Miten määritellään kristittyjen vaino?

Joka 9. kristitty kokee vakavaa vainoa. Yhteensä 245 miljoonaa kristittyä kärsii vakavasta vainosta. Luku on suurempi kuin koskaan aiemmin. Open Doors -järjestön julkaisema tämän vuoden World Watch List raportoi, että maailman väkirikkaimmat valtiot Kiina ja Intia rajoittavat yhä enemmän kristittyjen uskonnonvapautta.

World Watch List (WWL) seuraa kristittyjen uskonnonvapaustilannetta 150 maassa. Listaus perustuu laajoihin maaedustajien lausuntoihin sekä ulkopuolisten asiantuntijoiden selvityksiin. Vuoden 2019 World Watch List on koottu ajanjaksolta 1.11.2017–31.10.2018. Tutkimus osoittaa, että seuratuista 150 maasta 73:ssa kristityt kokivat äärimmäistä, erittäin vakavaa tai vakavaa vainoa. Vuosi sitten näitä maita oli 58.

Kun kaikki tutkimuksen kohteena olleet maat huomioidaan, joka yhdeksäs kristitty maailmassa kokee vakavaa vainoa. Viime vuonna luku oli joka kahdestoista. Alueelliset erot ovat kuitenkin merkittäviä. Eniten vainoa koettiin Aasiassa, johon YK:n määritelmän mukaan kuuluu myös Lähi-itä: siellä vainoa koki joka kolmas kristitty. Afrikassa joka kuudes ja Latinalaisessa Amerikassa joka 21. kristitty joutui vainon kohteeksi.

Katso video, miten lista on laadittu. 

Lue lisää kristittyjen vainoista.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
    • ”Kristityt vainoavat kaikkia muita ihmisiä kertomalla ettei uskota heidän valitsemaan jumalaan niin heitä odottaa ikuinen helvetti.”

      Reino Suni: Vainoaminen minusta tarkoittaa sitä, että hän on henkisen taikka ruumiillisen väkivallan kohteena, ja täytyy tämän takia joka päivä elää pelon vallassa. Vainoaminen on myös sitä, että käytännön arkisissa asioissa syrjitään uskon takia. Ikuiseen helvettiin pelottelu on samanlaista, jos tulevista huonoista jäistä sanotaan, että älä menen jäälle, koska saatat hukkua, kyllä tämä on sitä, että kantaa huolta lähimmäisestään.

    • Siinä on vaan se Kalevi Kauppinen että kukaan ei tiedä onko helvettiä oikeasti olemassa , mutta heikko jää ja järvi ovat todellisisuutta. Ihmisten pelottelu kaamealla kohtalolla omien uskomustensa pohjalta on epäeettistä.

  1. Jos ei usko Jumalan olemassa oloon, niin mitä sitten tarvitsee pelätä, mutta jos epäilee, niin silloin se pelko iskee. Onko niin, että vain epäilijät pelkäävät?

    Onko niin, että kristittyjen vainoajat pelkäävä, jos he saisivat kristityt hävitettyä, niin häviäisikö pelot. Ei tätä muuten voi käsittää.

    Onhan niin, että kun lapset pelkäävät mörköjä, kun sitten vanhemmat sanovat ettei mörköjä ole olemassakaan niin pelot häviävät.

    • ”Jos ei usko Jumalan olemassa oloon, niin mitä sitten tarvitsee pelätä,”

      Jaa mutta kun miljoonat uskovat jumaliin mutta eivät helvettiin. On siis epäeettistä pelotella tällaisia ihmisä. Ja mites pienillä lapsilla tai varhaisnuorilla,joille helvettiä aletaneten markkinoida on edellytyksiä arvioidaq asiaa? Ei mitenkään, helvetin maalaaminen etenkin lasten ja nuoren mielenmaisemaan on henkinen raiskaus ja minusta rikos,se on henkistä väkivaltaa.

    • Kauppinen: ”kaikki muut ovat epäjumalia jotka harhauttavat hyväuskoisia.”

      Apostoli oli eri mieltä.

      ”Mitä nyt epäjumalille uhratun lihan syömiseen tulee, niin tiedämme, ettei maailmassa ole yhtään epäjumalaa ja ettei ole muuta Jumalaa kuin yksi.”

      Koska epäjumalia ei ole, vaan on yksi Jumala, niin Hänestä kaikki on ja kaikki Häneen palaa. Uskovaisten teologia on varastanut taivasten valtakunnan sisäpiirilleen. Aivan samoin toimivat juutalaiset.

      ”Mutta voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun suljette taivasten valtakunnan ihmisiltä! Sillä itse te ette mene sisälle, ettekä salli meneväisten sisälle mennä.”

      Miksi kirkko toimii samoin kuin juutalaisuus? Jumalan ja ihmisen välille on kasattu esteitä, itsetarkoituksia, joilla ei ole mitään tekemistä pelastuksen kanssa, kuten sakramentit, vesikasteet, katolisuudesta johdettu pappeus jne. Jos niihin jää, niin ei enää etsi ahdasta porttia. Miksi kukaan etsisi, kun kokee löytäneensä? Etsitäänvain sitä, mikä kasvattaa pysähtymisen oikeutusta, syvennetään poteroa, niin ettei sinne enää päivä paista.

      Kauppinen: ”Ikuiseen helvettiin”

      Tämä on jo noloa vuonna 2019, mutta uskovia ei nolota jakaa valheita. Kun helvetin tuli sammui noin 1950 vuotta sitten, niin miten sen tuli voi olla ikuinen tai miten sinne kukaan ihminen voi joutua?

      Miksi totuus ei kiinnosta yhtään sen enempää kuin Jeesuksen aikaisia teologeja ja pappeja? Valhe maistuu suussa makealta, kun se lupaa itselle enemmän kuin ei-uskovaisille. Tuomiopäivänä saattaa ylläri odottaa niitä, jotka valhetta rakastavat. Siitä kertoo kansojen tuomio, Mat.25. Jeesus ei kysy mitään sellaista, mitä kristillinen teologia painottaa vahvasti, kasteita, sakramentteja, kirkon jäsenyyttä, uskoa…

      Miten pelastaa tosiuskovaiset, niin juutalaiset kuin kristilliset kirjanoppineet ja fariseukset? Ei varmaan mitenkään voi pelastaa. Mutta ei se olekaan tarpeen, kun ymmärtää, mitä pelastus tarkoittaa Raamatussa.

      ”Kumpi näistä kahdesta teki isänsä tahdon?” He sanoivat: ”Ensimmäinen.” Jeesus sanoi heille: ”Totisesti minä sanon teille: publikaanit ja portot menevät ennen teitä Jumalan valtakuntaan.”

      Voidaan olettaa saman koskevan nykyisyyttä, koska juutalaisuus on esikuvaa kristillisyydestä. Ne, joita tosiuskovaiset tyrkkivät helvettiin, menevät taivasten valtakuntaan ennen pappeja ja piispoja ja paaveja ja niitä, jotka estävät kansaa löytämästä taivasten valtakunnan porttia. Monet ensimmäiset tulevat…

      Tosiuskovaisilla on vuohien oppi. Vuohet ovat reviiriuskollisia ja puskevat pois aitauksestaan niitä, jotka eivät ole heidän kloonejaan. Varsinkin lampaita vuohet puskevat ja kiusaavat. Luterilaisuuden kova ydin edustaa vuohien oppia ja he ovat niin naispappien kimpussa kuin vaativat uskonratkaisuja, kuten kirkkoherra Jussi Mäkelä.

  2. Keskustelu on jälleen kerran etääntynyt blogin alkuperäisestä kysymyksenasetelusta: Mikä on kristittyjen vainoa? Palaan kysymykseen. Ankarin vainon muoto on kristittyjen surmaaminen heidän uskonsa perusteella. Tämän kohtalon kokeneita kirkko on perinteisesti nimittänyt marttyyreiksi, ja näiden luku on jatkuvasti kasvanut ja yhä kasvaa. Astetta lievempiä vainon muotoja ovat kristittyjen vangitseminen, kiduttaminen ja karkottaminen heidän vakaumuksensa perusteella, samoin kirkkojen ja vastaavien tuhoaminen sekä jumalanpalvelusten väkivaltainen estäminen tai häiritseminen, näin varsinkin jos toiminta on järjestäytynyttä eikä vain häiriintyneiden yksilöiden päähänpistoja. Ehkä jo vähän rajatapauksia ovat esim. uskonnollisin perustein tapahtuva työsyrjintä ja vihapuhe, joista löytyy esimerkkejä jopa meidänkin maassamme..

    • ”Keskustelu on jälleen kerran etääntynyt blogin alkuperäisestä kysymyksenasetelusta: Mikä on kristittyjen vainoa? Palaan kysymykseen. Ankarin vainon muoto on kristittyjen surmaaminen heidän uskonsa perusteella.”

      Niinpä,albigenssikristityt olivat uskovia kristittyjä, joita toiset uskovat kristityt vainosivat juurikin heidän uskonsa prusteella., Yhtenä yönä (Pärttylin veriyö) albigenssejä teurastettiin noin 22 000 ja vainoajat lauloivat päälle kiitosmessuja. Entäs Paavin ja Filip kauniin masinoimat temppelliherrojen murhat.Temppeliherrat oliva kristittyjä, joita krititiyt surutta tappoivat heidän (muka väärän) uskonsa vuoksi.

    • Sahama: ”Ehkä jo vähän rajatapauksia ovat esim. uskonnollisin perustein tapahtuva työsyrjintä ja vihapuhe, joista löytyy esimerkkejä jopa meidänkin maassamme.”

      Jep, löytyy tosi paljon. Kohteena ovat muslimit. Heidän vainoojansa pääsääntöisesti tunnustautuvat julkisuudessa kristityiksi.

      Seppo kiinnitti huomion oikeisiin asioihin. Kristillisyyden historia on verinen ja julma. Onko oikein, että sitä kutsutaan kristilliseksi, kun hedelmä paljastaa puun olevan jotain muuta kuin mitä sen katsotaan esittävän.

      Kaikki vainoaminen on Ut:n opin vastaista, olkoot vainottuja kristityt tai muslimit. Jokaista vainottua pitää auttaa ja tukea kasvoihin katsomatta.

    • Kristikunnan suuri häpeän aihe on tosiaan se, että kristityt ovat vainonneet myös toisiaan. Albigenssien kohtalo ei ole yksittäistapaus. On ehkä kuitenkin huomautettava, että albigessien vaino ajoittuu jo 1300-luvulle, kun taasa Pärttylinyön verilöyly liittyy uskonpuhdistuajan konflikteihin 1500-luvulla, siinä tapettiin Ranskan protestantteja, ns. hugenotteja. Tämmöiset kristittyjen keskinäiset vainoamiset laantuivat 1600-luvulta alkaen, mutta 1700-1800-lukjen taitteessa koettiin niinikään Rankassa ensimmäinen ateistien alottama kristittyjen vaino, ja niitä tuli kovasti lisää 1900-luvulla diktatuurimaissa. Nykyisin taitavat muslimifanaatikot olla innokkaimpia kristittyjen vainoojia.

Kirjoittaja

Open Doors
Open Doorshttp://opendoors.fi
Open Doors on vuonna 1955 perustettu kansainvälinen avustusjärjestö, joka toimii vainottujen kristittyjen auttamiseksi yli 60 kohdemaassa. Open Doors Finland ry toimii osana maailmanlaajuista Open Doors –järjestöä. Toiminta Suomessa käynnistyi keväällä 2015. Tutustu historiaamme: http://opendoors.fi/historiaa