Neitsyt Maria – Jeesuksen äiti

Autuas neitsyt Maria sai suuren elämäntehtävän.

Ja Maria sanoi: ”Minun sieluni suuresti ylistää Herraa, ja minun henkeni riemuitsee Jumalasta, vapahtajastani; sillä hän on katsonut palvelijattarensa alhaisuuteen. Katso, tästedes kaikki sukupolvet ylistävät minua autuaaksi. Sillä Voimallinen on tehnyt minulle suuria, ja hänen nimensä on pyhä, ja hänen laupeutensa pysyy polvesta polveen niille, jotka häntä pelkäävät. Hän on osoittanut voimansa käsivarrellaan; hän on hajottanut ne, joilla oli ylpeät ajatukset sydämessään. Hän on kukistanut valtiaat valtaistuimilta ja korottanut alhaiset. Nälkäiset hän on täyttänyt hyvyyksillä, ja rikkaat hän on lähettänyt tyhjinä pois. Hän on ottanut huomaansa palvelijansa Israelin, muistaaksensa laupeuttaan Aabrahamia ja hänen siementänsä kohtaan iankaikkisesti, niinkuin hän on meidän isillemme puhunut.”  (Luuk. 1:46-55 / FB38)

Pyhä neitsyt Maria, kuka hän on?

Miksi merkitys sinulle Jumalan synnyttäjällä on?

Jeesus Kristusta sanotaan Daavidin pojaksi, koska Hän on Daavidin jälkeläinen äitinsä Marian kautta; miksi tämä on tärkeää ymmärtää Jeesus on tosi ihminen ja mitä se sinulle merkitsee?

Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel (Jes. 7:14 / FB38). Jeesus on tosi Jumala, mitä se sinulle merkitsee?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

 

  1. Kun tässä on keskusteltu Marian ikuisesta neitsyydestä, kannattaa varmasti tarkastella myös Marian synnytystapahtumaa. Se nimittäin kertoo, että kyseessä oli normaali alatiesynnytys ilman sen suurempaa mystiikkaa.

    Mooseksen laki opetti lakiliiton alaisuudessa monin tavoin meidän syntisyyttääme jo elämän alussa. Synnytystapahtumaan liittyvästä symboliikasta kerrotaan seuraavaa: ”Kun nainen on synnyttänyt pojan, hän on sen jälkeen seitsemän päivää epäpuhdas”(3. Mo12:2) Edelleen lakiin kuului seuraavanlainen menettely: ”Kun pojan tai tytön synnyttämisestä määrätty puhdistumisaika on kulunut umpeen, naisen on tuotava papille pyhäkköteltan oven eteen vuoden vanha karitsa polttouhriksi ja metsäkyyhky tai muu kyyhkynen syntiuhriksi.”(6)

    Tottelevaisina vanhempina Joosefista ja Mariasta kerrotaan: ”Ja kun tuli päivä, jolloin heidän Mooseksen lain mukaan piti puhdistautua, he menivät Jerusalemiin viedäkseen lapsen Herran eteen.. Samalla heidän piti tuoda Herran laissa säädetty uhri, ’kaksi metsäkyyhkyä tai kyyhkysenpoikaa’”(Lu2:22,24)

    Jeesuksella ei syntyessään eikä maanpäällisen elämänsä aikana ollut syntitaakkaa. Joosef oli syntinen ihminen, mutta hänellä ei ollut osaa eikä arpaa Jeesuksen syntymään. Syntiuhri osoitti, että Maria tunnusti tosiasian, jonka Raamattu pukee seuraavanlaiseksi tosiasiaksi: ”Yhden ainoan ihmisen teko toi maailmaan synnin ja synnin mukana kuoleman. Näin on kuolema saavuttanut kaikki ihmiset, koska kaikki ovat tehneet syntiä.”(Ro5:12)

    Mutta tunnustammeko me Marian tavoin ne tosiasiat, jotka Raamatusta voi lukea? Vai turvaammeko ihmistraditiosta peräisin oleviin ajatuksiin, joista voi sorvata sen mieleisensä johtopäätöksen?

    • Rauli, kerran Taivaissa meille nämäkin asiat ovat selviä. Oletko sitä mieltä, ettet halua päästä Taivaisiin tai sillä ei ole sinulle mitään merkitystä?

      Vaikka Pyhästä perheestä meillä on eri käsityksiä, niin voi voi voi niitä, jotka eivät usko Jumalaan Jeesukseen Kristukseen. Viimeinen tuomio tulee, vaikka sitä ei meidän kalenterissa ole.

      Jumalan sana ei muutu. Jumalan sana ja sanan oikea ymmärrys on sama aina ja ijankaikkisesti.

      Kiitos kommenteista!

    • ”Oletko sitä mieltä, ettet halua päästä Taivaisiin tai sillä ei ole sinulle mitään merkitystä?”

      En ole tuollaista mieltä. Annan kuitenkin päätöksenteon päätöksistä itseäni ylemmäs sinne taivaaseen. Asioita haluan kuitenkin selvittää jo nyt. Ja siinä hyödynnän Raamattua ennen muuta.

    • ”Rauli Toivonen24.03.2020 10:12

      myös Joosefin ja Marian aikaisessa Raamatussa kerrotaan sukupuolielämän lisääntymisfunktion ohella ja sen tuottamasta nautinnosta.(San5:8,9) Miksi tuollainen nautinto olisi kielletty Jeesuksen vanhemmilta? Perustetta kaipaisin.”

      Sukupuolinautinto ei tietenkään ole kielletty, mutta se on vapaaehtoista ja sopimusasia. Paavalin kirjeissä tämä tulee esille. Pidättäytyä voi siis yhteisellä sopimuksella. Koko sukupuolielämä loppuu kuolemassa. Yhtenäisen kirkon traditiossa ja kanoneissa sukupuolista pidättäytyväisyyttä harjoitetaan jo nyt esim ennen ehtoollista, taustalla on VT:n käskyt. Yhtenäisenkirkon kirkon teologiassa sukupuolisuutta ei muuten nähdä alunperin Jumalan luomistyöhön kuuluvana, vaan se on tullut syntiinlankeemuksen seurauksenan ( tällä viitataan, luomiskertomukseen, jolloin luomiskertomusta ei nähdä kronologisesti etenevänä). > Kristityn on hyvä harjoitella himojen tähden jo täällä ajassa tätä enkelinkaltaista elämää.

      Rauli, sinä olet sidottu jehovalaisten kristikunnassa harhaoppiseen pidettyy Raamatun tulkintaan ja käännökseen jota ohjaa hallintoelin Amerikasta. Luuletko, että me olemme kuuroja, sokeita ja ymmärtämättömiä tulkintalinjoillesi, emme ole. Tämä menee täysin sinun piikkiisi. Nostan kuitenkin sinulle hattua, että siedät meidän kristittyjen seuraa, jotain sinussa on tapahtumassa.

    • Paavali varoitti Raamatun ohi menevän tradition laatijoista seuraavin sanoin: ”Minä tiedän, että lähtöni jälkeen teidän joukkoonne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä. Teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka julistavat totuudenvastaisia oppeja vetääkseen opetuslapset mukaansa.”(Apt20:29,30)

      Marian ikuisen neitseellisyyden ohella sinä Sami kerroit toisenkin hyvän esimerkin tuosta hengellisen elämän rappiosta ja Jumalan ohjeiden mitätöinnistä: ”Kristityn on hyvä harjoitella himojen tähden jo täällä ajassa tätä enkelinkaltaista elämää.” Nyt selibaattia ei edellytetty vain Jeesuksen vanhemmilta, se laajennettiin kaikkien kristittyjen ihanteeksi. Niinkö?

      Olisikohan seksuaalisuuden kieltämisen tuoksinassa toteutunut yksi Raamatun ennustus tuosta onnettomasta ajanjaksosta. Nimittäin:”Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja… ja jotka kieltävät menemästä naimisiin.”(1.Tim4:1,3) Raamattu ei viittaa sanallakaan kristillisen seurakunnan vanhimman naimattomuuteen edellisessä luvussa vaan määrittelee perhesuhteet niin, että ”Seurakunnan kaitsijan tulee olla moitteeton, yhden vaimon mies.”(1. Tim3:2)

      Eikö sinulla Sami lainkaan hälytyskellot soi luottaessasi noihin pyhiksi itsensä nimeämiin kirkkoisiin ennemmin kuin siihen, mitä ”kirjoitettu on”?

  2. Kiitos kaikille hyvistä kommenteista ja kaikille keskustelua seuranneille.

    Ollakko oikeassa vai väärässä? On perusteita ajatella Pyhästä perheestä ihan normiperheenä tai sitten ajatella sitä Jumalan, Jeesuksen Kristuksen perheenä. Minä pitäydyn perinteisiin käsityksiin. En usko, että jumaluusopin tohtori Martti Luther olisi ollut väärässä. Suosittelen lukemaan kirkkoisien tekstejä, vaikka Raamatusta paljon ymmärrämme ilman heitäkin.

  3. Rauli Toivonen24.03.2020 16:09

    ”Paavali varoitti Raamatun ohi menevän tradition laatijoista seuraavin sanoin: ”Minä tiedän, että lähtöni jälkeen teidän joukkoonne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä. Teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka julistavat totuudenvastaisia oppeja vetääkseen opetuslapset mukaansa.”(Apt20:29,30)”

    Alkukirkko taisteli monella rintamalla harhoja vastaan, jehovan todistajien kaltaiset monet harhaopit hylättiin jo tuolloin. Kirkko taisteli mm. näitä vastaan;

    1 Gnostilaisuus
    2 Areiolaisuus
    3 Nestoriolaisuus
    4 Monofysitismi
    5 Monotelitismi
    6 Montanismi
    7 Pelagiolaisuus

    Rauli sinun toinen kappale, on käsittämätön rimanalitus Raamatun tulkinnasta. Tässä väännetään asiat aivan solmuun.

    Timoteuksen kaitsijan peileissä piispojen avioliitto oli ihan ok, samoin pappien ja diakonien. Katolisenkirkon selipaattia pidän ite vääränä tulkintana, sen sijaan seuraan tässä ekumeenisia kaanoneita. Ne ovat ihan ok.

    Vanhat kirkot pitivät naimattomuutta Jumalan lahjana, avioliitto ensimmäisenä, luostarit ja askeettisuus tulivat vasta toissijaisena. Koko kristillinen elämä on taistelua himoja vastaan, ei pelkästään seksuaaliasia himoja vaan kaikkea. Rauli tässä keskustelussa minusta näyttää siltä, että olet ihan pihalla monista keskisistä kristinuskon asioista, historiasta ja kehityskaaresta. Olet naulannut itsesi ja tulkintasi jehovalaiseen ilmoitukseen. Sinua auttaisi lukea se, että luet kirkkohistoriaa ensimmäisiltä vuosisadoilta.

  4. ”Rauli Toivonen24.03.2020 16:09

    Eikö sinulla Sami lainkaan hälytyskellot soi luottaessasi noihin pyhiksi itsensä nimeämiin kirkkoisiin ennemmin kuin siihen, mitä ”kirjoitettu on”?”

    Vastaan vielä tähän. Rauli tässä on arkityyppinen esimerkki tradition kaventamisesta ja Raamatun korottamisesta yli kaiken. Yhtenäinen Kirkko ei ole ikinä ymmärtänyt asiaa näin. Tälläisiä lausumia pidetään edelleenkin skismaattisina harhoina. Sinun kannattaisi nyt itse selvitää itsellesi ihan perusasiat kristinuskosta, ennen kuin puhut tälläisiä älyttömyyksiä.

    • ”Rauli tässä on arkityyppinen esimerkki … Raamatun korottamisesta yli kaiken.”

      Hyvä. Juuri tätä minä yritinkin sinulle alleviivata Jeesuksen sanoilla ”on kirjoitettu”.

    • Juha Heinilä juurihan tästä on kyse että kirkonkirjat sisältävät väärää tietoa ja nyt sitten niillä itsellään yrität todistaa ettei niin ole, ei vakuuta, siis kyllä ainoa oikea todiste on että näytät Raamatusta niin olevan, muulla ei ole mitään todistusarvoa.

    • Juha Heinilä miten asia voi olla sinulle päivän selvä kun kerran sitä et Raamatusta löydä?

      Eikö silloin kaikenlainen harhaoppi leviä kun uskotaan ohi Raamatun?

    • Ari, Uusi Testamentti on laaja ja mielenkiintoinen. Aika monta Raamatun kohtaa olen laittanut ja osoittanut keitä Herran veljet ovat. Se ettet niitä lukenut, ei ole minun ongelma. Raamatun henkilöihin kannattaa paneutua.

      Kiitos kommenteista, Ari.

    • Juha Heinilä olet kyllä laittanut Raamatun kohtia mutta eihän niistä yksikään asiaa todista.

      Edelleenkin korostan kansankielisen Raamatun asemaa, siitä voi jokainen ITSE lukea onko joku väite siellä vai ei, ei tarvitse sokeana seurata vääriä opetuksia, jos vain Jumala sieltä asian avaa.

      Matt. 11:25
      Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: ”Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.

    • Ari, voit olla ylpeä siitä, että olet ensimmäinen ihminen maanpäällä, joka ymmärtää kaiken.

      Tosin, jotenkin tuntuu, että pyörität aina samaa levyä ja jäänyt lähtötelineisiin.

      Minun ymmärrys on vajavaista. Kannattaa lukea Raamattua ja hyviä kristillisiä kirjoja.

      Vielä tärkeämpää on kuulua Kristuksen kirkkoon.

  5. Kiitos kaikille kommentoijille ja lukijoille. Iloitsen tästä keskustelusta.

    Raamatussa on koko totuus. Kautta aikojen kristityt ovat löytäneet totuuden ja ovat siinä pysyneet. Olkaamme Taivastiellä.


    ”Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun. Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa? Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen. Ja mihin minä menen – tien sinne te tiedätte.” Tuomas sanoi hänelle: ”Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?”

    Jeesus sanoi hänelle: ”Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet.” (Joh.14:1-7 / FB38)

    • Juha Heinilä ketkä ovat ”kristittyjä”, mistä voit heidät erottaa muista?

      Riittääkö pelkästään että huutaa Jeesukselle ”Herra Herra”( tai copy pastaa Raamatun jakeita)?

    • Ari, jos et tiedä ketkä on kristittyjä, niin varmaan sinulla on yksinäistä. Suosittelen tapaamaan erilailla ajattelevia kristittyjä, niin oppisit heidät tuntemaan.

  6. Juha Heinilä:””Kautta aikojen kristityt ovat löytäneet totuuden ja ovat siinä pysyneet. ””

    Siis eikö tämän mukaan kristittyjen tulisi elää täysin samalla tavalla seuratessaan Jeesusta eli kun tuntee Totuuden niin elää myös sen mukaan?

    Eli kun voimme lukea Raamatusta kuinka Jeesuksen seuraajat elivät niin tässä on meille esimerkki siitä rakkaudesta jossa meidänkin tulee elää?

    Mitä löydämme Raamatusta kristityistä, käyttikö heistä kukaan väkivaltaa? Siis tämä on ensimmäinen selkeä asia joka erottaa kristityt muista, ei koskaan väkivaltaa ketään kohtaan, rakkaus ei lähimmäiselle mitään pahaa.

    • Ari, hyvä kysymys. Tämän vuoksi tarvitsemme Jumalan lakia ja evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta. Kukaan meistä ei ole täydellinen, vaikka jotkut itsevanhurskaat niin luulevat.

    • Juha Heinilä:”” Kukaan meistä ei ole täydellinen, vaikka jotkut itsevanhurskaat niin luulevat.””

      Kovin esiinnyt kyllä täydellisen ymmärtäväisenä eli onko ollut yhtään asiaa jossa olisit ollut väärässä?

      Vakavasti ottaen kyllä Jumala antaa lapsilleen kaiken mitä tarvitaan, eikö jokainen rakastava isä anna jos pystyy ja kyllä Jumala pystyy.

      Hän lupaa ilmoittaa evankeliumin, siis kun Jumala ilmoittaa niin ei ole enää salattua ja epäselvää.

      Hepr. 10:14
      Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.

Kirjoittaja

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.