Miksi kamppailemme?

Eräällä työpaikalla oli tapana laittaa aforismeja ilmoitustaululle. Joku oli laittanut seuraavan: Jos sinulla ei ole mitään tekemistä, älä tee sitä täällä. Yksi parhaista oli seuraavanlainen: Jos väittelet idiootin kanssa, varmistu, ettei hän tee samoin. Myös huutokauppatilanne kirvoittaa ihmisestä helposti esille taistelijan, joka kamppailee viimeiseen rupiaan asti, saadakseen itselle harmia. Muistan nuoruudesta tilanteen, kun osallistuin huutokauppatilaisuuteen. Eräs vähän maistellut mies huusi itselleen lastenvaunut. Kohta huutonsa jälkeen ikäänkuin realismi palasi hänen elämäänsä ja hän ihmetteli isoon ääneen: Mitä minä näillä oikein teen. Toisen maailmansodan yhtenä ratkaisuhetkenä pidetään Kurskin mutkan panssaritaistelua. Panssarit olivat kai tasaveroisia ja käyttäjät yhtä taitavia, joten äkillistä päätöstä ei saatu aikaan. Mikä sitten ratkaisi asian? Kyky valmistaa panssarivaunuja! Siperian vaunujunat pitenivät ja Saksan lyhenivät, kunnes savuavat panssarit lakkasivat savuamasta toisella puolella.

Miksi näitä pähkäilen? Mietin aikaa jolloin kristikunta piti Raamattua Jumalan ilmoituksena ihmiskunnalle. Aikaa jolloin kirkkoon käveltiin kengät kädessä ja ne laitettiin jalkaan kirkonmäellä. Aikaa jolloin papit olivat miehiä. Aikaa jolloin vihittiin mies ja nainen avioliittoon. Aikaa jolloin ei niin helposti voinut erota ja löytää uutta verta. Aikaa jolloin lapset kastettiin. Aikaa jolloin kylvettiin siementä siunaten. Aikaa jolloin oltiin kiitollisia vuodentulosta. Oltiinko silloin onnellisia? Ehkä ehkä ei, mutta silloin tiedettiin kaikessa olevan yliluonnollinen osa, jota emme pysty ohjailemaan. Silloin aforismiksi tuli: Synti on kansan häpeä!

Eräänä päivänä joku heräsi ja huomasi epäkodan, ensin yhden sitten toisen ja viimein päädyttiin täysremonttiin. Meillä on selittävä sana, joka on tullut tärkeäksi: Muutosvastarinta! Kaikki siis voidaan muuttaa ja saadaan muuttaa ja halutaan muuttaa, kunhan muutosvastarinta saadaan juuritettua pois. Nyt on suuri kysymys siinä: Onko muutosvastarinta vain ilkeyttä ja jääräpäisyyttä? Voi olla sitäkin! Mutta uskooko kukaan, että konservatiivin motiivina olisi kansan hyvinvointi Kaikkivaltiaan edessä? Vai onko kurskinmutka keskellämme, jossa vain mitataan voimia ja kestävyyttä? Onko kukaan miettinyt sitä, että vieläkin on mukana muuttuja X Jota emme tahtoisi ottaa huomioon. Oi Herra siunaa Suomen kansa!

Mikä nyt neuvoksi? Olisiko nyt niin, että kirkon tai muun yhteisön oppi ei enää kanna perille? Olisiko kilvoituksen tultava henkilökohtaiseksi? Olisiko niin, että pidämme kukin oman avioliittomme kunniassa ja antaisimme toisen palvelijalle vapaat kädet tehdä oman päänsä mukaan eli kukin omalla tavallaan? Se on kai jo tullut selväksi, että itsensä muuttaminen on vaikeaa ja toisen muuttaminen mahdotonta. Lasketaan aseet niistetään nenä ja paikataan rikkimenneet housunpolvet ja eletään ihmisiksi. Kuunnellaan julistajaa, jolta saamme sitä evästä, jota tarvitsemme. Lopetetaan lusteiden tukistelu puolin ja toisin siis hyödyttömänä asiana.

  1. Lauri Lahtinen kuinka niin olisin yläpuolella ja edes yrittäisin kantaa minkään yhteisön syntejä?

    Siis mielestäsi evankeliumia ei saa julistaa ja näyttää sitä valhetta joka yhteisöissä vallitsee?

    Jos evankeliumi ei saa nuhdella ihmistä niin kuinka kukaan kääntyisi parannukseen ja uudestisyntyisi?

    Joh.3

    14 Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
    15 että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
    16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
    17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
    18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
    19 Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset RAKASTIVAT pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
    20 Sillä jokainen, joka pahaa tekee, VIHAA valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa NUHDELTAISI.
    21 Mutta joka totuuden tekee, se TULEE valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt.”

  2. Kun Herra oli johdattanut ja pelastanut koko Israelin kansan pois Egyptistä (Hebr. Egypti=pimeys) niin kansa kävi kärsimättömäksi, koska vaikeudet eivät hellittäneet vaan matkan vaivat jäivät jäljelle matkalla Luvattuun. (Tämä on hyvä kuvaus myös Kristityn vaelluksesta) Me olemme matkalla Tivaan kotiin ja käärmeet purevat meitä, mutta miten me pelastumme kuolemalta? Katsomalla yksin Kristukseen.

    ”Ja kansa puhui Jumalaa ja Moosesta vastaan: ”Minkätähden te johdatitte meidät pois Egyptistä kuolemaan erämaahan? Eihän täällä ole leipää eikä vettä, ja me olemme kyllästyneet tähän huonoon ruokaan.”
    Silloin Herra lähetti kansan sekaan myrkkykäärmeitä, jotka purivat kansaa, niin että paljon kansaa Israelista kuoli.
    Niin kansa tuli Mooseksen luo, ja he sanoivat: ”Me teimme syntiä, kun puhuimme Herraa ja sinua vastaan. Rukoile Herraa, että hän poistaa käärmeet meidän kimpustamme.” Ja Mooses rukoili kansan puolesta.
    Silloin Herra sanoi Moosekselle: ”Tee itsellesi käärme ja pane se tangon päähän, niin jokainen purtu, joka siihen katsoo, jää eloon”. (Joh.3:14-15)
    Niin Mooses teki vaskikäärmeen ja pani sen tangon päähän; jos ketä käärmeet sitten purivat ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen, niin hän jäi eloon.” (4.Moos.21)

    Israelilaiset olivat pelastettuja, mutta kuten edellä luimme vain ne pelastuivat ”käärmeen puremista”, jotka katsoivat ylösnostettuun.
    He tunnustivat syntinsä ja Herra antoi heille Pelastuksen Mooseksen kautta, joka toimi välimiehenä Jumalan ja kansan välissä.

    Jumala antoi niiden jäädä eloon, jotka katsoivat Ylösnostettuun. Niin on myös tänäpäivänä.

  3. Ismo Malinen yhdistelet mielivaltaisesti nyt kaksi asiaa, se mitä tapahtui Mooseksen aikaan oli oma asiansa eli silloin kun teki mitä Mooses sai Jumalalta niin se pelasti rangaistukselta eli kuolemalta, huomaa että tuossa on kyse uskosta ja sen mukaan tekemisestä eli kun uskoi sen mitä Mooses sanoi ja teki sen mukaan vältti rangaistuksen.

    Samoin on tänäpäivänä kun uskoo sen mitä Jeesus Sanoo evankeliumissa, tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi, niin ja tekee sen mukaan on saava armon ennen tehdyistä synneistä ja kun ottaa kasteen niin saa Pyhän Hengen.

  4. Ari, sinä sotket mielestäni kaksi asiaa tai ainakin kirjoitat niin, että saa sellaisen kuvan, että tuot uskon rinnalle ihmisen teot. En tiedä miten oikeasti ajattelet…?

    Yritän valaista miten Usko Raamatussa menee ja teologia sen mukaan.
    Usko ja teot. Usko on aina toimivaa, kun se on Jumalasta. Ei ole erikseen uskoa, joka ei tee, ja sitten uskoa joka tekee. Mitä uskoa se sellainen on, joka ei tee kuten uskoo?
    Raamatussa kuvattu usko ei ole teko, jonka ihminen voi valita, kuten voi valita ottaa tai jättää ottamatta. Usko ei ole ihmisen vallassa, ihminen ei voi uskoa Jumalaan, jollei ihminen saa uskoa Lahjaksi. Paavali sanoo jossain: ”Usko ei ole joka miehen.”

    Ei siis ole Kristillisen Uskon mukaista, että Kristitty ei toimi Jumalan rakkauden mukaan. Ei Jumala anna Henkeä mitalla. Joko ihminen on syntynyt Jumalasta Hengen mukaan tai sitten ei ole. Ihminen joka uskoo, elää siitä. Tätä tarkoittaa, kun sanotaan: Vanhurskas on elävä uskosta.

    Kun sanot tehkää parannus ja uskokaa Evankeliumi, niin se on Uudessa testamentissa sama asia, eli niitä ei voi erottaa toisistaan. Ei ole sellaista uskoa, joka ei sisällä kääntymistä, sitä tuo ”parannus” juuri on, se on mielenmuutos, joka tapahtuu, kun ihminen Uskoo kuulemansa ilosanoman. Jumalan Sanan voimasta ihminen kääntyy vanhurskasten mielenlaatuun. Jumala vaikuttaa ihmisessä ja ihminen vastustaa sitä luontonsa (lihan) mukaan. Kuinka ja miten Jumalan Sana kenessäkin vaikuttaa on Jumalan vallassa. Näin siis Raamattu asiaa valaisee, Jumalan Sana on kaksiteräinen miekka, eikä voida välttyä siltä, että toiset kääntyvät ja lähtevät pois Jeesuksen luota ja toiset Sana vetää puoleensa.
    Ihmisen asia ei ole tuomita ketään, vaan julistaa Sanaa kaikille. Sana kyllä tekee sen työnsä, jota varten se on Lähetetty. Ja kaikella on aikansa ja paikkansa.

    Kun sanot: ”niin ja tekee sen mukaan on saava armon ennen tehdyistä synneistä ja kun ottaa kasteen niin saa Pyhän Hengen.” Tuon lauseesi voisi ajatella kuvaavan synnin tunnustamista, joka aina seuraa oikeaa uskoa.

    Uskoa ja tunnustaa, on Jumalasta tulevan Evankeliuimin seurausta ihmisessä, joka on kuulut Jumalan sanat. Ei ole mitään erikseen olevaa tekoa, jonka ihminen voisi tuohon lisätä. Ihminen joka uskoo, toimii automaattisesti tuon uskon mukaan, koska on saanut Uskon Jumalan Lähettämän Evankeilumin kautta.

    Lopulta voisi sanoa, että Usko on Jumalan lahja, jonk Jumala yksin vaikuttaa ihmisessä ja sen mukaan kaikki vanhurskaat teot. Ihminen itse tekee kaikki synnit ja vääryydet. Kun ihminen kuolettaa hengellä lihan teot, niin hän uskoo Jumalan lupauksiin ja vahvistuu niistä, vaikka näkee itsessään sen kaiken raadollisuuden mikä lihan perimässä myös vaikuttaa, mutta ei katso enää niihin vaan Kristukseen, uskoen hyvää Jumalasta, joka auttaa ja lohduttaa, kun me pysymme Kristuksen Armossa.

Kirjoittaja

Lahtinen Lauri
Lahtinen Laurihttps://laurileevi.wordpress.com/,%20Lauri%20Leevi%20Mikael%20Lahtinen%20youtube.com
Olen eläkkeellä sotilasammatista. Vanhemmiten ovat hengelliset asiat tulleet tärkeiksi. Olen tuottanut päivänsanakirjan: Muruja Herran pöydästä. Agape-kodin pastorina tuotan joka torstai klo 12.00 noin puolentunnin live-lähetyksen, Kun corona esti kokoontumisen...Olen jatkanut torstai juttuja otsikolla. Torstaihartaus.