Onko kristinusko jumalallinen rakkaustarina vai kosminen painajainen?

 

Blogin otsikko mukailee Kirkko ja Kaupunki -lehden artikkelia Tämä kolahti: Kristinusko on jumalallinen rakkaustarina tai kosminen painajainen.

Artikkeli käsittelee David Bentley Hartin kirjaa That All Shall Be Saved: Heaven, Hell, and Universal Salvation.

Lainauksia artikkelista. "David Bentley Hartin mukaan kristillisen kertomuksen ytimessä on jotain mätää, eikä ongelma koske vain kalvinisteja pimeine ennaltamääräämisoppeineen. Valtaosa koskaan eläneistä kristityistä on uskonut vakaasti, että Jumala tuomitsee huomattavan osan luomistaan ihmisistä ikuiseen kärsimykseen. Hart käyttää ajatussuuntauksesta termiä ”infernalist orthodoxy”, leppeästi suomentaen ”helvetillinen oikeaoppisuus”."

"Jos yksikin luotu joutuisi lopulta ikuiseen tuskaan, maailma olisi kosminen painajainen ja sen luoja kosminen Hitler. Hitleriä ja Jumalaa erottaisi lähinnä se, että Hitlerin masinoima holokausti kesti muutaman vuoden, mutta Jumalan ikioma Auschwitz olisi ikuinen."

"Monet kristityt uskovat, että vain henkilökohtainen usko Jeesukseen voi pelastaa ihmisen Jumalan vihalta ja ikuiselta tuomiolta. Hartin mukaan uskomus on johtanut tilanteeseen, jossa ”monien kristittyjen syy evankelioimiselle on kautta vuosien ollut epätoivoinen kilpajuoksu pelastaa mahdollisimman monta sielua Jumalalta – –”Mistä sellainen epätoivo kumpuaa?"

"Jumalan hyvyyden ja ikuisen helvetin välillä on ammottava ristiriita, jonka ratkaisemiseksi teologit ovat esittäneet monenlaisia selityksiä. Sanotaan, että ikuinen helvetti on välttämätön osa Jumalan hyvää kokonaissuunnitelmaa (vaikka ihminen ei sitä voi ymmärtää), että Jumalalla on oikeus luoda mitä haluaa, että Jumalan rakkaus ja hyvyys eivät ole samanlaisia kuin ihmisten ymmärtämä rakkaus ja hyvyys, että ihminen valitsee itse helvetin, että helvetti on syntiinlankeemuksen seurausta ja niin päin pois."

"Lopulta David Bentley Hartin mukaan jäljelle jää vain kaksi vaihtoehtoa. Joko kaikkien on pelastuttava tai kukaan ei voi pelastua."

Apostoli oli samaa mieltä kuin Hart: "Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa."

"Mutta lopulta, niin David Bentley Hart uskoo, Jumala vetää puoleensa jokaisen sielun ja kaiken luodun."

Hart on evankeliumin ytimessä. Kukin vuorollaan, kuten Paavali toteaa. Toisessa kohdassa: "Että me olisimme hänen kirkkautensa kiitokseksi, me, jotka jo edeltä olimme panneet toivomme Kristukseen."

Hart toteaa sanan, mitä olen jankuttanut kyllästymiseen asti: "Ajatus ikuisesta kadotuksesta perustuu Uuden testamentin tekstien kömpelöön ja yksipuoliseen tulkintaan, joka alkoi levitä valtavirtaan kirkkoisä Augustinuksen helvetillisten kirjoitusten myötä 300-luvulla."

Augustinuksen perintönä kummittelee edelleen luterilaisen teologian ytimessä Raamatun vastainen perisyntioppi, jonka avulla Augustinus pystyi perustelemaan helvettiään ja kadotustaan. Näin on edetty 1700 vuotta yön syvimmässä pimeydessä. Jeesus kertoi, että tulee yö, jonka aikana kukaan ei voi tehdä Jumalan valtakunnan työtä. Jotka yrittivät, poltettiin tai vaiennettiin inkvisition kellareissa.

Näyttää siltä, etta aamun säteet alkavat valaista ihmiskuntaa.

 

.

54 kommenttia

  • ismo malinen sanoo:

    Niinpä juuri Kristuksen vastaanottaminen on ihmisen elämässä myös samaa kuin sovitus synneistä. Ihminen on sovitettu Kristuksen Veren kautta ja sovituksen Sana tulee ihmisen luokse Evankeliumin kautta. Jumala On Vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen. Kristus on lain loppu.

    Laitan tähän lopuksi linkin, jossa käydään läpi uskon kautta tulevaa vanhurskautta, joka löytyy mm. Paavalia kirjeistä selkeästi. Jospa joku olisi täällä kiinnostunut hiukan teologiasta…

    https://youtu.be/DFC1pGauT4s

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Ismo malinen heität taasen tekstiä ja yrität todistaa sillä jotain omaa, mutta kuinka sovitat seuraavan kirjoituksesi Jeesuksen Sanoihin:

      “”Niinpä juuri Kristuksen vastaanottaminen on ihmisen elämässä myös samaa kuin sovitus synneistä. Ihminen on sovitettu Kristuksen Veren kautta ja sovituksen Sana tulee ihmisen luokse Evankeliumin kautta””(Ismo Malinen)

      11 Hän vastasi: “Herra, ei kukaan”. Niin Jeesus sanoi hänelle: “En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee”.(Joh.8)

      Joh. 5:14 Sen jälkeen Jeesus tapasi hänet pyhäkössä ja sanoi hänelle: “Katso, sinä olet tullut terveeksi; älä enää syntiä tee, ettei sinulle jotakin pahempaa tapahtuisi”

      Ilmoita asiaton kommentti
  • ismo malinen sanoo:

    Niinpä niin, Ari, ei kaiketi kehoitus olla tekemättä syntiä (vääryyttä) ole sinulle pelastuksen ehto? Meinaatko, että jos laki sanoo: “älä tee”, niin laki on sillä täytetty, että et sitten enää tee, niin pelastus on sillä hoidettu?

    Meinaatko, että syntinen nainen jää ilman tuomiota, kun vain noudattaa lakia? (älä vastedes syntiä tee) Mihin ihminen anteeksiantoa ja Armoa tarvitsee, jos ihminen pystyy elämään ilman rikkomuksia? Ei Pyhä Henki tee ihmisestä virheetöntä, vaan Armollisen ja laupiaan kaikkia kohtaan ja kuitenkin laki ohjaa ihmistä loppuun asti, mutta ei rangaistuksen tähden vaan Rakkauden ja uskonlain tähden.

    Jos sinulla on aikaa ja viitseliäisyyttä, niin kuuntele ja katso, tuo linkki, minkä laitoin. Lisäsin sen juuri sen tähden, että siinä on vastaus loputtomaan kysymykseen, joka täällä aina tulee esiin, kun laki ja armo menee sekaisin.

    Laki on sen tähden, että maailma tulisi sen kautta näkemään oman tilansa. Laki ei pelasta ketään, sillä on kuoleman virka, että ihmiset näkisivät kuoleman tilansa. Ja juuri sen tähden on sanottava: “Älä tee tai edes ajattele mitään vääryyttä.”

    Kukaan ei maailmassa pääse lakia pakoon, sen tähden, että Jumala antoi Moosekselle ne kymmenet käskyt. Ne on rikkomusten tähden julistettu maailmaan, sillä ihminen ei ilman lakia edes ymmärrä mikä on väärin. Tämä koskee koko maailmaa, myös niitä jotka eivät usko, sillä on heilläkin omatunto, josta tietävät oikean ja väärän.

    Miksi meille pitää sanoa: “älä tee” ja yleensä kieltää, jos olemme hyviä ja osaamme rakastaa omaehtoisesti ? Eihän meille tarvitse sanoa Rakasta lähimmäistäsi, jos sen luonnostamme teemme? Eihän kukaan vihaa syntiä luonnostaan, vaan rakastaa sitä. Sen tähden meille on vastenmielistä kuulla, kun joku sanoo: “Hylkää tekosi, sillä ne ovat väärin.” Ihminen vihaa sitä, kun joku puuttuu ja asettaa meille rajoja. Haluamme olla itse jumalia ja päättää mikä on oikein. Jumala on kuitenkin sanonut: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi, kuten itseäsi. Jos joku sanoo: “Noin minä juuri teen!”, niin varmuudella voin sanoa, että ihminen elää valheessa ja pettää itseään.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Ismo Malinen sanoitat seuraavasti:””Tämä koskee koko maailmaa, myös niitä jotka eivät usko, sillä on heilläkin omatunto, josta tietävät oikean ja väärän.””

      Tuo väite että ihmisellä olisi puhdas omatunto (ymmärtää Jumalan tahdon eli hyvän ja pahan) ei todellakaan pidä paikkaansa, ihmisellä on paatunut sydän siihen asti kunnes Jeesus sen parantaa. Miksi pienet lapset oppivat vanhemmiltaan sen mitä nämä opettavat, jopa vihaamaan toisia ihmisiä jopa siihen asti että tappavat.

      Lain ja armon selittäminen on yksinkertaista,laki on hengellinen ja ihminen myyty synnin ja kuoleman alle, siis luonnolliselle ihmiselle laki on vihollinen, kun taas hengellinen (uudestisyntynyt Jumalan hengestä) ihminen on saanut hengen kautta lain sydämeensä eli on sydämen halu elää Jumalan tahdossa. Eikö olekkin yksinkertiasta eikä tarvii tuntien sepostuksia lihallisilta opettajilta kuunnella?

      Ilmoita asiaton kommentti
  • ismo malinen sanoo:

    On sinulla erikoinen käsitys… Tottahan toki ihminen lakia ymmärtää. Ei kukaan voi sitä kieltää. Puhtaasta omasta tunnosta en ole kirjoittanut mitään.

    ”Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä; sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto. Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen. Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.. Room.3:19-27

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Ismo Malinen:””On sinulla erikoinen käsitys… Tottahan toki ihminen lakia ymmärtää. Ei kukaan voi sitä kieltää.””

      Siis mitä lakia tarkoitat, eikö tänäpäivänä ole ihmisillä täysin eri “laki” kuin esim 100 vuotta sitten?

      Otetaampa nyt sitten esimerkkinä uskontopakko, onko tänäpäivänä enää pakko olla kirkon jäsen? Entäpä haireus, onko “laki” sen kohdalla enää sama?

      Et taida ymmärtää kuka ihmisten “lakia” säätää, ei ainakaan Jumala, siis eikö tästä ole vain yksi selkeä johtopäätös, ihminen ei tiedä eroa hyvälle ja pahalle, MOT.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Ismo Malinen miksi Jeesus Sanoi fariseuksia ja kirjanopoineita sokeiksi?

    Nämä ei ymmärtäneet mitä Jeesus Sanoi kuinka näiden isät olivat rikkoneet liiton Jumalan kanssa ja kuinka Jumala oli hyljännyt kansansa, tämä oli selkeästi näkyvissä siitä tilasta jossa juutalaiset olivat, toisen vallan alla. Silti nämä fariseukset ja kirjanoppineet väittivät Jeesuksen olevan väärässä ja he olisivat oikeassa, tässä näkyy selkeästi paatunut sydän, ei kuulla Jeesusta vaan omia oppi-isiä.

    Sama sokeus ja sydämen paatuneisuus on täydellisesti vallalla tänäpäivänä uskonnoliisilla eli ei “nähdä” omien kirkkojen kauheuksista ettei ne voi olla Jumalasta eli ei sieltä löydy lähimmäisen rakkautta eikä keskinäistä rakkautta. Silti tämän päivän “kirjanoppineet” julistavat omissa lahkoissaan omaavansa oikean “uskon”.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Ihan tähän vielä loppuksi mikähän olisi Jeesuksen sanoma tässä hetkessä eläville “fariseuksille ja kirjanoppineille”?

    Ehkäpä Hän kysyisi näettekö omassa kirkossanne vallitsevan keskinäisen rakkauden josta minun seuraajani tunnetaan?

    Eikö näillä Jeesuksen Sanoilla, keskinäisestä rakkaudesta, kumota selkeästi perisynti oppi valheena, siis kun Jeesuksen seuraajat tunnistetaan keskinäisestä rakkaudesta niin ei siellä “kaikkinainen synti” voi rehottaa, eihän?

    Joh. 13:35 Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus.”

    Room. 13:10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.

    Ilmoita asiaton kommentti