Miksi kristityt toivottelevat aina rauhaa?

Oletko joskus miettinyt, miksi kristityt toivottelevat toisilleen rauhaa? Ovatko he, olemmeko me, jotenkin rauhallisempia ihmisiä kuin ei-kristityt? Miksi rauha on kristittyjen keskuudessa niin suosittua eli pop?

1 Sen jälkeen Herra valitsi seitsemänkymmentä muuta ja lähetti heidät kaksittain edellänsä jokaiseen kaupunkiin ja paikkaan, jonne hän itse aikoi mennä.

2 Ja hän sanoi heille: ”Eloa on paljon, mutta työmiehiä vähän. Rukoilkaa siis elon Herraa, että hän lähettäisi työmiehiä elonkorjuuseensa.

3 Menkää; katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle.

4 Älkää ottako mukaanne rahakukkaroa, älkää laukkua, älkää kenkiä, älkääkä tervehtikö ketään tiellä.

5 Kun tulette johonkin taloon, niin sanokaa ensiksi: ’Rauha tälle talolle!’

6 Ja jos siellä on rauhan lapsi, niin teidän rauhanne on lepäävä hänen päällänsä; mutta jos ei ole, niin se palajaa teille.

7 Ja olkaa siinä talossa ja syökää ja juokaa, mitä heillä on tarjota, sillä työmies on palkkansa ansainnut. Älkää siirtykö talosta taloon.

8 Ja mihin kaupunkiin te tulettekin, missä teidät otetaan vastaan, syökää, mitä eteenne pannaan,

9 ja parantakaa sairaat siellä ja sanokaa heille: ’Jumalan valtakunta on tullut teitä lähelle’.

10 Mutta kun tulette kaupunkiin, jossa teitä ei oteta vastaan, niin menkää sen kaduille ja sanokaa:

11 ’Tomunkin, joka teidän kaupungistanne on jalkoihimme tarttunut, me pudistamme teille takaisin; mutta se tietäkää, että Jumalan valtakunta on tullut lähelle’.

12 Minä sanon teille: Sodoman on oleva sinä päivänä helpompi kuin sen kaupungin. (Luuk.10.1-12)

 

Tämä evankeliumiteksti vastaa otsikon kysymykseen. Rauhan toivottaminen on ensimmäinen asia, joka piti sanoa, kun Jeesus lähetti oppilaansa matkaan kertomaan hyvää uutistaan.

Tänään pureudumme tähän sanaan ja näihin asioihin, mikä laittoi pojat (ja tytöt) liikkeelle.

Katsotaanpa, mitä saarnateksti oikein kertookaan meille…

 

 

Kuinka monta kaveria Jeesus lähetti matkaan? Kuka muistaa? Oikein 70/72!

Joku voisi ajatella, että luku 70/72 on vain yksi satunnainen luku lukemattomien numeroiden joukossa. – Näin ei kuitenkaan ole. Numerolla 72 on erityinen merkitys.

Jeesuksen aikaan laskettiin, että Israelin maan ympärillä oli 72 pakanakansaa. Niinpä tästä voidaan löytää numeron 72 arvoituksen ratkaisu. Jumalan viestinä on jo tässä vaiheessa sanoa, että jokaiselle kansalle on ajateltu oma lähettiläänsä, joka tuo sille hyvän sanoman Jeesuksesta (Joh.3:16).

Mitä löydämme seuraavaksi?

 

”Eloa on paljon, mutta työmiehiä vähän. Rukoilkaa siis elon Herraa, että hän lähettäisi työmiehiä elonkorjuuseensa.”

Vaikka liikkeelle lähti aika suuri joukko, 72 kaveria eli joka paikkaan yksi, silti Jeesus rukoilee vielä lisää porukkaa työmaallensa. – Mistä tämä kertoo? Eikö niin, että se kertoo Jumalan hellittämättömästä halusta etsiä jokainen ihminen; jokainen kadonnut lammas?

Mutta lampaista puheen ollen…

Jeesus puhuu myös jotakin lampaista. Mitenhän se meni?

”Menkää; katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle.”

Mitäs ihmettä tämä sitten tarkoittaa?

Se tarkoittaa sitä, että Jeesuksen antamaan tehtävään liittyy myös vaaroja. Kaikki eivät ilahdu hyvän sanoman tuojista. Lähetystyöntekijät ovat kautta historian kohdanneet monia vaaroja. Joskus epäjumalien palvelijat ovat loukkaantuneet. He ovat kokeneet, että heidän jumalankuvansa joutuvat jotenkin loukatuiksi, kun Jeesuksen lähettiläät kertovat elävästä Jumalasta, jota ei ole tehty ihmiskäsillä, vaan joka on luonut Taivaan ja maan. Lähetystyöntekijät ovat kohdanneet historiassa monenlaisessa pimeydessä eläviä ihmisiä, jopa ihmissyöjiä. – Mutta eikö juuri tällainen pimeys ja pahuus ole juuri syy viedä hyvä sanoma vaaroista huolimatta aivan kaikille, ettei kenenkään enää tarvitse syödä ja uhrata toisia ihmisiä joidenkin keksittyjen epäjumalien alttareilla!

Mitä ohjeita Jeesus vielä antoi oppilailleen? Kuka muistaa?

 

Aivan… ” Älkää ottako mukaanne rahakukkaroa, älkää laukkua….”

Tämä on aika jännä ohje. Ensimmäisessä vaiheessa Jeesuksen oppilaat lähtivät harjoittelemaan työtään ilman rahaa ja muita varusteita. Tämä oli sitä varten, että he opettelisivat luottamusta Jumalaan. – Myöhemmin Jeesus antoi heille kyllä luvan ottaa myös rahapussin ja muita varusteita mukaan (Luuk.22:35-36). Aivan aluksi oli kuitenkin tärkeintä oppia luottamaan siihen, että Jumala pitää lapsistaan huolta. Muuten ei varmasti uskaltaisi lähteä vaarallisiin paikkoihin ”kuin lampaat susien keskelle”…

Näiden ohjeiden jälkeen tuli sitten se aivan alussa mainittu rauhan toivottaminen.

Mitä on rauha Jeesuksen kotikielellä?

Aivan oikein Shalom!

Shalom tarkoittaa enemmän kuin rauhallista tunnelmaa. Se on hyvin kokonaisvaltaista hyvää. Siihen toivotukseen sisältyvät oikeastaan kaikki elämän tärkeät asiat.

Kun kristitty saapui johonkin kotiin vierailulle, hän sanoi aivan ensimmäiseksi: Rauhaa – Shalom! Se tarkoittaa, että hän halusi tälle kodille kaikkea hyvää…

Hän kertoi, ettei ollut tullut vierailemaan arvostellakseen tämän kodin ihmisiä. Hän ei tullut arvioidakseen tämän kodin sisustusta tai omaisuutta. – Hän tuli ystävänä. Hän tuli siksi, että tämän kodin elämä voisi olla Elämää isolla E-kirjaimella. Sitä tarkoittaa Shalom – Rauhaa!

Onko sinulla ystäviä tai vaikka yksi ystävä, joka tulee luoksesi tämmöisellä asenteella?

Jeesus haluaa lähettää oppilaansa tällaisiksi ystäviksi. Oikeastaan tässä on kyse siitä, että Jeesus itse tulee sinun ja minun kotiin tällä tavalla. Hän ei tule luoksesi arvostellakseen kotiasi ja sen ihmisiä. Hän ei tule arvioidakseen kotisi sisustusta tai omaisuutta. – Hän tulee ystävänä. Hän tulee siksi, että kotisi elämä voisi olla Elämää isolla E-kirjaimella.

Jeesuksen ajan ihmisten oli ehkä vähän vaikeaa olla varmoja siitä, että Jumala voi oikeasti rakastaa juuri heitä näin paljon. Heidän oli ehkä myös vähän vaikeaa vakuuttua siitä, että Jeesuksen lähettämät opetuslapset olivat varmasti Jumalan lähettiläitä. – Hehän olivat aika tavallisen näköisiä kavereita, kalastajia ja muita duunareita. Siksi Jeesus antoi heille vielä yhden ässän hihaan. He saivat Jumalan antaman valtuutuksen parantaa sairaita. Tällä tavoin epäilevätkin ihmiset saattoivat vakuuttua, että nyt oltiin hyvällä asialla ja itse Jumala oli tämän projektin takana.

Nyt seuraa saarnan viimeinen ja tärkein kysymys. Avaisitko sinä kotisi ja sydämesi oven Jeesuksen lähettiläille.? Vastaisitko sinä heidän rauhantoivotukseensa myöntävästi? Jeesuksen ensimmäiset opetuslapset ovat jo Taivaassa, mutta sama työ jatkuu tänään uusien Hyvän uutisen julistajien kautta. Jeesuksen lähettilään tunnistaa siitä, että hänen ensimmäinen viesti on tänäkin päivänä Jumalan rauhan toivotus. Hän kertoo aivan ensimmäisenä ja tärkeimpänä asiana, että Jumala on tehnyt rauhan koko ihmiskunnan kanssa lähettämällä oman Poikansa Jeesuksen sovittamaan meidän syntimme ristillä.

 

Raamattu sanoo, että juuri tällä tavalla Jumala on meitä rakastanut, ettei yksikään joutuisi hukkaan, vaan kaikilla olisi iankaikkinen elämä (Joh.3:16). Tämä tarkoittaa rauhaa Jumalan kanssa. Se, mitä me vastaamme kuullessamme tällaisen rauhantoivotuksen, on elämämme tärkein kysymys.

Jumala kolkuttaa tänäkin päivänä kotiemme ja sydäntemme ovella ja sanoo:

”Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon.” (Jes.29:11)

Rukoilemmme…

Anna meille rauhasi,
Herra, tänäänkin.
Älä hylkää kansaasi
koskaan vaaroihin.
Sillä vain sinä voit,
sillä vain sinä voit
elämämme varjella,
Herra, tänäänkin.

VK 514

 

Kirjoittaja

Manu Ryösö
Manu Ryösö
Olen pastori, joka haluaa sitoutua Pyhään Raamattuun ja sen perustalle rakentuvaan luterilaiseen tunnustukseen.