Onko ehtoollisen vietolla variaatioita?

Pääsiäisen lähestyessä moni kaipaa ehtoolliselle pääsemistä. Somessa/netissä  ilman kirkkokansaa pidetyt kirkonmenot eivät tätä puutosta korvaa sellaisenaan. Vaikka niissä näkyisi muutamien paikallaolijoiden ehtoolliseen osallistumista, se tuntuu ihan hassulta. Entäpä, jos netissä pidetyn messun ehtoollisaineita vietäisiin halukkaille kotiin? Tästä on esimerkkinä kirkkohistoriassa tieto diakoneista, jotka veivät ehtoollista sairaille yms., jotka eivät ole voineet tulla kirkkoon paikanpäälle. Entäpä, jos ehtoollisvieraat varaisivat kotiinsa leipää ja viiniä ehtoollismessua varten ? He voisivat jakaa Kristuksen ruumiin ja veren kun aineet on siunattu. Hurjia ajatuksia vai mahdollisuuksia?

16 kommenttia

  • Pekka Väisänen sanoo:

    Huomatakseni leivän murtaminen ja mehu kotona toimivat uskossa halukkaina ja syntien tunnustamisen yhteydessä katumusta ja syyllisyyttä ymmärtäen ja katsoen hyvin.

    Kirkkomme pappi saa olla eri mieltä.

    Ei luterilaisen papin sovi ottaa vastaan katolista ehtoollista vaikka hetki miten oikelta ja sopivalta mielessä tuntuisi. Asiassa on kyse kirkkokurin piiriin kuuluvasta asiasta mikä ei maallikon osallisuutena ole niin moitittava.

    Näin variaatioita voi hyvin käyttää enTheos asiassa ja mielessä harjoittaa sydämensä ja mielensä yhteyttä Herraamme.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka Väisänen sanoo:

      Tämä kotiin kuljetus ei huomatakseni ole mahdollista kuin sairasvuoteen ääreen, ja nykyisessä tilanteessa sekin poikkeuksena.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka Väisänen sanoo:

      Itseasiassa Lutherin rippi on kotiehtoollisen kompastuskivi kun Lutherin katumuksen sisältö on oikeasta uskosta syntynyt synnintunto.

      Kirkkomme Messussa on toki synnintunnustus ja asia kätevästi hoidetaan vaikkei asian syvemmästä puolesta puhuta. Näin kirkkomme papin hoitama asia syrjäyttää kysymyksen synnintunnustuksemme ja ehtoollisen yhteydestä vaikka nämä kaksi kiinteästi liittyvät toisiinsa.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Jouni Parviainen sanoo:

    Hyviä kysymyksiä, Ilpo.

    Verkossa jo olevasta aineistosta löytyy ainakin seuraavia vastauksia.

    1. Kotimaa24-sivun 26.3.2020 julkaistu verkko-uutinen Piispoilta ohjeita pääsiäiseen toteaa muun muassa piispa Matti Repo kirjoittavan selvin sanoin, että etäehtoollisen viettäminen kotona kirkosta striimatun messun tahtiin ei ole mahdollista.

    2. Seikkaperäisemmin asiasta ja sen taustoista löytyy mm. Oulun hiippakunnan hiippakunnan koronatiedotussivuilta. Siellä on piispa Jukka Keskitalon ohje pääsiäisajan jumalanpalvelusten viettämiseen.

    3. Ainakin Lapuan hiippakunnassa on annettu jo entuudestaan laajahko ohje siitä, miten diakonian viranhaltija jakaa ehtoollisen sairaana tai muusta syystä yhteisestä messusta pois jääneelle seurakuntalaiselle: Tuomiokapitulin ohje.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka Väisänen sanoo:

      Ei ehtoollista messun striimattuun tahtiin kotona tarvitse viettää vaan sillon kun Ihminen sydämensä haluaa ylentää Jumalan puoleen.

      Piispa Repoa arvostan kovasti ja Hän tietysti katsoo asiaa kirkon statuksesta käsin kirkon substanssien asiallisena hoitamisena kirkon järjestyksen mukaan.

      Mutta onko Ihmisen sydämen asia kutsumuksena ehtoollisen asiassa pakon edessä olla kirkkonsa lausumien epäkelpo todistaja ja vielä synnin asiassa.

      Edelliseksihän uskossa kotona toimimistä ei kirkkommekaan voi pitää kun siihen liittyy kelpo katumuksen ja syyllisyyden huomaaminen omassa elämässä, ja näin epäuskonhetketkin saisivat vähemmän mahdollisuutta tulla uudestaan rikkomuksiksi tulevissa päivissä.

      Nythän tilanne on se ettei kirkkommekaan halunnut synnintunnustusasiaa parannella edes Uskonpuhdistuksen riemuvuoden asiana.

      Näin tarvitsisimme asiallista opetusta. Millonkahan sitä saamme.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Juhani Ketomäki sanoo:

      Kun katsoo ehtoollisen asetussanoja tai mitä tahansa kohtaa UT:ssa, mistään ei löydy mainintaa siitä, että ehtoollisen viettoon pitää olla Suomen kirkon piispojen lupa tai että heillä olisi toimivaltaa määrätä, kuinka ja missä sitä saa viettää.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Ketomäki. ” mistään ei löydy mainintaa siitä, että ehtoollisen viettoon pitää olla Suomen kirkon piispojen lupa tai että heillä olisi toimivaltaa määrätä, kuinka ja missä sitä saa viettää.” Kyllähän kuka vaan voi kirkkojärjestyksiinsä perustuen määrätä mitä kieltoja tahansa. Tässä kuitenkin jo hätäehtoollisen kuolevalle voi yleisen pappeuden parusteella jakaa “maallikkokin”. Siispä joustoa löytyy. Pääsääntöisesti minusta on viisasta ajatelle, että sakramentti on ihmisen vapauttamiusen, ei ihmisen sitomisen tai kotrolloimisen palveluksessa. On kuitenkin varsin inhimillistä, että meillä ihmisillä on kaikenlaisia luuloja omasta hengellisestä vaikutusvallasta eri syihin perustuen.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Marko Sjöblom sanoo:

    En oikein ymmärrä piispojemme uusinta ohjetta siitä, että kiirastorstaina voitaisiin viettää max 10 hengen messua. Siksi, että noita 10 onnellista kohden on ainakin 100 ellei enemmänkin, jotka eivät saa osallistua, vaikka kuinka haluaisivat. Eikö olisi kristillisempää itkeä itkevien kanssa ja kaivata yhdessä?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka Väisänen sanoo:

      Kyllä, ohjeistus katsoo jotakin muuta kuin että asiaa olisi ajateltu. Olisivatko onnekkaat niitä jotka kutsuttuina ovat olleet lukemassa tekstejä, vai valittuja seurakunta·aktiiveja.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kosti Vasumäki sanoo:

      Tuossahan ohjeessa piispat toteavat, että “pienen joukon viettämä messu on oikea jumalanpalvelus, ei esitys, ja sellaisen vaikutelman välittymistä pitää välttää.”

      Ei kaiketi ole epäilystä siitä, että kyseessä on oikea jumalanpalvelus. Miten valikoituvat sitten nuo 10. En tiedä. Selvää tietenkin on, että mikäli noissa striimattavissa messuissa ehtoollisaineet siunataan, ne pitää myöskin jakaa.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Juha Heinilä sanoo:

    Kiitos Ilpo hyvästä blogista. Normaali oloissa käymme viikoittain messussa. Näin poikkeusoloissa, jossa yhteinen kokoontuminen ei ole suotavaa, niin netin kautta välitetyt messut ovat riittäviä. Jos hyvä Jumala suo, niin jonkin ajan kuluttua jatkuvat normaalit messut.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Seppo Heinola sanoo:

    Sen valossa miten arkisesti ja käytännöllisesti Jeesus suhtautuu ehtoolliseen, tuntuu sen seurakuntateologinen mystifiointi omituiselta:

    “Ettekö ymmärä ettei liha m i t ä ä n hyödytä,ne s a n a t jotka minä ole teille sanonut, niissä on henki ja elämä.”

    Ns.ehtoollisen tulisi olla yksinkertaisesti Jeesuksen ‘sanojen’ eli opetuksien sisäistynyttä muistamista. Jeesus on ehtoollisessa läsnä sanoillaan, ei lihallaan, joka ei siis hyödytä mitään.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Reino Suni sanoo:

    Kirkon opin mukaan ehtoollinen on Kristuksen ruumiin ja veren nauttiminen kirkon alttarilla.

    Jeesuksen mukaan ehtoollinen on esim. perhe illallisen puitteissa keskustelu Jeesuksen sanomasta.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Antti Hämäläinen sanoo:

    Nurmesniemi. ” Tästä on esimerkkinä kirkkohistoriassa tieto diakoneista, jotka veivät ehtoollista sairaille yms., jotka eivät ole voineet tulla kirkkoon paikanpäälle. Entäpä, jos ehtoollisvieraat varaisivat kotiinsa leipää ja viiniä ehtoollismessua varten”. Nämä ovat oikein hyviä ja viisaita ajatuksia. Kun minun vaimoni kuolema alkoi olla lähellä, meidän pastori kävi kotonamme. Hänellä tosin oli ehtoollistarpeet mukanaan kun yhdessä nautimme Herran ehtoollista . Tässä vaiheessa vaimoni ei enää olisi pystynyt osallistuman yheiseen ehtoolliseen kirkossa.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ilpo Nurmenniemi sanoo:

    Kiitos kaikille kommentaattoreilleni! Tässä asiassa näyttää olevan ainakin kolme erilaista näkemystä:1 piispojen kirkkojärjestys 2. maallikon jakama ehtoollinen ja 3. täysin vapaa ehtoollisenvietto ja oppi kuin kirkon ulkopuolella olevilla seurakunnilla.

    Näissä poikkeusoloissa saattaisi olla hyvä ratkaisu maallikkojen jakama ehtoollinen. Tätähän tapahtuu lestadiolaisenpikkuesikoisuuden piirissä (Mm.Lahdessa).

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Ilpo Nurmenniemi

    Eläkeukkona päivästä toiseen, siinä on paras hetki tässä ja nyt.