Mitä kohusaarnaaja David Herzog  tekee Helsingin  Olympiastadionilla?

herzog

Ihmeellisiä asioita, ihmeteltäviä juttuja. On siinä ihmeitä kerrakseen, kun suuhun ilmestyy kultahampaita. Kun kaljuun päähän alkaa kasvaa tukka. Kun kaljamaha katoaa tuosta vaan.  Jotta jokaiselle olisi tarjolla jotakin, niin pitäisikö myös tasapuolisuuden nimissä  pienirintaisille naisille  tarjota  suurempia keuhkoja?

Kaikista kiinnostavin juttu on kuitenkin vihjaus siitä, että joku voisi herätä kuolleistakin  noissa  kaksipäiväisissä hengellisissä karnevaaleissa. Minulla ei ole pienintäkään hajua siitä, miten tällainen näytös voitaisiin  toteuttaa. Ei kai stadionin henkilökunta sentään päästä sisään edes arkunkantajia, saati sitten jo haisevia vainajia ja vielä mätäkuussa?

Tällaisella etukäteiskohullako  stadion yritetään saada väkeä  täyteen 26.-27.7.14? Kirkkokuntiin kuulumattomalla saarnaajalla on vastassaan vahva kilpailija, nimittäin auringonpalvojien sankat joukot. Mistäpä  amerikkalaismies olisi voinut tietää, että Suomen kesä sijoittui juuri tälle viikolle!  New Age-tyyppiseen kielenkäyttöön mielistynyt ristiretkeläinen osaa varmasti murjaista tästäkin asiasta  parit hauskat jutut, arvaamma.

Toivottavasti saarnaajalla on tarjota kuulijoilleen Elävää vettä, kun paahtava aurinko  porottaa  taivaalta etenkin vanhempia kuulijoita läkähdyttäen. Vaikka mistä minä tiedän, onko siellä vanhuksia ollenkaan, josko tulee vain nuoria hihhuleita ja keski-ikäisiä skeptikkoja. Tai ei sitten juuri ketään…

Luterilaista puistattavat nuo kohtuuttoman isoilta  tuntuvat lupaukset, joita Herzog itsevarmasti jakelee.  Joillekin voi jotakin tapahtua, mutta varmasti pettyjienkin legioona tulee olemaan suuri. Kumpaan tuo pettymys sitten puretaan, julistajaan vai Jumalaan? Itse olen kasvanut siihen, että etenkään uskonnollisella alalla ei koskaan saa mennä kenellekään lupailemaan liikoja. Toki enemmän saa antaa kuin on konsanaan luvannut.

Jos Jumala tahtoisi tehdä näytösluontoisia miraakkeleita, niin hänhän voisi vaikka kasvattaa kukkia suoraan  ihmisten päälaelle. Mutta mitä tekemistä sillä olisi Kristus-uskon kanssa? Tuollaisista ihmejutuista harvoin herää usko. Usko on Jumalan lahja, kenties se ihmeistä suurin. Omassa voimassaan ihminen ei pysty uskomaan Kristukseen. Ihminen ei siis tule uskoon vaan usko tulee – toivottavasti – ihmiseen.  Silloin vasta noita ihmeitä alkaakin näkyä ja tapahtua.  Uskon silmälasien läpi ihminen näkee kaiken toisella tavalla kuin silloin kun vielä oli uskosta osaton.

Kysymyksiä lukijoille:

–          Mihin tarvitaan suuria uskonnollisia stadionkokouksia?

–          Toimisiko Jumala Herzogin spektaakkelin taustalla herättelemässä Suomen kansaa?

–          Miten hengellinen herätys voisi muuttaa Suomen nykytilannetta?

–          Jos tänä iltana rukoilisit oikein kovasti jonkin asian puolesta ja sitten yön aikana tapahtuisikin ihme, niin mistä huomaisit aamulla  ensimmäiseksi tuon ihmeen tapahtuneen?

 

Helsingin Sanomat uutisoi tänään (ke 23.7.) Herzogin tulosta näin:

http://www.hs.fi/kaupunki/a1406006862404?jako=dd728ea356abaa466900e67e2f2d85ca

  1. Törmäsin yhtenä päivänä Tiimarissa miehen Malmilla about kymmenen vuotta sitten. Hän tuli sanomaan, että Jeesus rakasta sinua, ja kykenee parantaa sinut, jos tulet hänen(miehen) tilaisuuteen. Silloin sanoin hänelle, että siihen tarvitaan suurta ihmettä. Nyt kun olen saanut pohtia sitä hetkeä, parantaminen ei katso paikkaa. Minun olisi pitänyt sanoa hänelle: ”Paranna minut tässä, niin saat suurempaa arvotusta ihmisten joukossa”. Varmasti olisi saanut. Sen verran on kertynyt lääkäreiden sepustuksia minun liikuntavammasta, ettei tätä olisi voitu ohittaa mediassakaan.

  2. Herzog näyttäisi netin perusteella liittyvän Latter Rain -liikkeeseen. Ihmettelen sitä, että kukaan ei selvitä suomalaisille kristityille näitä taustoja. Nythän tulee se kuva, että ongelmana on karismaattisuus tai ihmeteot sinänsä.
    Latter Rain opettaa, jos muistan oikein, että ihmisistä voi tulla tavallaan jumalia ja he alkavat elää hengellisesti yliluonnollisemmalla tasolla. Ei ihme, että liikkeen puhujia seuratessa, tulee vaikutelma, että ihmisen tavoitellessa hengellisiä voimia, kyseessä ei enää ole Pyhä Henki vaan muut voimat.
    Kytkökset tähän liikkeeseen ja ajatteluun taisivat olla ainakin yhtenä syynä siihen, että Nokia Missio kehittyi hyvin outoon suuntaan.

    • Taustoista on kyllä ollut puhetta, ja ko. miehen opetusten new age- ja gnostilaiset painotukset ovat herättäneet keskustelua. Muutama pastori ja Raamatun opettaja on näistä puhunut, mutta he ovat saaneet paljon lunta tupaan ’tuomiohenkisyydestään’.

      Valitettavasti muutama luterilaisen kirkon pappikin on innostunut tapahtumasta, vaikka luulisi heillä olevan jonkinlainen sisälukutaito…

  3. ”HAPPAMIA SANOI KETTU PIHLAJAMARJOISTA”

    Vain näin voin selittää tämän blogin ajatuksia. Jos ihminen ei ole täyttynyt Pyhällä Hengellä eikä hänellä ole intiimiä suhdetta Jeesuksen kanssa, ei ihminen voi ymmärtää Jumalan ihmeita.

    Jeesus sanoi: jollette muuten usko, uskokaa tekojeni, siis ihmeitten vuoksi! Niinpä Jumala vahvistaa sanaansa, evankeliumia, ihmeillä ja merkeillä. Jos saarnat ovat pelkkää sanahelinää ja hienostelua, ovat kirkot tyhjiä eikä ihmeitä tapahdu ja kansa on menossa kadotukseen, kun ei enää le syntejä joita pitäisi pyytää anteeksi.

    Suomalaiset tarvitsevat tällaista Raamatun ja täysin ev lut kirkkomme opin mukaista julistusta eksytykseensä! Pelastuakseen! Tehdäkseen parannuksen! Eli päästäkseen tämän elämän jälkeen Taivaaseen jossa Jeesus on Herra! Jumala on siihen määrittänyt pääsyvaatimukset. Niitä ei kirkko eikä blogistit pysty muuttamaan.

Kirjoittaja

Kiuru Hannu rovasti Ruttopuiston
Kiuru Hannu rovasti Ruttopuistonhttp://blogiarkisto.kotimaa.fi/blogit/vanhat/blog/?bid=121
Nimeni on Hannu Kiuru, arvoni Ruttopuiston rovasti emeritus (67 v., 113 cm, 179 kg). Kirjoitan painavaa tekstiä elämän ja kuoleman asioista pääkaupunkiseudun näkökulmasta käyttäen tajunnanvirtatekniikkaa. Blogiarkistossa meikäläinen heiluu Liberona kirkon liukkaalla kentällä: http://blogiarkisto.kotimaa.fi/blogit/vanhat/blog/?bid=121