Minut on kastettu

1. Minut on kastettu Jeesuksen käskyn mukaan, Herralle annettu. Kunpa ei saisi kukaan minua vieroittaa laumasta Jeesuksen ja harhaan johdattaa luo vääräin paimenten.

2. Minut on kastettu lapseksi Jumalalle, kalliisti ostettu lain alta armon alle. Suo, että kaidan tien päivittäin valitsen ja arkityöhön vien valvovan sydämen.

3. Minut on kastettu uudeksi ihmiseksi, kasteessa saatettu Kristuksen jäseneksi. Suo, etten rikkoa milloinkaan saattaisi kasteeni liittoa. Varjele lapsesi.

4. Nyt kasteen armosta Sinulle, Herra, kannan, nöyrästi kiitosta. Suo, että aina annan ruumiini, sieluni sinulle kokonaan. Nyt aamen, apuni, valtias taivaan, maan.

 

Siionin virsi 168. Sanat Väinö Malmivaara vuodelta 1933.

23 kommenttia

  • Kimmo Jaatila sanoo:

    1. Nyt veljet, siskot, veisatkaa / ja kiittäkäämme Jumalaa, / kun meidät kasteen armossa / hän otti omaan liittoonsa.

    2. Jo silloin meidät iäksi / hän viinipuuhun oksasti. / Näin yhdistyimme Jeesukseen, / vanhurskauteemme ikuiseen.

    3. On syntivelka suunnaton, / vaan kaste sen jo pessyt on. / Näin kaste takaa ikuisen / anteeksiannon, rakkauden.

    4. Me Herran kanssa kuolimme / ja kerran ylösnousemme. / Sai Jeesus voiton valtavan, / me saimme saman kunnian.

    5. Nyt kasteen liiton linnassa / me saamme elää suojassa. / Ei voita julma Saatana, / ei meitä synti kadota.

    6. Ken uskoo ja on kastettu, / hän on jo Herran valittu. / Nyt kiittäkäämme laupeutta / ja iloitkaamme Herrassa!

    Melodia: Siionin Kannel 1874 Teksti: Fredrik Gabriel Hedberg 1844 Uudistaja: Eija Harmanen ja Lauri Thurén Siionin kanteleeseen tulovuosi: 1875

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Kysyn onko kasteessa yhtään ihmisen tekoa vai onko kajkki Jumalan tekoa?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Ville Hassinen tarkoitatko että ihminen päättää kuka kastetaan? Siis toisen ihmisen käsissä on kuka näin kasteen kautta pelastuu?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Ville Hassinen sanoo:

      No en sitä tarkoita, vaan kasteen toteuttamisen tapaa lähinnä. Eli millainen tilaisuus se on, mitä rukouksia sisällytetään, miten paljon vettä “käytetään”, lähinnä millainen rituaali tilaisuus on. Raamatusta otetaan ainakin ne pakolliset jutut: vettä, kastetaan Kolmiyhteisen Jumalan nimeen, siunataan apostolisella siunauksella kättenpäällepanemisen kautta, luetaan Raamatun tekstejä ja kysellään uskon perään.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Miksi uskovat alkavat keskustella kasteesta ja siitä saa aikaan hässäkän? Miksi ei aloiteta Jeesuksen ylistämisestä. Nimittäin mitä tahansa laitetaan Jeesuksen edelle, on kotoisin varkaasta ja ryöväristä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Kimmo Jaatila sanoo:

      Ei kastetta ja Jeesusta voi erottaa toisistaan. Kasteessa meidät liitetään Jeesukseen. Saamme kasteessa ne lahjat, josta Jeesusta voimme ylistää ja kiittää.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kimmo! Miksi kaste edellä mennään? Onko riidanhalu niin kova? Vai onko identiteetti niin ohut ettei muuten pysy pystyssä?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Kimmo Jaatila sanoo:

      Riitaa en halua haastaa ja mielestäni kaste on liian arvokas asia riidan haastamiselle. Identiteettini taas on monessa tulessa koeteltu ja onneksi Kristukseen kätketty.

      Sinulta voisin kysyä, että miksi pidät kastetta halpana?

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Jos kaste antaisi sen mitä esim Kimmo Jaatila sanoo niin silloinhan kastetut erottaisivat hyvän pahasta, pimeyden työt valkeuden töistä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • No, minä selitän. Kun kohtaan luterilaisen, hän on varma, että tämä on oikea lähes ainoa oikea menettely. Minut on kastettu lapsena niinkuin useimmat. Kun sitten kohtaan ns vapaan suunnan veljiä, haluaisin pitää veljenä ja sisarena Herrassa, mutta samalla tavalla monet tulevat kaste edellä ja ikäänlkuin esitetään vaatimuksia. Olisit sitä ja tätä, mutta kaste erottaa. Minä luin Raamatusta Jeesuksen opetuksen Hyvästä paimenesta. Minua kosketti syvältä sanat: On oleva yksi lammaslauma ja yksi paimen. Miten tämä voidaan sovittaa kasteesta kiistelevään kristikuntaan? Minulle tämä on luovuttamaton tosiasia enkä hyväksy yksipäisyyttä kummallakaan tavalla. Itse voisin mennä vaikka kasteella, mutta en tee sitä kenenkään käskystä enkä myöskään ole menemättä kenenkään vaatimuksesta. Kunnioittakoon jokainen omaa kastettaan, mutta on myös velvollisuus kunnioittaa sitä eri tavalla kastettua.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Lauri ahtinen ylpeys on uskon este eli nöyrille Jumala antaa armon, siis tuee nöyrtyä (tehdä parannus) juuri tuosta oma viisaudesta eli kaikkitietävyydestä jota kirjoituksesi kuvastaa.

    Erotatko hyvän pahasta, siis esim isisin teot, entä luteriaisten suorittamat vainot ns “uudestikastajia” kohtaan? Onko kummatkaan todellisten Jeesuksen seuraajien tekoja?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Oletko Ari sattunut lukemaan Raamatusta: Hesekiel 18: Jokainen vastaa vain omista synneistään

    1 Minulle tuli tämä Herran sana:

    2 “Mikä teidän on, israelilaiset? Teidän maassanne hoetaan sananpartta:

    — Isät söivät raakoja rypäleitä, lasten hampaita vihloo.

    3 “Niin totta kuin elän, sanoo Herra Jumala, tätä sananpartta ei yhdenkään israelilaisen enää pidä lausua. 4 Kaikki ihmiset, niin isät kuin pojat, ovat minun vallassani, minun määrättävissäni, ja kuolema on vain sen osana, joka on syntiä tehnyt.

    Lakkaa siis esi-isien syntien levittelemisestä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Lauri Lahtinen en minä syntejä vaan se että otat sokeana Lutherilta ja kump kaiken uskosi perustan kasteesta alkaen mutta et näe että he eivät ole oikeita Jumalan lapsia vaan heidän hedelmästään näkee että he ovat vääriä profeettoja, siis et ota Jeesuksen Sanoja:

    14 mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät. 15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia. 16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita? 17 Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä. 18 Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä. 19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen. 20 Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään. 21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ‘Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.(Matt.7)

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Raamattu sanoi: Jokain vastaa omista synneistään. Eikö se kelpaa sinulle Ari. Se on merkillinen asenne, kun näyttää, että monen mielestä taivaaseen on menossa liikaa porukkaa ja Jumala tahtoisi, että kaikki pelastuisivat.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Ville Hassinen
    Ville Hassinen

    Kuopiolaissyntyinen, kolmen- ja neljänkympin puolikieppeillä oleva seurakuntapappi ja sivutoiminen tutkijanplanttu. Aikansa Pohjois-Karjalan laulumaita kierreltyään olen palannut kotiseuduilleni vaatimattomien (ja niitten oekeetten) ihmisten pariin Savoon Kuopion kupeeseen. Kirjoittelen osin seurakuntatyön näkökulmasta, milloin sitten eksyn naputtelemaan pohdiskellen ja sukeltelen syvempiin uomiin.