Mitä tarkoittaa "puhdas oppi"???

Toisaalta lainattua: "evankeliumi ei vanhan luterilaisen teologian mukaan voi säilyä puhtaana, jollei oppi ole puhdas." Mun täytyy ihan tollona tunnustaa, etten ymmärrä lausahduksesta yhtään mitään :( Kun tuota noin; eikö evankeliumi ole itsessään oppi? Luthr sanoo, että kaikki maailman opit punnitaan seimen äärellä; "Teille on syntynyt Vapahtaja, Kristus Herra...." Ja siinä vaiheessa kun laki, teot, ihmisoppi tuuppasevat Kristuksen ainoana mahdollisuutena pelastukseen, oppi evankeliumista on "saastunut".

Toisaalta lainattua vl-opetusta:

"Sen sijaan opillinen asia eli pysyvä totuus on se, että on vain yksi oikea Kristuksen seurakunta, jonka saarnaamasta evankeliumista usko ainoastaan voi syntyä. Ei niin, että seurakuntaa ja evankeliumiakaan tarvittaisiin uskon LISÄKSI, mutta seurakunta evankeliumeineen on välttämätön armonväline vanhurskauttavan uskon syntymiseksi.

Jos uskovainen pappi saisi pitää englannin kielisen hartauden vaikkapa jollainen kansainvälisellä radiokanavalla, Jumala voisi Pyhässä Hengessä saarnattua evankeliumia välineenä käyttäen synnyttää uskon kaikkialla, minne vain ääni kantaisi, vaikka Tiibetissä tai Timbuktussa. Ei siis tarvittaisi tietoisuutta vl-liikkeestä, mutta Jumalan seurakunnasta saarnattu evankeliumi on välttämätön armonväline." 

Nyt jos joku suomentaisi mulle nuo lainaamani kappaleet. Siis en ymmärrä mitään. Miksi ihmeessä evankeliumia ei tarvittaisi uskon lisäksi, kun evankeliumi on juuri se, mikä uskolla omistetaan?

Luther:

" Apostoli sanoo kuitenkin: >>ei tekojen kautta, vaan sanan kuulemisesta>>, se on: jos kärsit sanaa, niin lepäät ja vietät teoistasi Herran sabattia kuullaksesi, mitä Herra sinun Jumalasi sinussa puhuu. Otapa siis huomioon tämä Paavalin muistettava kehotus!

Jos tahdot saada armon, niin toimi siten, että joko tarkkaavasti kuuntelet Jumalan sanaa tai ahkerasti tutkistelet sitä, sana näet - haluan sanoa - VAIN SANA ON JUMALAN ARMON KULKUNEUVO.

----Mutta tämä sana on varma: uskon saarnasta saadaan Henki. Tällä tavalla kaikki ne ovat saaneet Hengen, jotka vain Hengen ovat saaneet. Älä siis sinäkään hylkää Jumalan neuvoa äläkä muodosta itsellesi omatekoista neuvonpidettä!"

Väittäisin tässä pikkasen, että vl-opetuksen ja Lutherin ero on ilosanoman tuojassa - ilosanomassa itsessään. Saat väittää vastaan.

38 kommenttia

  • Kimmo Wallentin sanoo:

    Koskakohan toi ylläpito iskee mun kraiveleihin?:p:(

    Ilmoita asiaton kommentti
  • jorma ojala sanoo:

    Modernisaation vastainen taistelu. Joopa joo. Se on vissiin käsitteenä samaa luokkaa kuin se ikkunallinen pesukone. Kun siitä ensi kerran kuulin, oli tieto toimittajan mukaan kopsattu Expressenistä. Toisen ruåtsalaisen lehden toimittaja kirjoitti jutussaan lestadiolaisista: Nej till TV, ja till frysbox. Asian ydin on jäänyt ymmärtämättä. Seuraan asiaa ihan ulkopuolisena.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kalevi Kauppinen sanoo:

    Jeesus sanoo, minä olen tie totuus ja elämä, tämä on se puhdas oppi.

    Raamatun selittäjiä on ollut lukematon määrä kautta historian, jos niitä lähtee vertailemaan ja etsimään sitä oikeaa, niin se tie johtaa umpikujaan.

    Jeesus puhuu Raamatun lehdillä niin selväsanaisesti ja ymmärrettävästi, ettei kenelläkään, joka haluaa päästä perille siitä oikeasta opista, pitäisi olla vaikeuksia, jos ei yhdellä lukemisella avaudu, niin monet ovat sanoneet, että vasta neljännellä kerralla hänelle avautui sanoman sisältö.

    Kaikkea opetusta pitäisi verrata Jeesuksen opetukseen, jos niissä on eroja, niin on paras hylätä kaikki muu, mikä poikkeaa Jeesuksen opetuksesta.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Osmo Kauppinen sanoo:

    Tuo teologinen kielenkäyttö on niin omalaatuista, ettei sitä tavallinen maalaispappikaan tajua. Mikä ihmeen “puhdas oppi”? Onko sen vastakohta “likainen oppi”?. Yhtä omituinen käsite tämäkin on kuin se “ohut jumalakäsitys”.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Juha Kajander sanoo:

    Niin, onko ohuen jumalakäsityksen vastakohta paksu jumalakäsitys?

    Olen nähnyt termin sekaoppinen, joka ilmeisesti viittaa muuhun kuin puhtaaseen oppiin.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • jorma ojala sanoo:

    Tuskin tämä keskustelu on kovin hankalilla tieteellisillä termeillä pilattua. Lain ja evankeliumin erottaminen on Lutherin mukaan tärkein taito kristikunnassa. Se, jolta se onnistuu, voi kutsua itseään teologiksi.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • jorma ojala sanoo:

    Vuokko on tuossa ylempänä verrannut Lutherin ja vl:n opetusta sanan merkityksestä. Mielestäni molemmat edustavat samaa käsitystä noin periaatteessa. Luther ei kuitenkaan arvioi sanan vaikutusta sen mukaan, kuka sen sanan sanoo ja puhuu. “… jopa paavilaiset tunnustavat, ja heidän on pakko se tunnustaa, että me perustamme puheemme Jumalan sanaan. .. kuitenkin he sanovat, ettei se ole pätevää kuin heidän hyväksymänään. Kuinka kristillinen kirkko voi sivaltaa Jumalaa suulle ja viedä häneltä puhevallan sanomalla: Me tunnutamme, että tämä on sinun sanaasi, mutta se vaikuttaa vasta meidän luvallamme”

    Ilmoita asiaton kommentti
  • jorma ojala sanoo:

    >>Amen. Esim. se, ettei saa ehkäistä tai katsoa telkkaria, koska nehän juuri ovat keinoja omaan hurskauteen.>>> Elias T.

    Tässä olisi hyvä keskustelun teema sinänsä. Eihän se, että ihminen haluaa noudattaa kuuliaisuutta, eihän se sinänsä ole omaa hurskautta. Itsevanhurskaus on kiinni motiivista, mikä on kokonaan toinen juttu.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Vuokko Ilola
    Vuokko Ilola

    Vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen suvanteissa, pyörteissä, myrskynsilmissä ja sen opetuksen läpivärjäyksessä rapiat nelikymppiseksi kasvanut naisimmeinen.

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit