Miksi Golgatan risti on niin tärkeä?

Ensinnäkin on olemassa ja voimassa Jumalan laki, joka vaatii meiltä täydellistä rakkautta Jumalaa ja lähimmäistä kohtaan. (Matt. 22:37-39; 3. Moos. 19:18; 5. Moos. 6:5). Paljon muitakin neuvoja, ohjeita, varoituksia, kehotuksia ja vaatimuksia löytyy paljon Raamatusta.

Uskaltaako siis joku vielä väittää, että hän pystyy noudattamaan esim. kymmentä käskyä ja tätä rakkauden kaksoiskäskyä pienintä piirtoa myöten. 9. ja 10. käsky kieltävät jopa kaikenlaisen himoitsemisenkin. Kun esim. näet jonkun toisen hienon talon, kauniin puolison ja vaikka upean urheiluauton ja ajattelet mielessäsi: Olisipa tämä kaikki minun, on sekin jo käskyjen rikkomista. Näin korkealle on lain rima nostettu.

Jeesus sanoo: ”Mooses antoi teille lain eikä kukaan teistä sitä täytä”. (Joh. 7:19) Nyt ihmisen täytyy itse hyvittää ja maksaa rikkomuksensa lakia kohtaan tai sitten tarvitaan joku toinen tekemään se hänen puolestaan. Tässä astuu Jeesus Kristus kuvaan mukaan.

Hän Golgatan ristillä oli meidän sijaisenamme. Oikeastaan meidän paikkamme olisi ollut roikkua ristillä, mutta Jeesus teki sen meidän ja koko maailman puolesta. (2. Kor. 5:15) Hän kärsi syntien rangaistuksen. (Jesaja 53)

Siellä koko maailman synti otettiin pois. (Sakarja 3:9; Joh. 1:29; Hebr. 9:22, 26; 1. Joh. 3:5; Ilm. 1:5) Siellä tapahtui synneistä puhdistaminen. (Hebr. 1:3) Maailman syntien sovitus ja lunastus eli vapaaksi osto myös tapahtui samalla hetkellä ja kertaa. (2. Kor. 5.19; 1. Joh. 2:2, 1. Tim. 2:6) Käärmeen eli saatanan pää murskattiin. (1. Moos. 3:15) Armo yli kaikkien valtava on! Armotaivas piirittää meitä kaikkia ja on yllämme!

Kunpa käsittäisimme aina vain syvemmin ja vahvemmin tämän armon ja juurtuisimme ja rakentuisimme enemmän tähän ja tästä evankeliumista. Niin suurta syntiä ei ole olemassakaan, jota lunastus eli syntivelan täysmaksu ei koskisi. (Ef. 1:7; Kol. 1:14) Usko siis tämä valtava armo ja rakkaus omalle kohdallesi (Joh. 3:16; Apt. teot 16:31) , omista ja pidä hyvänäsi Jeesus ja Hänen laupeutensa ja kiitä ja ylistä Jumalaa. (Psalmi 107:1-2; 108:1, 113:1; 117:1-2)

Tästä saat myös  voimaa ja halua elämään oikeata kristitylle sopivaa elämää, vaikka se ei tässä elämässä toteudukaan täydellisesti. Vasta taivaassa kaikki vajaa on täydellisesti poissa. Ja kun lankeemuksiakin ja kompastumisia vääjäämättä tulee matkalla, saat ne uskoa katuen ja synnit tunnustaen anteeksi Jeesuksen nimen ja veren tähden. (Apt. teot 19:17-18; 1. Joh. 1:9; Psalmi 32:1-5; 130) Muistakaa, kun taistelumme alkaa, sen etukäteen olemme voittaneet. Pysykäämme Jumalan armossa! (Apt. teot. 13:43)

Jeesus puhuu, Vakuutuksen saa nyt moni murheinen, Kuullen anteeksantamuksen Kaikille jo tullehen, Siitä saa he riemun syyn, kyynel vaihtuu hymyilyyn, kyynel vaihtuu hymyilyyn. (Edellinen Siionin Kannel 145:4)

Käykäämme usein ehtoollisella ja muistakaamme kastettamme, joissa meille on armo ja anteeksiantamus henkilökohtaisesti annettu ja annetaan ja saamme käyttää hyväksemme ehtoollisessa Jeesuksen veren voimanlähdettä ja tankkauspaikkaa yhä uudestaan ja uudestaan. Ehkä mietit joskus huolissasi, jaksatko pitää kiinni Jeesuksesta loppuun asti. Luota, perustaudu ja turvaudu siihen, tähän sinulla on täysi vapaus ja oikeus, että asia onkin päinvastoin, Jeesus pitää sinusta kiinni ja hänen otteensa varmasti pitää.

  1. Kyllä ne ovat ihmisten kirjoittamia, mutta myös samalla Jumalan itsensä vaikuttamia ja inspiroimia. Raamatun syntymisestä käytetään alkukielessä kreikaksi sanaa ”theopneustos” ks. 2. Tim. 3:16 eli se tarkoittaa Jumalan henkäisemä ja Jumalan Pyhän Hengen vaikutuksesta syntynyt. ”sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen minkä saivat Jumalalta”. 2. Piet. 1:21. Mutta nyt, Reino, loppuu meidän välinen keskustelu tähän. Tämä on sentään minun blogini eikä sinun. Ja eihän minun kirjoituksia voi verrata itse Raamattuun. Raamattu on kirkkaan ja puhtaan veden alkulähde, minun tekstini tuosta lähteestä lähtevä yksi joki, jota pitkin lähteen vesi virtaa. Kaikkein puhtainta ja kirkkainta vettä siis saa itse alkulähteestä.

  2. Golgatan tyhjä risti todistaa,että Jeesus on kaiken sen täyttänyt,mistä profeetat ennustivat.Hän voitti Golgatan ristillä kaikki pimeyden vallat ja sairauden voimat.Hebrealaiskirjeessä 13:8 ”Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti”.Näin Jumalan sana vakuttaa vielä tämänkin ajan kristityille.Risti tuo ainoan ratkaisun meille syntisille.Vain ristin luona paholainen vaikenee.Jeesuksen veri,joka ristillä vuosi on sovitushinta,jolla meidän syntiemme velka kuitattiin viimeistä piirtoa myöten.

    • ”Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niin kuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.” 1. Joh. 1:7. ”tietäen, ettette ole millään katoavaisella, ette hopealla ettekä kullalla, lunastetut turhasta, isiltä peritystä vaelluksestanne, vaan Kristuksen kalliilla verellä, niin kuin virheettömän ja tahrattoman karitsan”. 1. Piet. 1:18-19. ”kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa.” Hebr. 9:14. Otin tähän vielä muutaman jakeen, joissa puhutaan Jeesuksen verestä.

Kirjoittaja

Mika Rantanen
Mika Rantanen
Teologian maisteri, uimamaisteri ja koulutettu hieroja.