Mitä ihmettä – apokryfikirjat vihkiraamatussa?!

Katselin tyttäreni kirjahyllyä. Löysin heidän vihkiraamattunsa muutaman vuoden takaa, ja jostain syystä aloin selata sitä. Hämmästyin melkoisesti, kun huomasin, että siinä olivat myös apokryfikirjat.

Minun on vaikea ymmärtää, että vihkiparille annetaan tällainen Raamattu. Eihän apokryfikirjoja ole edes hyväksytty Raamatun kaanoniin. Ja Raamattu on ilman niitäkin melkoisen paksu opus, eivätkä monet uskovaisetkaan jaksa kahlata läpi edes Vanhaa testamenttia, saati sitten vielä apokryfikirjoja.

Näin tuhti lukupaketti ei varmasti innosta avaamaan sitä; luku-urakka tuntuu liian työläältä. Sitä varmemmin kirja jää pölyttymään hyllyyn, mitä paksumpi se on. Kirjojen lukeminen on muutenkin paljon vähentynyt, erityisesti nuorten keskuudessa.

Itse olisin sitä mieltä, että parempi olisi antaa vihkiparille Uusi testamentti ja psalmit. Ei vaikuttaisi liian vaativalta. Sen lisäksi voitaisiin antaa vaikka Jeesus-video. Myös kuvitettu Koko perheen Raamattu olisi hyvä vaihtoehto, ainakin mikäli on kyse nuoresta parista, jolle mahdollisesti jossain vaiheessa syntyy lapsiakin. Hyvin kuvitettu kirja voisi innostaa aikuistakin selaamaan sitä, vaikka lapsia ei vielä olisikaan.

Voisi tietysti ajatella, että vihkiparilta kysytään, minkä vaihtoehdon näistä he haluavat valita.

82 kommenttia

  • Tarja Parkkila sanoo:

    Kristillisiä apokryfejä löytyy kirjasta; ” Nag Hammadin kätketty viisaus ” Gnostilaisia ja muita varhaiskristillisiä tekstejä. Mutta siinäkään ei ole kaikki.

    Naisvihamielisyys kuuluu hyvin voimakkaana.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Tarja

      Nämä Nag Hamadin kirjoitukset eivät kuulu millään tavalla kanonisiin teksteihin. Niiden sekä historiallinen että teologinen ote kuuluu aivan toiseen aikakauteen ja toisenlaiseen teologiaan.

      Gnostilaisuudessa esiintyy kaksi jumalaa, toinen joka on hyvä ja joka on valkeus, ja toinen joka on paha, koska se on luonut aineellisen maailman.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Sami Paajanen sanoo:

    Tarja , juuri näin niin kuin Matias sanoo. Suurin osa apokryfikirjallisuudesta oli populaarista tarinointia, vähän kuten juutalaisessa midras kirjallisuudessa. Tämän lisäksi oli lukematon joukko gnostilaista materiaalia. Tarja et taida erottaa näitä asioita, vaan komppaat esoteerista salaista viisautta. Varmaan tiedät sen, että kirkko on jo ratkaissut nämä asiat. Ne eivät mennett aikoinaan läpi, eivätkä ne mene edelleenkään.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Reino Suni sanoo:

    Gnostilaisuudesta saa hyvän kuvan tutustumalla edesmenneen Princetonin yliopiston uskonnonhistorian professori Elaine Pegals´in kirjaan ” Gnostilaiset evankeliumit ” , joka tutkii gnostilaisia tekstejä ja niiden herättämiä kysymyksiä. Tätä palkittua teosta pidetään kansainvälisesti yhtenä parhaista johdatuksista gnostilaiiseen ajatteluun ja teksteihin. Se on myös valittu sadan parhaan 1900-luvulla kirjoitetun kirjan joukkoon.

    Jeesus. ” Jumalan valtakunta on sisäisesti teissä “.

    Annan suuren arvostuksen ja luottamuksen, uskon, gnostilaisuuden rehelliselle ja realistiselle tulkinnalle.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Reino

      Tuo mainostamasi kirja on jo hyvin aikansa elänyt. Paljon on jo Neva-joesta virrannut vettä siitä kun tuo kirja julkaistiin. Paljon parempi on lukea paljon tuoreempia suomalaisia Nag Hammadi -tutkimuksia, jotka tuovat esille tutkimuksen nykytilanteen.

      Kun aikoinaan vuosituhannen vaihteen tienoilla pidin luentosarjan Tuomaan evankeliumista, niin luonollisesti tarkistin tekstin koptinkielisestä alkutekstistä ja se oli varsinainen esitykseni pohjana.

      Käytin kuitenkin merkittävän määrän oheiskirjallisuutta ja parhaaksi osoittautuivat juuri suomalaisten tutkijoiden tutkimukset.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Reino Suni sanoo:

      Matias Roto.

      Tuo sokeasti uskomasi kirja Raamattu on jo hyvin aikansa elänyt. Paljon on jo Neva-joesta virrannut vettä siitä kun tuo kirja julkaistiin. Palhon parempi on käyttää omaa ajattelukykyään ( jos sitä on ) tutkimusten nykytilanteesta.

      Kun aloitin syvällisemmin tutkia uskomme perustaa lähes 70 ikäisenä, niin luonnollisesti pyrin perehtymään tarkoin tutkijoiden tuloksiin, jotka edelleenkin ovat uskoni pohjalla.

      Käytän edelleenkin yli 80 vuotiaana pohjana tiedemiesten tutkimustuloksia teologian kysymyksistä, joista arvostan eniten kansainvälisen tunnustuksen, arvostuksen, saaneita.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Reino

      Helsingin yliopiston teologinen tiedekunta on maailman suurin teologinen tiedekunta. Siksi siinä myös tutkimus on monellakin erityisalalla aivan maailman huippua.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Tarja Parkkila sanoo:

    Gnostilaisuus ei ole mikään selkeä lahko tai lahkolaisuutta, gnosis tarkoittaa eräänalaista tietoa.

    Siellä on monenlaisia näkemyksiä samoista raamatun aiheista.

    Kuten esim. että Jumala loi ihmisen täydelliseksi ja kuolemattomaksi, mutta synti tuli maailmaan, kun Eeva erotettiin Adamista, tuli kaksi sukupuolta. Kun Eeva palaa takaisin Adamiin maailma korjaantuu. Ja tähän lisäyksenä, Jeesus tuli poistamaan tämän jakaantumisen ja korjaamaan alussa tapahtuneen virheen.

    Jeesus ei avioitunut, eikä näin ollen lisääntynyt. Eli selibaatti, kuten katolisilla isillä on. Onko se peräisin gnosis tiedosta? No, mistäpä muualta se olisi.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Reino Suni sanoo:

      Tarja.

      Minun elämän käsitykseni mukaan meidän ihmisten elämisen jatkuminen alusta alkaen ei ole edellyttänyt ns. avioitumista.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Sami Paajanen sanoo:

      Tarja, gnostilaisuudessa on moninaisia tekstejä ” Siellä on monenlaisia näkemyksiä samoista raamatun aiheista” juuri näin. > Kristinuskon ja gnostilaisuuden ero on juuri siinä, että Maria ei ole Jeesuksen äti ja Jeesus on pelkkä henkiolonto. Gnostilainen näkökulma on jyrkässä ristiriidassa alkukirkon opetuksen ja kokemuksen kanssa. Siksi kirkko hylkäsi gnostilaiset harhat.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Tarja Parkkila sanoo:

    Kolmimuotoinen Ptotenoia

    Joka kuvaa kolmimuotoista alkuajatusta.

    Kosmologia, Luominen ja doketistinen Jeesus näkemys.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tarja Parkkila sanoo:

    Reino Suni “Minun elämän käsitykseni mukaan meidän ihmisten elämisen jatkuminen alusta alkaen ei ole edellyttänyt ns. avioitumista. ”

    Ei kai niin, ole edellyttänyt avioitumista, mutta jonkinlaista kiinteää parisuhdetta kuitenkin, yhteiskunnan perusyksikkönä ja suuri suku on ollut turvallisuustekijä, ennen järjestäytyneitä yhteiskuntia ja sen tuomaa turvallisuutta. Suvut ovat myös kasvaneet naimakauppojen kautta, kun näin ovat yhdistyneet. Ne ovat myös auttaneet toisiaan.

    Valtakunnatkin tekivät liittoja naimalla toisen valtakunnan kuninkaan tyttäriä. Näin tyttärillä on tehty rauhanliittoja. Toisella puolella oli tietysti poika.

    Platonin mukaan, kun naiset ja miehet tekevät samoja töitä kuten ovat esim. vartiomiehiä, ja sotilaita, niin naiset olisivat heillä yhteisiä, kuten myös lapset, eikä kukaan tietäisi kuka on hänen isänsä. Ei minun ajattelussa ole mikään ihannevaltio oppi, eikä siitä kai koskaan sellaista tullutkaan, käytännössä toteutettavaksi.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tarja Parkkila sanoo:

    Tällainen lause, Adamin ilmestyksessä.

    C’est en tout cas par une glofication Jesseus, Mazareus , Jessedekeus.

    Mitä nämä kolme tarkoittavat ?

    Lause sanoo; Joka tapauksessa Ylistys Jesseus, Mazareus, Jessedekeus.

    Jos Mazareus tarkoittaisi Masadaa. ( hepr. Metsada, linnoitus ) Niin lause todennäköisesti antaa ylistyksen Masadalla kuolleille ihmisille. Jokainen on kai kuullut Masadasta ja sen ihmisistä, jotka tekivät itsemurhan vapautensa nimissä, eivät siis antautuneet Roomalle, koska naiset olisi häväisty ja miehet joutuneet orjiksi tai ristiinnaulittaviksi.

    Ylistys teologiasta sanotaan, että se kuuluu uskovien luonteeseen ja Mazadan ihmiset, olivatpa he sitten sikarii, tai selootti, he uskoivat, että sielu pääsee parempaan paikkaan, kun he kuolevat yhdessä yhteiseen kuolemaan ja ylösnousemukseen, joka kuulostaa jo hyvin kristilliseltä. Eikö vain. Kuolemalla kuoleman voitti.

    Mitä sitten Jesseus ja Jessedekeus ovat? Ainakin nuo ihmiset lukivat Jesajaa, Isaiah, ja Isaiah on myös käännetty sanaksi Jesse.

    Asian vahvistamiseksi Wikipediasta tällainen tieto:

    “Mardan bysanttilainen luostari Masada oli viimeksi miehitetty Bysantin aikana, jolloin paikalle perustettiin pieni kirkko. Kirkko oli osa luostarillista ratkaisua, joka tunnistettiin hagiografisesta kirjallisuudesta tunnetuksi Mardan luostariksi . Tutkijat hyväksyvät tämän tunnistuksen yleisesti. arameaa substantiivi marda , “linnoitus”, vastaa tarkoittaa Kreikan nimi toisen desert luostarin ajan, Kastellion , ja sitä käytetään kuvaamaan että sivuston vita (elämäkerta) on St Sabbas, Mutta sitä käytetään vain erisnimenä luostarille Masada, kuten voidaan nähdä vita of St Euthymiuksen “

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tarja Parkkila sanoo:

    Kun puhutaan lain orjuudesta, tai ‘ Älkää alistuko enää lain orjuuteen. ‘

    Se tulee ymmärrettäväksi juuri Masadan ihmisten kohdalla, mutta kysymys ei ole Mooseksen laista, vaan Rooman laista, joka olisi vienyt heidät orjuuteen, eli orjiksi, jos he olisivat antautuneet. He katsoivat kuoleman heille voitoksi ja vapaudeksi.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Tarja

      Paavalin sana kuuluvat:

      Galatalaiskirje:

      5:1 Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.

      5:2 Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi

      Tuo lain orjuuteen antauminen mainitaan jakeessa yksi ja jakeessa kaksi käy ilmi että kyseessä on nimenomaan juutalaisen lain määräys ympärileikkauksesta, joka ei kuulu ei-juutalaisille.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Anita Ojala
    Anita Ojala

    Olen eläkkeellä oleva luokanopettaja, free lancer -kuvittaja, -kirjailija ja -toimittaja. Minulta on julkaistu 4 kirjaa: mm. Valopilkkuja: viriketekstejä lasten ja nuorten hartaushetkiin (soveltuu myös aikuisten hartauskirjaksi).