Morsianta noutamassa

Entisaikaan oli tapana, että kosiomatkalle otettiin mukaan paitsi lahjoja myös puhemies. Nummisuutarin Eskolla puhemiehenä oli Mikko Vilkastus. Se kosiomatka tosin päättyi nolosti.

Vanhassa testamentissa kerrotaan paristakin kosiomatkasta. Abraham ei halunnut pojalleen Iisakille vaimoa kanaanilaisten joukosta, joten hän lähetti palvelijansa Elieserin puhemieheksi kosiomatkalle sukulaistensa pariin. Puhemies varustettiin arvokkailla lahjoilla, mutta sulhasta ei tälle matkalle otettu mukaan.

Elieser oli uskollinen palvelija, joka rukoili Jumalaa johdattamaan matkaa ja löytämään sopivan morsiamen. Kosiomatka onnistuikin hyvin: löytyi kaunis Rebekka, joka oli halukas pitkälle matkalle sulhasen luo.

Voi vain arvailla, millaisia ajatuksia nuoren morsiamen mielessä matkan aikana liikkui. Iloisen odotuksen vallassa hän mietti, millainen sulhanen olisi. Sen hän kyllä tiesi, että sulhanen oli hyvin varakas, mutta millainen luonteeltaan, millainen ulkonäöltään. On selvää, että hänen ajatuksensa pyörivät sulhasessa. Varmaan hän kyseli puhemieheltä kaikkea mahdollista sulhasesta ja tämän kodista.

Miten väärin morsian olisikaan tehnyt, jos hän matkan aikana olisi rakastunut puhemieheen, kiintynyt häneen ja saamiinsa lahjoihin sulhasen sijasta.
---
Puhemies on jo saapunut. Hän on parhaillaan morsiamen noutomatkalla. Sulhanen odottaa kotona.

Puhemiehellä on mukanaan arvokkaita lahjoja: rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, kärsivällisyys, hyvyys, uskollisuus… ja paljon muita. Mutta morsiamen pitää muistaa, että puhemieheen ei saa rakastua. Hän ei saa nousta ajatuksissa sulhasen yläpuolelle. Morsiamen ajatusten ei tule pyöriä puhemiehen eikä tämän antamien lahjojen ympärillä, vaan sulhanen on se, johon morsiamen ajatusten ja odotusten tulee kohdistua. Hänen tulee olla morsiamen kaipuun kohde.

Puhemiehen tehtävä on kertoa morsiamelle sulhasen ihanuudesta, synnyttää rakkautta ja vahvistaa kaipausta tätä kohtaan. Hän ei tullut kirkastamaan itseään eikä syrjäyttämään sulhasta.

32 kommenttia

  • Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Herää vaan kysymys kuka on tämä “puhemies” josta on kyse, siis kuka on luterilaisuuden “puhemies”, eikö selkeääkin selkeämmin Luther.

    Toiko ko “puhemies” hedelmänään iloa, rauhaa, rakkautta, sitä sietää miettiä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Puhemies on tietenkin Pyhä Henki, joka hakee Kristukselle morsiamen uuden liiton aikana. Siitä löytyy esikuva jo 1. Mooseksen kirjasta.

      Sitä kuvaa Aabrahamin palvelija Eliezer, 1.Mooos. 15:2, joka lähetettiin hakemaan lupauksen lapselle, Iisakille (symb. Jeesukselle) vaimoa, 1.Moos. 24. luku. Eliezer symboloi siinä Pyhää Henkeä, joka hakee Kristukselle uudessa liitossa seurakuntamorsiamen.

      28 Ja te, veljet, olette lupauksen lapsia, niinkuin Iisak oli. 29 Mutta niinkuin lihan mukaan syntynyt silloin vainosi Hengen mukaan syntynyttä, niin nytkin. (Gal. 4)

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Rauli Toivonen sanoo:

    Positiivisen aiheen olit valinnut blogiisi. Hyvä asia tällaisena epätavallisena aikana, jolloin morsian ja sulhanen solmivat liittonsa usein tavanomaisesta poikkeavin järjestelyin. Kesäkuussa meillä on vaimoni kanssa ainutlaatuinen tilaisuus osallistua Zoom-häihin, joten otsikkosi osui eräässä mielessä suoraan kohti.

    Raamatun tärkein sulhanen on tietenkin Jeesus Kristus, jonka morsian koostuu taivaaseen päätyvistä ihmisluomuksista. Ja laatu on hyvä: ”Olenhan kihlannut teidät yhdelle ainoalle miehelle, Kristukselle, ja tahdon tuoda teidät hänen eteensä kuin puhtaan neitsyen.”(2. Ko11:2) Ilmestyskirjassa kerrotaan, että tavoite kyllä tulee onnistumaan. Nuo ”maasta ostetut” ”ovat pysyneet puhtaina kuin neitsyet, ja he seuraavat Karitsaa, minne hän meneekin”.(14:4) ilmestyksen lopussa kerrotaan sitten, että ”hänen morsiamensa on valmiina” ja sitten laskeutuu ”Uutena Jerusalemina” alas taivaasta.(19:7;21:2)

    Tuossa morsian-teemassa olisi paljonkin purtavaa, mutta ei Raamatun varasto tuosta teemasta rajoitu vain noihin kahteen rooliin. Johannes Kastaja kertoo olevansa hiukan samanlaisessa osassa kuin tuo blogissa mainittu puhemies: ”En minä ole Messias. Minut on lähetetty kulkemaan hänen edellään.” Sitten tämä Jeesuksenkin kastanut mies paljastaa sulhasesta erään mielenkiintoisen piirteen: ”Sulhanen on se, jolla on morsian. Mutta sulhasen ystävä seisoo hänen vieressään ja kuuntelee, mitä hän puhuu, ja iloitsee suuresti sulhasta kuunnellessaan. Niin iloitsen minäkin, ja iloni on nyt täydellinen.”(Joh3:28,29)

    Vastaavasti Jeesus kertoo sukulaisestaan Johannes Kastajasta myös jotakin sellaista, joka sopii rooliin ”sulhasen ystävä”. Näin hänen asemaansa kuvaillaan taivasten valtakuntaan nähden: ”Totisesti: yksikään naisesta syntynyt ei ole ollut Johannes Kastajaa suurempi, mutta kaikkein vähäisin, joka on taivasten valtakunnassa, on suurempi kuin hän.”(Mat11:11)

    Minusta näyttää nyt siltä, että Johannes Kastaja ei kuulu Kristuksen morsiameen eikä peri taivasten valtakuntaa. Jumalan uskollinen palvelija hän kyllä oli loppuun asti, kertoo Raamattu. Millainen tulevaisuus odottaa tätä ”morsiamen ystävää”? Millainen on sulhasen ”puhemiehen” palkka Raamatussa?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Anita Ojala sanoo:

      Rauli. Itse ajattelen niin yksinkertaisesti, että koska Johannes Kastaja oli yhä maan päällä, turmeltuneen ihmissuvun yhtenä jäsenenä, hän oli vähäisempi kuin kukaan taivasten valtakunnassa, jossa kukaan ei enää ole syntinen. En voi epäillä hänen pääsemistään Jumalan valtakuntaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      Johannes Kastaja oli VT:n ja UT:n vedenjakaja. Johanneksen kaste ja vanha liitto jäivät historiaan. Uusi liitto ja kristillinen kaste tulivat Kristuksen kautta.

      Johannes oli huutavan ääni erämaassa, viimeinen ”virallinen” vanhan liiton edustaja, joka kuulutti, että jotain paljoa enemmän oli luvassa ja tulossa. Kristukselta tuleva kirkkaus on moninkertaisesti enemmän kuin Moosekselta (lain kautta)tuleva. Tästä syystä: ”Totisesti: yksikään naisesta syntynyt ei ole ollut Johannes Kastajaa suurempi, mutta kaikkein vähäisin, joka on taivasten valtakunnassa, on suurempi kuin hän.”(Mat11:11).

      Uuden liiton uskova ei koskaan voi olla niin suuressa roolissa kuin Johannes Kastaja, eli suurempi kuin Johannes. Vähäisin (rivikristitty) on suurempi kuin Johannes Kristuksen tuoman uuden kirkkauden ja liiton vuoksi.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Anita Ojala sanoo:

      Kari. Tuo oli ihan hyvä ja tarpeellinen huomio, että Johannes K oli vanhan liiton edustaja. Uudessa liitossa eli armoliitossa ollaan varsinaisesti Jumalan valtakunnassa. Mutta emme silti voi epäillä, etteikö vanhasta liitostakin voi päästä sinne. Tästä ei kuitenkaan ole meille selkeää, yksiselitteistä ilmoitusta annettu.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      Johannes Kastaja on yksi Israelin Jumalan suurista valituista. Ei ole mitään syytä epäillä etteikö hän olisi perillä. Jos Johannes ei ole perillä, ei ole kukaan muukaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Rauli Toivonen sanoo:

      Johannes Kastaja ei tainnut olla se puhemies, jota Anita tarkoitti. Koen positiivisena sen, että tuosta Kristuksen edelläjuoksijasta nyt kuitenkin keskustellaan. En siis pilannut blogia asiattomalla hyppäyksellä?

      Kari asemoi Kastajan oikein hyvin: ”Johannes Kastaja oli VT:n ja UT:n vedenjakaja. Johanneksen kaste ja vanha liitto jäivät historiaan. Uusi liitto ja kristillinen kaste tulivat Kristuksen kautta.” Niin, kuinkahan monta tuolla VT:n puolella on ollut taivaaseen menossa? Taisi olla vasta Jeesuksen opetuksessa se tieto, että osa ihmisistä perii Jumalan valtakunnan. Näin ymmällään oli Tuomaskin uudesta päämäärästä: ”Herra, emme me tiedä, minne sinä menet. Kuinka voisimme tuntea tien?”(Joh14:5)

      Myös olen Karin kanssa samaa mieltä myös siitä, että ”Vähäisin (rivikristitty) on suurempi kuin Johannes Kristuksen tuoman uuden kirkkauden ja liiton vuoksi.” Uuteen liittoon littyy oleellisena osana Jeesuksen sanat: ” Totisesti: kun Ihmisen Poika uuden maailman syntyessä istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle, silloin tekin, jotka olette seuranneet minua, saatte istua kahdellatoista valtaistuimella ja hallita Israelin kahtatoista heimoa.”(Mat19:28) Olisiko Johannes Kastaja alamaisena tuolle hallinnolle?

      Olen sitten Karin kanssa kyllä myös eri mieltä. Kari arvioi, että ”Ei ole mitään syytä epäillä etteikö hän olisi perillä.” Eiköhän Kastaja odottele vielä ylösnousemusta kuten Lakiliiton Daavid. Hänestä nimittäin sanotaan, että ” Palveltuaan omana aikanaan Jumalan suunnitelmaa Daavid nukkui pois; hänet vietiin isiensä viereen ja hänen ruumiinsa maatui.”(Apt13:36) Daavidia ei ollut ainakaan vielä alkuseurakunnan aikaan herätetty. Pääteltynä siitä, mitä Raamattu kertoo: ”Ei Daavid itse noussut taivaisiin. Hänhän sanoo: — Herra sanoi minun herralleni: Istu oikealle puolelleni.”(Apt2:34)

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      Rauli. Johannes Kastaja ei ehkä vielä ole perillä sinun tulkintasi mukaan, mutta se ei haittaa minua. Iankaikkisuus näkökulma on jotain, jota en kykene tarkasti hahmottamaan Raamattuni äärellä. Ehkä iankaikkisuuden ymmärtämisessä saattaa olla jollakulla muulla myös vaikeuksia? Johannes Kastajaa ei odota Gehenna, vaan Jumalan valtakunnan kunnia ja kirkkaus. Hän täytti Jehovalta saamansa tehtävän täydellisesti.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Vanhan liiton pyhät uskoivat etukäteen Kristukseen ja ovat nyt perillä Herran luona odottamassa sinne myös uuden liiton pyhiä ja toivottamassa heidät tervetulleiksi. Siellä on Kastajakin.

      26 Mutta mitä siihen tulee, että kuolleet nousevat ylös, ettekö ole lukeneet Mooseksen kirjasta, kertomuksessa orjantappurapensaasta, kuinka Jumala puhui hänelle sanoen: ‘Minä olen Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala’? 27 Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien. Suuresti te eksytte. (Mark. 12)

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Rauli Toivonen sanoo:

      Kari toteaa meidän kaikkien puolesta ”Iankaikkisuus näkökulma on jotain, jota en kykene tarkasti hahmottamaan Raamattuni äärellä”. Harri siteerasi Markuksen evankeliumia Johannes Kastajaankin ilmeisesti viitaten: ”Mutta mitä siihen tulee, että kuolleet nousevat ylös… Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien.”

      Saddukeuksille vastatessaan Jeesus todellakin korosti ylösnousemusta, johon kysyjät eivät uskoneet. Jeesus viittasi muutamaan Jumalan uskollisin palvelijoihin, jotka ovat eräässä mielessä jo ”eläviä”. Tarkoittiko Jeesus sitä, että vanhan liiton uskolliset olisi jo herätetty kuolleista, toisin kuin Raamattu sanoo esimerkiksi Daavidista?

      On hienoa, että evankeliumit täydentävät toisiaan. Luukas lisää evankeliumiinsa jotakin oleellista: ”Ei hän ole kuolleiden Jumala, vaan elävien. Hänelle kaikki ovat eläviä.”(Lu20:38) Kaikkivaltiaan silmissä kaikki hänen uskolliset palvelijansa ovat ”eläviä”, koska Hänelle muutaman vuoden nukkuminen Sheolissa/Hadeksessa/Tuonelassa ei merkitse mitään. Eli Karin repliikkiä hiukan muotoillen: ”Iankaikkisuus näkökulma on jotain, jonka Jumala kykenee tarkasti hahmottamaan.”

      Anita totesi tuossa Johannes Kastajasta, että ”Mutta emme silti voi epäillä, etteikö vanhasta liitostakin voi päästä sinne. Tästä ei kuitenkaan ole meille selkeää, yksiselitteistä ilmoitusta annettu.”

      Jehova teki jo Aabrahamin kanssa liiton (”sinun siemenessäsi…”) Jeesukseen ja siten myös uuteen liittoonkiin liittyen. Ennen Moosesta ei olut mahdolista päästä lakiliittoon, ilmenee Raamatusta. Ja ennen Jeesusta ei ollut mahdollista päästä uuteen liittoon. Siksi Johannes Kastaja kuoli lakiliiton jäsenenä, vailla taivastoivoa. Sellainen kun tuli vasta uuden liiton myötä.

      Kaikille Jumalan palvelijoille Luojamme on luvannut ikuisen elämän, täysin riippumatta siitä minä aikakautena hän on elänyt. Jeesuksen sanojen mukaan uskollinen Jaakobin on jo nyt Jumalan silmissä elävä, vaikka ei ollut enempää lakiliiton kuin uudenkaan liiton jäsenen. Hän itse uskoi näin: ”Ei, minä suren, kunnes menen tuonelaan poikani luo.” Eräänä päivänä kuitenkin aivan varmasti hänellä ja Johannes Kastajalla on se tilanne, josta Jeesus antoi työnäytteen sanoessaan Lasarukselle: ”tule ulos”.

      Entä jos Johannes Kastaja herätetäänkin tänne maan päälle Jeesuksen Kristuksen ja muiden taivaallisten hallitsijoiden alamaiseksi? Näin toteutuisi Vapahtajamme ilmaus ”Kaikkein vähäisin, joka on taivasten valtakunnassa, on suurempi kuin hän”.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Rauli Toivonen sanoo:

      En malta olla lisäämättä vielä yhtä piirrettä, joka yhdistää muinoin eläneitä uskollisia Kristuksen morsiameen.

      Aabrahamista sanotaan, että hän ”odotti sitä kaupunkia, joka on rakennettu vankalle perustalle ja jonka Jumala itse on suunnitellut ja tehnyt.”(Hepr11:10) Näyttää, että myös KR viittaa ilmestyksen 21. lukuun, joka kertoo, että ”pyhä kaupunki, uusi Jerusalem, laskeutui taivaasta Jumalan luota juhla- asuisena, niin kuin morsian, joka on kaunistettu sulhasta varten.”(2) Ja sitten tuon morsiamen tuottamista siunauksista täällä maan päällä: ”hän pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut.”(4)

      Onko siis Johannes Kastajan lisäksi myös Aabrahamilla odote olla Jumalan valtakunnan alamaisena aikana, jolloin Jeesus johtaa tätä asuinplaneettaamme kohti Luojan alkuperäistä tarkoitusta?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      Tärkein on Jumalan lupaama ”evankeliumin liitto”. Lupaus vaimon siemenestä, joka polkee rikki käärmeen pään. Tämän liiton Jumala teki suvereenisti itsensä kanssa. Näiden sanojen kohdalla ei ollut ihmiselle asetettuja ehtoja. Hän myös toteutti sanansa Golgatalla.

      Menneet ja tulevat ihmiset pelastuvat uskomalla Jumalan lupaukseen, Kirkkauden Herraan, Jeesukseen Kristukseen. Morsian ja sulhanen odottavat hääjuhlaa.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Juha Heinilä sanoo:

    Hyvä blogi, kiitos Anita.

    Huutavan ääni kuuluu: “Valmistakaa Herralle tie erämaahan, tehkää arolle tasaiset polut meidän Jumalallemme.” (Jes. 40:3 / FB38)

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Juha erehtyy nyt kyllä pahan kerran. Kyse ei ole Johannes Kastajasta, vaan Aabrahamin palvelijasta Eliezeristä, 1.Mooos. 15:2, joka lähetettiin hakemaan lupauksen lapselle, Iisakille vaimoa, 1.Moos. 24. luku. Eliezer symboloi siinä Pyhää Henkeä, joka hakee Kristukselle uudessa liitossa seurakuntamorsiamen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Juha Heinilä sanoo:

      Harri, kommenttini liittyi Raulin kommenttiin ja oli tarkoitettu hänelle. Uskoisin, että hän tarkkana keskustelijana ymmärsi sen.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Seija Rantanen sanoo:

    Tuo kaanaankieli on kyllä kaunis kieli.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kari Paukkunen sanoo:

    Pyhä Henki kihlaa morsiamia Kristukselle opetetaan vanhassa Rukoilevaisuudessa. Kristus noutaa puhemiehen todistuksen vastaanottaneet ja hyväksyneet morsiamet. Karitsan häät alkavat kun aika on täyttynyt.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Charlotta Lindfors sanoo:

    “Puhemies” (aataminaikuinen asenne) voi viedä lahjat ominaan ja kosia morsianta itse, tai jos huomaa, että morsian ei miellytä/morsianta ei miellytä, lähteä lahjoineen lipettiin ja tehdä paremman diilin. Näiden tarinoiden aikaan nainen oli osa miehen irtainta omaisuutta. Nsisen oli päästävä vaimoksi, ettei joutunut orjaksi.

    Voi morsianparkaa, joka on kaupan. Ja voi sulhasparkaa, joka joutuu tyytymään ostettuun.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka Pesonen sanoo:

      Rebekalta kuitenkin kysyttiin tahtoa. Luja tahto vie vaikka läpi harmaan kiven. Lujalla tahdolla varustettu vaimo kykenee pitämään liiton kasassa. Mikäli hän luottaa siihen, että siinä tehtävässään hän on toteuttamassa Jumalan tahtoa. Näin hän uskon kautta luottaa enemmän Jumalan hyvään tahtoon, kuin omaansa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      Nykyään ei maallisia puhemiehiä ole. Onnettomia, hylättyjä naisia ja miehiä löytyy roppakaupalla siitä huolimatta. Onko mikään muuttunut? ”Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?” (Georg Ots)

      Pyhä Henki hoitaa virkansa kaikesta huolimatta uskollisesti loppuun asti.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Pesonen sanoo:

    Minusta tuolle 1 Kor 13 kohdalle tehdään suurta vääryyttä, kun se luetaan vihkimisen yhteydessä. Ikään kuin se rakastumisen tunnevaikutus kestäisi ainaisesti ja se pitäisi yllä nämä ominaisuudet automaattisesti. Parien niskaan sälytetään kuorma, jota he eivät jaksa kantaa. Ei näitä ominaisuuksia meidän sydämestämme kasva. Sieltä kasvaa aivan päinvastaista käytöstä ja asennetta. Vapahtajassa sen sijaan on tuo kaikki. Hänen läheisyydessään elävät saavat havaita, että Pyhä Henki tätä kaikkea sittenkin vaikuttaa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Pekka 1.Kor 13 on otta joka sana, siis Jumalan rakkaus on vastaus tähän.

      Jeesus selkeästi Sanoo ettei ihmisessä itsessään ole rakkautta, siis oikeassa olet, mutta kun Jeesus parantaa ihmisen niin Pyhän Hengen kautta Jumalan rakkaus vuodatetaan uskovaan.

      Epäusko ei tätä usko.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Anita Ojala sanoo:

      Pekka. Tuo 1.Kor 13 on kuitenkin siitä hyvä luku, että se osoittaa nimenomaan sen, että rakkaus ei ole pelkkää rakastumisen tunnetta vaan nimenomaan tekoja ja asenteita. Mahdotontahan ihmisen on sitä täyttää, vain Jumala pystyy sellaiseen rakkauteen. Mutta kukapa osaisi paremman määritelmän vihkiparillekaan esittää?

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Markku Hirn sanoo:

    Puhemiehistä puheen ollen , voin suositella lämpimästi israelilaista TV- sarjaa nimeltä Shtisel . Se löytyy Netflix iltä. Kaksikymmentäneljä jaksoa israelilaisten orthodoxi juutalaisten elämää, tarkemmin ottaen , perhe-elämää. Niissä piireissä tuskin pääseekään naimisiin ilman puhemiehen apua vielä tänäkin päivänä.

    Sarja on muutenkin hyvää tietoa siitä miten nuo fariseuksien ja kirjanoppineiden jälkeläiset itseasiassa elävät. Raamattu ei anna siihen muuta kun vihjeitä ja yleensä kristityillä on täysin väärä käsitys heidän elämästään.

    Itse asiaa , siis välttäjää ihmisen ja Jumalan välillä, on hyvä pohtia ja tarkastella ympäristöä tajutakseen miten tuollaiset välittäjäobjektit ovat toimineet . Kenestäkään ei tule tietoista uskovaista ilman ulkopuolelta tullutta apua.

    Vielä löytyy jonkinlaisia uskovaisia koteja jossa lapset omaksuvat vanhempiensa maailman- ja uskonkuvan. Tämä tuntuu enemmänkin koskevan karismaattisia ja vapaakirkollisia piirejä . Luterilaisessa kirkossa on tapahtunut jotakin ei hyvää , koska rippikoulut se tavallisin välittäjätoimi, eivät enää luo sellaisia nuortenpiirejä joista tulisi täydennystä kirkon toimintaan. Siis tuollainen välittäjä rooli ei toimi muuta kun pienen vähemmistön suhteen.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Anita Ojala sanoo:

      Markku. Tässä Vanhan Testamentin kertomuksessa ymmärrän olevan kyse nimenomaan yhdestä välittäjästä: Pyhästä Hengestä. Näinhän Harri A. on kommenteissaan tulkinnut. Nyt juuri vietämme kirkkovuodessa Pyhän Hengen odotuksen ja saapumisen muistoa – siksi totesin aiheen olevan ajankohtainen.

      Sillä, että otin esille morsiamen suhtautumisen puhemieheen, halusin viitata siihen, että Pyhä Henki lahjoineen ei saisi tulla uskonelämässämme keskeisemmäksi tai tärkeämmäksi kuin Jeesus, vaikka nyt onkin hänen toiminta-aikansa. Mielestäni tällaista taipumusta on havaittavissa kristillisissä piireissä, nimenomaan voimakkaasti karismaattisesti suuntautuneissa.

      Mutta voihan välittäjä-teemaa toki pohtia laajemminkin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      Pyhä Henki kirkastaa Kristusta, ei itseään.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Pesonen sanoo:

    Yksi syy nuorten vieraantumiseen kirkosta on kirkon vieraantuminen rippikoulusta. Puhutaan kauniisti kirkon lippulaivasta, mutta tällä laivalla ei ole samaa kurssia muiden kanssa. Miten se voi silloin olla lippulaiva, jos siltä ei odoteta edes sitä, että se edes pyrkisi etenemään samaan suuntaan. Rippikoulun menestys on tulosta vain siitä, että sillä on täysin oma kurssi, joka vieraannuttaa nuoret kirkosta.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      Pekka: Anitan blogi koski ymmärtääkseni kristillistä morsiussymboliikkaa.

      Olisiko tuo sinun rippikouluja koskeva paha mielesi vaikka oman blogisi aihe?

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Anita Ojala
    Anita Ojala

    Olen eläkkeellä oleva luokanopettaja, free lancer -kuvittaja, -kirjailija ja -toimittaja. Minulta on julkaistu 4 kirjaa: mm. Valopilkkuja: viriketekstejä lasten ja nuorten hartaushetkiin (soveltuu myös aikuisten hartauskirjaksi).

    Kirjoittajan viimeisimmät blogit