Miksi Golgatan risti on niin tärkeä?
Ensinnäkin on olemassa ja voimassa Jumalan laki, joka vaatii meiltä täydellistä rakkautta Jumalaa ja lähimmäistä kohtaan. (Matt. 22:37-39; 3. Moos. 19:18; 5. Moos. 6:5). Paljon muitakin neuvoja, ohjeita, varoituksia, kehotuksia ja vaatimuksia löytyy paljon Raamatusta.
Uskaltaako siis joku vielä väittää, että hän pystyy noudattamaan esim. kymmentä käskyä ja tätä rakkauden kaksoiskäskyä pienintä piirtoa myöten. 9. ja 10. käsky kieltävät jopa kaikenlaisen himoitsemisenkin. Kun esim. näet jonkun toisen hienon talon, kauniin puolison ja vaikka upean urheiluauton ja ajattelet mielessäsi: Olisipa tämä kaikki minun, on sekin jo käskyjen rikkomista. Näin korkealle on lain rima nostettu.
Jeesus sanoo: "Mooses antoi teille lain eikä kukaan teistä sitä täytä". (Joh. 7:19) Nyt ihmisen täytyy itse hyvittää ja maksaa rikkomuksensa lakia kohtaan tai sitten tarvitaan joku toinen tekemään se hänen puolestaan. Tässä astuu Jeesus Kristus kuvaan mukaan.
Hän Golgatan ristillä oli meidän sijaisenamme. Oikeastaan meidän paikkamme olisi ollut roikkua ristillä, mutta Jeesus teki sen meidän ja koko maailman puolesta. (2. Kor. 5:15) Hän kärsi syntien rangaistuksen. (Jesaja 53)
Siellä koko maailman synti otettiin pois. (Sakarja 3:9; Joh. 1:29; Hebr. 9:22, 26; 1. Joh. 3:5; Ilm. 1:5) Siellä tapahtui synneistä puhdistaminen. (Hebr. 1:3) Maailman syntien sovitus ja lunastus eli vapaaksi osto myös tapahtui samalla hetkellä ja kertaa. (2. Kor. 5.19; 1. Joh. 2:2, 1. Tim. 2:6) Käärmeen eli saatanan pää murskattiin. (1. Moos. 3:15) Armo yli kaikkien valtava on! Armotaivas piirittää meitä kaikkia ja on yllämme!
Kunpa käsittäisimme aina vain syvemmin ja vahvemmin tämän armon ja juurtuisimme ja rakentuisimme enemmän tähän ja tästä evankeliumista. Niin suurta syntiä ei ole olemassakaan, jota lunastus eli syntivelan täysmaksu ei koskisi. (Ef. 1:7; Kol. 1:14) Usko siis tämä valtava armo ja rakkaus omalle kohdallesi (Joh. 3:16; Apt. teot 16:31) , omista ja pidä hyvänäsi Jeesus ja Hänen laupeutensa ja kiitä ja ylistä Jumalaa. (Psalmi 107:1-2; 108:1, 113:1; 117:1-2)
Tästä saat myös voimaa ja halua elämään oikeata kristitylle sopivaa elämää, vaikka se ei tässä elämässä toteudukaan täydellisesti. Vasta taivaassa kaikki vajaa on täydellisesti poissa. Ja kun lankeemuksiakin ja kompastumisia vääjäämättä tulee matkalla, saat ne uskoa katuen ja synnit tunnustaen anteeksi Jeesuksen nimen ja veren tähden. (Apt. teot 19:17-18; 1. Joh. 1:9; Psalmi 32:1-5; 130) Muistakaa, kun taistelumme alkaa, sen etukäteen olemme voittaneet. Pysykäämme Jumalan armossa! (Apt. teot. 13:43)
Jeesus puhuu, Vakuutuksen saa nyt moni murheinen, Kuullen anteeksantamuksen Kaikille jo tullehen, Siitä saa he riemun syyn, kyynel vaihtuu hymyilyyn, kyynel vaihtuu hymyilyyn. (Edellinen Siionin Kannel 145:4)
Käykäämme usein ehtoollisella ja muistakaamme kastettamme, joissa meille on armo ja anteeksiantamus henkilökohtaisesti annettu ja annetaan ja saamme käyttää hyväksemme ehtoollisessa Jeesuksen veren voimanlähdettä ja tankkauspaikkaa yhä uudestaan ja uudestaan. Ehkä mietit joskus huolissasi, jaksatko pitää kiinni Jeesuksesta loppuun asti. Luota, perustaudu ja turvaudu siihen, tähän sinulla on täysi vapaus ja oikeus, että asia onkin päinvastoin, Jeesus pitää sinusta kiinni ja hänen otteensa varmasti pitää.
27 kommenttia
Golgatan ristillä ei ole mitään merkitystä meidän ihmisten elämässä. Ei ennen Jeesusta eläneillä 60 miljardilla ihmisellä kuin näiden jälkeen elämeillä ja elävillä 40 miljardilla ihmisellä.
Jesus Christ is my Way home.
Tämänpäiväisen kevätpäivän tasauksuksen – kun valo alkaa jälleen voittaa- juhlistamiseksi seuraava: Golgatha on tulkittavaksi myös aurinkoallegoriana,mikä näkyy mitä selvemmin erityisesti Johanneksen evankeliumissa, mutta myös muissa evankeliumeissa. Markus kertoo, että Jeesus asetetaan ristille kolmannella hetkellä ja hän kuolee yhdeksännellä hetkellä. Aikamääreet vastaavat nykyisessä kellotaulussa aamua kello 9 ja iltapäivää kello 15. Tällöin hän on ristillä puoli vuorokautta eli 6 tuntia. Tai jos ajattelemme vertauskuvallisesti ja suurennamme vuorokausiympyrän vuosiympyräksi, muuttuu kuusi tuntia kuudeksi kuukaudeksi. Oikeuden tähän mittakaavamuutokseen voi halutessaan saada nimen Golgatha sisällöstä, joka, niin kuin olemme osoittaneet, sisältää idean suuresta ja pienestä ympyrästä. Päiväympyrän mukaan ajateltuna sisältyy Golgathan kuuteen kärsimyksen tuntiin 360 minuuttia (Vrt. ympyrän asteluku), joihin sisältyy edelleen 216oo sekuntia! Siis tässäkin tuo metempsykoositunnus 216! Vuosiympyrässä vastaa aamua syksy ja iltapäivää kevät. Yhdeksännessä kuussa on syyspäivän tasaus, jolloin aurinko alkaa kuolla, joutuu talven vangiksi, on pimeimmillään joulun aikoihin alkaa sitten kasvaa ja syntyy maaliskuun lopulla kevätpäiväntasauksessa uudelleen eli päiväympyrää ajatellen noin klo 15!
Golgatha on siis jälleensyntymispaikka, missä aurinkokuningas jälleensyntyy kesäpäiväntasauspisteessä. Että kyseessä on astronominen malli eikä ainoastaan historiallinen ihmistä koskeva tapahtumakuvaus voidaan osoittaa myös pyhän geometrian keinoin siten, että kun piirrämme ympyrän ja sen sisään sen säde jänteenä kuusikulmion, voimme tämän kuusikulmion avulla piirtää ”Golgathan” yläpuolelle samansivuisen viisikulmion ja sen sisälle viisisakaraisen tähden eli Salomonin sinetin, jonka ylimmät ”käsivarret jakavat sen ympärille piirretyn suorakaiteen kahteen osaan, joiden suhde toisiinsa, jos viisikulmion sivu on 1, on sama kuin 1480:0,888:n. Eli nimiin Jeesus Kristus! Ja myös tunnettu Graalin symboli liittyy geometriseen Kristukseen. Malja symboloi kohtua ja hauska ”sattuma” onkin, että heprean kohtua tarkoittava sana on sama kuin suomen pata. Walesilaisessa muinaisenglantilaisessa ns. Mabinogion legendassa puhutaankin jälleensyntymäpadasta. Symboli on sama kuin Graalin malja esim. Marian kohtuna
Edellä sanottu ei tarkoita sitä, etteikö Rooma olisi voinut myös ristiinnaulita ja teloittaa jonkun juutalaisen ajan kapinajohtajan, joka samalla on voinut olla tunnettu esoteerisia mysteerioita opettanut rabbi, mutta itse kuvaus tästä teloituksesta yksityiskohtineen on selvästi allegorinen ja osin myös vuodenaikojen uudistumisiin sitoutuva.
Suni: “Golgatan ristillä ei ole mitään merkitystä meidän ihmisten elämässä.”
Ai, Suni ei siis pidä ihmisinä niitä ihmisiltä näyttäviä olentoja, joiden elämässä Jeesuksen ristinkuolemalla on ollut oleellinen, koko elämän kannalta oleellinen merkitys. Millähän kristeerillä hän erottelee ihmiset ei-ihmisistä?
Suni: “Golgatan ristillä ei ole mitään merkitystä meidän ihmisten elämässä.”
Ai, Suni ei siis pidä ihmisinä niitä ihmisiltä näyttäviä olentoja, joiden elämässä Jeesuksen ristinkuolemalla on ollut koko elämän kannalta oleellinen merkitys. Millähän kriteerillä hän erottelee ihmiset ei-ihmisistä?
Anteeksi kahdesti lähetetty kommentti. Luulin, ettei se lähtenyt. Jostain syystä ei ensin näkynyt sivulla.
Kiitos, Mika. Sinullahan on valta poistaa tällaiset lipsahdukset.
Jollet Mika, poista epäasiallisia kommentteja, niin sinä annat niille luvan ja jopa rohkaiset muitakin tekemään samoin. Sinulla on valta hoitaa keskustelua ja jollet tee sitä, niin toiset käyttävät sinun valtaasi omiin, jopa vastakkaisiin tarkoituksiinsa. Voit poistaa kommentteja oman harkintasi mukaan. Käytä valtaasi, muuten keskustelujen taso heikkenee muissakin keskusteluissa.
Golgatan tyhjä risti todistaa,että Jeesus on kaiken sen täyttänyt,mistä profeetat ennustivat.Hän voitti Golgatan ristillä kaikki pimeyden vallat ja sairauden voimat.Hebrealaiskirjeessä 13:8 “Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti”.Näin Jumalan sana vakuttaa vielä tämänkin ajan kristityille.Risti tuo ainoan ratkaisun meille syntisille.Vain ristin luona paholainen vaikenee.Jeesuksen veri,joka ristillä vuosi on sovitushinta,jolla meidän syntiemme velka kuitattiin viimeistä piirtoa myöten.
Tämän blogin yhteydessä sallitaan asiallinen ja rakentava keskustelu.
Ilmoita asiaton kommentti