käskyni ja tein heille tiettäviksi oikeuteni: se ihminen, joka ne pitää, on niistä elävä

    tuo mitä sanot Mooseksen Lain kumoamisesta ei pidä paikkaansa alkuusakkaan.

    Jeesus sanoo Matteuksen evankeliumissa :
    5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
    5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

    Huomioi Jeesus tuli täyttämään Lain,ei kumoamaan.
    Kristuksessa Jeesuksessa laki on täytetty meidän puolestamme.
    Vanhurskautta ja uskoa ei saada lakia noudattamalla,mutta se ei tarkoita lain kumoutumista,vaan laki on voimassa edelleen.
    Laki ja armo sopii mainiosti samaan taloon.koska se on tullut meidän puolellemme ,

    Galatalaiskirje:
    3:24 Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme. >> Jakeen lisätiedot
    3:25 Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.

  3. ”Olen vakaasti sitä mieltä että tuhansien ihmisten hengellisen aktiviteetin rajaaminen kirkkomme toiminnan ulkopuolelle olisi merkittävä isku kirkkomme ykseyttä vastaan.” kirjoitta blogisti Jukka.

    Olen samaa mieltä. En millään käsitä Sari R-L:n kommenttien yksipuolista ja negatiivista näkemystä kirkon lähetysjärjestöistä. Aina kun luen Sarin kommentin niin minulle tulee kummallinen tunne, että hän puhuu eri asiasta kuin itse käsieltävä aihe on. Tulee vaikutelma, että lähetysjärjestöjen keskeisin (kuten eräs toinenin kommentoija esitti) tehtävä on joidenkin tahojen syrjintä. Oleellista on, että jatkuvasti käytetään ilmaisua ”syrjintä”, mikä on hyvin negatiivisesti leimaava ilmaisu. Uskon, että tuon syrjintä-sanan viljelemisen kautta jotkut lähetysjärjestöjä ja niiden lähetyskentillä tekemää ansiokasta työtä tuntemattomat alkavat ihan oikeasti uskoa, että lähetysjärjetöt kuluttavat kaiken aikansa toisten syrjimiseen.

    Miksi Tulkaa kaikki-liikkeen edustajat käyttävät kaiken arsenaalinsa (ainakin mediassa) lähetysjärjestöjen syrjintään? Eikö Tulkaa kaikki-liikkeellä ole mitään muuta agendaa? On iheellista kysyä, kenen pussiin liike pelaa? Rehellisesti sanottuna tulee vaikutelma, ettei ainakaan kirkon hyväksi. Ja kuitenkin Tulkaa kaikki-liike kertoo olevansa kirkon asialla. Mihin unohtui evankeliumi, sanoma Jeesuksesta, syntien sovittajasta ja pelastajasta? Sehän se on lähetysjärjestöjen keskeisin sanoma ja sen julistaminen niiden keskeisin tehtävä. On asiatonta antaa ymmärtää, että lähestysjärjestöt vain syrjivät, syrjivät ja vieläkin syrjivät.

    Kummallista on myös se toisia määräävä asenne ja retoriikka, mikä tulee ilmi Tulkaa kaikki-liikkeen tai siihen kuuluvien yksityishenkilöiden nimissä lähetyistä kirjelmistä milloin kirkkohallitukselle tai muulle taholle. Käsketään toimimaan lähettäjien tahdon mukaisesti, vieläpä viipymättä jne. Asenne on hyökkäävä, ei ollenkaan yhteistä tietä etsivä.

Kirjoittaja

Jukka Kivimäki
Jukka Kivimäki
Aktiiviseurakuntalainen Espoosta. Päivätyössä ammatillisen koulutuksen parissa.