Miksi kannatan tasa-arvoista avioliittolakia

Avioliittolain muuttaminen on sekä monimutkainen että hyvin yksinkertainen kysymys. Loppupeleissä kannan ratkaisee se, kumpi toteuttaa paremmin rakkautta ja oikeudenmukaisuutta: nykyinen vai ehdotettu laki. Henkilö, joka on aidosti sitä mieltä, että nykyinen laki toteuttaa näitä paremmin, luonnollisesti vastustaa lain muuttamista. Itse olen päätynyt siihen, että tasa-arvoinen avioliittolaki on oikeudenmukaisempi ja rakkaudellisempi. Vastaavasti en näe mitään todellista etua siitä, että juridisella (enkä millään muullakaan) tasolla tehtäisiin ero miehen ja naisen välisen liiton ja kahden samaa sukupuolta olevan liiton välillä.

Mitä sitten tulee kirkon suhtautumiseen asiaan? Minusta kahden toisistaan välittävän ihmisen sitoutuminen uskollisuuteen ja keskinäiseen huolenpitoon on asia, johon kirkon tulisi kannustaa ja jonka puolesta tulee rukoilla. Sillä ei ole väliä, millä nimellä yhteiskunta kutsuu tällaista sopimusta. Jos minulla on tässä tilanteessa mahdollisuus hoitaa liiton rekisteröiminen, niin se on ihmisten hyvää palvelua.

Entä kirkon opetus avioliitosta ja perheestä? Avioliitto on kahden ihmisen liitto, jossa sitoudutaan keskinäiseen rakkauteen, uskollisuuteen ja huolenpitoon. Ja jossa toteutuu Jumalan luomistarkoitus uuden elämän syntymisenä ja kasvamisena. Aivan samat periaatteet pätevät myös muihin perheisiin kuin siihen, jossa on isä, äiti, kaksi lasta (mieluimmin poika ja tyttö), koira ja farmariauto pihassa. Tässä kohtaavat kirkon opetus avioliitosta ja kirkon opetus erilaisuuden hyväksymisestä.

  1. Jari Raappana
    12.11.2014 18:20

    ”Tuo pätee kaikkeen synnintekemiseen ja epäjumalanpalvontaan vaimon hakkaamisesta seksuaalielämän synteihin: Lakkaa heti tekemästä syntiä, hanki apua ongelmiisi, ja hae myös apua ja anteeksiantoa Jumalalta.”

    Mielenkiintoinen kommentti, aivan kuin ihminen ensinnäkin ymmärtäisi ja toiseksi olisi voimaa toteuttaa.

    Kuinka Jari Raappana itse toteuttaa ko neuvoa, taidat olla synnitön???

    Siis kulkiko Jeesus ja käski ihmisiä lopettamaan synnin teon???

    Kun ihminen kohtaa Jeesuksen eli Jumala kutsuu/vetää, niin tämä saa aikaan kääntymyksen eli ihminen tekee parannuksen ja saa ymmärryksen Jeesuksen Sanoihin ja voiman elää niiden mukaan, Pyhä henki on Jumalan voima.

    Kuinka Raappan ymmärtää Jeesuksen Sanat vääristä profeetoista???

    15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
    16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
    17 Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä.
    18 Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.
    19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
    20 Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään. (Matt.7)

  2. Jari Raappana
    12.11.2014 18:20
    Tuo pätee kaikkeen synnintekemiseen ja epäjumalanpalvontaan vaimon hakkaamisesta seksuaalielämän synteihin: Lakkaa heti tekemästä syntiä, hanki apua ongelmiisi, ja hae myös apua ja anteeksiantoa Jumalalta.

    Edellä kommentti joka kuvastaa esittäjän asennetta TOISTEN synteihin eli tulee lakata heti tekemästä syntiä, niin eikö tästä voi vetää sen johtopäätöksen että kommentoija olisi löytänyt oikean tie jolla voi lakata tekemästä syntiä (kun kerran vaatii toisia niin tekmään)????

    Mulle tulee tästä vaan mieleen fariseukset jotka vahtivat toisia ja näiden tekemiä syntejä, mutta eivät itse taasen kuulleet Jeesusta kun Jeesus julisti MYÖS heille ”tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”, näyttää ettei kommentoija itse kuule Jeesusta koska TUOMITSEE toisia ja vaatii toisia lopettamaan synnin tekemisen, koskee itse tähän asettamaansa kuormaan??????

  3. Hyvä Heikki,
    Raamattu ja Sana ratkaisee, ei se mitä sinä ajattelet tai minä ajattelen. Raamattu on asiassa aivan selkeä. Kirkon virallinen kanta on aivan selkeä. Avioliitto on miehen ja naisen liitto.

    Ei julistettavaa Sanaa voi säätää omien toivomusten mukaan, se ei ole Raamatun mukaista.

    Muistutan kohteliaimmin että kirkon tehtävä on julistaa ja ylläpitää alkuperäistä Sanaa Raamatun mukaisena, eikä mitään SETAn propagandaa tai Vihreiden puolueohjelmaa.

Kirjoittaja